Side 1 av 11 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 107
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Hellerup - Danmark
    Meldinger
    142

Standard Jeg har siden 1997 haft periodisk forhøjet stofskifte/Graves

Jeg har siden 1997 haft periodisk forhøjet stofskifte/Graves. Set i bakspejlet har jeg sikkert haft sygdommen siden jeg var barn, men den blev først konstateret i forbindelse med at mit ene øje begyndte at stritte i 1997. Dette blev behandlet med binyrebarkhormon, men jeg måtte desværre stoppe behandlingen, da jeg ikke kunne tåle binyrebark.

I 2007 fik jeg igen øjensymptomer og denne gang ret alvorligt. Jeg fik strålebehandling og blev opereret og ser i dag næsten ud som før. Lægerne rådede mig i samme forbindelse til at få fjernet hele min skjoldbruskkirtel for at få styr på min autoimmune sygdom. Jeg begyndte derfor at læse om min sygdom og blev opmærksom på, at der fandtes et præparat der hed Armour. Dette gjorde udslaget – jeg tænkte, at hvis alt går galt, kan jeg altid skifte til Armour - og i november 2008 blev jeg så opereret.

Det gik godt i begyndelsen, men de sidste mange måneder har jeg følte mig meget træt selvom mine tal ligge indenfor normalområdet, - og det bliver kun værre. Jeg orker ikke at se mennesker, er bange for om jeg kan klare mit arbejde i længden og sover hele tiden - jeg kan blive næsten syg af udmattelse, kroppen føles som beton/cement og jeg er helt energiforladt og ukørt. Jeg er også begyndt at få vand i kroppen i løbet af de sidste 6 måneder og har fået poser under øjnene.

Jeg begyndte derfor at undersøge mine muligheder for at få fat i animalske skjoldbruskkirtelhormoner og blev klar over, at der er meget, man skal tage højde for, før man begynder en behandling, hvad enten man kan finde en læge, eller selv må tage det fulde ansvar for at behandlingen forhåbentlig går godt. Særligt hæftede jeg mig ved, at Armour muligvis kan give problemer, hvis man har en autoimmun sygdom/Graves. Efter jeg er blevet opereret er mine autoimmune tal stødt faldende: sidst de blev målt var TPO 109, TRAS 2.2 (til sammenligning var TRAS 33, da jeg blev opereret i nov. 2008).

Jeg er imidlertid stadig bekymret for om øjensygdommen vil blusse op igen i forbindelse med behandling med Armour og ringede derfor til min privatpraktiserende endokrinolog/overlæge. Jeg spurgte ham om en behandling med T3 tilskud kunne forværre min autoimmune sygdom (har ikke turde nævne Armour for ham endnu) og han svarede at det burde den ikke. Som han sagde – den autoimmune sygdom er/var en reaktion imod din kirtel, men eftersom den er blevet fjernet har du ikke længere sygdommen. Jeg nævnte i den forbindelse, at jeg havde fået at vide fra andre endokrinologer, at øjensygdommen godt kunne finde på at blusse op i forbindelse med T3-behandling, selvom jeg ingen kirtel har længere, men det afviste han?

Jeg synes man får så mange forskellige svar, at man kun kan blive forvirret.

Jeg er derfor interesseret i at vide, om der er nogen, der ved noget om Armours indvirkning på den autoimmune sygdom. Jeg kan se, at der bliver skrevet en del om behandlingen med animalsk skjoldbruskkirtelhormon; men at der også bliver skelnet imellem om man er autoimmun eller ikke autoimmun. Er der nogen der har/har hørt om andre med en autoimmun sygdom, som har haft glæde af behandlingen med animalsk hormoner?

Jeg har også læst, at der er problemer med leverancen af naturlig T3/T4 hormon, hvilket godt kan gøre en lidt usikker på fremtiden. Personligt vil jeg gerne begynde på Westhroid efter at sammensætningen af indholdsstofferne i Armour er blevet ændret.

Håber meget at høre fra nogle af jer veteraner og andre, der måtte ligge inde med værdifuld viden.

På forhånd – Tak!

Anne

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Armour og autoimmunitet/Graves

Hej Anne H H.
    Og velkommen til.
    Det er jo trist å lese om dine øyeproblemer. Den er jo i sin funkjson en komplisert komplikasjon. Jeg har lest at TED kan oppstå ved at vev i øyehulen trigges av TSH, så TSH skal ned til null. Men min viten om dette er begrenset, så et par links om emnet :
    På Nora sine sider finns god informasjon.
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?p=59558
    http://www.iovs.org/cgi/reprint/41/11/3249.pdf

Det jeg vil anta, er at behandling med et Tyroid er bedre enn en behandling med et syntetisk T4-produkt. Nettopp fordi at thyroidene inneholder T3, og kombinasjonen T3 + T4 har en bedre evne til å undertrykke TSH.

Thyroider produseres av flere produsenter på verdensmarkedet. I USA har alle produsetene benyttet USP-godkjent virkestoff. Flere utenfor USA gjør også det. Her er det Canadiske ERFA Thyroid "lett" å skaffe. Det Thai-produserte Thyroid-S er det klart billigste i denne generiske gruppe.

Usikkerhet er det godt å gå med når man har det så alvorlig, men som du jo sier, hører man så forskjellig. Mitt bidrag er sikkert et av dem........
    Se om du kan få googlet frem noe informasjon. Sjekk linkeside her på forumet og brug gjerne søkefunksjonen her også.
    Egen viten er sann viten.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Hellerup - Danmark
    Meldinger
    142

Hej N'finn

Mange tak for din besked.

Ja, jeg er ny i debatten, men har fulgt jer andre på Sonjas i flere år - og der er så megen viden, at man bliver helt forpustet. Jeg har dog særligt haft glæde af at læse om dig, Nora, Anisa, Yvette og Anne Ma, taget i betragtning af min nuværende situation. For jeg kan ikke se noget alternativ andet end at prøve naturlig thyroid, med mindre jeg vil tilbringe resten af min tilværelse i sengen

Hvad angår mine øjne har det været et sejt træk, men nu ser jeg også næsten ud som ny og sygdommen er i ro. Jeg er imidlertid bekymret for, om den vil blusse op i forbindelse med overgang til naturlig thyroid. Før jeg blev opereret oplevede jeg, at øjnene kun reagerede, når jeg blev reguleret i medicin, så det er primært overgangen, der gør mig betænkelig.
    Jeg håbede/håber derfor at andre på Sonja's måske vidste noget? Jeg er dog indstillet på at lytte til min endokrinolog. Det er bare frustrerende, at de alle sammen siger noget forskelligt. Men i hvert fald har jeg ikke haft TED siden jeg blev opereret i nov. 2008 - så måske har han ret.

Så er der problemet med at komme igang med naturlig thyroid. Jeg er indstillet på at lytte til min krop og følge processen, men er alligevel bekymret for komplikationer. Jeg har både læst om din og Anisa's overgang til naturlig thyroid og det har været lærerigt. Men som jeg kan forstå er der også dem, der kun har haft dårlige erfaringer?

Næste forhindring er at finde en stabil leverance af thyroid. På overgangsalderen.net har jeg læst, at man som dansker kan hente produktet i Tyskland/Flensburg på recept. Men der har jo været en del uro omkring Armour og jeg er ikke sikker på at man kan få Westhroid? Desuden har jeg også læst, at apotekerne tit udlever et generisk produkt frem for rigtig Armour, hvis jeg har forstået det rigtig?

Sidst men ikke mindst er der problemet med tolden/afgifter. Skal man betale told over et vist beløb - og gælder det også i Danmark?

De bedste hilsener

Anne

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Har du nogen i familie eller omgangskredsen, der rejser på ferie i Thailand en gang om året eller to? Du kan læse mere her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=9076

Før har jeg brugt Westhroid købt over nettet. Nu bruger jeg Thyroid-S fra Thailand og Thyroid fra Erfa Canada. Den første bliver købt privat af turister i omgangskredsen (1 glas=1 års forbrug) til 129 dkr. Og det andet bliver købt på almindelig dansk gul recept udskrevet af en dansk læge i Danmark, og købt på et tysk apotek til ca. 1300 dkr. Ligeledes til et år ad gangen. Opbevaret mørkt og køligt kan Thyroid-mediciner holde sig frisk mange år, mange flere end Eltroxin/Levaxin.

Danske Honeyhob får sin Erfa Thyroid fra et apotek i Schweiz, men både i hendes og mit tilfælde skal man være heldig at have en læge, der tør gå mod strømmen (kollegialt mener jeg), fordi den danske Lægemiddelstyrelse vogter som en gal hund over, at intet kan konkurrere med syntetiske levothyroxine (medicinalindustrien praktisk ejer Lægemiddelstyrelsen) og giver aldrig tilladelse til anskaffelse af Thyroid USP-lægemidler til Danmark, som man kan i Norge. Jo, jo... der findes en lov om det også i Danmark. Teoretisk kan man godt ansøge og få tilladelse. Men Lægemiddelstyrelsen bestemmer, at så længe der allerede findes (syntetiske) lægemidler til tilsvarende formål i Danmark - kan sådan en tilladelse ikke gives. Hvad siger du så?

Jeg har personligt aldrig hørt om at Thyroid USP skulle trigge autoimmun sygdom frem, medmindre der er tale om allergi mod et hjælpestof. Derimod hørte jeg en hel del om, at både Thyroid USP og syntetisk meds. kan fejle såfremt man har allerede svækkede (af langvarig hypothyreose) binyrer. Man kan understøtte sine binyrer på mange måder - med hormontiskud, eller med urter (!) og sukkerfrit inkl. "light-frit" kosthold. Det vil, til enhver tid give så mange fordele og så stor en helsegevinst, at samlet kan man nærmest ikke undgå en bedring.

Glem Armour Thyroid. Den er ikke (og har aldrig været) godkendt/registreret andre steder end i USA (selv om det er det ældste lægemiddel mod sygdomme i thyreoidea). Thyroid fra Erfa er derimod registreret og godkendt i EU. Dette betyder, at selv når/hvis nogen (told/Lægemiddelstyrelsen slår sig i tøjlerne) kan de ikke lovligt afvise lægemidlet når og hvis.

Brug søgefunktionen her på forummet. Her ligger nemlig masser praktisk info om indhold, hjælpestoffer, hvordan-og-hvorledes osv.

God vind til dig, Anne
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg kjenner ikke Danske regler for privat medisinimport.
    I Norge er det ikke lov å importere reseptbelagt medisin fra land utenfor EU - og jeg antar det samme gjelder i Danmark ?

Så skal MOMS (VAT) ikke pålegges varen i det land man kjøper varen i - den ska pålegges i modtagerlandet.

I Norge eksisterer et fribeløp på kr.200,- så hvis varen koster under 200 så slipper man å betale 25% MOMS. (gjelder netto varepris - altså uten frakt og ekspedisjonsgebyr)

Når det gjelder overgang fra Levaxin til Tyroid ser jeg ingen problemer.
    Min opplevelse var en ren glede - selv om jeg idag ville gjort det helt anderledes. Jeg var sterkt påvirket av legenes antikampanje og deres uvitenhet på området var jo heller ikke betryggende !

Så glem dem, og start i det små. Det er ingen grunn til at overgangen blir vanskelig.
    Det er flere metoder, men jeg antar at de fleste kan skifte rett over uten dikkedarer. Med "de fleste" mener jeg hvis du ikke har opplevet særlige problemer med doseendringer eller opplevd store vanskeligheter.

Da Levaxin har en halveringstid i kroppen på en uke, vil man ved en direkte overgang til Tyroid få en masse T3 med en gang.
    Det kan være godt for de fleste !
    Hvis man vil unngå det, kan man bare stoppe helt med Levaxinen noen dager (opp til en uke) før man starter med Thyroid.
    Start dosen er ialle fall 1 Grain (60-65mG).
    En full Tyroid-dose er gjerne rundt 3G/dag, og en kan øke dosen når symptomer på for lav dose oppstår.
    Det er også vanlig at man kan gå en tid på en for høy dose for liksom å komme igang. Denne reduseres også til symtomene på for høy dose forsvinner.
    De er gjerne hjertebank og uro i kroppen som man gjerne merker først ved leggetid.

Så kan man jo gå på en blanding.
    Flere legekontorer behandler med en blanding. Det kan være lettere å få legen sin med seg på denne behandlingsformen. Da skal de jo ikke avsverge sin tro helt
    Og det finnes mange som er godt fornøyd med denne type behandling.
    Overgang blir å starte en ny Levaxindose på 50µg/dag og la dette være grunndoseringen. Så kan man starte med 1G Tyroid etter noen dager.
    Doseregulering foregår kun på Tyroid-dosen, og den skal nok opp mot 2G.

Så er det noen som har spesielle situasjoner, feks. de som har sterkere behov for å holde TSH undertrykket, feks. Tyca, TED m.fl.
    De bør jo passe på at dosen ikke blir for lav, altså hellere satse på at den kan bli for høy.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Jeg har Hashimotos og har bare positive erfaringer ved overgang til Thyroid! Jeg føler meg som et helt menneske for første gang på mange, mange år. Før sluknet jeg på ettermiddagen, og var helt sløv til jeg la meg. Energien var begrenset. Fordi kroppen min ikke klarte konverteringen fra T4 (Levaxin) til T3 fikk jeg også mange andre typer ubehag utover lavt energinivå. Så selv om jeg nå sloss med trette binyrer, er jeg bare glad og føler jeg har fått livet tilbake ved riktig medisin!

Kanskje du kan foreslå en prøveperiode om legen er usikker? Teste Thyroid i et halvt år og evaluerer det etterpå?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Hellerup - Danmark
    Meldinger
    142

Først vil jeg sige, tak fordi I har taget jer tid til at skrive, det er uvurderligt. For selvom jeg skulle finde en læge, der vil bistå behandlingen med naturlig thyroid, så ved han jo endnu mindre om selve behandlingen end jeg gør, og det er tvivlsomt om han vil bruge de samme timer, på at læse op på stoffet.

Til Anisa vil jeg spørge, om der er den samme gode kontrol med det thailandske Thyroid-S som med thyroid godkendt af FDA, og om det kan købes uden recept? Prisforskellen er jo slående.
    Umiddelbart vil jeg nok overveje ERFA, da jeg ikke kender nogen, der skal til Thailand. Mærker du slet ingen forskel, når du skifter imellem de forskellige mærker?
    Det er også planen, at jeg vil tage kontakt til min endokrinolog i løbet af februar, for at se, om jeg kan få ham med på ideen, selvom jeg tvivler – men prøves skal det.
    Jeg kender selv til problemer med læger og føler mig ganske enkelt glemt i systemet. Derfor har jeg de senere år sideløbende gået hos en privatpraktiserende endokrinolog. Det er åbenbart det eneste tidspunkt, hvor de gider lytte, når der er kontant afregning.
    Men forstod jeg dig rigtigt – hvis jeg sender en recept til Flensborg, så bliver den danske lægemiddelsstyrelse underrettet?

Hvad angår binyrerne tror jeg ganske rigtigt de er helt i bund. F.eks. har jeg siden efteråret oplevet at blive syg ved alkoholindtag, og det bliver kun værre. Jeg har aldrig drukket særlig meget, men en flaske vin om måneden er ikke unormalt. Nu tør jeg ikke indtage alkohol, efter at jeg i fredags var til frokost med en ven: Her drak jeg to glas vin og en irsk kaffe fordelt over flere timer. Hvordan jeg kom hjem står hen i tåger. Jeg var ikke fuld, men følte mig meget syg. Da jeg kom hjem sov jeg i 4 timer, gik simpelthen ud som et lys, og først her mandag, føler jeg mig nogenlunde ok – har stort set sovet hele weekenden væk. Derfor tænkte jeg, at det måske har noget med min lever og nyrer at gøre?

Til n’Finn kan jeg fortæller, at jeg umiddelbart har tænkt mig at supplere naturlig thyroid med syntetisk, men hvis min krop beder om mere, så får den det.
    Du skriver også man skal starte med 1 grain – kan man dele pillerne/ er der delekærv?
    Jeg har tænkt mig at dele min medicin over 3 – 4 gange dagligt, for at få et stabilt stofskifte. Den læge, der i sin tid sagde til mig, at T3 kunne forværre mine øjensymptomer, forklarede – at det er fordi T3 er så ustabilt. Så jeg tænker, at det er bedst at fordele over hele dagen, for at efterligne kroppens egen produktion mest muligt.
    Der er også nogen, der anbefaler at indtage tabletterne som sugetabletter – hvad gør I? Helst vil jeg bare sluge dem, da de vist smager ganske dårligt.

Ruth er Hashimotos ikke en autoimmun sygdom? Jeg kan også se, at du kæmper med dine binyrer – spiser du noget for at hjælpe dem? Og gav binyrerne dig problemer i forbindelse med opstart af naturlig thyroid?

Endnu engang tak fordi I har påtaget jer at råde andre mennesker! Jeg har selv tænkt mig, at skrive om mit forløb, da jeg synes min problemstilling i forbindelse med overgang til naturlig thyroid kunne være et vigtigt bidrag i debatten på Sonjas. Jeg mener, at Anne Ma også har TED, men kan ikke se, at hun har skrevet om selve overgangen fra syntetisk til naturlig thyroid.

Anne

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Du spør om mye man umiddelbart ikke tenker på i starten av en "karriære".
    Fint for de som skal begynne med stoffskiftehormoner å lese dette.

Ny Armour er det ikke delestrek i, og de er ellers nesten umulige å dele. De smuldrer.
    Omleggingen var ikke vellykket og jeg kommer ikke til å savne dem.
    Så leverer Apotekene en utmerket delemekanisme og man bør også gå til anskaffelse av en ukedosator. Så vet man hva man skal gjøre søndag aften.....
    Hvis du ser at boksen er merket USP så er disse generiske - laget av samme FDA godkjente virkestoff.
    Både ERFA og Thyroid-S er USP.

Så - stoffskiftet er ikke en homogen stabil affære. Det varierer - og det skal det !
    Jeg mener, når man skal være kjertel for kroppen resten av livet skal man vel også lære hvordan den gjorde det ?

Kjertelen har som de andre endokrine kjertler en "ut-tømmning" om morgenen.
    Det bør den fortsette med for det har vel en hesikt at hormonene kommer sammen med de andre.
    Det er først og fremst T3 det er mest av om morgenen, og disse er jo klare til bruk.
    Kjertelens T4 produksjon kjøres jo allikevel på lager og brukes ikke før leveren etter 3 uker har ommdannet produksjonen til T3.
    Det kommer altså litt T3 fra leveren hele tiden. Kjertelproduksjonen varierer i takt med døgnet og kroppens skiftende behov.

Jeg leser det sånn at man skal ta en dose om morgenen som er så stor at leveren får nok til å porsjonere ut det kroppen trenger.

De som kun får T4 kan forsåvidt ta sin dose når det passer.
    Det er utført studier med EN dosering pr. uke. (normal ukedose + 40%)
    Og bare et mindretall merket forskjell fra en daglig dosering.

En dosering pr. dag, altså en morgendosering får ingen særlige argumenter for de som er på Levaxin, men Tyroidbrukere har mange.
    Leser man pakningsvedlegg til feks. Armour, ser man at Forest F. anbefaler brukerene en daglig dose.

Så er jeg i det teorihevdende hjørne .......
    Jeg vet jo at mange deler dosen i flere omganger utover dagen.
    Noen tar tilogmed dosen om kvelden.
    Jeg har også noen antagelser å komme med i den forbindelse.
    Antagelser - ikke absolutter.
    Hvis man stadig trenger påfyll av T3 utover dagen, kan det jo være at morgendosen man tar er for lav ?
    For lav i forhold til det leveren leverer altså.
    Mange hevder leverens mangelfulle evne til å lage nok T3, og at man derfor tar flere doser. Men har man forsøkt en høyere T4 dosering for å se om leveren er istand til å levere nok med høyere dose ?

Det er nok noen som trenger flere doser, men jeg vil anta det er få, og at man i utgangspunktet skal dosere til så høy T4 man tåler før man tyr til multidoseringer med T3 eller Tyroid.
    Jeg tror også at mange hindres av sin lege i å ta høy nok dose - iallfall de leger som lider av TSH-hysteria.

Og fungerer dosen best om kvelden ?
    Da kan det kanskje være sånn at T3 allikevel ikke kommer ut før om morgenen ? Et forsinket opptak ?
    Om opptak sier pakningsvedlegget at T4 i beste fall opptas 80% og at dette varierer med tarminnholdet. Thyroidets T3 tas alltid opp 100%.
    Og opptakstiden anslås til en time.
    Om dette stemmer bør man ta dosen en time før man våkner

Jeg er ikke så god inne i TED, men jeg mener at hvis et T3 tilskudd er noe, kan det bare være godt - fordi det vil senke TSH.
    Og det er vel TSH som er synderen ?

Hashimotos.
    Er oppkaldt etter legen som først fant at kjertelen var utsatt for en betennelse. På fint heter det Thyreoiditt. Medisinskle termer som ender på -itt betyr betennelse. Så dette er alt sammen det samme.
    Betennelsen er autoimmun.
    Det vil si, man mistenker den for å være den. Auto betyr "av seg selv", i betydningen : man vet ikke hvorfor den starter.
    Men det gjør den, og den ødelegger kjertelvevet og det ødelagte kjertelvev fjerner kroppens avfaldsystem.
    Så etter noen år er det ikke mere kjertel igjen - og ingen kjertel å danne antistoffer mot - og ingen kjertel å ha betennelse i lenger.
    Hashimotos er altså en tidsbegrenset sykdom.
    Den går over, og når den går over er ikke kroppen syk lenger, men har kommet i en tilstand der den ikke kan produsere stoffskiftehormoner.
    Og tilstander på fint heter : Syndromer.
    Vi er altså ikke syke, men syndromet kan påføre oss lidelser likevel..........

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Hellerup - Danmark
    Meldinger
    142

Hej n’finn

Ja, jeg spørg måske om meget, men jeg vil gerne være så forberedt som muligt, så jeg ikke bliver slået ud af alt for mange uventede overraskelse i forbindelse med overgangen til naturlig thyroid.

Du skriver at både ERFA og Thyroid-S er generiske – som jeg har forstået det, betyder det, at virkningen er svagere og, at jeg skal have større dosis?

Det er også interessant, det du skriver, med større mængde T3 om morgenen, det var jeg ikke klar over – det vil sige, at man skal indtage den største mængde, når man vågner. Jeg forestiller mig, at spise min medicin morgen, middag og (mindste dosis) tidlig aften - af hensyn til søvnen.

Jeg for derfor lyst til at spørge, hvad du selv gør: Spiser du din medicin en gang dagligt – og hvordan, som suge- eller synketablet? Og hvad med indtagelse af mad? Jeg ved at man skal tage syntetisk thyroid på tom mave, men gælder det også naturlig thyroid?

Hvad angår mine blodprøveresultater så de ud som følgende 17. nov. 2009:
    TSH 3,10
    T4 100
    T4 frit 18,8
    T3 1,2

Jeg ved godt, at det er i underkanten, men får jeg højere dosis får jeg forhøjet T4 og symptomer på for højt stofskifte, det skete sidst.
    Jeg havde ellers troet og håbet, at mit liv ville blive lettere med fjernelsen af min kirtel, men mit stofskifte er stadig svært regulerbart – f.eks. lå min TSH på 11,5 i oktober uden forklarlig grund. Lægerne virker tydeligt frustrerede over, at de stadig ikke kan regulere mig helt, det føles næsten som om de har opgivet mig, men det er en anden historie.

Hvad angår Hashimotos, så passer det jo meget godt, med det min læge sagde: At jeg ikke længere havde en autoimmun sygdom, da kirtelen er borte – det er altså kirtelen, der laver al balladen?

Jeg sætter stor pris, på din tid og svar – og håber, at også andre kan få glæde af dem.

De bedste hilsener

Anne

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne H H Vis post
    Du skriver at både ERFA og Thyroid-S er generiske – som jeg har forstået det, betyder det, at virkningen er svagere og, at jeg skal have større dosis?
    generisk navn, (afledt af lat. genus 'slægt, art', gen. generis), International Non-proprietar Name (INN), officielt lægemiddelnavn, der direkte angiver det aktive lægemiddelstof i et brugsfærdigt lægemiddel (tabletter, salver etc.). Generiske navne er fællesnavne, der med få ændringer anvendes ensartet på alle sprog. De sikrer en entydig kommunikation, da der til samme generiske navn kan svare flere forskellige handelsnavne. Eksempler: Lægemiddelstoffet kaptopril (generisk navn) sælges således i Danmark under handelsnavne som Capoten og Captol (synonympræparater). Generiske navne fastsættes af WHOs komité for INN, og ensartede lægemidler får oftest delvis enslydende navne, fx ender de fleste stoffer i den gruppe af lægemidler, som kaptopril tilhører, de såkaldte ace-hæmmere, på endelsen -pril, mens benzodiazepiner ender på -am, fx diazepam. Det generiske navn er som regel dannet ved en sammentrækning af det nøjagtige kemiske navn, der for kaptopril er merkaptomethylpropionylprolin. Kilde.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 1 av 11 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Graves siden 2004
    Av jane i forumet Graves sykdom
    Svar: 42
    Siste melding: 06-05-10, 15:11
  2. Jeg har haft struma siden jeg var omkring 18 år
    Av Christina40 i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 13
    Siste melding: 01-10-09, 12:18
  3. Fikk graves for 14 år siden
    Av millasin i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 31
    Siste melding: 29-04-09, 15:30
  4. Jeg har haft Hashimoto's siden 2002
    Av Louise i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 50
    Siste melding: 21-06-07, 23:34

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn