Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    47
    Meldinger
    270

Standard Blodprøver, TSH og røyking - Viktig!

Fant dette på Facebok idag, er relevant for meg og helt sikkert også for flere andre.

Susan Kuehne: "I read a paper in the Journal of Endocrinology. If you smoke it could skew your TSH levels, severely lowering the TSH levels. It is recommended that you not smoke for 24 hours before a TSH test. If you are a smoker and you are Hypothyroid and not feeling well but the tests come back normal, it could be a false reading. I stopped smoking for 2 days ... Vis merprior to testing ( all my previous tests had come back within the normal range, although I had many hypo symptoms, due to the "normal TSH " the doctor refused to increase my meds. ) When I next tested after stopping smoking for 48 hours my TSH came back at 13.58 and my meds were increased. From now on I will not smoke prior to testing.... and hope after the New Year I quit completely."

Oversettelse:

"Jeg leste i en utgave av (den amerikanske tror jeg, min anm) Endokrinologijournalen. Hvis du røyker kan det tulle til TSH nivået og senke det betraktelig. Det blir anbefalt at du ikke røyker i 24 timer før du tar en TSH-test. Hvis du røyker og du er Hypothyroid og du ikke føler deg bra men testene kommer tilbake som normale kan det være en falsk positiv (eller negativ alt ettersom, min anm). Jeg sluttet å røyke i to dager...Før jeg ble testet (alle mine tidligere blodprøver hadde vært fine, innenfor normalområdet, selv om jeg hadde mange hyposymptomer ville legene ikke øke medisineringen min fordi TSH var normal). Da jeg testet neste gang etter å ha latt være å røyke i 48 timer hadde jeg en TSH på 13,58 og medisindosen min ble økt. Fra nå av kommer jeg ikke til å røyke før jeg skal ta blodprøver...og håper at jeg klarer å slutte å røyke etter nyttår!"
    Sist endret av Lillepus88; 30-12-09 kl 12:40 Begrunnelse: Oversettelse

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    37
    Meldinger
    171

Standard Sv: Blodprøver, TSH og røyking - Viktig!

Øh... jeg er ikke så god i engelsk bestandig merker jeg... Så røyking senker TSH? Jeg røyker ikke lenger.. vært røykfri siden 30 august Men det er jo kjekt å vite uansett
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

Hmm... jeg har altid fået at vide, at rygning netop hæver stofskiftet med op til ca. 6% alene på denne konto. Stofskiftet hæves når TSH hæves og derved stimulerer kirtlen til at danne mere hormon. Men måske er det noget andet, hvis der ikke er en restfunktion tilbage i kirtlen?

En måske relevant tråd i samme tema: Røyke stopp-lavt stoffskifte-vektøkning
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jo nikotin virker på den måten at hypotalamus ikke oppdager alle stoffskiftehormonene i blodet og øker derfor TSH som igjen får kjertelen til å produsere flere stoffskiftehormoner enn den ellers ville gjort.
    Det er altså balansepunktet som forskyves oppover, og dette er jo den regulering som er vekk når kjertelen ikke fungerer.
    Så nikotin øker ikke stoffskiftet når kjertlen ikke virker.
    Men virkningen på TSH-refleksjonen er jo der allikevel.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    54
    Meldinger
    409

Da er det avgjort,
    jeg gidder ikke å stresse med å slutte enda,
    (har vel ikke rette gløden for det heller)
    skal kose meg en stund til,
    noe godt må jeg jo ha.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Lignende tråder

1. Artikkel: Trijodtyronin fysiologisk viktig?
    Av litza i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 1
    Siste melding: 08-12-07, 20:41
  2. økt følsomhet for passiv røyking...hvordan si ifra?
    Av isa1 i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 4
    Siste melding: 02-12-07, 03:36
  3. ubehag i magen!! VIKTIG!
    Av snuppa i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 5
    Siste melding: 22-02-07, 13:14

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg