Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Er der noget sukker er godt for?

Vores "radiodoktor" Carsten Vagn-Hansen besvarer et lytterspørgsmål om sukker...

Hvis man udelukkende tænker på sundheden og glemmer alt om lysten til bolsjer, marmelademadder og cola, skal man så undgå alt, der indeholder sukker, og i stedet fx drikke læskedrikke med kunstige sødemidler, eller er der noget rigtig sukker er godt for?

En kvinde skriver: En kvinde skriver: Jeg har insulinafhængig diabetes, og har haft et lidt ambivalent forhold til sukker kontra sødestoffer, netop pga. usikkerheden om hvorvidt stofferne er skadelige. Jeg forsøger så godt jeg nu kan at leve af "naturlige" fødevarer, og forsøger i det hele taget at undgå tilsætningsstoffer, men eftersom jeg må indrømme at jeg har en sød tand, havner jeg ofte i en konflikt mht. sødning. Jeg køber f.eks. blandet saft , læskedrikke og Ribena som er "light" og dermed i hvertfald delvist kunstigt sødet.

Hvordan er det så med de sødestoffer. Der findes også andre, såsom acesulfam-k og sakkarin-natrium, og hvad med disse "bagesukker-produkter" såsom Perfect fit og Atwell. Jeg synes det er lidt af en jungle og svært at vurdere hvad som er det bedste at gøre. Personligt er jeg p.t. af den overbevisning, at det bedste må være at spise et stykke kage, som det nu engang er med sukker og det hele, tage et ekstra "skud", og så iøvrigt holde øje med, om blodsukkeret opfører sig ordentligt:

Svar: Grunden til, at diabetikere skal passe på med almindeligt sukker, er, at det optages meget hurtigt i blodet og dermed giver et for højt blodsukker, hvis man ikke danner eller får tilført tilstrækkeligt insulin til at få sukkeret optaget i kroppens celler og lagret der, eller brændt af til energi i forbindelse med arbejde.

Det er problemet ved diabetestype 1, som mest ses hos børn og unge, mens der ved type 2 , tidligere kaldt aldersdiabetes eller gammelmandssukkersyge, er nedsat virkning af insulin – nedsat insulinfølsomhed eller øget insulinresistens. Ved type 2 er der også problemer med omsætningen af sukker, der bliver lagret som fedt, hvis det ikke bruges til at lave energi af. Og jo mere overvægtig, man er, jo mindre bliver virkningen af insulin, så man går ind i en ond cirkel.

Hvis type 1 diabetikere spiser sukker og tager ekstra insulin, vil den ekstra energi også blive lejret som fedt, med vægtstigning til følge. Det er derfor vigtigt, hvis en diabetiker har spist noget sukkersødt, at vedkommende får det brændt af så hurtigt som muligt ved at motionere eller arbejde hårdt legemligt. Og det er ikke bare en lille gåtur på et kvarter. Der skal normalt mindst en times rimelig hård motion til for at klare fx et stykke kage.

Man kan bedre omsætte sukker i kroppen, når man samtidig får de mineraler, der er nødvendige for omsætningen, først og fremmest krom, men også fx vanadium. Broccoli indeholder fx meget krom. Mange krydderier hjælper også denne omsætning og øger insulinfølsomheden hos type 2 diabetikere. Fx kanel, karry eller bukkehornsfrø-thé.

Hvis man samtidig med indtagelsen af sukker spiser noget fiberholdigt som fx rugbrød eller grønsager, optages sukkeret meget langsommere i blodet, så hvis en diabetikere fx gerne vil have et stykke kage, er det klogest at spise noget fiberholdigt først. Det er bedst at bruge økologisk rørsukker, hvor man ikke har fjernet de vigtige mineraler, som man fx gør i fremstillingen af fint hvidt sukker.

I gamle dage måtte diabetikere slet ikke få sukker, men i dag er det tilladt at spise op til 30 gram sukker dagligt, forudsat at det bliver fordelt på dagen, spist i forbindelse med et fiberholdigt måltid, at der er styr på blodsukkeret, og at diabetikeren ikke er overvægtig.

Jeg er ikke begejstret for sødemidler og vil i hvert fald fraråde brugen af aspartam (NutraSweet R), som der er mistanke om kan skade nervesystemet og fremkalde epilepsi og hjernesvulster. Det findes i de fleste "Light"-produkter. Så jeg kan godt følge kvinden i, at det er bedre at spise lidt sukker i fx en kage, men man skal så ikke tage mere insulin, men få det arbejdet af med motion.

Naturmidlet Stevia, der stammer fra en blomst af samme navn, har en meget kraftigt sødende virkning, og det har samtidig en betydeligt blodsukkersænkende virkning. Skønt man har brugt Stevia i 1500 år, er der aldrig påvist skadelige virkninger. Alligevel har EU foreløbigt forbudt salget i EU under henvisning til, at det først skal bevises, at Stevia ikke er skadeligt for mennesker. I USA er stoffet tilladt i maden, men må ikke som sødemiddel. Det kan undre, når man tillader et stof som aspartam (NutraSweet R), hvor der har er rapporteret masser af bivirkninger, og man har begrundet mistanke om, at stoffet kan fremkalde hjernesvulster, især hos børn.

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Er der noget sukker er godt for?

Kom over denne fra Kostreform http://us4.campaign-archive2.com/?u=...&id=370d253d90

Det står mye interessant om sukker her

I "Forbrukerinspektørene" den 11. september i år var det en reportasje om hvilket godteri som kan anbefales. I reportasjen uttalte ernæringsfysiolog Tine Sundfør følgende:

"– Et barnehagebarn tåler cirka 12 sukkerbiter om dagen, mens et skolebarn kan få i seg 18 sukkerbiter. Voksne kan få i seg 25 sukkerbiter, sier Sundfør."

Hva slags ernæringsfysiolog er dette? Alt du gjør er ok, bare fortsett? 12 sukkerbiter per dag til et lite barn?

De amerikanske forskerne Stephan Guyenet og Jeremy Landen har gått gjennom utviklingen i det amerikanske sukkerforbruket siden 1822. I 1822 konsumert gjennomsnittsamerikaneren 2,7 kg sukker årlig (6,3 pounds), mens i 1999 konsumerte han 48,5 kg (107,7 pounds). Tallene inkluderer ikke sukker fra frukt.
    I Norge er det 30 kg sukker per person per år som er gjennomsnittet. Mange lenker videre i denne artikkelen fra Kostreform
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Det rare er at om man først blir avsukret, det vil si bruker minimalt med søtning, et halvt års tid, så vil søtt slett ikke smake godt i det hele tatt.
    Her i huset er vi godt avsukret, selv om gjengen min elsker kaker. Når jeg baker bruker jeg minimalt med søtning og søtningen er ca 1/2 dl sukrin, en knivsodd stevia og kanskje to ts sukker for og balansere det hele (i en hel kake). I dag tenkte jeg at jeg skulle stable energi på bena til og lage ei slik glutenfri Toro Sjokoladekake til gjengen min. Resultatet er at en nekter og spise etter en liten smakebit, en spiste et lite stykke med masse pisket krem og gubben klarte og presse i seg to små stykker før kaka nå går i søpla.
    Etter at jeg fikk diabetes og ble nødt til og sjekke innholdet på alle mulige varer for og vite hvor mye karbohydrater jeg får i meg, ble jeg rett og slett overrasket at sukker er tilsatt til det aller meste. Til og med en hel del typer krydderblandinger er "spedd ut" med sukker. Men det er vel kanskje "sunt" om man skal kunne spise 25 sukkerbiter til dagen......

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Thumbs up Sv: Er der noget sukker er godt for?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post

Naturmidlet Stevia, der stammer fra en blomst af samme navn, har en meget kraftigt sødende virkning, og det har samtidig en betydeligt blodsukkersænkende virkning. Skønt man har brugt Stevia i 1500 år, er der aldrig påvist skadelige virkninger. Alligevel har EU foreløbigt forbudt salget i EU under henvisning til, at det først skal bevises, at Stevia ikke er skadeligt for mennesker. I USA er stoffet tilladt i maden, men må ikke som sødemiddel. Det kan undre, når man tillader et stof som aspartam (NutraSweet R), hvor der har er rapporteret masser af bivirkninger, og man har begrundet mistanke om, at stoffet kan fremkalde hjernesvulster, især hos børn.
    Stevia er lov i Norge nå
    Dyrt i innkjøp, da...
    Jeg bestiller stevia fra iHerb.com
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Ja, både stevia og sukrin bestilles fra Iherb. Sukrin heter noe annet på engelsk
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Lignende tråder

1. Afhængig af sukker
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 12-01-10, 14:01
  2. Sukker - Hvordan påvirker det stoffskiftet?
    Av Moxa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 14
    Siste melding: 08-12-09, 22:48
  3. Ett godt råd? Håper enda på å bli gravid.
    Av ASORA i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 3
    Siste melding: 21-06-05, 13:04

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn