Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Standard Barna med lavt stoffskifte

Jeg har Hashimotos selv og det tok lang tid før prøvene viste hva mine symptomer kom av. Lå lavt men innen ref området på F4, det ble omsider testet for antistoff og de var høye så da fant jeg forklaringen på mine problem. En lettelse å få begynne på medisin (først Levaxin, men nå Armour)og merke bedring.

I forrige uke fikk jeg prøveresultater for min datter (14 år), de viste dessverre at mine mistanker var riktige, F4 nederst på ref området, TSH på 2 og forhøyede antistoff. Hun har blitt trøttere og trøttere, sovner hver dag etter skolen, hodepine og små feberanfall med jevne mellomrom, veldig dårlig konsentrasjon og karakterene har blitt dårligere og dårligere. Jeg er ikke i tvil om at hun trenger medisinering, det er ikke vits i å vente på at hun skal bli så dårlig at hun ligger rett ut. Vi skal til legen igjen snart for å gå igjennom resultatene og jeg er spent på hva legen sier (han er kjempeflink og grundig). Jeg kommer uansett til å forlange at hun får begynne på liten dose med Armour eller Erfa Thyroid.

Det er bare å stå på

Håper du skriver mer om hvordan det går etterhvert

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    105

Standard Sv: Barna med lavt stoffskifte

Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    I forrige uke fikk jeg prøveresultater for min datter (14 år), de viste dessverre at mine mistanker var riktige, F4 nederst på ref området, TSH på 2 og forhøyede antistoff. Hun har blitt trøttere og trøttere, sovner hver dag etter skolen, hodepine og små feberanfall med jevne mellomrom, veldig dårlig konsentrasjon og karakterene har blitt dårligere og dårligere. Jeg er ikke i tvil om at hun trenger medisinering, det er ikke vits i å vente på at hun skal bli så dårlig at hun ligger rett ut. Vi skal til legen igjen snart for å gå igjennom resultatene og jeg er spent på hva legen sier (han er kjempeflink og grundig). Jeg kommer uansett til å forlange at hun får begynne på liten dose med Armour eller Erfa Thyroid.
    Ja, Siven, vi blir nok ekstra oppmerksom på hypo symptomene blant våre nærmeste når vi har det selv. Så bra at du har fulgt med datteren din og sett hvordan hun har det og tatt tak i det! Jeg også mener at det er bedre å ta det tidligere enn seinere. Jeg håper at legen deres vil mene det samme. Du er heldig som har fått en lege i Norge som er villig til å gi medisine som trengs. Jeg håper at du vil skrive om hva som skjer videre med henne. Håper også at hun kommer seg fort igjen når hun får riktig medisinen!

Jeg lurer på om hvor fort folk pleier å se endringene når de starter på medisinen? Lurer på om det er fordi vi har gått på en stoffskifte vennlig diet så lenge at vi kan merke endringene så raskt?

Hadde gjerne lest mer om barn og stoffskifte. Det virker som om det ikke er så mange her som har barn med lav stoffskifte.

Klem fra Lulu

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Hei Lulu

Supert at dere merker bedring
    Med meg selv merket jeg bedring da jeg begynte å ta medisin ca etter en uke og det var spesielt det med magen og gradvis på energien. Blir litt uvel hver gang jeg har økt dosen men dette varer bare noen dager for min del.
    Jeg tror helt klart at lavkarbo diet er veldig positivt for oss med lavt stoffskifte. De periodene jeg har testet dette og klart å gjennomføre det så har jeg følt meg bedre uten tvil. Var for en tid tilbake i Thailand i 3 uker og kostholdet der var perfekt for meg, ble mye lettere i kroppen og i hjernen på en måte.

Jeg har forsøkt å lete en del på nett generelt om barn og stoffskifte, men det står mest om nyfødte som har det og lite om de som får det når de er litt større.
    Lurer litt på om det er andre ref områder for stoffskiftet hos barn og ungdom enn voksne, selv om dette ikke står på prøveresultatene? Har også hørt en eller annen plass at barn lettere tilpasser seg medisinen og får igjen formen raskere så jeg håper dette stemmer.

Vi venter spent på legetime for min datter på tirsdag

Fortsatt god bedring til dere alle

Vil gjerne høre mer om hvordan det går med dere etterhvert

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    171

Dette var spennende og hyggelig lesing Glad på deres vegne at barna gjør fremskritt og blir bedre Selv tror jeg også at min 11 år gamle sønn har lavt stoffskifte. Jeg skal snakke med hans far om å sjekke dette ut. Han bor hos pappan sin og er hos meg annenhver helg, så det er faren hans som må følge dette opp. Noe jeg vet han vil gjøre, for han er strålende flink til å ta tak i ting som angår sønnen. Mye flinkere enn meg

Han har mange av symptomene, og jeg har aldri tenkt over at han kan slite med noe slikt. Han har vært innom BUP og PPT, vært utredet for ADHD og sliter med konsentrasjon, ser dårlig, blek hud, overvektig, glemmer lett ting osv. Han er også veldig følsom og tåler ikke så mye motgang. Så for hans del ønsker jeg å utrede dette. Om medisiner kan gjøre sønnen min bedre vil han få en mye bedre ungsdomstid og slippe å slite med skolearbeid osv. Er det noe jeg ønsker meg mest av alt her i livet så er det at alt skal gå så knirkefritt som mulig for barna mine. De er jo det dyrebareste jeg har
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    69

Etter at min datter på nå 14 år har de siste 6 årene hatt oppfølgning og avventning av situasjonen pga. subklinisk hypothyreose fikk hun endelig begynne med Levaxin for en uke siden. Startet med 50 mikrogram/dag og skal etter 2 uker øke til 100 mikrogram/dag.

Det har fra barneklinikken hele tiden vært en vente og se holdning, men nå som de hadde "glemt" henne litt og fastlegen tok ansvar ble det fart i sakene. De virker som de så litt mer på henne som voksen nå og i tillegg med familiehistorien ble det bestemt å bare starte nå først som sist, siden de ser på det bare som et spørmål om tid før hun allikevel måtte starte, p.g.a. anti-stoffer og en sterk opphopning av hypothyreose i familien, hvor vi alle sammen har blitt syke i tenårene/tidlig 20-årene.

Verdiene hennes siste kontroll var:
    TSH - 5.09
    FT4 - 12
    Anti-TPO - 251

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Hei

Endelig dukker det opp litt flere i forumet med barn som har sykdommen slik at vi kan dele erfaringer og støtte hverandre

Til deg Moxa så er det absolutt verdt å sjekke sønnen din! Husk å si til legen at dere ønsker at han tar prøve av Anti TPO også ikke bare TSH og FT4 og T3. Jeg har ett inntrykk av at legene ofte glemmer dette... Men det er jo ofte det første signalet på at man har sykdommen når de andre verdiene ligger innenfor ref. områder og man har ofte mange symptomer før FT4, T3 og TSH kommer utenfor ref områdene

Til deg Jorunn, så flott at hun omsider får behandling Du sier også det jeg er redd for å høre, nemlig at de vil avvente og se...
    Vi er også en familie med 3 generasjoner med Hashimotos, min datter er 4 generasjon og jeg føler ikke det er noe hensikt å vente å se! Det går jo an å prøve forsiktig medisinering og se om dette hjelper.

Hun hadde følgende verdier sist;
    Ft4 11
    T3 4,5
    Tsh 3,5
    Anti TPO,forhøyet, fikk ikke verdien denne gang, men sist var den 135.

Må vel kunne si at jeg kjenner symptomene godt og jeg ser hvilken vei det går med henne så jeg har ikke tenkt å gi meg uten videre

Jeg stålsetter meg til legetimen førstkommende tirsdag!

Kjekt om dere forteller hvordan det går med barna deres og medisinering etc.

Lykke til alle sammen

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Hei

Da har vi vært til legen igjen. Han mistenker Hashimotos på grunnlag av utviklingen i prøveresultatene og arvelighet, men han vil ha et bedre grunnlag for å medisinere. Jeg er enig i at man ikke skal medisinere uten grunn og at man skal være sikker før man begynner på livslang behandling, men man bør ikke overse symptomer heller da. Han sa videre at dersom det blir stilt spørsmål i ettertid så må verdiene være utenfor ref områdene ellers så blir vel han tatt for det!!

Vi hadde en lang diskusjon om ref verdiene, fordi han nevnte dette med TSH og da kjenner jeg bare at det begynner å koke. Det spilte nemlig ingen rolle hvordan FT4 utviklet seg, men TSH måtte over 4,5 for at man skal være syk. Da måtte jeg bare fortelle om mine egne erfaringer fra dette med TSH og da sa han at ja, i enkelte tilfeller så stemmer det ikke helt.

Jaja, vi ble i hvert fall enig om at vi skulle ta nye prøver rett over nyttår og at han avventer Tras som han ikke har fått svar på ennå. Jeg forstår ikke helt hvorfor Tras er viktig i denne sammenhengen? Trodde det gjaldt Graves jeg. I mellomtiden så skal hun på ultralyd for å se om det kan være med på å begrunne en diagnose. Han smilte litt til meg og sa at når det gjaldt de prøvene som skulle tas over nyttår så trengte han ikke å fylle ut skjema, jeg visste vel hva som var nødvendig så det var bare å gå på laben og ordne det.

Så da er det bare å vente og se..

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Siven Vis post
    Jaja, vi ble i hvert fall enig om at vi skulle ta nye prøver rett over nyttår og at han avventer Tras som han ikke har fått svar på ennå. Jeg forstår ikke helt hvorfor Tras er viktig i denne sammenhengen? Trodde det gjaldt Graves jeg.
    Det er nok fordi TRAS kan "falskt" sænke TSH og lægen vil nok kunne udelukke det først. Vær du bare glad for at denne prøve er taget. Det plejer være en prøve lægerne elsker at undlade, mest fordi deres viden er for ringe.

Jeg mener helt bestemt at her har været nogen med både Graves og Hashimotos på en gang... selv det lyder underligt. Jeg mener det er godt, hvis det kan udelukkes og der er ikke så lang tid til efter Nytår, gudskelov.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Post Sv: Barna med lavt stoffskifte

Hei på dere

Siven refererer noen verdier som likner på verdiene til min datter på 11 år.
    Hun har blitt målt på litt av hvert, bl.a

S-TSH 3,25 (0.2 - 4.5)
    S-FRT4 14 (8 - 20)
    S-B12 381 (150 - 650)

Anti-TPO eller TRAS er ikke målt. Hun har *utslag på

B-TR.C 435 (145 - 390)
    S-TRANS 3.3 (1.9 - 3.3)
    S-CL 105 (105 - 650)

Datteren min er tynn, blid og funker godt på skole og med folk i alle aldre -
    så jeg er ikke veldig bekymret, men dette med stoffskifteproblemer har jeg
    nylig fått greie på at flere av kusinene mine har.

Ja,ja - Fortsatt God Jul, sa
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Hei

Min datter var veldig pigg, sosial og skoleflink for 1 år siden, men nå er det ikke mye igjen av den jenta vi hadde

For eks på julaften så sov hun til kl 12, da vekte jeg henne fordi vi skulle feire jul hos tanten. Om kvelden på julaften kl 21.00 var hun helt ferdig og ville hjem, gikk nesten rett til sengs og sov til langt på dag 1 juledag. Det er ufattelig trist å se på Resten av julen så har hun stort sett lagt i sengen sin, orker veldig lite, det er såvidt jeg får henne til å spise sammen med oss før hun forsvinner til sengs igjen.. Hun er blek, spiser lite og er overhodet ikke seg selv.

Hun har vært aktiv håndballspiller siden hun var 7 år og holder på ennå, men etter treningene nå så går hun rett til sengs og får feberfølelse. Dette skjedde aldri før så noe er galt. Nå virker det som hun prøver hardt for å opprettholde både det sosiale og aktiviteter, detter helt i sammen etter sånt.

Nå er det heldigvis snart nyttår slik at vi får tatt nye prøver og ultralyd som er bestilt slik at hun forhåpentligvis får nødvendig oppfølging.

Lignende tråder

1. lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
    Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 17
    Siste melding: 26-05-10, 13:09
  2. Gubben dro fra meg og barna,med di ordene : jeg flytter ...
    Av marimat i forumet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Svar: 26
    Siste melding: 29-04-10, 15:04
  3. Barna i behandling
    Av Lulu i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 4
    Siste melding: 04-12-09, 08:20
  4. Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
    Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 47
    Siste melding: 30-10-09, 20:53
  5. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn