Side 2 av 11 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 107
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Armour og autoimmunitet/Graves

Du skal bare spørre Anne H.H - det er jo derfor vi alle er her.

At to tabletter er generiske betyr at de har samme virkestoff og styrke. Legemiddelbestyrelsen utarbeider lister som Apotekene kan bruke til å levere ut et annet fabrikkat enn det foreskrevne.

Stoffskiftehormonenes aktivitet er jo grunnlaget for alt i kroppen - også binyrenes brunnlag for produksjon. Og denne skal jo variere meget - morgen-nivået skal gjerne halveres (og vel så det) om kvelden. Ellers blir søvnen dårlig.
    Stoffskiftet skal tilpasse seg kroppens behov, og skal derfor variere. Jeg mener det er feil å tro at man skal ha stabile stoffskifteprøver. Jeg tror ingen har det, og heller ikke at noen kommer til å få det. Og man skal ikke forsøke å stabilisere det.
    Bruk av Tyroid gir oss en mulighet til bedre å etterligne hva kjertelen en gang gjorde. Vi skal spise T3 når kroppen har bruk for det og ikke motarbeide tendenser til en naturlig syklus ved å spise T3 når kroppen ikke vil ha det.
    Mener jeg.......

Når det gjelder tolking av dine blodprøver kan du jo se litt hva som er skrevet på forumet tidligere.
    I ditt tilfelle mener jeg at de viste resultater tyder på for lave mengder i blodet. Det betyr for lav dose.
    Eller : Den totale T4 er jo også for lav, noe som kan bety for lav mengde bindeproteiner. Mål TBG samtidig med de øvrige parametere.

En funksjonsforklaring på forskjellen i måleresultater.
    Når man lager statistikk over feks fritt T4 (fT4), måler man en masse antatt friske mennesker og setter verdier 2,5% nedenfor øvre gjennomsnittsmaximum. Nedre grense dannes likedan.

Når man så måler på en person som bruker Levaxin :
    Denne person har mistet det tilskudd (20%) av sitt T3 som kjertelen gav.
    Den får all sin T3 fra omdannet T4.
    En frisk person får kun 80% av sin T3 fra omdannet T4.
    Min påstand er at man som Levaxinbruker skal bruke like mye T3 som man gjorde før. Og for å klare det skal den frie T4 mengden i blodet være høyere.
    20% høyere !

Når det gjelder din TSH, kan den forsåvidt ikke brukes mer - av ovenstående grunn.
    For når den frie mengde T4 skal være større i blodet, og fT3 skal være som før, så blir TSH nødvendigvis lav, nær null.

Og det tåler du ikke ?
    Jeg syns det påkalder undersøkelser på hvorfor du ikke gjør det, snarere enn å resignere.
    Det kan være mange ting som kan rettes på.
    Jeg ville iallfall forsøkt å presse forsigtig på med større dose.
    Samtidig kan du jo smøre deg med hyrdokortison-kreme i en peroide - som kan hjelpe.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Hellerup - Danmark
    Meldinger
    142

Hej n’finn

Efter de forskellige indlæg jeg har modtaget fra dig og andre på Sonjas, har jeg tænkt, at jeg måske alligevel skulle prøve at stige i min nuværende dosis og fokusere mine kræfter på binyrerne. Jeg har derfor lavet en aftale med hospitalet i dag, for at få tjekket mine seneste blodprøver og i den forbindelse stige en smule i Euthyrox, før jeg endeligt afskriver den konventionelle behandling.

Jeg må sige, at jeg ikke har større tiltro til at det vil lykkes, men det skal have en chance. Tingene skal foregå i den rigtige rækkefølge og tempo. Hvis jeg imidlertid ikke får det bedre i løbet af de kommende uger/måneder, så har jeg i hvert fald givet det et forsøg. Anisa skriver også noget om, at ens behov for thyroid er større om vinteren, så måske det forklarer hvorfor jeg var overdoseret i sommer, men ikke nu?

Oveni det har jeg for første gang i lang tid haft en rimelig god dag i dag. Jeg har ligefrem haft overskud til at få lavet nogle praktiske ting, uden at behøve at hvile mig. Jeg ved ikke præcis, hvad det skyldes. Men i hvert fald har jeg den sidste uge indtaget et ekstra tilskud af Selen 140 mg dagligt, da dette skulle hjælpe kroppen med at omdanne T4 til T3.

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/selen.htm

http://www.overgangsalderen.net/foru...ad.php?t=11162

Siden nytår har jeg også været meget opmærksom på ikke at spise sukker + hvidt brød, men primært langsomme kulhydrater.

Uanset hvad, har jeg taget mig sammen til at blande mig aktivt i debatten på Sonjas og skal nok skrive, hvordan det går.

Jeg har læst en del om naturlig thyroid, men havde/har stadig en masse spørgsmål som jeg så gerne vil have svar på, du skal derfor have tak for din tid og tålmodighed. I fremtiden skal jeg så forsøge, om jeg kan dosere mine spørgsmål med lidt mere snilde.

Anne

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Hej Anne
    Jeg synes jo du reflekterer meget forstandig.

Selen ingår i det enzym som de-jodinasen bruker til å omdanne T4 til T3 i leveren. Selen eksisterer i matvarer fra jord. Kornprodukter står statistisk sett for det meste, men hvis man ikke spiser korn kan man finne andre matvarer med selen. Eller ta tilskudd.
    En blodprøve kan jo være tingen.

Årsaken til din overdosering i sommer (hvis det nu var det ?) kan jo være flere.
    Det kan nevnes at det er mange som ikke tåler en "normal" doseforhøyelse og som reagerer med overdosesymptomer. Flere har skrevet om temaet her.
    Hvis du er av de som reagerer, så skaff tabletter i styrke 25µg og del de med tablettdeleren.
    Så kan du øke med 12,5µg hver gang, og det kan jo være hver måned.

Så finnes flere parametere med syklus av års varighet. Feks D-vitamin.
    Jeg merket stor endring når jeg startet med D3.

Dette bare nevnt som muligheter.
    Så håer jeg du finner ut av det Anne.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Hellerup - Danmark
    Meldinger
    142

Standard Kan man komme på Balderklinikken uden henvisning fra sin læge?

Kan man besøge Balderklinikken privat, eller skal man have en henvisning fra sin læge med henblik på at komme i behandling med naturlig thyroid?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Intervju med Lars Omdal, lege på Balderklinikken

Du ringer 0047 08890 (vet ikke om dette nummeret kan ringes fra andre land, men forsøk!) og bestiller time, det er privat og kostbart, desverre. http://balderklinikken.no/
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Standard Sv: Kan man komme på Balderklinikken uden henvisning fra sin læge?

Det er kostbart, ja, men helse kan ikke måles i kroner og øre synes jeg, så selv om lommeboken er slankere, har det vært verdt hver krone.....

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Hellerup - Danmark
    Meldinger
    142

Tak for jeres svar. Jeg har netop fået at vide, at man kan købe naturlig thyroid i DK, så nu våger jeg at ringe til min læge allerede i næste uge. Gør mig dog ingen forhåbninger, men jeg forsøger. Ellers kan jeg forsøge i Balderklinikken.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Lykke til Anne. Her er det bare å gi max gass for å få byttet til naturlig thyroid

Naturlig thyroid er det beste stoffskiftemedisinen som finnes iflg min lege på Balder.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,359

Lightbulb Sv: Kan man komme på Balderklinikken uden henvisning fra sin læge?

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne H H Vis post
    Kan man besøge Balderklinikken privat, eller skal man have en henvisning fra sin læge med henblik på at komme i behandling med naturlig thyroid?
    Flere danskere har spurgt om det samme før, men hver gang viste det sig mere praktisk (og inderigs-lovgivnings) besværligt, end forventet. Derudover er besøg på Balder langt fra ensbetydende med en recept på Thyroid. Og før vores website highjacke's fuldstændig til en eksklusiv, ensidig reklame for Balder (ikke til debat, please), vil vi henvise til tråden Private klinikker anbefalet av våre brukere idet der er flere pålidelige behandlingssteder i Norge, når fastlægeordningen svigter.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,359

Men man kan også i Danmark skifte til eller supplere med en orthomolekylær læge. Det sidste er det, jeg har gjort. Ud fra mine symptomer vurderede han, at jeg ikke danner nok t3 og tilbød mig - helt uden, at jeg behøvede tigge - et tilskud af t3 eller thyroid. Han spurgte, om jeg havde nogen preference, og jeg svarede, at jeg helst ville ha' thyroid. Det fik - købte - jeg så to recepter på.

Måske kan du finde noget, du kan bruge i de her to tråde, når det gælder selve det at være novice udi thyroid-søgningen i Danmark. I den sidste af dem kommer du in på side 4, for jeg tror, de første måske nok ikke er smadderspændende for dig.

http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...?t=9630&page=2

http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...fa%27en&page=4 hvor der også står noget om priser

http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=7823 om apoteket, jeg brugte, se #33 hvor der også er link til en liste over orthomolekylære læger. Måske er de ikke lige thyroid-indstillede allesammen, men det indsnævrer da feltet noget.

Og så er der diverse om d-vitaminer, binyrer og ... man også skal vide noget om

Held og lykke med det.
    Nielsigne

Side 2 av 11 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Graves siden 2004
    Av jane i forumet Graves sykdom
    Svar: 42
    Siste melding: 06-05-10, 15:11
  2. Jeg har haft struma siden jeg var omkring 18 år
    Av Christina40 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 13
    Siste melding: 01-10-09, 12:18
  3. Fikk graves for 14 år siden
    Av millasin i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 31
    Siste melding: 29-04-09, 15:30
  4. Jeg har haft Hashimoto's siden 2002
    Av Louise i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 50
    Siste melding: 21-06-07, 23:34

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn