Sonjas Stoffskifteforum rss feed

Gå tilbake   Sonjas Stoffskifteforum > Møteplassen > Biblioteket

Biblioteket Her finner du tips om diverse litteratur om stoffskiftet. Du kan også lese hele Per Egil Hegges bok "Og så må du ikke stille spørsmål"

Svar

Trådverktøy Søk i denne tråden Visningsmoduser
Gammel 28-12-09, 08:16   #1
Ruth2
Ruth2

Ruth2 sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Sted: Norge
Meldinger: 1,253
Standard Bok om Hashimotos av Datis Kharrazian

"WHY DO I STILL HAVE THYROID SYMPTOMS WHEN MY LAB TESTS ARE NORMAL?" by Datis Kharrazian (Isbn 978-1-60037-670-2). denne boka handler om Hashimotos. Noen som kjenner til denne boka? Jeg har bestilt den nå, så jeg finner vel ut om den har noe interessant stoff!
Gammel 08-01-10, 17:45   #2
Ruth2
Ruth2

Ruth2 sin avatar

Standard Sv: Bok om Hashimotos

Jeg har nettopp fått boka, begynt å lese. Og vil gjerne korrigere: Den handler ikke bare om Hashimotos, alle med lavt stoffskifte har utbytte av den. Den er interessant, men jeg har kun lest en times tid. Anbefales på det varmeste! Jeg er ikke like god til å oversette som Anisa og n´Finn, så det vil jeg ikke gi meg ut på.

WHY DO I STILL HAVE THYROID SYMPTOMS WHEN MY LAB TESTS ARE NORMAL?

Kapitler:
  • Foreword, by Aristo Vojdani, PhD, MSc, MT: Dr. Vojdani, one of the country's most esteemed immunologists, writes the foreword.
    ---
  • Introduction: Why millions of Americans with hypothyroidism are either going undiagnosed or are not getting relief with treatment, and why.
    ---
  • Chapter One: Getting Acquainted With The Thyroid — Learn the basics of thyroid function and how it affects virtually every other aspect of health.
    ---
  • Chapter Two: The Scoop on Hashimoto's Disease — Treated as a mystery by most doctors, learn what Hashimoto's is, what the symptoms are, and what triggers it.
    ---
  • Chapter Three: Hashimoto's Disease is an Immune Disease — Why Hashimoto's is an immune disease, not a thyroid disease, and what to do about it.
    ---
  • Chapter Four: The Six Patterns of Low Thyroid Function — The six patterns of low thyroid function can be identified on a blood test, and only one of them can be helped by thyroid hormones, if at all.
    ---
  • Chapter Five: Taming the Blood Sugar Beast — The intimate connection between blood sugar handling and thyroid health, why it affects nearly every American, and what to do about it.
    ---
  • Chapter Six: The Digestion Connection — A healthy gut is key to a healthy thyroid. Learn the most common pitfalls to gut health and what to do about them.
    ---
  • Chapter Seven: The Beleaguered Adrenals — Your thyroid health is dependent upon your adrenal health in more ways than one.
    ---
  • Chapter Eight: How Those Hormone Pills and Potions Rob You of Thyroid Health — Think thyroid hormones are the best option? Think again.
    ---
  • Chapter Nine: Don't Forget About the Brain — Sometimes the root of poor thyroid health is in the brain. Plus, how hypothyroidism damages the brain.
    ---
  • Chapter Ten: The 22 Patterns of Thyroid Dysfunction — In Chapter Four I introduce you to six patterns of low thyroid function. I have actually identified 22, only one of which can be helped by thyroid hormones, if even then.

Six patterns of low thyroid and how to find them: primær hypotyreose, sekundær hypotyreose til hypofyse-hypofunksjon, Thyroid underfunksjon (under-conversion), thyroid overfunskjon og økt TBG, Thyroid binding Globulin økning, Thyroid motstand (resistance).

The 22 patterns of low thyroid function (her gir jeg opp å oversette, jeg er ikke medisiner, beklager til dere som faller av jeg henger så vidt med selv):
  1. Hypothalamus paraventricular defect relates to central nervous system deficiency of serotonin, leading to low TSH.
    ---
  2. Hypothalamus paraventricular defect relates to central nervous system deficiency of dopamine, leading to low TSH.
    ---
  3. Hypothalamus paraventricular defect promoted by cytokines, leading to low TSH.
    ---
  4. Hypothalamus paraventricular defect promoted by elevated prolactin.
    ---
  5. Pituitary suppression from cortisol leading to low TSH.
    ---
  6. Thyroid tissue disorder related to thyroid peroxidase (TPO) autoimmune response.
    ---
  7. Thyroid tissue disorder related to thyroglobulin (TGB).
    ---
  8. Down-regulated TPO activity related to progesterone deficiency.
    ---
  9. Down-regulated TPO from deficiency of cofactors.
    ---
  10. Down-regulated 5`deiodinase activity from deficiency of cofactors.
    ---
  11. Down-regulated 5`deiodinase from gastrointestinal dysbiosis and lipopolysaccharides.
    ---
  12. Down-regulated 5`deiodinase activity from elevated cytokines.
    ---
  13. Down-regulated 5`deiodinase activity from elevated cortisol.
    ---
  14. Down-regulated 5`deiodinase activity from peripheral deficiencies of serotonin.
    ---
  15. Down-regulated 5`deiodinase activity from peripheral deficiencies of dopamine.
    ---
  16. Up-regulated 5`deiodinase activity from elevated testosterone.
    ---
  17. Elevations of thyroid-binding globulin (TGB) leading to decreased production of thyroid hormones.
    ---
  18. Depression of thyroid-binding globulin (TGB) leading to increased production of thyroid hormones and resistance.
    ---
  19. Thyroid resistance promoted by an elevation of cytokines.
    ---
  20. Thyroid resistance promoted by elevations of cortisol.
    ---
  21. Thyroid resistance promoted by deficiences of vitamin A.
    ---
  22. Thyroid resistance promoted by homocysteine

Ressurser-nettsted

www.thyroidbook.com
Gammel 08-01-10, 18:28   #3
Fanteri
Leieboer

Fanteri sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Sted: Oslo
Meldinger: 114

Er den verdt å ha? Hvor har du kjøpt den? Kanskje vi burde hatt en slags bokanmeldelsestråd her inne? Eller kanskje det allerede finnes? *ut for å lete før Driftssjefen tar meg*
Fanteri er offline   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 18:59   #4
n`Finn
Veteran på forumet

n`Finn sin avatar

Medlem siden: Mar 2005
Sted: Akershus
Meldinger: 7,455

Jeg syns Ruth2 viser at hun har forstått mye når hun påpeker at det ikke handler bare om hashimotos, men om lavt stoffskifte generelt.
Hashimotos er en thyreoiditt og er idag antatt for å være den hyppigste årsak til lavt stoffskifte (hypothyreose).
Idag !
Det er altså EN årsak til at stoffskiftet blir lavt.

Man kjenner noen til, men vi må anta at flere årsaker vil komme etterhvert. Mørketallne må være store - alt for mange havner i diffrensialdiagnoser som det kalles. (isteden for å kalle det feildiagnoser)

Så syns jeg også at det er kjempefint at de som klarer å lese bøker skriver om sine inntrykk her.
Gammel 09-01-10, 08:09   #5
Ruth2
Ruth2

Ruth2 sin avatar

Jeg har kjøpt den på Tanum.no, men Amazon har den, og sikkert flere steder. Jeg betalte 136 kr inklusive frakt.

Jeg mener den er verd pengene sine, og vel så det! Siden jeg ikke har lest den ut, kan jeg ikke anmelde den. Men jeg kan ved å ha lest litt, anbefale den slik: *****

Han snakker om mye som er nytt for meg. Men jeg har verken energi eller kunnskap nok i engelsk, les medisinsk, språk til å gi en riktig oversettelse, det beklager jeg.

Det han sier blant annet, er at Hashimoto er en immunsykdom, og bør behandles som det. Og at det er mye som kan gjøres for å hindre at vi som har Hashimotos får flere autoimmune sykdommer på kjøpet. Han mener at standardmåten å behandle blant annet Hashimotos på, ikke går til rett adressat i kroppen, og dermed fortsetter pasienten å ha høyt kolesterol, lavt blodsukker, får flere autoimmunesykdommer, får problemer med binyrene osv. Han jobber mye med forskjellige urter som har vist seg effektive og gitt pasientene et bedre liv.

Han mener også at dersom pasienter med begynnende lavt stoffskifte kommer til hans type behandling, med riktig type urter og forandring av kosthold, kan de unngå å bruke thyroksin/thyroid. Det synes jeg høres underlig ut. Men han kommer med en rekke pasienteksempler. Jeg vet ikke om det kan medføre riktighet. Men om det er mulig, er det jo spennende, ikke sant?

Så, les selv, og tenk. Og la oss diskutere etterhvert som flere leser! Kanskje noen kan oversette biter av boken, til glede for andre

Noe av boken er lettlest, andre passasjer virker tunge, etter min oppfatning, med mange komplekse medisinske termer.
Gammel 13-01-10, 06:00   #6
Ruth2
Ruth2

Ruth2 sin avatar

Gjennomlest, rettet og med merknader av n`Finn. Hans merknader er i brun tekst

Kapittel Fire

Seks mønstre av lav thyroid funksjon og hvordan finne dem på blodprøver

Problemet med blodprøver

Selv om Hashimotos er den mest alminnelige grunnen til lavt stoffskifte i USA, finnes det seks andre faktorer som kan lede til lav tyroideafunksjon.....
Den muligens største forkludringen til lavt stoffskifte begynner og slutter med blodprøver. Det er estimert at 13 millioner mennesker med tyroid dysfunksjon, (i USA) går udiagnostisert hvert år, og inadekvat blodprøvetaking er en stor faktor. Hvorfor?

Bare en av de seks mønstrene vil vise seg på en blodprøve som måler TSH.TSH er den tyroide hormontest leger vanligvis bestiller. I tillegg er det mange leger som bruker laboratorienes målestandard, i stedenfor en «funksjonell» målestandard som utarbeides erfaringsmessig for å vise god helse i skjoldbruskkjertelen. Når en pasients tyroidverdier er utenfor de vanlige laboratorienes normalverdier, er tilstanden så forverret at å ta medisin for resten av livet er den eneste mulighet. Det er derfor laboratorienes målestandard blir referert til som patologiske eller sykdomsområder (disease ranges).

Som et resultat av dette ser vi at talløse mennesker lider gjennom måneder og år med for lavt stoffskifte som lett kunne blitt korrigert med en riktig diagnose.

Selv om patologiske målestandarder kan være brukbare for å diagnostisere sykdommer som krever medisinsk behandling, kan de være av liten verdi for å vise hva som ligger bak god helse. Du vil bli overrasket over å vite at denne patologiske målestandarden er rett og slett summen av alle menneskene som fikk blodet sitt analysert på laboratoriet det siste året. dette betyr at denne guiden for å diagnostisere hvordan skjoldbruskkjertelen fungerer, er basert på alle menneskene som brukte laben forrige år, og vi kan anta at flesteparten har større eller mindre grad av dårlig helse. Det som er verre, er at mange av disse bruker hormoner for skjoldbrukskjertlen, og det ødelegger resultat enda mer. Vi kan altså gå ut fra at mange av dem har en udiagnostisert thyroid funksjon, som blir lagt inn i denne lapskausen som definerer hva som er normalt.
(M.M. I Norge brukes overskuddsblod fra kolesterolprøver av antatt friske pasienter – sies det)

Videre har patologiske målestandarder forskjøvet seg de siste femti årene ettersom helsetilstanden i befolkningen i USA har forverret seg. For eksempel, etterhvert som USA nærmer seg en diabetesepidemi, har måleparameterne som bestemmer hva som er sunt blodsukker forskjøvet seg. Hva som ble regnet som lavt blodsukker eller et forstadium for diabetes for tretti år siden, før junk food ble hverdagsmat, er nå regnet som normalt av mange laboratorier.

Ønsker du å få evaluert helsen din basert på alle de syke rundt der du bor? Eller ønsker du å vite hva som konstituerer en god helse? Jeg ønsker ikke bruke sykdomsparametre når jeg behandler pasientene mine, jeg bruker funksjonelle målestandarder.For eksempel, den funksjonelle målestandarden for fastende blodsukker er 85-100 mg/dL. den patologiske måleeneheten kan være 65-110 mg/dL. Ved å bruke den funksjonelle måleeneheten, kan vi reversere risikoen for diabetes ved omlegging av livsstil, diett og tillegg av ernæringstilskudd før det er for sent. Det samme viser seg ved lavt stoffskifte. En standard TSH normalverdi er 0.35-5.5 uIU/mL, mens den funskjonelle målestandarden er mye trangere, 1.8-3.0 uIU/mL, noe som tillater legen som arbeider med naturmedisin å reversere skjoldbruskkjertelens ødeleggelse før det er for sent.

Konvensjonell medisin derimot har som mål å hjelpe deg når en sykdom er manifest tilstede, og har ofte lite å tilby før sykdommen blomstrer. Med andre ord, en person er betegnet som frisk fordi ingen sykdom er å finne, påtross av at hun går gjennom dagene og føler seg forferdelig. Som en funksjonell lege, definerer jeg helse som å ha nok energi, sunn fordøyelse, en ideel fysisk funksjon samt andre markører på å ha det bra.

Funksjonelle målestandarder er blitt vurdert over år av helsepersonell som omfavner prinsippene om preventiv medisin, inkludert å guide et menneske til en sunn diett og andre livsstilsforandringer.

Om å bruke blodprøver for å vurdere sunnhet i skjoldbruskkjertelen

Mange mennesker lider av ubalanser i skjoldbruskkjertelen som ikke er kommet så langt at det skaper en patologisk målbarhet på en blodprøve. Fra et funksjonelt perspektiv derimot, kan man finne disse ubalansene ved å se på en kombinasjon av markører. I dette kapitlet vill jeg vise individuelle markører som inkluderer blodprøver, deres funksjonelle måleområde, og forklare hvordan de skal settes sammen for å se på seks forskjellige mønstre av dyfunksjon i skjoldbruskkjertelen.

Forstå individuelle thyroid markører.

TSH Tyroidea Stimulerende Hormon (TSH), eller tyrotropin, blir frigjort av hypofysen (pituitary gland). Dette er den mest vanlige og mest sensitive markøren på skjoldbruskkjertelens funksjon. TSH øker når T4 faller, og TSH synker når T4 øker. Dette er den mest brukte testen av konvensjonelle leger for å skjekke ubalanse i skjoldbruskkjertelen, men den testen fanger alikevel ikke opp myriader av andre årsaker.
Funksjonelt måleområde: 1.8-3.0 uIU/mL
Typisk laboratorie måleområde: 0.35-5.5 uIU/mL

Total Thyroxin (TT4) TT4 testen måler både bundet og ubundet T4 nivåer (husk tyroideahormonene er bundet til proteiner før de blir frie og klare til å gå inn i cellene). Derfor viser målingen ingenting om hvor aktiv t4 er, medmindre andre markører er inkludert, som feks. opptaket av T3. T3 opptaket indikerer hvor mye thyroid hormon som kommer inn i cellene. ved å måle T4 sammen med T3 opptak, kan du regne ut aktiviteten av fritt T4. Total T4 påvirkes av mange medisiner(se sidebar ved slutten av kapitlet)
Funksjonelt måleområde: 6-12 ug/d
Typisk laboratorie måleområde: 5.4-11.4 ug/d
[COLOR="rgb(160, 82, 45)"](M.M. Jeg kjenner ikke til målinger som viser hvor mye T3 som entrer cellene. Målingen fritt T3 har ikke entret cellene. Da ville den ikke vært målbar i blodet.....)[/COLOR]

Fri thyroxin index (FTI) Total T4 og T3 opptak må vurderes sammen for å måle aktiviteten av fritt eller ubundet T4. Denne indexen er målt ved å multiplisere TT4 nivåene ved T3 opptaket og avgjør hvor mye det er av aktiv T4 som er tilgjengelig. Hvis TT4 er undertrykket, så er T3 opptak høyt; hvis TT4 er høy, er resin (protein??)opptak lavt (resin T3 opptak vil bli diskutert i denne seksjonen). Selv når medisiner impact thyrioid binding, vil den frie thyroid indexen være innenfor normalområder hvis skjoldbruskkjertelen har en god funksjon.
Funksjonelt måleområde: 1.2-4.9 mg/dl
Typisk laboratorie måleområde: 4.6-10.9 mg/dl

Resin = Harpiks. Er en invitrotest (i glass) som ikke brukes mer. Man ser hvor mye T3 som opptas av harpiks. Antas ikke meningsfull i Norge iallfall.
Jeg synes forøvrig ikke dette kan føre frem. Målinger av disse hormoner gjøres i MOL og har derfor ikke samme enhet. Da kan de jo ikke multipliseres. Men jeg forstår rett og slett ikke resonemanget, ei heller hensikten. Fritt eller ubundet T4 har like mye aktivitet som enhver lagervare har.......)

Fritt thyroxin (FT4) Testen av det frie thyroxinet (FT4) brukes for å måle mengden av fritt, eller aktivt, T4 i blodet. Faktorer som påvirker TT4 vil ikke påvirker FT4. Fritt T4 er høyt ved høyt stoffskifte og lavt ved lavt stoffskifte. Det er viktig å notere seg at selv en høy TSH med normal T4 er nok til å identifisere lavt stoffskifte. Et skjeldent mønster og en arvelig indikator er thyroid resitance condition er høy FT4. Høy FT4 kan også forårsakes av å ta heparin, eller ved en akutt sykdom som gjør at nivåene på bundet protein plutselig faller. Hvis en annen sykdom enn skjoldkjertelsykdom blir alvorlig eller kronisk, kan det føre til økning av FT4.

Funksjonelt måleområde: 1.0-1.5 ng/dL
Typisk laboratorie måleområde: 0.7-1.53 ng/dL
M.M. Her igjen, fT4 kan etter min forståelse ikke sies å være aktivt.

Resin T3 opptak viser antall mulige proteinbindinger for fritt T3. Jo flere bindende steder som er åpne, jo lavere vil resultatet av resin opptak bli, og vice versa.
For eksempel, alt som reduserer de bindende stedene, slik som økt testosteron erstatnings terapi (piller), kan forårsake en lav T4 fordi det etterlater svært få bindende steder for thyroid hormonet. På den annen side, alt som øker de bindenne stedene (binding sites), slik som østrogen eller fødselskontrollpiller, vil forårsake et mønster av høy total t4 og lavt T3 opptak.
Som sagt, testen og nytteverdien av resultatet er omstritt.

Funksjonelt måleområde: 28-38 md/dl
Typisk laboratorie måleområde: 24-39 md/dl

Fri Triiodothyroxine (FT3) Denne blodprøven måler fritt T3 hormon, og er den beste markør for å måle aktive tyroide hormoner som er tilgjengelig for cellereseptorene.
Likevel er den sjelden brukt i konvensjonell medisin, men blir bestilt når en pasient har symptomer på et for høyt stoffskifte og FT4 nivåene er normale.
Funksjonelt måleområde: 300-450 pg/mL
Typisk laboratorie måleområde: 260-480 pg/mL

Revers T3 (rT3) Denne prøven måler mengden av revers T3 som er produsert. produksjonen av rT3 øker ved ekstremt stress, slik som et stort traume, kirurgi eller alvorlig kronisk stress.
Det viser seg at den økte produksjonen av rT3 står i forhold til manglende evne til å redusere økte kortisolnivåer.
Funksjonelt måleområde: 90-350 pg/ml
Typisk laboratorie måleområde: 90-350 pg/ml

Thyroid-Binding Globulin (TBG) denne prøven måler mengden av proteiner i blodet som transporterer tyroide hormoner til cellene. Økt testosteron kan senke TBG nivåene, mens økte østrogennivåer kan øke TBG, begge kan forårsake symptomer på lavt stoffskifte.
Funksjonelt måleområde: 18-27 ug/dl
Typisk laboratorie måleområde: 15-30 ug/dl
M.M Vel, TBG er et lagerprotein for bundet T4 og T3 og de finner jo ikke veien til cellene før de er frie fra bindingen.

Tyroidea antisotoffer indikerer at kroppens immunsystem angriper seg selv og hvis en autoimmun skjoldbruskkjertellidelse er tilstede, kan det være enten lavt eller høyt stoffskifte. Spesifikke antikropptester indetifiserer Hashimotos.
En tyroidea peroxidase antistoff test (anti-TPO) er den viktigste testen for diagnostikk, siden TPO er enzymet som er ansvarlig for produksjonen av tyroide hormoner.
Noen ganger et tyroglobulin antistoff (anti-TGB) test er nødvendig også. TGB som lages i skjoldbruskkjertelen og brukes til å produsere tyroide hormoner, er et annet alminnelig mål for Hashimotos lidelse. Et tyroidea-stimulerende hormon antistoff (TRAS), typisk referert til som thyroid stimulerende immoglobulin (TSI) prøven er brukt til å identifisere høyt stoffskifte, eller Graves lidelse, selv om TSH kan bli forhøyet i Hashimotots også.

Fordi immunsystemet flukterer, altså varierer, kan en person med Hashimotos avlegge en negativ prøve. Hvis jeg ser en negativ test, men mistenker at pasienten har sykdommen, vil jeg gjenta testen. Hvis pasienten allerede er på en gluten-fri diett, vil jeg ha han eller henne til å spise hvete i to uker og så gjenta testen. Med en gang du ser en positiv antistofftest, har du bekreftet en autoimmun thyroid tilstand.

Seks mønstre av lavt stoffskifte, hvem av dem er du?

Skjoldbruskkjertelen er ekstremt følsom for forandringer i kroppens kjemi, det er dens jobb, å avdekke ørsmå forandringer og kompensere for dette. Når disse forandringene blir kroniske, vil kjertelen bli trett og begynne å svikte. Med blodsukker som alltid er for høyt eller for lavt, ubalanse i hormonene, dysfunksjon i binyrene, kroniske betennelser, ernæringsmessige mangler, forgiftninger, lever «forstoppelse» (congestion), dårlig fordøyelse, og bruk av hormonkremer og piller som er triggere for en funksjonell tyroid ubalanse.

Lav tyroidea funksjon faller inn i seks mønstre, men bare en av dem løses ved å bruke tyroide hormoner. Det er også mulig at to eller flere mønstre kan eksistere samtidig. mens en serum blodprøve er vesentlig ved vurdering, må man også ta i betrakning symptomer, medisinsk historie, brukte medikamenter, slik som befruktningsmedisin eller østrogenkrem er viktig å legge vekt på. de følgende beskrivelseer introduserer mønstrene.
Gammel 13-03-10, 09:13   #7
Iris
Nyinnflyttet

Iris sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Meldinger: 8
Standard Bok om Hashimotos

Hei,

Jeg er helt fersk på dette forumet, men gleder meg til å bli kjent med dere.
Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte for 4 år siden, men ser nå at jeg har hatt lavt stoffskifte mesteparten av livet. Går ut i fra at det var livsstil og arbeidssituasjon som trigget "fullt utbrudd".
Oppdaget raskt at medisineringen ikke fungerte på meg, og har siden den gang lett etter løsninger.

Har nettopp lest boken "Why Do I Still have Thyroid Symptoms? When My Lab Tests Are Normal?" av Datis Kharrazian. Han praktiserer funksjonell medisin, som jeg har mer troen på enn skolemedisin.
For det første var jo dette nesten som å lese sin egen historie, men det beste av alt var at det ser ut som han har funnet løsningen, og gir oppskriftene på hvordan man blir symptomfri. Han har funnet 22 årsaker til stoffskiftesykdom. For de av dere som behersker engelsk vil dette være nyttig lesning. Boken kom ut i 2010.

Han har en egen nettside: www.thyroidbook.com

Jeg skal i alle fall forlange at legen legen min sjekker alle 22 årsakene.

Bokmerker

Søkeord
hashimoto, Hashimoto's thyroiditis, hypothyreose

Trådverktøy Søk i denne tråden
Søk i denne tråden:

Avansert søk
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er
HTML kode er Av

Forumnavigering

Lignende tråder
Tråd Tråd starter Forum Svar Siste melding
Tenåring som har fått Hashimotos Siven Stoffskiftesykdommer hos barn 13 09-12-09 11:22
Hashimotos muskelsmerter johanne72 Hashimoto`s 3 19-07-09 04:25
Hashimotos muskelsmerter johanne72 Smerter, skjelvinger og kramper 3 19-07-09 04:25

Alle tider vises som GMT +1. Klokka er nå 09:09.

unike besøkende på Sonjas Stoffskifteforum