Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Standard Jeg har hatt hypothyreose i vel 10 år.

Jeg har hatt hypothyreose i vel 10år. De første årene funket Levaxinbehandling veldig bra. Ved første svangerskap begnte det å tulle seg til. Fastlegen ante ingenting om doseendring under graviditet, ei heller ikke at man ikke skal ta jern sammen Levaxin. Da gikk det skikkelig dårlig. Kom meg etterhvert på bena, etter å ha lest meg opp på vitenskapelige artikler selv. Etter siste svangerskap klarte jeg å tulle det til selv. Tok ut Levaxin på feil resept, og spiste 50 mikrogram i stedet for 150 i 2 mnd. Det gikk ikke særlig bra, for å si det forsiktig. Dette er nå et og et halvt år og to fastleger siden. Jeg har en klage til Helsetilsynet klar på den siste fastlegen, etter en utrolig lite hyggelig seanse hvor hun skjelte meg ut for å stille kritiske spørsmål til hennes behandling. Blant utrolig mange andre ting, fikk hun det for seg på et tidspunkt at jeg hadde hyperthyreose, det trodde hun fordi jeg sa jeg mente jeg var hypertyreot pga overdosering. Hun rekvirerte TRAS på meg på dette grunnlag, og da det viste seg at den var høy på tross av at jeg ikke har hyperthyreose skjønte hun ingenting, og sa at siden hun hadde henvist meg til Aker fikk vi bare vente å se hva de hadde å si til det. Hun ville ikke være noen mellommann. Hurra for et godt resonnement, og en fantastisk sympatisk og flink fastlege. At det sannsynligvis går tre mnd før jeg får plass der, og i mellomtiden kommer til å fortsette å være syk, det spiller tydeligvis ingen trille for henne.

Så; jeg trenger en ny fastlege. En flink en. Som kan sakene sine, og skjønner at man ikke bare er en feit og lat kjerring som klager og syter

Jeg vet ikke hvordan forumreglene er her inne, det er kanskje ikke lov å nevne leger ved navn her inne? Hva med personlige meldinger? Jeg har allerede vært på Balderklinikken, og har ikke råd til å gå privat, så det må være en fastlege. Og ja, det har jeg glemt å si; jeg bor i Oslo. Om legen er flink kan hun/han for så vidt bo på månen, men fortrinnsvis Oslo sentrum/ Oslo vest.

Håper det finnes noen som har gode erfaringer med fastleger.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    76
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hei! Ny på forumet, og har noen spm

Er ikke sikker jeg heller om vi kan nevne navn på leger her i åpent forum, men det er det jo rikelig anledning til i en PM - og jeg håper du får mange !
    Så kan du jo sjekke på "min side" da.

Og - høy TRAS peker jo vanligvis på høyt stoffskifte.
    Men en lege bør vel vite om at det ikke finnes faste regler i helsespørsmål.
    Det er alltid unntak !
    TRAS testen er følsom for antistoffer som fester på selve TSH-reseptoren på kjertelen. Det er flere slike antistoff, og de fleste tar over styringe av kjertelen ved å slippe inn mer jod til kjertelen. Selve kjertelen er altså helt iorden.

Men unntaket her er det som kalles blokkerende TRAS.
    Der blokkeres TSH i å komme inn til kjertelen og dermed strupes jod-tilførselen og produksjonen går ned.

Målinger viser da lave hormonmengder i blodet selv om kjertelen er iorden.
    TRAS måles dessverre meget sjeldent i de tilfeller man måler lave hormonmengder.

En slik setting + langvarig Levaxinbehandling vil gjøre kjertelen atrofisk og vil nok kunne knekke kjertelen helt.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Takk for svar. Hva mener du med "min side"? Har du en egen side noe sted med opplysninger om leger?

Ellers har jeg funnet ut e del om blokkerende TRAS selv, det er visst bare fastleger som ikke klarer å lese artikler;-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    76
    Meldinger
    490

hehe - ikke min akkurat : http://www.norge.no/minside/
    Så stemmrt det - dessverre - det om fastleger. TOM spesialister !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Jeg har hatt hypothyreose i 20 år
    Av Blondie i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 03-07-10, 12:30
  2. Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
    Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 17-05-10, 13:55
  3. Jeg har hatt en S-TPO-AS som har variert mye
    Av Sinka i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7