Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jan 2010
    Alder
    49
    Meldinger
    10

Standard Er ferdig utredet i det norske helsevesen for borreliose....

Hei, jeg en dame i starten av 40-åra.

Sykdommer:
    Mononucleose/kyssesyken i -82
    Flåttbitt i -95
    Fibromyalgidiagnose -02
    Pollenallergi
    Høyt blodtrykk(medisinert)

Har hatt mange og lange antibiotikakurer etter flåttbittet, pga. div.plager i årene etterpå. Er nå ferdig utredet for dette i norsk helsevesen, og "alle" mener det er noe galt, men bare ikke hva som feiler meg.

Jeg sliter med:
    leddplager
    vandrene muskelsmerter
    leamus, spesiellt rundt øynene, men også i armer, ben og i haken!
    Tretthet
    fryser mye
    oppblåst i magen
    visner i hendene
    vondt under fotsålene
    tørr hud
    tørre negler/flisete
    vabler/kviser i hodebunn
    tørt/livløst hår
    håravfall
    prikking/stikking i hodebunn
    øm/sår i hårfestet
    hoven rundt øyne og under/foran ørene
    ømt/hovent i overgang nakke/rygg
    vondt/ømt langs ryggrad
    nedsatt libido
    blir fort sliten
    veier for mye

Har tatt nye stoffskifte-blodprøver hos legen i januar:

S-TSH 1,7 (ref. 0,5-3,6)
    S-FRI T4 13,0 (ref. 11.0-23,0)
    S-FRI T3 5,0 (3,5-6,5)

Legen min mente prøvene var fine, og sa at hun ikke trodde at det var stoffskiftet som plager meg.

Andre prøver:B-TROMB 452 (ref. 165-387)
    S-FERR 43 (ref 15-200)

Jeg prøver å finne ut hva som feiler meg, men det er ikke enkelt.

Sitat Opprinnelig skrevet av Erling Vis post
    Noe interessant kom da fram: har hatt kyssesyke, har gjenomgått borreliose infeksjon (flottbitt).
    Hei Erling!

Du har en interessant kombinasjon av tidligere sykdommer!

Jeg hadde kyssesyke i -82, flåttbitt i -95. Har mer eller mindre "hanglet" siden flåttbittet.

Har fått mye doxycyclin for plager etter flåttbittet, og kom meg i full jobb etter et par år, men nå er jeg "ute og kjører" igjen.
    Ute av jobb siden januar 2008.

Har en smørbrødliste med forskjellige plager/symptomer som passer både for lavt stoffskifte og borreliose.
    Jeg tok blodprøver mht. lavt stoffskifte i 2004, men de var "fine", sa legen.Tror ikke det er sjekket senere.

Er ferdig utredet i det norske helsevesen for borreliose....og ingen kan gi meg noen annen diagnose....så jeg skal liksom bare gå her å slenge(ligge på sofaen er kanskje et mer passende uttrykk).

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Rogaland
    Alder
    33
    Meldinger
    253

Standard Sv: Subklinisk hypotyreose?

Cannari, har du vurdert å teste deg for flåttbåren sykdom i utlandet? Har inntrykk av at god gamle Norge ikke har like gode tester som enkelte andre land. Så et oppslag i en avis for en tid tilbake, der det ble konstantert at testingen i Norge har "forbedringspotensiale" (husker ikke hvilken avis).

Håper det ordner seg!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Rosin Vis post
    Cannari, har du vurdert å teste deg for flåttbåren sykdom i utlandet? Har inntrykk av at god gamle Norge ikke har like gode tester som enkelte andre land. Så et oppslag i en avis for en tid tilbake, der det ble konstantert at testingen i Norge har "forbedringspotensiale" (husker ikke hvilken avis).
    Jeg kan også anbefale foreningen http://daninfekt.dk/news.php stiftet af lægen Marie Kroun, selv syg af borreliose og nok den bedste ekspert i flåtbårne infektioner i Danmark og resten af Skandinavien (mener jeg). Hun er også meget respekteret ude i verden for sit arbejde med det speciale. Højst forbløffende, da hun er jo selv meget hårdt angrebet af en flåtbåren sygdom. Lidt mere om Marie Kroun: http://kroun.ulmarweb.dk/
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jan 2010
    Alder
    49
    Meldinger
    10

Hei Rosin og Anisa!

Jeg sendte blodprøver til Tyskland ifjor sommer. Fikk positivt utslag på noe, men prøvesvarene blir ikke godkjent i Norge.

Har ikke gått videre i den retningen, da det er noe jeg må betale selv....og det blir dyrt.

Medlem siden
    Jan 2010
    Alder
    49
    Meldinger
    10

Standard Legen sa at mine stoffskifteprøver var fine!

Hei, fikk kopi av alle mine blodprøver i posten idag. Legen sa at mine stoffskifteprøver var fine! Men jeg vil gjerne at noen av dere "drevne i faget" kan kommentere de også.

Håper det er leselig....prøvde å lage et oversiktlig oppsett.....

Prøvedato S-TSH/ S-FRI T4/ S-FRI T3
    20.01.2010 1,7/ 13/ 5

09.04.2008 1,6/ 14,9/ 4,9

10.03.2008 1,4/ 15,4/ 5,4

25.01.2005 2,9/

24.06.2004 1,2/

25.11.2003 1,7/
    Referenseverdier 0,5-3,6/ 11,0-23,0/ 3,5-6,5

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    55
    Meldinger
    409

Standard Sv: Prøvesvar- noen som vil kommentere litt?

Jeg er ikke noe særlig flink på dette i forhold til flere andre,
    men det jeg klart kan si er vel det jeg nevnte før i dag at du er undermedisinert, verdiene dine er for lave, du bør øke medisineringen med ivertfall 50mg til, du fikk Levaxin gjorde du? kan hende jeg blander, og du må nok opp i t4 på nærmere 20 og tsh bør være under 1 før du merker bedring.
    Senere i ettermiddag vil nok noen veteraner plukke opp tråden din og da får du bedre svar,
    men du har ikke tatt t3.t4 de siste gangene, det bør du sørge for og få verdiene på vitaminer og mineraler,
    vi har lett for å bli litt anemiske på dette.

Sier til deg som jeg pleier å si til de fleste;
    Skaff en stor dosette med fire dagsrom,
    medisiner, vit og min er lettere å huske på hvis det legges 1 dg pr uke.
    Jern, zink,selen,c-vit,b-total,multivit,
    du kan like godt begynne med en gang med anbefalt dagsdose og venne kroppen til opptak,
    viktig med jevnt inntak av mat også,
    ruth2 har oppskrift på gode havrekjeks eller havrekaker som jeg lager,
    har bestandig noen i veska sammen med en flaske vann,
    skal jeg mer enn et ærend putter jeg bare hele dosetten i veska så kommer jeg ikke ut av rutiner eller may inntak,
    dette hjelper også på formen.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Jan 2010
    Alder
    49
    Meldinger
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Pebles Vis post
    Jeg er ikke noe særlig flink på dette i forhold til flere andre,
    men det jeg klart kan si er vel det jeg nevnte før i dag at du er undermedisinert, verdiene dine er for lave, du bør øke medisineringen med ivertfall 50mg til, du fikk Levaxin gjorde du? kan hende jeg blander, og du må nok opp i t4 på nærmere 20 og tsh bør være under 1 før du merker bedring.
    Senere i ettermiddag vil nok noen veteraner plukke opp tråden din og da får du bedre svar,
    men du har ikke tatt t3.t4 de siste gangene, det bør du sørge for og få verdiene på vitaminer og mineraler,
    vi har lett for å bli litt anemiske på dette.
    Vet ikke om svaret ditt var ment til meg?? Jeg bruker ikke stoffskifte-medisiner. Prøver å finne ut HVA som feiler meg.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Blodprøver kan ikke "frikjenne" - de kan ikke friskmelde deg.
    Man kan ha et normal mengde stoffskiftehormoner i blodet, men likevel ha stoffskifteproblemer.
    Slike blodprøver skal hjelpe i diagnosen.
    Altså : Den kliniske undersøkelsen er viktigst - dine symptomer og din sykehistorie (anamnese).
    Så kan man ta noen blodprøver og de fleste ganger kan man få spor å gå etter der, men ikke alltid.

Og det er ikke så lett å se spor etter stoffskiftesykdom i de blodprøvene du har oppgitt her.
    fritt T4 er stoffskiftehormonlageret.
    Det er gjerne det man kan se mest etter. Er dette for lavt er saken grei - da har du stoffskifteproblemer. Men er det normalt eller høyt kan man ikke derav slutte at alt er bra !
    Og det er dessverre ganske utbrett at man får vite at alt er iorden hvis dette er sånn nogenlunde.
    Du oppgir sånn 13-15, og det kan være for lavt FOR DEG (men også ok)
    Hvis du har vært vant til å ha feks 20, har du for lavt stoffskifte med 15 - og det vil være symptomdannende for deg.

Prøven sier ikke noe om hvorfor.
    90% av de som får lavt stoffskifte får dette fordi kjertelen blir angrepet av immunforsvaret. Om det er tilfellet, går kjertelen en langsom "død" i møte.
    I den tiden vil fT4 bli lavere og lavere, og du vil få det verre og verre. Prøvene kan jo tydes i den retning.
    Om så er tilfelle, vil prøver som S-anti-TPO avsløre det.

Men, lav fT4 kan også årsakes i andre forhold.

Lignende tråder

1. Til og med leger oppdager galskapen i dagens helsevesen
    Av Pingvinen i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 0
    Siste melding: 25-09-13, 20:27
  2. Borreliose - Lymes - Flåttbitt
    Av Marianne i forumet Lavt stoffskifte av Borreliose
    Svar: 14
    Siste melding: 03-03-11, 23:41
  3. Helsevesen eller alternative behandlingsformer?
    Av queenie i forumet Alternativ behandling
    Svar: 6
    Siste melding: 09-06-09, 23:23
  4. Hva må jeg gjøre for å få utredet Hashimotos i Danmark?
    Av Eva35 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 7
    Siste melding: 31-05-07, 16:10

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn