Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 24 av 24
    Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    56
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Hvordan kan vi få innflytelse på pensum i legeutdanningen?

Hvis jeg skal akseptere at leger har bestemt seg for at de av oss som ikke passer i "bokser" ikke skal få hjelp, så vil det for meg bety at det er ingen vits i og prøve og få leger til og innse at det blir gjort feil i forhold til svært mange med "usynlige" sykdommer, stoffskiftesyke inkludert.
    Det nekter jeg og akseptere.
    Som jeg skrev lenger oppe, så er det slettes ikke sikkert at en endring kommer i min levetid, men likevel synest jeg det er viktig og slåss for at fremtidige stoffskiftesyke skal få en bedre behandling enn det jeg og mange andre har opplevd.
    At enkelte leger har "sett lyset" og behandler oss helhetlig er kjempebra; de er nåtidens dr. Semmelweiss, og med tiden er mitt håp at flere skal lære av dem.
    Jeg er på ingen måte en forsvarer av leger, gudene skal vite at jeg har blitt dårlig behandlet av så mange at jeg ikke forsvarer dem, men på lik linje med alt annet i livet så hjelper det lite og sitte hjemme i stuen og bare snakke om feil i samfunnet. Skal man ha håp om en endring, selv om endringen kanskje ikke kommer før det har gått mange ti-år, så må man prøve og få frem budskapet, ikke til en enkel lege eller legekontor, men til legestanden som helhet.
    Jeg tror heller ikke at måten legestanden ser på oss stoffskiftesyke er et norsk fenomen. Enkelte land har bedre forståelse enn det vi har her i Skandinavia, men alle land burde hatt en plattform som sa at målet var at pasienten skal ha det så bra som mulig, ikke bare blodprøvene.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Medical training is inflexible, excessively long and not learner centered. They found that clinical education is overly focused on inpatient clinical experience, supervised by clinical faculty who have less and less time to teach and who have ceded much of their teaching responsibilities to residents, and situated in hospitals with marginal capacity to support their teaching mission. They observed poor connections between formal knowledge and experiential learning and inadequate attention to patient populations, systems of health care delivery, and effectiveness. Learners have inadequate opportunities to work with patients over time and to observe the course of illness and recovery; students and residents often poorly understand non-clinical physician roles. The team observed that medical education does not adequately make use of the learning sciences. Finally, time and again the researchers saw that the pace and commercial nature of health care impede the inculcation of fundamental values of the profession.
    Fra http://www.carnegiefoundation.org/el...ing-physicians
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    74
    Meldinger
    2,323

Arrow Sv: Hvordan kan vi få innflytelse på pensum i legeutdanningen?

Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    57
    Meldinger
    554

På sidene til NTF fant jeg følgende opplysning: !86.198 (norske) personer fikk utskrevet Levaxin på blå resept i 2012. Ses dette opp mot at det er anslagsvis 20 % av disse som ikke har god lindring av symptomer med Levaxin, kommer vi til et tall på like oppunder 40.000 mennesker. Disse får altså ikke god nok hjelp av legene sine med de plagene de har. Da har vi ennå ikke snakket om alle dem som går med en såkalt "subklinisk" hypothyreose, hvorav noen har leger som mener at TSH skal være over 10 før medisinering startes. Hvor høyt tall vi da kommer opp i, kan vi bare gjette!

Dette er personer som har til dels omfattende symptomer, som hindrer dem i å være i arbeid - helt eller delvis. De hindres i å være gode foreldre for barna sine, gode ektefeller/partnere, og de hindres i å ha et sosialt liv på grunn av sykdommen. I tillegg til all den personlige lidelsen, kommer at det er enorme summer som går bort i sykepenger, uføretrygd og utallige legeundersøkelser - som hadde vært unødvendige hvis pasienten fikk adekvat behandling for sin stoffskiftesykdom.

Alt dette skyldes at legene er opplært til å fokusere på blodprøveverdiene, ikke på symptomene pasienten viser og forteller om. Dette på tross av at verdiene av stoffskiftehormon i blodet ikke forteller noe som helst om hvordan tilstanden er inne i cellene. Det har man ikke mulighet til å måle med dagens metoder.

Er du så "heldig" å ha blodprøveverdier utenfor normalområdet, kommer du i behandling med Levaxin. De nesten 40.000 som ikke har god effekt av dette, får et skuldertrekk - vi kan dessverre ikke hjelpe deg. Sykemelding på grunn av vedvarende symptomer ja, men ikke alternativ stoffskiftemedisin (NDT, som f.eks Armour og Erfa Thyroid). Da er du overlatt til å lete deg fram på nettet på egen hånd og sortere skitt og kanel, og må betale din behandling selv.

Det hele er dypt tragisk! Jo mer jeg leser, og erfarer, jo verre synes jeg det er. Og det er forunderlig at det ikke allerede for lenge siden har blitt medie-skandale ut av det. Jeg er også rådløs om hvordan man skulle gå fram for å sette lys på elendigheten.

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Hvordan få andre til og forstå hvordan det er å ha lavt stoffskifte?
    Av justme i forumet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 21-03-13, 11:55
  2. Hvordan får jeg T3 op?
    Av 78lykke i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 15-12-07, 20:44
  3. Hvordan kan man bli trygg på mat?
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 68
    Siste melding: 07-12-06, 17:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn