Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 19
    Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Standard Aspergers og hypothyreose...

Finnes det en link mellom disse to sykdommene?
    Min yngre bror har fått diagnosen aspergers (som han tydelig har arvet fra vår mor). Jeg sliter med mange av symptomene som mange med aspergers har, så jeg lurer på om det finnes en link mellom disse to sykdommene eller om de ikke har noe med hverandre å gjøre i det hele tatt?
    Ny og forvirret hypo... Maikas dagbok

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Aspergers og hypothyreose...

Hej Maika

Om Asperger syndrom også kan opstå af andre grunde end moderens hypothyreose (erkendt/uerkendt) under graviditeten - ved jeg ikke. Det kan det sikkert... Men at hypothyreose dvs. hormonmangel under graviditeten sagtens kan medvirke til at barnet udvikler Asperger syndrom - er faktisk ret velkendt.

"Andre ikke genetiske faktorer i forbindelse med udvikling af autisme omfatter hypothyreose og andre sygdomme hos moderen. Gillberg, Gillberg & Kopp (1992) undersøgte fem børn med autistiske træk og konstaterede, at tre af de fem havde medfødt hypothyreose, og de resterende to havde mødre, der kunne forventes at har været hypothyroide under graviditet (Warren, Cole, & Odell, 1990). Moderens antistoffer og afstødning af embryonale lymfocytter blev fundet i forbindelse med autisme i en stikprøve af elleve mødre til autistiske børn (Warren, Cole, & Odell, 1990)." Kilden finder du i tråden Under- og ubehandlede hypothyreose-graviditeter og børns sundhed

Søgeord til Google er Asperger Syndrome Thyroid Hypothyroidism
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Standard Sv: Aspergers og hypothyreose...

Veldig intressant det du tar opp. Jeg har jo barn med asperger. Søkte litt på nettet, og fant ikke noe om det.

Men det man jo ofte ser med asperger er jo at de blir veldig lett slitne (som alle på autismespekteret). Så kanskje det er en link på en eller annen måte?

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    "Andre ikke genetiske faktorer i forbindelse med udvikling af autisme omfatter hypothyreose og andre sygdomme hos moderen. Gillberg, Gillberg & Kopp (1992) undersøgte fem børn med autistiske træk og konstaterede, at tre af de fem havde medfødt hypothyreose, og de resterende to havde mødre, der kunne forventes at har været hypothyroide under graviditet (Warren, Cole, & Odell, 1990). Moderens antistoffer og afstødning af embryonale lymfocytter blev fundet i forbindelse med autisme i en stikprøve af elleve mødre til autistiske børn (Warren, Cole, & Odell, 1990)." Kilden finder du i tråden Under- og ubehandlede hypothyreose-graviditeter og børns sundhed
    Dette visste jeg ikke, og faktisk gjorde det meg litt lei meg også. Men takk for informasjon!

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Hej Maika

Om Asperger syndrom også kan opstå af andre grunde end moderens hypothyreose (erkendt/uerkendt) under graviditeten - ved jeg ikke. Det kan det sikkert... Men at hypothyreose dvs. hormonmangel under graviditeten sagtens kan medvirke til at barnet udvikler Asperger syndrom - er faktisk ret velkendt.

Tusen hjertelig takk for informasjon Anisa, dette er meget nyttig for meg.
    Både min bestemor og onkel har hypothyreose, så det er nok meget mulig at min mor også har det... Med ett barn som har hypothyreose og mistanke om aspergers, og ett barn til med aspergers er vel oddsen ganske stor. Så kanskje jeg burde si det til henne. Dog gjennom noen andre da vi ikke er på talefot...

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Aspergers og hypothyreose...

Selv tak, Maika og bliv nu ikke væk alt for længe igen.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Qa Vis post
    Dette visste jeg ikke, og faktisk gjorde det meg litt lei meg også. Men takk for informasjon!
    Det er jeg meget ked af, Qa Meget. Det er så grunden til, at jeg kan virke lidt som en bitch når unge gravide kommer her forbi og beretter om lægernes manglende erkendelse af alvoren bag at skulle behandle de gravide med hypothyreose eller med subklinisk hypothyreose ordentligt, af hensyn til dem selv og først og fremmest - af hensyn til de børn som senere fødes til livet.

Der kan også være andre grunde til, at nogle børn fødes ramte af Asperger Syndrome, end lige netop hypothyreose hos mødrene. Men der er noget her, som er en klar fordel, midt i alvoren og dette er, at raten af Asperger-børn/voksne der enten har medfødt eller udvikler hypothyreose senere er så påfaldende høj, at det vil under alle omstændigheder være en fordel at kende til sammenhængen og dermed kunne presse på/støtte om, at ens børn får den rette opmærksomhed fra læger, med henblik på at minimere at børnenes fremtidige liv ikke bliver mere op ad bakke end højst nødvendigt, pga. en hypothyreose lægerne i flæng ville ellers overse, hvilket de jo er rigtigt dygtige til.... at overse that is. Så et lille lyspunkt er der ved denne erkendelse, håber jeg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Hej Maika

Jeg leter og leter på nettet etter forskningsrapporter som støtter opp om dette, jeg må få overbringt info til min mor - men siden hun aldri tar noe særiøst så må jeg ha noe info å linke til.. Vet du om noen steder på nettet hvor jeg kan finne noe som sier noe om dette?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av maika Vis post
    Jeg leter og leter på nettet etter forskningsrapporter som støtter opp om dette, jeg må få overbringt info til min mor - men siden hun aldri tar noe særiøst så må jeg ha noe info å linke til.. Vet du om noen steder på nettet hvor jeg kan finne noe som sier noe om dette?
    Brug alle ord samlet i en søgning. Desuden kan du jo bruge linket til info om netop denne undersøgelse vi snakker om her: http://www.aspergersyndrome.com/html...rch_paper.html under kapitlet Nongenetic Causes og tage det derfra.... Der er desværre ingen nemmere måder, men jeg kommer tilbage til tråden, hvis jeg ser noget nyt på nettet.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    112

Brug alle ord samlet i en søgning. Desuden kan du jo bruge linket til info om netop denne undersøgelse vi snakker om her: http://www.aspergersyndrome.com/html...rch_paper.html under kapitlet Nongenetic Causes og tage det derfra.... Der er desværre ingen nemmere måder, men jeg kommer tilbage til tråden, hvis jeg ser noget nyt på nettet.
    Tusen takk Anisa, jeg skal lese litt mere grundig gjennom denne

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Der kan også være andre grunde til, at nogle børn fødes ramte af Asperger Syndrome, end lige netop hypothyreose hos mødrene.
    Det er sannsynligvis genetisk faktisk, men man har ikke klart å lokalisere alle genene som er med foreløpig. Men det er jo godt mulig at mors hypothyreose er med på å øke sannsynligheten for at et barn som er arvlig disponert faktisk får asperger.

Jeg har jo lest veldig mye om asperger (siden jeg har to barn med diagnosen), men hadde faktisk aldri sett noe om denne linken. Det er intressant. Må sjekke opp hvor kjent dette er blant de jeg kjenner med barn på autismespekteret.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Symptomer Hypothyreose
    Av gjest i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 15
    Siste melding: 02-08-09, 02:36
  2. Symptomer Hypothyreose
    Av gjest i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 15
    Siste melding: 02-08-09, 02:36
  3. Hypothyreose/whiplash
    Av Hsn i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 07-01-07, 08:59
  4. Har jeg hypothyreose?
    Av snowbird i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 01-12-06, 00:52

Søkeord for denne tråden

Bokmerker