Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 43
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Post Sv: Konkurranse om ett nytt navn

Føles mer som Sommerfugl i revers

Flagrer ikke slik som før - metamorfosen får meg til å krype isteden.
    Larve!
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    204

Standard Sv: Konkurranse om ett nytt navn

Sommerfugl Effekten eller "The Butterfly Effect". Brukes blandt annet innen matematikken og kaos teori for at forklare hvorfor man ikke kan spå langt frem i tid om været foreksempel da en liten endring i startbetingelsene har store konsekvenser for hvordan tingene utvikler seg i fremtiden. Eller i vårt tilfelle hvordan en ørliten endring i stoffskifte sender oss ut i et kaos av fysiske og psykiske utfordringer.

Fra Wikipedia:
    "Sommerfugleffekt er et begrep som teknisk sett omhandler sensitivitet i forhold til startbetingelser innen kaosteori. Idéen er at små variasjoner i startbetingelsene i et dynamisk system, kan forårsake store variasjoner i systemets oppførsel på lang sikt. Slik sensitiv avhengighet har man også i ikke-dynamiske systemer; ta for eksempel en ball som plasseres på toppen av et fjell. Avhengig av små variasjoner i plasseringen, ender den opp med å rulle ned i et av mange mulige dalfører.

Praktiske konsekvenser av sommerfugleffekten, er at komplekse systemer som været blir vanskelig å forutse utover en bestemt tidsperiode (omtrent en uke når det gjelder vær). Dette er fordi når man lager en modell for å simulere et system, er man nødt til å utelate noe informasjon om startbetingelsene. For eksempel ville det være umulig å ta hensyn til vinden fra alle sommerfuglers vinger når man skal simulere et værsystem. Når det gjelder kaotiske systemer, vil slike små avvik mellom virkeligheten og modellen øke og få større og større betydning ettersom simuleringen skrider frem.

Begrepet oppsto i 1972, og ble første gang brukt i forbindelse med meteorologen Edward Lorenz' arbeid."

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Hva med å bruke noen utsagn fra de du har intervjuet?

Eller noe om hva stoffsyke mennesker ønsker og trenger:

" Hør meg, tro på meg, hjelp meg - en utstilling om sykdom som ikke synes utenpå"

"jeg er ikke lat - jeg er syk"
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Post Sv: Konkurranse om ett nytt navn

Hei på deg Ruth

Jeg prøver igjen med et innspill til - da jeg skrev i en annen tråd og datt "Pandoras eske" ned

Jeg har sjekka bittelitt - det var jo pinlig hvis det var noe annet enn det jeg mente
    ..men det var gudskjelov ganske så greit, bortsett fra at det heter Pandoras krukke (ikke eske).
    Og da kom jeg til å tenke på diktet / sangen "Blå krukke" som er en metafor for en gravid kvinnekropp..... trur eg

Vet ikke om det kan være noe å spinne videre på for deg:
    http://74.125.77.132/search?q=cache:...&hl=no&ct=clnk

Klem fra
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    33
    Meldinger
    91

Jeg syns sommerfugleffekten var ett bra alternativ!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Ja, skjoldbruskkirtlen ligner en sommerfugl. Så langt så godt.

Men hvad sker der med sommerfuglen når den raske skjoldbruskkirtel bliver syg?

Da forvandler den smukke sommerfugl sig til en...

"mangehodet troll".

Turid Haave Bentsen skrev i gæstebogen til Audhild Løhre:

"Hypothyreose kan gjerne sammenlignes med et mangehodet troll.
    En del grunnleggende symptomer former trollets kropp og er felles for de fleste med sykdommen.
    Hodene er de mange symptomer som varierer og gir noe forskjellig utfall fra person til person."

Og det giver jeg hende ret i. En mangehovedet trold! Måske er "trolden" det rette budskab at gå ud med?

Hvem er bange for en sommerfugl?

Ingen.

Det er straks noget andet, hvis tyngdepunktet i projektet blev flyttet fra den blide sommerfugl og
    over til den mangehovedet trold, hvor hypothyreosen har forvandlet den blide sommerfugl til et stygt monster?

Hvem er bange for hypothyreose-monstret?

Alle som ved besked.

Jamen, lad os så give alle andre den også....

beskjed!

Jeg tvivler, om vores blide påkaldelser og bønner om opmærksomhed på denne helvedes sygdom overhovedet kan lykkes, taget i betragtning at i dag rører hele samfundet på sig ved synet af et mishandlet dyr, men det rører ikke mange, når systemet eller sadisterne mishandler mennesker på det groveste.

Hvem gider bekymre sig om en sommerfugl? Derimod er det straks værre når et monster truer de magelige mennesker i sofaerne foran deres TV, når de får at vide, at det kan blive deres tur, som det blev vores!

Mon ikke det ville brage igennem til medierne og til samfundet, hvis vi udskifter Hypothyreose-monstrets hoveder med den danske sundhedsministers og den norske sundhedsministers hoveder tillige med hoveder af Lægeforeningernes formænd og sidst men ikke mindst - hoveder af de førende danske og norske endokrinologer!

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    55
    Meldinger
    409

Enkelt og litt beskrivende burde vært bra,
    når man da tar broderi foreningen som har fått slik oppslutning er jo ikke det så kunstnerisk men veldig beskrivende,

Trollete sommerfugl, helvetes sommerfugl, forræderisk sommerfugl,
    splittet sommerfugl, trassen sommerfugl, sommerfugl til glede og besvær.

Sommerfugl bør være med da det er veldig betegnende syntes jeg.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    3

Thumbs up Sv: Konkurranse om ett nytt navn

Sommerfugleffekten - eller "The Butterfly Effect" er jo brilliant, det illustrerer jo det hele. Stemmer på det!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Sitat Opprinnelig skrevet av LilyB Vis post
    Sommerfugleffekten - eller "The Butterfly Effect" er jo brilliant, det illustrerer jo det hele. Stemmer på det!
    Ja, det er både smukt og pænt... Lily

Men meningen er jo ikke at det skal pynte og være venligt. Meningen er, at det skulle gerne flytte publikum fra at være enten uvidende eller bagateliserende - til at være berørt, oprørt, forstående og parat til at gøre noget ved samfundets og lægernes opfattelse af denne lille, "nem at behandle" sygdom, som den lille pille om dagen nok skal klare....

Der er gode grunde til, at folk går med store faner til demonstrationer for eller mod noget vigtigt. Man går ikke med blomsterbuketter eller tilbyder knus og kram til modstandere. Fordi som det er nu - er alle dem, som ikke vil lave om principperne bag behandling for hypothyreose - vores modstandere.

De er modstandere fordi de mener ikke, at der er brug for bedre behandling for denne sygdom. Og vi overbeviser dem ikke om det modsatte ved at sende en fin, sart og smuk sommerfugl dem i møde. Som de i forvejen afslører mangel på empati og forståelse for os - risikerer den fine sommerfugl bare få et smæk med fluesmækker.... Og så er vi lige vidt.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    May 2009
    Meldinger
    29

Sitat Opprinnelig skrevet av Ruth Roland Vis post
    Jo mer jeg leser om det komplekse og samstemte samspillet melloms kroppens endokrine kjertler, og hva de gjør med oss både som psyke og soma, jo mindre velvalgt synes jeg navnet "Lille sommerfugl" er. Jovisst er det en kjertel med form som minner om en sommerfugl, men denne sykdommen farer ikke varlig frem med oss, som sommerfuglens myke vingeslag! Jeg klarer ikke alene å komme på et bedre navn. Derfor håper jeg at vi kan drodle sammen om et godt og sterkt navn på dette utstillingsprosjektet, som kan si mer enn det "Lille sommerfugl" kan si.
    Anisa har rett. For meg, som selv har lavt stoffskifte, ser jeg hvordan denne sykdommen har herjet med både meg selv, med min mor og med venner. Og den herjer med dere alle. Det er ingen snill sykdom/syndrom som mang eleger later til å tro. Den puster ikke på oss som en sommerfugl. Den er som Anisa skriver, et troll, et monster. Som forkler seg i allverdens "usynlige" kapper, les symptomer og sekundære lidelser som lurer både oss og den uvitende legestand.

Jo mer jeg har gått inn i temaet, både som pasient og nysgjerrig kunstner, jo mer ser jeg at "Lille sommerfugl" er så feil som det kan bli.

Og Carro, jeg skal gjenlese og gjenhøre det dere som deltar prosjektet har på hjertet. Kanskje ligger det noe der.

Så dere som har lyst, forsett å tenke og formidle det her
    Ikke noe nytt navn er avgjort enda. Men Anisa kommer nærmest foreløpig
    Ruth Roland (f. 1960) er utdannet ved Statens Kunstakademi Oslo, samt ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, innenfor grafikk og maleri.

Kunstverk av Ruth Roland i galleriet
    , Vi møter kunstneren Ruth Roland utenfor hennes atelier...
    Artgate.no, Kranegalleri.no, Ruthroland.net, Rutholand.blog,

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Nytt tema ?
    Av Hansen i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 11
    Siste melding: 14-04-10, 17:49
  2. Hei, hei - nytt medlem
    Av Marin Grense i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 15-04-08, 23:12
  3. Nytt liv med Levaxin?