Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
    Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Standard Viktig! Svar fra Aker vedr ref verdier for brukere av Armour

Hei alle sammen

Jeg sendte en mail til Aker hormonlaberatoriet vedrørende ref. verdier og hva som er optimal verdier ved behandling av lavt stoffskifte.
    Jeg skal ta med dette til legen min

Svaret jeg fikk følger her;

Hei

Vi pleier å anbefale at Levaxin justeres slik at TSH ligger mellom 0,5 og 1,5. og at FT4 blir lligende i øvre halvdel av referanseområde.
    OBS: referanseområdet for stoffskiftehormonene varierer for de ulike laboratoriemetoder.
    Armour inneholder både T4 og T3 . T3 har kort halveringstid i blod og gir en topp i stoffskiftet ca 1 1/2 time etter tablettinntak. Hypofysen som lager TSH "måler" konsentrasjonen av FT3 og FT4 i blod. Når det er topper i stoffskiftet vil hypofysen nedregulere sin TSH-produksjon. Pasietenter som bruker Armour har derfor ofte ikke målbart TSH: TSH blir derfor ikke noe brukbart mål på om dosen Armour er riktig . Pasienter som bruker Armour må få målt fritt T4 og Fritt T3. Legen må passe på at verdiene for FT4 og FT3 ligger under øvre normale referansegrense. Hvis pasienten får for mye Armour kan det føre til hjertebank, uro og varmeintoleranse.

Vennlig hilsen Louise Koren Dahll
    overlege , thyreoideapoliklinikken . OUS Aker.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Viktig! Svar fra Aker vedr ref verdier

Ja - meget viktig !
    Så skal jeg driste meg til å se litt mellom linjene (selv om jeg vet at det kan komme et tog)

For noen få år siden ville man fått et svar som at Tyroid var farlig å bruke, og at helsevesenet ikke tok ansvar for bruken av det. Det inneholdt T3 og da kunne man få osteoperose. Det var heller ikke fritt for at det kunne overføre infeksjoner fordi materialet jo ikke var varmebehandlet.
    Vi som etterspurte produktet fikk høre så ørene flagret - jeg har heldigvis glemt det meste. Fint å ha hypothyreose da

Det første jeg merker, er at det sies at TSH-instituttet ikke er brukbart for Armour. Så sies det at fT4 bør ligge øverst i området, og at hjertebank er øverste grense for hvor mye man tåler.

Jeg har jo lenge hevdet at det er viktig for den enkelte å vite dette !
    Idealdosen ligger rett oppunder dette punktet.

Så sies det at det gjør ikke noe at TSH er null !
    Og de som trur noe annet er tull - endelig en Norsk lege som kan si fra !

Men, jeg må jo også få referere at forskere på stoffskifteområdet sier at det SKAL være topper i stoffskiftet, eller iallfall i de stoffskiftehormoner som finnes i blodet. De har en døgnlig variasjon hos friske - særlig om morgenen produserer kjertelen mye T3 så det SKAL være en T3 topp da - og det er kanskje en (viktig) av flere årsaker til at Tyroider virker bedre !

Så kan en jo i sitt enfold håpe på at forståelsen rundt Tyroidets virkninger vil være med på å endre den selvbestaltede behandlingsmodell man følger - så også de 10.000 som idag lider under mangefull behandling endelig kan få det litt bedre.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Ja, Finn, du har hatt helt riktig hele tiden

Jeg ble rimelig sjokkert over at hun tok seg tid til å svare og ikke minst at svaret var fornuftig

Det skal bli så kjekt å ta med seg denne mailen til legen ved neste kontroll, kan ikke vente

Hvis noen vil ha mailen videresendt så er det bare å sende meg en PM med mail adresse så skal jeg ordne det!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Siven...tusen takk,sier jeg. Dette vil komme til nytte for mange av oss.
    Ja, n,Finn kunne blitt "ombudsmann" han.
    Vi skulle hatt en FRISK person med samme kunnskap til å være talsmann for oss....
    Men flott at AKER sier som de gjør. De er jo "mentor" for mange her på berget!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Jan 2007
    Meldinger
    162

Standard Sv: Viktig! Svar fra Aker vedr ref verdier for brukere av Armour

Ja den mailen var et kupp! Siden det kommer av T3 topper så gjelder vel de samme behandlingsmålene for kombinasjon av Levaxin og Liothyronin tenker jeg. Skal printe ut og ta med til legen jeg også.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    17

Dette skulle jeg visst da jeg var hos legen i går! Men gjett om jeg skal stikke innom han med info'n. Mange takk til dere som har ork til å fremskaffe info og dele med oss andre!

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

God morgen

Jeg leverte dette til legen min og han ble overrasket Han beklaget at jeg ble feilbehandlet i i oktober i fjor, jeg fikk da beskjed om at jeg hadde for høyt stoffskifte p.g.a. at TSH var 0,01 mens FT4 bare var 10 og måtte kutte medisinen, det endte med forferdelse... Han forklarte det med at endokrinologen ved sykehuset sa dette og at han ikke kunne være oppdatert. Dette medførte 2,5 mnd full sykemelding for meg Nå er jeg heldigvis i gang igjen og har til og med vært på trening Men jeg blir ganske forbanna av å tenke på månedene jeg mistet p.g.a. at de ikke vet bedre.

Så bruk den mailen Lykke til alle sammen

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

JEG etterlyser informasjon mellom leger. Det går ikke an å bare sitte på sin egen tue, mens vi ofrer livskvalitet og helse.

Jeg er av natur et MEGET Tålmodig menneske, men ettersom tida går, blir jeg mer og mer rasende. Jeg har nevnt det tidligere, tror jeg, at fastlegene isolert sett på en måte er uskyldige, for de utøver kun det de har lært, og mye feil i undervisningen av legestudenter (har maange i nær krets). Feil er ukorrekt uttrykk, men alt for snævert det de lærer!

Men det er ikke forbudt å innhente opplysninger/kunnskap selv da. Men her tror jeg kanskje svaret er at iallfall hypotyreose blir regna for noe av det letteste de får å behandle. Det skal være plankekjøring.

Og noen vil jo heller ikke høre, de smiler bare overbærende. Misbruker tråden din litt Siven, men har noe med legers forståelse og interesse å gjøre.....
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Fint skrevet Gunnda
    Min forrige lege var meget fornærmet da jeg antydet at han kanskje ikke kunne nok om hypotyreose. Han hadde gått kurs, så kom ikke her og kritiser! Han var oppdatert, sa han! Men kunne altså ikke nok til å vite at noen ikke klarer å ta opp kun T4 (Levaxin) og får kraftige hyposymptomer og får en meget stor forringelse av livskvaliteten som følge av dette. Så hva han lærte på disse strålende kursene skulle jeg gjerne ha visst!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    51
    Meldinger
    2

Hallo.

Jeg er nyregistrert på forumet, men har fulgt med fra tid til annen. Informasjonen du kommer med skal også jeg ha med meg neste gang til legen. Jeg sjekkes ut for binyrebarksvikt nå også, så mye interresant å finne her på forumet!

Supert at vi kan dele informasjon og erfaringer.
    GroS - Hashimoto fra 2001, Armour fra 2002, ERFA & DHEA, B12 mm fra 06.10

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Viktig! Svar fra Aker vedr ref verdier
    Av Siven i forumet Blodprøver
    Svar: 0
    Siste melding: 14-12-09, 12:53
  2. Svar: 1
    Siste melding: 30-06-07, 01:05
  3. Svar: 2
    Siste melding: 29-06-06, 15:25

Bokmerker