Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 24
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Standard Hvordan kan vi få innflytelse på pensum i legeutdanningen?

JEG etterlyser informasjon mellom leger. Det går ikke an å bare sitte på sin egen tue, mens vi ofrer livskvalitet og helse.

Jeg er av natur et MEGET Tålmodig menneske, men ettersom tida går, blir jeg mer og mer rasende. Jeg har nevnt det tidligere, tror jeg, at fastlegene isolert sett på en måte er uskyldige, for de utøver kun det de har lært, og mye feil i undervisningen av legestudenter (har maange i nær krets). Feil er ukorrekt uttrykk, men alt for snævert det de lærer!

Men det er ikke forbudt å innhente opplysninger/kunnskap selv da. Men her tror jeg kanskje svaret er at iallfall hypotyreose blir regna for noe av det letteste de får å behandle. Det skal være plankekjøring. Og noen vil jo heller ikke høre, de smiler bare overbærende.

Mitt ønske eller spørsmål.....hvordan kan vi få innflytelse på pensum i legeutdanningen. Jeg tror det må skje noe der, ellers vil dette bare fortsette.
    Noen får hjelp selvfølgelig. Men uten at det mangler oss andre noe annet, andre diagnoser, tar de sakte, men sikkert ""livet av oss""!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Viktig! Svar fra Aker vedr ref verdier for brukere av Armour

Fint skrevet Gunnda
    Min forrige lege var meget fornærmet da jeg antydet at han kanskje ikke kunne nok om hypotyreose. Han hadde gått kurs, så kom ikke her og kritiser! Han var oppdatert, sa han! Men kunne altså ikke nok til å vite at noen ikke klarer å ta opp kun T4 (Levaxin) og får kraftige hyposymptomer og får en meget stor forringelse av livskvaliteten som følge av dette. Så hva han lærte på disse strålende kursene skulle jeg gjerne ha visst!

Vi må lære dem opp! Og jeg tror ikke det hjelper at vi kommer tuslende en og en på de tusen legekontor. Vi må skrive i aviser, vi må bli synlige. På en eller annen måte må vi bi en stor bevegelse gjennom landet. Så de forstår at de ikke kan fortsette feilbehandlingen.

Kan du sende inn klage på legen din, Gunnda? Dette er jo hårreisende! Kan du ikke bytte lege? Jeg blir så fortvilt, de ødelegger livet ditt i ren stahet!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    47
    Meldinger
    270

Standard Sv: Hvordan kan vi få innflytelse på pensum i legeutdanningen?

Klart noe må gjøres. Jeg er enig med deg Gunnda i at det ikke er den enkelte leges feil, men det er veldig mye de må sette seg inni, ikke bare stoffskifte.

Det viktigste som kan gjøres er å gjøre info lettere tilgjengelig for dem, gi dem ting man skriver ut fra nettet eller tipse dem om nettsider osv. Men pass på at informasjonen du gir dem er etterrettelig - ikke alternativt fjas uten fundament i medisinsk forksning

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Jeg er redd for at mye skriftelig som gis legene går rett i søppelkassa. Min forrige lege gadd ikke se på papirene jeg ga ham en gang. Så om det leses, leses det kanskje av en lege som er åpen i utgangspunktet? En lege som ikke har trukket seg tilbake i såret selvforsvar og gjør alt for å tilbakevise selv høflige påminnelser om at han eller hun ikke er verdensmester i thyreoidea glandulas lunefulle nykker.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Jeg har tidligere levert mye om binyrer bl.a.av Dr. Rind. Det er nok ikke lest.
    Ellers har jeg en begrunna frykt for at mange ser på alt det de selv ikke har lært i studiene som "kvakksalveri"!!
    Og videre utdanning/forskning følger videre i de spor som er lagt til grunn i grunnutdanninga...
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Og videre utdanning/forskning følger videre i de spor som er lagt til grunn i grunnutdanninga...
    Jeg tror, at vi bør finde ud af og offentliggøre de principper, der ligger til grund for de medicinske uddannelser i udlandet, bl.a. i USA, hvor der er forskellige men fuldstændig kompetance- og prestige- ligestillede medicinske læge-titler, som dog vores egne læger, i deres bundløse uvidenhed vrænger af og ringeagter, fordi de ikke er klar over, at her er tale om en lige så ægte lægevidenskab som deres egen, hvor forskellen består kun i principperne bag, hvordan lægerne vælger at anvende deres midicinske kundskaber på og hvad er f.eks. deres første valg i medicinering af deres patienter osv. Ellers er de alle, samme slags læger som alle andre, måske lige med undtagelse af forskellen i deres holdning til f.eks. symptomer nogle lægetyper, (som f.eks. de fleste "vores" dr.med.` ignorerer), mens andre lægetyper netop respekterer.... Der er en del forskelle og en del ligheder.

Derfor mener jeg at vi bør dykke dybere ned i de mange medicinske skoletyper og informere om det, så det bliver fastslået en gang for alle, hvilke typer læger er anerkendte læger, og hvilke er naturlæger eller andre typer behandlere.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    171

Jeg drifter en nettside som jeg vet en del skoler osv er innom for å finne "alternativ" info til pensum. (når jeg søker til google har jeg sett at enkelte høyskoleoppgaver har oss som kilde)

Jeg vil veldig gjerne skrive en artikkel som forklarer problematikken rundt hypotyreose. Men jeg har ikke nok kunnskap enda, til at jeg føler meg klar til å skrive en slik omfattende artikkel. Vet ennå ikke hva som er viktig å få med og hva som er urelevant. Men, når tiden er inne for at jeg vet hva jeg snakker om, så skal jeg saktens publisere flere artikler på min nettside om dette. Tipse om disse artiklene igjen videre på nettby, facebook og twitter og oppfordre andre til å spre dette videre... jeg har allerede tipset flere om dette forumet. Og jeg tror nok det er slike ting vi alle må gjøre for å få opp øynene! (til legene altså)
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Høres jo fint ut Moxa.
    Sikkert mange her som vil bidra til bedre allmenn kjennskap til stoffskiftesykdom - om du trenger det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Fra tråden: Ny på forumet med nylig diagnostisert lavt stoffskifte :
    Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    Min fastlege visste ikke engang om at noe het tilskudd av T3, heller ikke den nyutdannede turnuskandidaten, som forøvrig er helt topp!! Men hva lærer de egentlig på doktorskolen om stoffskifte??
    Jeg ved ikke hvad de lærer på universiteterne i Norge. I Danmark fylder "læren om skjoldbruskkirtel" mellem 8 og 11 forelæsningstimer under hele lægeuddannelsen!

Jeg så en bog liggende hos min læge en gang. Bogens titel er Endokrinologi Basisbog af speciallæge Klaus Johansen. Bogen er en lille størrelse i A5-format og fylder 230 sider. Afsnitterne om thyreoidea og tilstande i thyreoidea fylder 30 sider, ikke særlig tæt fyldt med tekst og... 90% af, hvad der står beskrevet i denne bog har jeg allerede haft indgående kendskab til, længe inden denne bog var udgivet. Faktisk er det meste jeg kender til om thyreoidea og tilstande i thyreoidea, på baggrund af verdens vidensbaser om emnet - end ikke periferisk nævnt i den bog.

Nu står bogen på hylderne hos praktiserende læger, der slår op i den, når de skal behandle vores stiofskiftesygdomme.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    38
    Meldinger
    171

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen
    Høres jo fint ut Moxa.
    Sikkert mange her som vil bidra til bedre allmenn kjennskap til stoffskiftesykdom - om du trenger det.

Tar imot det jeg kan få jeg Er ikke lett å lete frem relevante kilder når det finnes så mye svada der ute. Research blir derfor særdeles vanskelig om man da ikke innehar en viss kunnskap selv. Kan godt forstå at medier skriver mye rart om stoffskifte... Phuh...
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Hvordan få andre til og forstå hvordan det er å ha lavt stoffskifte?
    Av justme i forumet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Svar: 2
    Siste melding: 21-03-13, 11:55
  2. Hvordan får jeg T3 op?
    Av 78lykke i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 7
    Siste melding: 15-12-07, 20:44
  3. Hvordan kan man bli trygg på mat?
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 68
    Siste melding: 07-12-06, 17:44

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn