Side 2 av 9 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 88
    Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Standard Sv: Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...

Da skal jeg ringe og spørre om jeg kan få to timer. En vanlig legetime varer vel ikke mer enn 15 minutter vil jeg tro, og på den tiden får man knapt sagt hei... ihverfall med min trege hjerne

Regner med at siden det er helt ny lege, så vil han ha en prat med meg før han fyller ut det blodprøve-skjemaet... og denne gangen håper jeg det blir maaange kryss på det.

Hvor ofte bør man forresten ta blodprøver? Jeg husker da jeg først fikk diagnosen, da tror jeg at jeg gikk hvert halvår... men det var bare noen få ganger, og så var det så stabilt at legen sa jeg ikke trengte å sjekke det mer.
    Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.
    For 3 år siden kom smellen...

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Grrr... nå er jeg rimelig frustert her

Det var bra jeg ringte legen, for det viser seg at de ikke har registrert fastlegebyttet mitt. Jeg har fått brev om ny fastlege, og alt skal være i orden, men timen jeg har fått er altså hos den GAMLE legen min... og han vil jeg ikke ha, jeg har jo "kassert" han!

Det som er enda verre er at han jeg har byttet til har permisjon frem til høsten. Det hadde vært veldig kjekt om det sto noe om det på nettet hvor man bytter, da hadde jeg selvsagt ikke valgt han!

Så nå må jeg gå til en assistent frem til den nye fastlegen min kommer tilbake... snakk om rot altså. Håper denne assistenten er såpass oppegående at hun klarer å få krysset av for de blodprøvene jeg vil ha.
    Men uansett kan jeg bare glemme å få noen grundig utredning nå, for hun vil sikkert bare lese journalen fra gammel-legen og konkuldere med depresjon hun også...
    Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Dersom dette er et nytt kontor, trenger de ikke lese journalen din, med mindre du betaler for å få den oversendt til det nye kontoret. Jeg gjorde forresten det, av høflighet mot ny lege. Og journalen var altså bare printet ut, den var tjukk som en bok. Jeg tror ikke min nye lege har så mye som bladd i den...Hvilken lege har tid og energi og lyst til å begi seg inn noe sånt? Merkelig at de ikke brenner på cd eller noe slikt, dette var skikkelig gammeldags!

Så var jeg deg, start med nye blanke ark hos ny lege, vikar eller ei!

Fortell historien fra ditt ståsted. Og om du utelater noe, depresjon foreksempel, vel, hvilke historier er det vel ikke som får utelatelser?

Det er er du som er dronninga i eget liv. Ikke la dem hersje med deg. Kanskje er denne vikaren en ydmyk lege som er villig til å lytte og lære, og ikke en med fastspikret fasit? Det finner du ut!

Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Takk skal du ha!

Det er dessverre samme legekontor, så journalen min får hun vel tilgang til. Jeg valgte dem fordi det er nært både jobben og hjemmet mitt (veldig lettvint når man går ofte til legen og ikke har bil), og den legen jeg valgte hadde jeg hørt mye positivt om. Også i stoffskifte-sammenheng faktisk, og det var særlig det jeg var ute etter.

Men når jeg tenker litt over det, så er sikkert selv en vikar bedre enn den gamle legen som stilte de to samme spørsmålene i over 2 år.
    "Er du deprimert?"
    "Er du flink å gå tur?"
    ... og så rablet han ned ei sykemelding og ga meg ny time.

Jeg skal be om at hun vikaren ihvertfall hører på meg før hun leser noe i journalen min, så jeg får anledning til å fortelle ting på MIN måte. Det er jo MIN kropp, og det er JEG som betaler for å få hjelp!
    Journalen er vel lett tilgjengelig på pc´n hennes vil jeg tro (vet egentlig ikke hvordan det fungerer når det er samme legekontor?), men jeg håååper inderlig jeg kan bli hørt.

Timen er allerede på mandag, så i helga må jeg lese og skrive huskelapp!

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Spent på hvordan det går med deg i dag

Lykke til!

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Da har jeg vært hos den nye legevikaren... og ble vel egentlig ikke så mye klokere, annet enn at det er tatt endel blodprøver.

Det positive:

Jeg følte meg litt mer komfortabel med å snakke med henne.
    Hun krysset av på Vitamin D, B12, Ferritin og diverse andre prøver i samme leia.
    Hun trodde meg da jeg sa at jeg IKKE er deprimert, ihvertfall spurte hun ikke mer om det.

Det negative:

Hun satt allerede og leste i journalen min da jeg kom inn døra. Jeg sa at jeg håpet hun ikke tok så mye hensyn til alt som sto der, men at hun holdt seg til den biten som omhandlet prøvesvar osv. Om hun gjør det, det vil jo tiden vise.
    Hun sa at antistoffer var målt i 2004 og alt var "helt fint".
    Hun mente at min sist målte FT4 lå i øvre del av referanseområdet. Den var 18, referanseområdet er 11-24. Ja, dere kan regne selv... men jeg kommer nå sånn høvelig midt på jeg.
    TSH var den viktige "målepinnen" når man hadde lavt stoffskifte.
    På mitt spørsmål om hvorfor de ikke sjekket binyrene FØR de skrev ut thyroxin (jeg har lest flere steder at det er viktig), så svarte hun at binyrene VAR sjekket. Den anti-TPO prøven var det som hadde med binyrer å gjøre... hæææ? Det kan da ikke stemme??
    Angående FT3 var det laboratoriet selv som bestemte om den skulle måles. Hvis de andre verdiene (TSH og FT4) tilsa at noe var galt, så sjekket de FT3 også. Jeg så på skjemaet at det ikke var noen egen rubrikk for avkryssing av FT3. Det sto heller ikke TRAS noen steder.
    Hun sa også at FT3 er forstadiet til FT4, og at FT3 omdannes til FT4. Er det ikke motsatt, eller har jeg misforstått??

Det som uroet meg mest var at blodtrykket mitt var lett forhøyet. Hva kan det bety? Har ikke vi med lavt stoffskifte ofte LAVT blodtrykk? Mitt har vært lavt i mange år, hvorfor i alle dager er det høyt nå??

Huff, jeg føler egentlig at jeg sitter igjen med enda flere spørsmål enn før. Får vel bare vente på prøvesvar, men nå kjenner jeg at jeg mistet litt motet her...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Den anti-TPO prøven var det som hadde med binyrer å gjøre... hæææ? Det kan da ikke stemme??
    Neiiiiii - det kan det jo bare ikke da !!! Dette er antistoffer mot selve thyreoideakjertelen (anti-ThyreoideaPerOxidase)
    Stol på deg selv du Puselille !

fT3 og TRAS er det ikke bokser for på skjemaet til Furst, men det er bare å rekvirere dem i tilleggsfeltet. Og det MÅ jo gjøres da - de tar ikke disse på egenhånd.

Må jo si at det var en del å trekke for her da.......

http://www.furst.no/bb/index6.html
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Det er da fysisk helt umulig å lage t4 fra t3.
    Legen har helt feil.
    anti-TPO har alldeles ikke noe med binyrene å gjøre.
    Legen har da feil også.

De kjører ikke ft3-prøven uten at de blir bedt om det.

Mulig at ett eller annet lab kjører ft3 av seg selv hvis TSH er 0,00 og ft4 er over referanseområdet, for å sjekke for graves, men har ikke hørt om det.

Men de beholder blodet i noen dager for at legen kan etterrekrivere det.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Så sørgelig uvitende legen virker! Dette må ha vært destruktivt for deg? Du må kanskje lære opp legen, ta med litt info? Diskutere med henne, vise til forskning, og ikke gi deg når du mener du har rett. Om du har energi til en slik maktkamp, som jeg gjetter på at det lett kan bli. Eller forsøke deg ett annet sted, som Heggeli eller Balder om du ikke bor for langt unna?

Du får jo forklare henne neste gang da, hva forskjellen på antistoffer og de hormonene binyrene lager er! Gi henne en liten forelesning om kroppen.

Ja, og sånne uvitende fagfolk er vi altså prisgitt?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Finn og nora, takk for svar.

Jeg trodde nok at jeg hadde rett, men jeg blir så forbanna usikker på min egen viten når jeg blir møtt med sånne bastante svar fra legen... enda jeg satt i hele går kveld og leste om binyrer og spyttprøve, og T4 som omdannes til T3. Jeg hadde det til og med skrevet ned på huskelappen min, men likevel ble jeg usikker

Men hvis hun holder fast ved at det er laboratoriet som må avgjøre om FT3 og TRAS skal måles... og laboratoriet ikke gjør dette før hun har rekvirert det... hva gjør jeg da?

Finnes det noe lett forståelig dokumentasjon et eller annet sted, som jeg kan skrive ut og ta med til henne tro?
    (Jeg vet det er mye her inne, og jeg har sikkert skrevet ut 5 kilo med papir allerede...)

Side 2 av 9 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Fortsatt nikotin.....
    Av i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 04-09-07, 21:26
  2. Går på Levaxin, men sliter fortsatt....
    Av Jente77 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 7
    Siste melding: 11-01-07, 19:40
  3. Hjernen min er fortsatt veldig tåkete
    Av Dolphin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 3
    Siste melding: 22-12-06, 12:06
  4. Er så frustrert over at jeg mister fortsatt uendelig mye hår
    Av linnmathea i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 8
    Siste melding: 02-09-06, 18:58

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg