Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    2

Standard Mistanker om høyt stoffskifte

Heisann.
    Jeg er helt fersk på dette forumet.

Har funnet min vei hit etter at min lege har hatt mistanker om at jeg kan ha høyt stoffskifte.

har fått noen svar på blodprøver som er tatt fra august frem til desember 2009.
    Venter på time hos spesialist på ahus for videre utredning.

referanse målingene legger jeg i parentes slik som mitt legekontor har satt de opp.

Anti tpo ( 0-9) 1 (ikke målt før 14.12.09

Fritt T3 (3.0-6.0) 18.08.09-5.1 14.12.09-5.0

SR 18.8.09-1 14.12.09 -7

T4 Fritt(7-16 18.8.09 -14 14.12.09 -11

TSH (0.4-3.5) 18.8.09 -0.48 04.12.09 -0.20 14.12.09 -0.5

Vet ikke hva annet på prøvene som kan legges inn her.

Har slitt det siste halvåret med hjertebank høy puls mye sliten.
    Rygg og muskel problemer susing i hodet og nervøsitet.

Fikk resept på pranolol som jeg begynte på i romjulen 3x20mg pr dag har hjulpet godt på hjertebank og puls men har nå istedet fått vondt i hodet hver dag konsentrert ved tinningene på begge sider og en følelse som om jeg har maur krypende utenpå huden ved tinningene. Skal tilbake til legen nå på fredag for videre sjekk av vedvarende hodepine.

Er i full jobb som snekker hvilket er utrolig slitsomt om dagen har også gått ned litt over 12kilo siden september enda jeg spiser som en hest og er sulten hele tiden.

håper på litt gode råd og svar her hos dere.

Lasse.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    48
    Meldinger
    270

Standard Sv: noen ide om mine prøver?

Litt mystisk dette. Symptomene dine tyder absolutt på høyt stoffskifte, men verdiene dine tyder mer på lavt stoffskifte. Mulig du kan ha noe jeg har lest om som er en slags feilaktig allergisklignende reaksjon på thyroideahormonet. Eller noe sånt. Husker ikke hvor men er her på forumet et sted.

Du har lav TSH (hjelpehormon som sender signal fra hypofysen til kjertelen for å sette igang produksjonen av T4/T3 som er de delene av thyroideahormonet vi kan måle i menneskeblod)og ikke spesielt høy verken T3 eller T4.

Haha, dette var ikke mye til svar, jeg vet, men siden du er ny på forumet ville jeg egentlig mest si hei

Du får garantert bedre svar av noen helt andre enn meg om ikke altfor lenge

Lykke til uansett

Er på en måte alltid trist å si velkommen til noen nye, men på den annen side har du funnet et bra side hvor du etterhvert får mye hjelp

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Hallo Lasse.
    Jeg vil jo si at prøveresultatene ikke er alarmerende i noen retning.

Et høyt stoffskiftekjenntegnes gjerne ved fT4 på 40 og fT3 på over 15 og TSH=0.
    Jeg syns det er underlig at du trenger betablokkere ut fra dine stoffskiftetall.

Hjertefrekvensen styres jo først og fremst av binyrebarkens hormoner.
    En burde jo ta prøver av disse.
    Stoffskiftehormonene danner grunnlaget for all aktivitet i kroppen, og invirker derfor også på disse hormonene, men de ser jo bra ut.

Anti-TPO er en test som avslører antistoffer mot selve skjoldkjertelen. Har du de blir kjertelen ødelagt etterhvert.
    Men jeg tror ikke det er den testen du har tatt. ref.området er gjerne <60.
    Tallne tyder på at det kan være TRAS - da er alle resultater over 1 positive.
    ThyroideaReseptorAntiStoff fører til høyt stoffskifte.
    Du bør jo undersøke nærmere, kanskje be legen sende deg til spesialist ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2009
    Sted
    Vestfold
    Alder
    55
    Meldinger
    911

Hei Lasse

Jeg kan forstå legens mistanke om høyt stoffskifte basert på symptomene dine, men når jeg titter på blodprøvesvarene dine så indikerer ikke de noe i den retningen. Men symptomer kan dukke opp før sykdommen synes på blodprøver, det gjorde de hos meg. Du bør fortsette målinger av stoffskiftet en god stund fremover.

I tillegg bør du også sjekkes med tanke på at symptomene dine kan komme av helt andre årsaker.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    2

Heisann.

Takk for svar på posten min.

Skjønner at prøvesvar forvirrer andre enn bare meg hehe. iflg legen har jeg alle typiske symptomer på høyt stoffskifte men jeg må nå inn til spesialist for å sjekke opp iallefall. alle andre tester hos div leger har ikke vist noe annet forklarende på symptomer jeg har hatt.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Hei Lasse! Kjenner meg igjen i det med hjertebank og høy puls - det har jeg vært mye plaget av. Så sist jeg var hos legen som tar seg av stoffskiftet (ikke fastlegen!), så ble det bestemt at jeg skal utredes for binyreproblemer. Har nå levert døgnurin og tatt blodprøver, først og fremst med tanke på adrenalinproduserende svulster i binyrene. Hos meg kommer det gjerne i anfall eller i perioder. Pulsen fyker veldig fort opp når jeg rører på meg! Det er ihvertfall noe som ikke stemmer!

Har fått betablokker, Metoprolol depottabl., som tas opp over lengre tid. Men jeg har fått kun 25 mg i døgnet, så det at du får hodepine er muligens pga. for høy dose? Men det spørs jo HVOR mye du er plaget da - kanskje du trenger så mye for å roe hjertet.

Les om svulster i binyremargen, og se om du kjenner deg igjen i symptomene. De er vanligvis godartede, men plagsomme. Ellers ligger jeg på omtrent det samme som deg ang. fT4 og fT3, og arbeider meg sakte opp i dosering med Levaxin. Og tar T3. Tyder ikke på at du har noe høyt stoffskifte, nei. Spør legen om dette med binyresvulster, du, og hør om du kan få ta disse prøvene!

Lignende tråder

1. Har jeg høyt stoffskifte?
    Av Daisy_flower i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 02-11-09, 16:57
  2. Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
    Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 8
    Siste melding: 11-04-08, 08:55
  3. Svar: 13
    Siste melding: 27-10-06, 20:28
  4. Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
    Av Stina i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 23-10-06, 22:46

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn