Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Hvordan fungerer det for sånne som ikke klarer å konvertere all T4 til T3?

Hvordan fungerer det for sånne som meg som i utgangspunktet ikke klarer å konvertere all T4 til T3? Burde jeg ha tilleggsdose med Liotyronin? Klarer kroppen å kvitte seg med unødig T4 når den ikke klarer å nyttiggjøre seg den? Det vil kanskje tiden vise? Stoffskiftet og medisiner er ikke enkelt!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Noen som er misfornøyde med Armour/ lignende preparater?

Når en vurderer målte verdier er det mange ting å ta hensyn til, og vurdere opp imot.
    Til syvende og sist er det eneste som betyr noe : hvordan du føler det.
    Ingen blodprøver i verden kan fortelle deg det......

1.ex : fT4 sine referanseverdier er feks 10-20 og du har "fine" verdier om du er imellom der et sted. Men om du nå skulle føle deg vel på 25 er verdien ikke "fin" -, men det er nå likevel den verdien du skal ha !
    Så mitt råd vil være : lær å lytte til deg selv.

Så er det fysiske forhold.
    Thyroidene er jo laget av grisekjertler.
    Det er der hormonene blir produsert, og dette kjertelvevet har et helt annet forhold mellom hormonverdiene enn de man finner i blodet.
    Det mest (aner)kjente er at T3 innholdet i blodet naturligvis er lavere enn i kjertelen. Blodet er jo bare et fraktorgan, det er jo ikke der det skal være - det skal hurtigst mulig ut i cellene.

Det som er saken, er at kjertlenes innhold av T3 varierer mye.
    Under produksjonen blander man kjertelmateriale slik at hver produksjonsserie (batch) inneholder samme forhold mellomT3 og T4.
    Den skal være 4,22.
    Hvert Grain inneholder jo 38µgT4+9µgT3. (4,22x9=38)

De fleste som bruker Tyroid vil få høye blodprøvesvar på fT3 selv på moderate fT4 svar.
    Så skal man selvfølgelig være villig til å rette kartet etter terrenget, og ikke omvendt.
    Slik er det bare - man finner disse verdier når pasienten har det bra.
    sådaså.

Man kan vel tenke seg at pasientens velbefinnende ligger i et kompromi.
    Et følelses-kompromi der mengden fT3 og fT4 spiller en individuell rolle.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    55
    Meldinger
    409

Standard Sv: Hvordan fungerer det for sånne som ikke klarer å konvertere all T4 til T3?

Norsk n`Finn Norsk!

Du er så bra på dette at jeg som er grønn skjønner ikkenoe innimellom,
    (kommer an på dagsformen).

Tenkte jeg skulle ringe å høre om svarene på prøvene jeg tok lille julaften har kommet i morgen.
    Husker ikke mye t4 var på sist men nå fikk jeg han til å ta t3 også, det er ikke gjort før.

Vi vet jo at t4 må være på 20-24 for at enkelte skal ha det bra, hvor mye er det flesteparten mener at t3 er mest behagelig?

Har en skikkelig surrete dag i dag så nå finner jeg ikke akkurat hvor jeg la inn prøvesvarene mine som jeg håpet du ville kommentere.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hvordan fungerer det for sånne som ikke klarer å konvertere all T4 til T3?

hm... ett eller annet må ha skjedd. Jeg forstår ikke hvordan dette innlegget havnet her ?

Men Pebels, jeg mener jo at blodprøver ikke kan gi deg svaret på hvor stor dose du bør ta. Bare sånn cirka, sånn innledningsvis.
    Finpussen må du stå for selv, og om du skal lykkes med den er det viktig å vite hvordan - og å kjenne seg selv.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    telemark
    Meldinger
    20

Smile Om kroppen min har konvertert nok FT4 til FT3?

Hei dere.
    Kan noen av dere svare meg på hvordan jeg vet om kroppen min har konvertert nok FT4 til FT3?
    Trodde at hvis prøvene viste en høy FT3 så var det ikke noe galt med denne prosessen, men slik jeg leser n'finn her så blir jeg usikker!
    mine siste prøver viste
    tsh - 0,7
    FT4 - 16,2
    FT3 - 5,1
    Anti-tpo <1300
    Selv om dette ser bra ut! føler jeg meg Ræ...spesielt etter at jeg nå har brukt energi på å planlegge fest for mamma'n min...det har godt rett hel... fordi jeg ikke eier energi. Enhver bitte lille antydning til stress tar helt pipen av meg!
    Hva er feil med mine verdier? og kan det evt. være binyrer som slår meg ut nå! jeg har heller ikke kjertel igjen, den ble fjernet for ett år siden og skyhøye antistoffer som ikke er målbare...
    Desperat rop om hjelp. Hashimoto, hypotyreose, levaxin siden 2007, fjernet skjoldbruskkjertel april 2009

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

T3 er jo kroppens stoffskiftehormon. Man kan lett anta at det kun er dette som er viktig - at hele prosessen kun er til for å skaffe kroppen korrekt mengde T3 til enhvertid.
    Og det er jo viktig, men ikke det eneste som er viktig.

Det er oppdaget at noen celletyper omdanner T4 til T3 inne i cellen, og mye tyder på at hjernen omdanner sin egen T3 fra T4.
    Forut for dette er flere studier gjennomført hvor man fikk vite at man ikke fungerer på kun Liothyronin (syntetisk T3).

Så T4 er også viktig.
    Og din fT4 er iallfall ikke alarmerende stor, og kan godt være mye mindre enn den du hadde når du følte deg frisk.
    Så hvis det var meg, ville jeg forsøkt om en litt høyere Levaxindose var bedre.

Mye av det som skrives om hvordan stoffskifteprosessen fungerer, er jo hvordan den ideelt sett fungerer i friske mennesker.
    Og det settes i stor grad likhetstegn mellom de blodverdier man måler som er et resultat av kunstige hormoner og ens egne.
    Og det er ikke korrekt å gjøre. Jeg mistenker det for å være markedsføring.

Min egen tenkemåte er jo bare at jeg selv vet best hvordan jeg har det og som en følge av at andre umulig kan vite det - vil jeg regulere dosen min selv.
    Og jeg begynnte jo med det etter mange mislykkede år på Levaxin.
    Uten at det hjalp - jeg fant aldri noen god situasjon.

Jeg vil også ha rett til å velge det preparat som jeg selv synes fungerer best.
    Og det var serdeles vanskelig å oppnå !
    Men jeg klarte det i mai-04 og opplevde for min del stor forbedring ved å gå over til å bruke Tyroid.

Hvorfor kan jeg ikke forklare. Det bare er sånn.

Lignende tråder

1. Har du en fil, du ikke ved, hvordan man åbner?
    Av Anisa i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 0
    Siste melding: 14-05-09, 23:54
  2. HJELP! Hypothyreose. Nå klarer jeg snart ikke mer....
    Av Dolphin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 74
    Siste melding: 08-02-09, 13:04
  3. Hvordan fungerer magen deres? Litt ufine detaljer!
    Av marge i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 23
    Siste melding: 11-03-07, 10:11
  4. klarer ikke å gå ned i vekt...reductil
    Av villemo i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 11
    Siste melding: 28-05-06, 11:17
  5. klarer ikke gå ned i vekt
    Av Julla i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 2
    Siste melding: 09-05-05, 17:58

Bokmerker