Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard Østrogen, progesteron & behandling av lavt stoffskifte

Hei dere!

Synes forumet har blitt så stort at det nesten er litt uoversiktlig for et rotehode som meg, men....

Er det noen her inne som kombinerer stoffskiftemedisin og hormoner?

Jeg gjør nemlig det nå. Har brukt T3 og T4 (Levaxin og Liothyronin) i 4 uker nå (bare én uke med Lio.), starter på 5 uke (2 uken med Lio.) med dette. Det jeg kjenner forskjell på er at jeg har ikke vondt i halsen lenger (bank i bordet!!), føler at håret mitt også kommer seg ettersom jeg ikke mister så veldig mye lenger, men mister noe fremdeles.
    Jeg har aldri forsøkt denne kombinasjonen sammen, men føler fortsatt at noe gjenstår for at jeg skal føle meg 100% frisk (om jeg i det hele tatt kommer dit da... det er jo en annen sak).

Jeg skal opp i 75 mcg Levaxin og 1/2 Liothyronin i første omgang. Får jeg hint om at jeg er på vei til å få høyt stoffskifte så skal jeg kutte ned på medisineringen..

De siste dagene har jeg opplevd stikking i brystet, svimmelhet og kvalme.. Jeg er usikker på om det har med at jeg egentlig skulle hatt en menstruasjon i uken som var og at det kan ha noe med dette å gjøre ettersom jeg ikke har forsøkt kombinasjon av alle disse medisinene samtidig. Har også økt østrogendosen siden sist.

Noen som gjør seg noen tanker og har erfaring med det??
    Vil gjerne høre. Kan det ha noe med at jeg ikke tåler stoffskiftemedsin-kombinasjonen? Jeg ligger i grenseland for lavt stoffskifte i følge blodprøvene mine..
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Standard Sv: Hormonbehandling & behandling av lavt stoffskifte, trenger noen input!!!

Sitat Opprinnelig skrevet av Flower Vis post
    Er det noen her inne som kombinerer stoffskiftemedisin og hormoner?
    Hej Flower

Stofskiftemedicin for lavt stofskifte er hormoner. Både Levaxin og Liothyronin. Er du i behandling med andre hormoner for andet end stofskifte, eller bruger du stofskiftemedicinen til behandling af andet end lavt stofskifte (sorry, er lidt forvirret nu)? Jeg selv har brugt Angemin for overgangsalder de sidste mange år, og det går udmærket med at bruge den ved siden af stofskiftemedicinen.

Eller har jeg misforstået noget?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard Sv: Hormonbehandling & behandling av lavt stoffskifte, trenger noen input!!!

Det er ikke noe rart at du ble litt forvirret Anisa

Ja, jeg vet jo at det er hormoner alt sammen, jeg tenkte mer på østrogen/progesteron- kombinasjon med stoffskiftemedisin, om noen har en slik erfaring =)

Ble litt krongletete dette :-S
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hormonbehandling & behandling av lavt stoffskifte, trenger noen input!!!

...jeg tenkte mer på østrogen/progesteron- kombinasjon med stoffskiftemedisin, om noen har en slik erfaring =)
    Jamen, så burde der ikke være nogen problemer, så vidt jeg ved... Hvis du tænker på tilskud af syntetisk østrogen/progesteron. Der er ikke nævnt nogen kontraindikationer nogen steder, men derimod skrives der meget om østrogendominans, hvor folk tror de har østrogenmangel osv.

Så er der mange her på forummet, som bruger p-piller (kombination), eller progesteroncreme, hvor f.eks. Yvettes østrogen, helt "ulogisk" er kommet op på "ungpige-niveau" til hendes og hendes læges forbløffelse, efter at Yvette i mange år har netop brugt progesteroncremen. Det skriver Yvette om bl.a. i denne tråd.

Ellers prøv kigge over i forummet Andre hormoner og overgangsalder. Måske er der noget nyttigt at finde?
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Takk, Anisa

Jeg tar nå fire ulike hormoner som skal hjelpe, men har aldri tatt alle fire på en gang, det er først nå de siste ukene at jeg forsøker alt dette sammen med hverandre. Hormonene for overgangsalderen er jeg helt avhengige av og må ta dem. Jeg tåler ikke syntetiske (vanlige P-piller +) samt at de ikke ville vært sterke nok til mitt behov, ifl. legen min. Må derfor bruke bioidentiske, men lurte bare på om syntetiske stoffskiftehormoner virker inn på de bioidentiske, om de virker nedbrytende på en måte.. hm.. Ikke lett dette med hormoner..

USA er jo veldig fremme på dette med hormoner og bruker mye bioidentiske som legen min anbefaler fremfor syntetiske fordi de er identiske/like med kroppens egne hormoner, nesten som Armour er naturlig selv om det kommer fra dyr =)

Det er jo derfor mange "stjerner" og kjendiser i USA holder seg så unge vettu
    I kombinasjon med sunt kosthold og bioidentiske hormoner så er man som en ung jente igjen... Hihi...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hormonbehandling & behandling av lavt stoffskifte, trenger noen input!!!

Må derfor bruke bioidentiske, men lurte bare på om syntetiske stoffskiftehormoner virker inn på de bioidentiske, om de virker nedbrytende på en måte.. hm.. Ikke lett dette med hormoner..
    Nå, den vej rundt

Jeg tror ikke du har grund til at frygte, at de syntetiske stofskiftehormoner du bruger, vil ødelægge eller forringe de bioidentiske. Det er de bioidentiske biologisk for "robuste" til. Men det er muligt, at samspillet mellem de syntetiske stofskiftemediciner og de bioidentiske andre hormoner ikke vil blive så effektiv som hvis de alle var bioidentiske. Hvorfor går du så ikke over til Erfa Thyroid i stedet? Det ville understøtte dit totale hormonfeedback i samspil med de andre hormoner du bruger. Noget, som under alle omstændigheder er gevinst, uanset at man har stofskiftesygdom. Bare en tanke.

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard Sv: Østrogen, progesteron & behandling av lavt stoffskifte

Det skal jeg høre med legen min om på neste besøk, dette med Erfa.. hm... En erstatter for Armour? Like bra?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Det skal jeg høre med legen min om på neste besøk, dette med Erfa.. hm... En erstatter for Armour? Like bra?
    Den er lige så god, nogle siger - bedre. Det kunne erstatte kombinationen Levaxin/Liothyronin og samarbejde bedre med de bioidentiske andre hormoner du får.
    Jeg tåler ikke syntetiske (vanlige P-piller +) samt at de ikke ville vært sterke nok til mitt behov, ifl. legen min. Må derfor bruke bioidentiske...
    Hej Flower

Hvilket bioidentisk progesteron og østrogen du bruger? Er det som creme eller tabletter, og i givet fald - hvad er produktnavne?

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard Sv: Østrogen, progesteron & behandling av lavt stoffskifte

Tusen takk, Anisa!
    Jeg mistenker legen min for å holde litt på meg skjønner du, for å få mest utbytte av meg som pasient. Litt forsøkskanin og han sier at Armour ikke lenger er tilgjengelig, men jeg skal fortelle han om dette (Erfa) neste gang jeg skal dit =) *Gleder seg til å slå litt i bordet*

Hormonene (kapsler og tabletter) jeg tar for overgangsalderen heter Progynova og Progestan..

Husker ikke helt hvem som produserer disse =), men det finnes en del informasjon på nett om dem iallefall =)
    En kan bli sprø av å lese om alle bivirkningene, men jeg har veid ulemper og fordeler opp og ned i mente sammen med legene mine, og kom frem til en konklusjon om at jeg bare må for ikke å bli "gammel og grå" og få en rekke sykdommer knyttet til overgangsalderen lenge før tiden.
    De forebygger jo kreft også, så jeg har ikke noe valg.

Jeg har blitt så mye bedre etter jeg fikk tilskudd av hormoner (progynova og progestan), men så har jeg dette med stoffskiftet igjen som jeg trenger medisiner for å få helsen ordentlig på plass.. Iallefall så godt som det går an å få den på bena igjen =)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    70
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Østrogen, progesteron & behandling av lavt stoffskifte

Hvad er der egentlig sket for dig, Flower? Jeg har prøvet at surfe på forummet for at finde lidt "forhistorie" på dig, dvs. lidt om hvordan du fik lavt stofskifte eller hvorfor du trues af tidlig (?) overgangsalder tillige med hvor gammel du ca. er - netop for at kunne forholde mig, sådan lidt "samlet" til spørgsmål og indlæg af dig. Men det er svært at stykke sammen i nogenlunde forløb, så måske gider du fortælle lidt kronologisk hvad der er sket for dig de sidste år?

Lignende tråder

1. IVF-behandling og lavt stoffskifte. Erfaringer?
    Av Hilma i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 23-10-09, 16:31

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn