Side 3 av 9 Først 12345 ... Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 88
    Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Standard Sv: Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Så sørgelig uvitende legen virker! Dette må ha vært destruktivt for deg? Du må kanskje lære opp legen, ta med litt info? Diskutere med henne, vise til forskning, og ikke gi deg når du mener du har rett. Om du har energi til en slik maktkamp, som jeg gjetter på at det lett kan bli. Eller forsøke deg ett annet sted, som Heggeli eller Balder om du ikke bor for langt unna?

Du får jo forklare henne neste gang da, hva forskjellen på antistoffer og de hormonene binyrene lager er! Gi henne en liten forelesning om kroppen.

Ja, og sånne uvitende fagfolk er vi altså prisgitt?
    Ja dette var skikkelig destruktivt. Jeg brukte mange timer på å "forberede" meg igår kveld, men nå mistet jeg helt motet her. Hadde huskelapp med mange punkter og håpet så inderlig at jeg skulle møte et menneske med litt peiling... men jeg innser jo nå at hun ikke var stort bedre enn den gamle fastlegen min.
    Jeg bor forresten i Bodø, og jeg tror det er STOR mangel på leger med stoffskifte-kunnskaper her

Tror som du sier at denne dama må "læres opp". Jeg kjenner ingen steder at jeg har energi til det, men håper kanskje hun er lettere å overbevise enn den gamle legen. Dette er ei ganske ung dame, og forhåpentligvis blir hun ikke alt for fornærmet om jeg viser til litt dokumentasjon.
    Meeen... hvor finner jeg dokumentasjon som hun vil tro på? JEG tror jo på dere her inne, men jeg tviler på at en lege vil akseptere info som jeg har skrevet ut fra et forum...

Åhhh, kjenner jeg blir helt matt av dette opplegget altså. Betaling skal de ha, men hjelp får vi ikke!
    Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.
    For 3 år siden kom smellen...

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Puselille---ikke la deg fovirre. Stol på deg selv.
    DU har også rett i hvor din fT4 ligger. Hun kan ikke tallinja engang!!
    STOL PÅ DEG SELV...sitt med utskriv av fakta i handa og gi henne.
    Som Ruth og andre sier..hun kan ikke det helt elementere i hormonlære engeng!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Ta en klikk på infobrevenbe til furst da ?
    Mye intressant der :
    http://www.furst.no/h1.html

Jeg husker godt at det sto i et tidlig brev der at TRAS var fjernet fra skjemat de brukte, men at det kunne rekvireres i tilleggsfeltet.
    Men nå kom det jo ny TRAS system for noen år siden, så da er det vel ikke aktuelt lenger.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Når det gjelder spyttprøve, kan du få den via scandlab, se venstre side på forsiden til forumet. Da trenger du ikke legeunderskrift. Ca 1600 kr koster det.

Har en venninne med "ny" hypotyreose. Hun har nok hatt den en stund, det skjønner hun nå. Hun tok spyttpørve fra BM lab. Svar: 125 på kortisol. Og det er innenfor normalen. Så legen hennes synes tallene var helt fine. Og ville selvsagt ikke gjøre noe, for det var jo så normalt. Jeg tenkte, også jeg, som hadde en sum på hele 182, men kunne nesten ikke stå på beina. En annen lege, et annet svar. Selvsagt skal du få medisiner, jenta mi. Jeg var heldig.

Så, dette var et illustasjonseksempel for å opplyse deg. Om at selv om du får tatt en spyttprøve så er det ikke sikkert det skjer noe som helst. Med mindre du gjør noe selv. Den sørgelige sannhet er at kvaliteten på legers kunnskap og behandling av stoffskifte er så ujevn at kommer du til en idiot, så får du behandling deretter. Unnskyld språket. Men ditt eksempel ovenfor sier jo sitt, og jeg har selv blitt skadet av slik uforstand og uvitenhet blandet med arroganse og hersketeknikker. Lær deg noen hersketeknikker og ta innersvingen på henne, eller forsøk å bytte. Men det gror vel ikke leger på trær i Bodø?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Etter det lite oppløftende legebesøket i forrige uke, så ga jeg litt opp... og så gikk jeg rett ned for telling. Så dårlig kan jeg ikke huske å ha følt meg på lenge, jeg sover og sover og er så slapp som ei oppvridd vaskefille

Nå har jeg ringt og snakket med legesekretæren, og fått noen prøveresultater.
    Så om noen vil synse, så blir jeg glad.

Det første hun sa var at alle prøvene var heeelt fint og innenfor referanseområdene.

TSH 0,7 (0,5-4,5)
    FT4 15 (11-24)

Da har FT4 gått ned fra 18 siden sist, og jeg mener selv den var for lav i utgangspunktet... eller?

Anti-TPO kunne hun ikke se at de hadde målt, selv om legen sa til meg at de skulle gjøre det.

Ferritin og B-12 var fine, sa hun, men hun innrømte samtidig at hun ikke hadde all verdens greie på å tyde prøveresultater.

Det eneste som var utenfor referanseområdet var Folat, den skulle være under 6 og lå på 15. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke aner hva folat er for noe.

Legen skulle ringe meg hvis hun mente det var nødvendig (så jeg hører nok ikke noe), og jeg får hele lista med resultater i posten om noen dager.

Hva tror dere om dette?

Jeg føler mer og mer at jeg står og stanger hodet mot en vegg...
    Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Jeg forteller kort hva jeg har gjort.
    Jeg ble medisinert fom mars 2005...merka bedring høsten 2006, dvs. da var dosen kommet såpass opp at den sikkert begynte virke.
    Så ble jeg (via SMS) medisinert ned(mars 2007)--og jeg gikk på den smellen jeg betaler for i dag. Undermedisenering pluss kræsja binyrer.
    Da jeg omsider tok ut prøvesvara mine, så jeg at jeg hadde blitt med.ned kun pga subrimert TSH.
    Siden stoler jeg IKKE,IKKE på dem.
    For et år siden medisinerte JEG meg opp på Levaxin på egen hand- uten å fortelle legen det. Jeg fikk da fT4 opp til over ref. og fT3 ca 80% opp.
    Men selv om blodverdiene steg, fulgte formen ikke med.
    Jeg har nå skaffa meg Thyroid fra utlandet, og fortsetter med binyrestøtte.
    Hva jeg prøver å si--jeg betalte så dyrt for uvitenheten deres, stoler IKKE på dem, og har tatt kontrollen over eget liv.
    For all del-la dem ikke medisinere deg etter TSH hvis du føler at du ikke er blant dem det fungerer for--for noen kan, men langt fra alle.
    Jeg vet hva jeg ville gjort, Puselille!!
    Forhøyet verdi av Folat mener jeg ikke behøver å ha klinisk betydning....
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg gjorde jo hva du gjør Gunnda, og det er vel av de få tinga jeg har gjort som jeg aldri har angra på.

Og puselille har jo for lite stoffskiftehormoner i blodet.
    Så kan de jo være at du også må ty til noe liknende som vi har gjort da - det er ikke noe vits i å ha en masse stoffskiftehormoner i blodet somn ikke fungerer....

Anti-TPO er ikke noe vits i å ta oppfølgende målinger av.
    Testen reagerer ikke analogt til den autoimmune aktiviteten. (TRAS gjør jo det, og mange leger vet ikke forskjellen)
    Engang positiv - alltid positiv.
    Og positiviteten vil variere ved hver måling, men siden den ikke viser om betennelsen er for nedadgående eller om den er over for lengst, så bare glem repitative målinger av denne.

Målingene Ferritin og B12 er det nok best å vurdere selv. Disse bør være mye høyere for oss for ikke å være symptomgivende.
    Folat er jo B9 og er viktig å ha nok av. 15 er ikke for mye.
    Jeg mener å sett noe om at denne målingen ikke er så veldig sellektiv - at (var det) tannkjøttbetennelse som ville gi økte verdier`?
    Alle B-vitaminer har oppgaver i stoffskiftet.
    Jeg forstår godt det derre med veggen......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Jeg forteller kort hva jeg har gjort.
    Jeg ble medisinert fom mars 2005...merka bedring høsten 2006, dvs. da var dosen kommet såpass opp at den sikkert begynte virke.
    Så ble jeg (via SMS) medisinert ned(mars 2007)--og jeg gikk på den smellen jeg betaler for i dag. Undermedisenering pluss kræsja binyrer.
    Da jeg omsider tok ut prøvesvara mine, så jeg at jeg hadde blitt med.ned kun pga subrimert TSH.
    Siden stoler jeg IKKE,IKKE på dem.
    For et år siden medisinerte JEG meg opp på Levaxin på egen hand- uten å fortelle legen det. Jeg fikk da fT4 opp til over ref. og fT3 ca 80% opp.
    Men selv om blodverdiene steg, fulgte formen ikke med.
    Jeg har nå skaffa meg Thyroid fra utlandet, og fortsetter med binyrestøtte.
    Hva jeg prøver å si--jeg betalte så dyrt for uvitenheten deres, stoler IKKE på dem, og har tatt kontrollen over eget liv.
    For all del-la dem ikke medisinere deg etter TSH hvis du føler at du ikke er blant dem det fungerer for--for noen kan, men langt fra alle.
    Jeg vet hva jeg ville gjort, Puselille!!
    Forhøyet verdi av Folat mener jeg ikke behøver å ha klinisk betydning....
    Jeg stoler heller ikke på dem. Nå har 2 leger og diverse legesekretærer fortalt meg at prøvene er såååå fine, enda enhver kan se at de IKKE er det. Det er sikkert kun TSH de ser på, og den har lagt stabil på 0.7 siden august i fjor. Skulle ikke forbause meg om legen ringer og ber meg redusere dosen nå, for hun nevnte at den var litt for lav nå
    Jeg kjenner jo på hele kroppen at noe er riv ruskende galt, og det kommer ikke på tale å la meg overkjøre mer. Jeg fungerte dårlig med FT4 på 18, og fungerer ikke i det hele tatt nå som den er 15. Jeg har lyst til å prøve å sette opp dosen på egen hånd, uten å si noe til legen, men må innrømme at jeg er redd for å gjøre noe "galt"...

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Jeg gjorde jo hva du gjør Gunnda, og det er vel av de få tinga jeg har gjort som jeg aldri har angra på.

Og puselille har jo for lite stoffskiftehormoner i blodet.
    Så kan de jo være at du også må ty til noe liknende som vi har gjort da - det er ikke noe vits i å ha en masse stoffskiftehormoner i blodet somn ikke fungerer....

Anti-TPO er ikke noe vits i å ta oppfølgende målinger av.
    Testen reagerer ikke analogt til den autoimmune aktiviteten. (TRAS gjør jo det, og mange leger vet ikke forskjellen)
    Engang positiv - alltid positiv.
    Og positiviteten vil variere ved hver måling, men siden den ikke viser om betennelsen er for nedadgående eller om den er over for lengst, så bare glem repitative målinger av denne.

Målingene Ferritin og B12 er det nok best å vurdere selv. Disse bør være mye høyere for oss for ikke å være symptomgivende.
    Folat er jo B9 og er viktig å ha nok av. 15 er ikke for mye.
    Jeg mener å sett noe om at denne målingen ikke er så veldig sellektiv - at (var det) tannkjøttbetennelse som ville gi økte verdier`?
    Alle B-vitaminer har oppgaver i stoffskiftet.
    Jeg forstår godt det derre med veggen......
    Ja, jeg innser vel at jeg må være min egen lege om jeg skal komme noen vei... det er bare så vanskelig å tenke klart for tiden.

Altså... hvis FT4 skal ligge i øvre tredjedel av referanseområdet, eller høyere, så burde jeg ligge over 20. 15 er i nederste tredjedel (selv om legen min påstår noe annet)
    Hva vil skje med TSH om jeg øker dosen? Den går vel enda mer ned?
    Og burde jeg ikke fått målt T3?

T3 er vel det aktive stoffskiftehormonet, etter som jeg har forstått, og T4 må omdannes til T3 før det kan komme til nytte... kan man si det sånn?
    Er ikke den eneste måten å finne ut om nok T4 omdannes til T3, å faktisk måle FT3?

(Håper noen kan rette meg om jeg sier noe galt her, for jeg synes folrtsatt dette er vanskelig å sette seg inn i...)

Legen sa at Anti-TPO ble målt da jeg fikk diagnosen, og at den også var såååå fin. (Jeg hater det ordet). Går ut fra at det betyr at jeg ikke hadde antistoffer, at den var negativ. Mener du at det ikke er noe vits i å måle den på nytt, kan jeg ikke ha antistoffer nå?

Jeg var i ultralyd husker jeg... men husker ikke hva han sa, for den gang interesserte det ikke meg. Han sa antakelig at alt var sååå fint...

TRAS hadde jo legen min aldri hørt om, så den skal jeg få slite litt med å få målt. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal få henne til å forstå hva det er.
    (Hun trodde jo Anti-TPO hadd med binyrene å gjøre, så dette er et menneske som må ha ting inn med teskje)

Jeg får vel bare vente på resten av resultatene og ta det fra der... jammen bra jeg kan mase på dere, ellers hadde jeg følt meg helt alene i verden

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

ja, det er vanskelig, men jeg husker jo ikke fra forrige gang så.....
    Men, du sier jo at du ikke har antistoffer mot kjertelen ?
    Hvorfor har du hypothyreose da ?

Så er det jo slik da, at hvis man ikke har antistoffer kan man jo såklart få det, og det vil jo da vise seg på en prøve.
    Det er i de tilfeller man har en bekreftet positiv prøve at det ikke er noen vits i å ta fler.

Jeg mener jo at det er MEGET viktig å få en diagnose, altså finne årsaken.
    Har man ikke antistoffer kan det kan være mange ting - jodmangel - D-vitamin mangel eller noe det går å rette på.
    Eller sentrale forhold det ikke kan rettes på.
    Så finner man - kanskje i de fleste tilfeller - ikke årsaken.
    Man får kansje gode resultater av en prøvebehandling og da er det lett å si at man trenger denne behandlingen - noe man jo gjør når man ikke finner årsaken. (ikke gidder å lete etter den ?)

Det er jo slik at om fT4 ligger høyt, så blir TSH uvergelig lav.
    Men hva gjør det ?
    Det er bare kjertelen som bruker TSH, og den brukes jo ikke til noe likevel i de tilfeller som dosen er høy. Eller borte, eller uvirksom.

T4 er et lagerstadie for stoffskiftehormoner. Leveren omdanner dette til T3.
    Hjernen må visst omdanne sitt eget T3 har jeg lest, men det er nytt for meg.
    T4 gjør noe i kroppen, for i forsøk er det vist at man klarer seg ikke på medisinering med kun T3.

Så er mitt intrykk jo at du fatter dette - du kan gangetabellen, men har bare ikke begynt å regne med den.....

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    ja, det er vanskelig, men jeg husker jo ikke fra forrige gang så.....
    Men, du sier jo at du ikke har antistoffer mot kjertelen ?
    Hvorfor har du hypothyreose da ?
    Ja et lurer jeg også på...

Jeg har alltid trodd jeg hadde antistoffer, regnet med at det var derfor jeg ble sendt rett til ultralyd den gangen. Mener nemlig han sa noe om at kjertelen var liten, men at det var normalt for min tilstand.

Det var hun nye legevikaren som sa at Anti-TPO var helt fin, da hun leste gjennom de gamle prøveresultatene mine.

Lurer på om jeg skal forlange å få utskrift av ALLE prøver helt fra dag 1, for nå stoler jeg ikke et sekund på noen der nede. Jeg vil heller ha papirene foran meg, og tolke dem selv.

Men er det ikke ganske uvanlig å IKKE ha antistoffer da?
    Har litt inntrykk av at "alle" har det...?

Side 3 av 9 Først 12345 ... Siste

Lignende tråder

1. Fortsatt nikotin.....
    Av i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 04-09-07, 21:26
  2. Går på Levaxin, men sliter fortsatt....
    Av Jente77 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 7
    Siste melding: 11-01-07, 19:40
  3. Hjernen min er fortsatt veldig tåkete
    Av Dolphin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 3
    Siste melding: 22-12-06, 12:06
  4. Er så frustrert over at jeg mister fortsatt uendelig mye hår
    Av linnmathea i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 8
    Siste melding: 02-09-06, 18:58

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg