Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Jylland
    Meldinger
    3

Standard ProgestaCare - hvordan kan jeg gøre ??.

Hej herinde,
    endelig fandt jeg så herind .
    Håber jeg kan hitte ud af det .

Efter at have læst om Progestocare på et andet forum har jeg købt det og prøvet mig frem, uden at kunne sige om det helt sikkert virker. Har kun smurt mig 15 dg., men er nu begyndt på 2. omgang.

Det jeg lurer på er om jeg nødvendigvis skal holde efter 15 dg., eller jeg kan fortsætte som hvis man holdt om med at menestruerer??.

Jeg har hormonspiral og derfor ingen menestration (kun 1 dråbe i ny og næ), så hvor langt jeg er i overgangsalderen er jo svært at sige.
    Jeg er 45 ½ - fik mit 4. barn for 6 3/4 år siden.
    Fik efterfølgende en depression med indlæggelse 3 mdr. Har så kæmpet en lang og sej kamp for at vende tilbage igen og blive medicinfri.

Kom tilbage, i div. arbejdsprøvninger og flexjobs. I det sidste flexjob måtte jeg til sidst smide håndklædet i ringen og melde mig syg, totalt stresset.
    Gik 6 uger hjemme og fik det langsomt bedre, men så dør min arbejdsgiver og jeg går helt ned og bliver sat i antidepressiv behandling.
    Dette er 1½ år siden, for 9 mdr. siden fik jeg så tilkendt førtidspension pga. tilbagenvendende depressioner og træthedssyndrom.

Er i med endnu .

Nu er jeg ved at trappe medicin ud igen (tror bare det var sorg jeg var i dengang). Oven i har vi haft juleferie (totalt stressende for min hjerne, det at der er nogen omkring mig konstant) og så symptomer på overgangsalderen, så er det svært at skille skidt fra kanel og vide hvad der er hvad.
    Men op til jule havde jeg det fint og er nu helt kvæstet. Jeg er så begyndt at kigge lidt på hvornår jeg skulle have haft mens og hvordan jeg har det (har jeg ikke gjort før), og aner måske en sammenhæng.

Så spørgsmålet er, kan jeg forsøge mig med progestocare flere dage end det står på flasken ??.

Undskyld den lange smøre, men syntes I måtte have lidt baggrundsviden for at forstå hvorfor jeg har lidt svært ved at hitte ud af hvor jeg er .

Hilsner
    Helle
    Hellere være en optimist der tar' fejl end en pessimist der har ret.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Standard Sv: ProgestaCare - hvordan kan jeg gøre ??.

Hei Helle V2 og velkommen til forumet.

Jeg er en av de som bruker Progesteronkremen, og har gjort det i noen år nå. Jeg kan ikke råde deg til hvordan du skal bruke den. Du må heller føle deg frem. Selv holdt jeg meg strengt til de 15 dagene for så å ta pause slik det er beskrevet - den første tiden. Nå smører jeg nesten hver dag. Ikke noe system lenger. Jeg glemmer den av og til, men jeg tror den har så positiv effekt at jeg velger å bruke den hver dag. Jeg er 54 år og menstruerer ikke lenger. Vet derfor ikke hvordan den virker i forhold til dette, eller om man skal bruke den som menstruasjonssyklusen.

Jeg håper du finner ut av det. Her er skrevet mye om denne kremen på forumet. Kan du bruke søkefunksjonen? Jeg skulle gjerne hjelpt deg, men her er så mange linker der denne er beskrevet at jeg finner ikke ut av hvilken jeg skal linke til. Regner med at noen andre følger opp etter hvert.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Fra bruksanvisningen:
    For menstruerende kvinner skal man begynne den 12. dagen etter første dags mens -tom den 27.dagen.
    Etter menopausen skal man bruke kremen i max 25 dager for så å holde opp i 5 dager.
    Den kremen jeg sitter med gir 25mg i hvert pumpetrykk.
    Det står at en må prøve seg fram om en trenger 1 eller 2 "trykk".
    Jeg også er kun inne i min andre runde, så holder meg til den minste dosen i første omgang i allfall.Jeg regner med at det må gå noen mnd.før en vil merke noe....
    Kan du spørre en lege om du er i menopausen? Skulle vel finne ut mye av noen hormonprøver i forhold til overgangsalder også?. Slik at du evnt er sikker med henhold til om du kan bruke den i 25 dager. Det er sikkert ikke ok bruke for mye heller....
    Ja, velkommen hit!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Etter menopausen skal man bruke kremen i max 25 dager for så å holde opp i 5 dager.
    Så det var 25 dager gunnda? Ikke 15 som jeg skrev. Har glemt det helt siden jeg bruker den hver dag. Takk for korrigeringen.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Jylland
    Meldinger
    3

Hej Yvette og tak for velkomsten .

Kan godt forstå du ikke kan finde link - der er så mange og har også læst dem alle , men har dog ikke rigtig fundet svaret.

Når du ikke længere menustuerer skal du holde pause 1 x mdr., har netop læst på 3 amerikanske hjemme sider, bl.a.a dr. lee's.
    Så et snildt trick - starte med at smøre d. 1. i mdr, fortsætte det antal dage man nu skulle (husker ikke lige om det er 25) - sidste dag d. 25., og pause indtil det bliver den 1. igen.
    Enkelt og logisk og til at holde styr på, bare kigge i sin kalender .

Jeg vil holde mig til dag 12 - 27 i denne omgang også, så må vi se senere.
    Tak for dit svar

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Jylland
    Meldinger
    3

Hej Gundda,
    tak for velkomst og svar .

Nej du har ret, er jo heller ikke godt med for meget. Har en anelse om min læge syntes det er pjat at tage blodprøver for at se om jeg er i overgangsalderen - men må vist afsted og se om jeg kan overbevise ham om noget andet .
    Er også lidt svært at lave et hormonspejl når jeg ikke er sikker på min mens., da jeg jo har hormonspiral og derfor ingen mens og derfor ikke er sikker på hvilke dage jeg er i cyklus (om der er en ).

Jeg vil gøre som du så, smøre dag 12 - 27, så må vi se hvordan det arter sig. Havde det bare lige så godt en kort overgang, og tænker det var pga cremen, men kan jo også få det dårligt af at trappe antidepressiver ud .

Det der undrer mig er, at selvom vi stadig har mens, så har vi jo slet slet ikke ægløsning hver gang, og derfor i underskud af progestoron ganske som de der ikke længere har mens .

Jeg gør som du - så kan vi følges i projektet - og andre kan læste vore erfaringer - er du med på den ??.

Hilsner
    Helle

Lignende tråder

1. Hvordan går jeg frem?
    Av gevega i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 10-03-09, 09:11
  2. Hvordan får jeg T3 op?
    Av 78lykke i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 15-12-07, 20:44
  3. hvordan får jeg meg jobb - NÃ…!
    Av Lissa i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.
    Svar: 4
    Siste melding: 26-03-07, 16:49
  4. Svimmelhet, hjertebank, hetetokter og angstannfall
    Av eva i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 12
    Siste melding: 08-05-05, 21:03

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine