Side 1 av 9 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 88
    Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Standard Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...

Jeg ble så glad da jeg oppdaget dette forumet, for jeg har følt meg helt alene om problemene mine, og legen har gitt meg opp.
    Hadde vært fint med litt "synsing" og gode råd, føler at jeg trenger litt hjelp for å komme meg videre...

Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden, og ble satt på 25 mikrogram levaxin uten noe særlig mer oppfølging. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.

For 3 år siden kom smellen, etter en vanskelig tid med samlivsbrudd og diverse. Jeg hadde vært litt sliten i forkant, men jeg møtte veggen fullstendig. Ble sykemeldt i noen uker, følte meg bedre og gikk tilbake på jobben. Det gikk bra i et halvt års tid, så kom en ny smell. Jeg var så sliten at jeg slepte beina etter meg, bare det å puste var et slit. Legen mente jeg var deprimert (og det var jeg jo også, men PGA at jeg var så sliten) og ga meg Cipralex. De tablettene gikk jeg på i 6 måneder, og i den tiden RASTE formen nedover.
    Så var det ut i ny sykemelding, og da var jeg så utslitt at jeg nesten ikke holdt meg oppreist. Frem til da hadde jeg hatt en viss tro på legen, men jeg skjønte plutselig at mannen ikke hadde peiling på hva han skulle gjøre med meg. Det første han sa var” Jeg tror du kan ha ME”. Jeg ble kjempebekymra, jeg har ei venninne med ME og vet hvor dårlig man kan bli av den sykdommen. Neste gang jeg var hos legen sa han at jeg var utbrent. ”Men du sa jo at jeg kanskje hadde ME” sa jeg til han, og da svarte han ”Ja, ME og utbrenthet er jo det samme”… Så jeg fikk bare beskjed om å være flink til å gå turer og trimme hver dag, så ville jeg bli frisk.

Etter 4 mnd på sykemelding (uten å bli noe bedre) ble det tilfeldigvis tatt nye blodprøver, og da først ble det oppdaget at stoffskifteprøvene ikke var bra. Da lå TSH på 5 (0,5-4,5) og FT4 på 12 (11-24). Legen ble jo kjempefornøyd med at han endelig hadde kommet frem til (eller helst snubla over) en diagnose, og jeg fikk økt dosen min… først til 50, så til 75, og så til 100 mikrogram der jeg ligger nå.

Ifølge legen er jeg nå frisk som en fisk, og resultatene mine er helt fine. Sist jeg tok blodprøver (i fjor høst) lå TSH på 0,7 (0,5-4,5) og FT4 på 18 (11-24).

Jeg føler meg ikke frisk i det hele tatt, og jeg sliter fryktelig med å klare jobben. Jeg er trøtt og sliten nesten hele tiden. Svimmel har jeg vært mer eller mindre konstant i over 2 år, og av og til med besvimelsestendenser. Det føles som kroppen ”sover” eller er bedøvet, samtidig som jeg har en slags indre uro. Jeg fryser, av og til må jeg ha ullsokker og tøfler på meg i senga. Magen fungerer ikke, huden er tørr, øynene er tørre, jeg er tørr i munnen. Jeg glemmer ting, blander sammen ord når jeg skal skrive eller snakke, jeg sier stort sett bare halve setninger fordi jeg er for sliten til å få ut resten (eller så har jeg glemt hva jeg skulle si). Konsentrasjonen er lik null.
    All min fritid går med til å lade batterier til en ny arbeidsdag, men det føles som jeg blir mer og mer utslitt for hver gang jeg våkner. Jeg kan sovne når som helst og hvor som helst, likevel sover jeg dårlig. Det har ingenting å si om jeg sover 5 eller 15 timer, jeg er like tom etterpå.

Kan antidepressiva gjøre stoffskifteproblemene verre?
    Jeg merket en klar forverring de 6 mnd jeg gikk på Cipralex, men nå er det jo uansett mange bivirkninger på denne medisinen.

Hvor vanlig er det at man måler bare TSH og FT4?
    Jeg leser jo her om FT3, Anti-TPO og TRAS, det er noe jeg aldri har hørt om og legen aldri har nevnt.
    Han henger seg mest opp i TSH, og sier at en FT4 på 18 er helt fin siden det er innenfor referanseområdet… men det hjelper jo ikke så lenge jeg ikke føler meg bra.

Er det flere enn meg som føler de blir påtvunget diagnosen deprimert, bare fordi det er lettvint for legen? Legen min mener enda jeg er deprimert, og at det er grunnen til alt jeg sliter med. Jeg vet selv at jeg IKKE lider av depresjon, men at jeg kan bli trist og lei av å alltid være trøtt, det nekter jeg ikke for.

Har nå tenkt å bytte fastlege, selv om jeg skjønner det kan ta litt tid før noen får ledige plasser på lista si. De legene som jeg har hørt positive ting om er tilknyttet samme legekontor som den fastlegen jeg allerede har. Hvor dumt ville det være å bytte til en på samme kontor, ville han bare ha lest hele journalen min og gjort seg opp samme mening som min nåværende lege?

Er det kanskje noen fra Bodø her, som har leger å anbefale?

(Hvis jeg har postet dette innlegget på helt feil sted, så håper jeg noen kan flytte det. Jeg er helt ny og har ikke fått satt meg helt inn i forumet enda )
    Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.
    For 3 år siden kom smellen...

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Legen har friskmeldt meg, men jeg er fortsatt like sliten...

Puselille...først velkommen hit.
    Jeg vil bare kort si at du er syk-stoffskiftesyk-og legen din er et offer for det de lærer i utdanninga si.Dvs.de lærer alt for snævert, og mye av det er også direkte "feil".
    Umiddelbart syns det som du er undermedisinert.
    Etter så lenge på medisin er det formen din det skal medisineres etter, og ikke blindt blodprøver.
    Antidepr. er en gjenganger her. Det du mest sannsynlig trenger en en høyere fT3. Det er viktig at du får målt denne,for det er jo det AKTIVE stoffskiftehormonet!! (Levaxin som er T4 skal omdannes til T3).
    Så kan du jo ha interesse av å vite om du har antistoff..det vil jo ødelegge kjertelen helt til slutt. Merkelig hvordan vi blir behandlet.
    Dette var bare noen tanker til å begynne med.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Velkommen, søteste du

Det er ikke godt å ha det sånn du har det nå. De fleste av oss her inne vet så altfor godt hva du snakker om. Jeg har hatt det sånn i hele høst, og vært sykemeldt i 3 mnd, men nå er jeg på bedringens vei.

Jeg tror også du er litt undermedisinert. Jeg trenger en høyere T4 enn du har nå for å være frisk(det kommer selvfølgelig an på referanseområde der du tar prøvene), min T4 er noe over ref.omr.

Jeg er fra Oslo, så jeg har ingen tips om lege, men jeg har selv god erfaring med å skifte fastlege. (Til slutt i alle fall, jeg har vært innom noen begredelige leger, før jeg fant han jeg har nå).

Og antidepressiva tror jeg ikke du trenger At man blir deppa av å ikke ha det bra, det hadde heller vært noe galt med deg om du ikke ble det. Men man skal da ikke behandle symptomer, man må behandle årsaken. Det er som å bruke smertestillende fordi du har stein i skoen. Bedre å fjerne steinen.

Håper du finner ut av det, vi skal holde deg i hånda så lenge

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Sitat Opprinnelig skrevet av Puselille Vis post
    Er det flere enn meg som føler de blir påtvunget diagnosen deprimert, bare fordi det er lettvint for legen? Legen min mener enda jeg er deprimert, og at det er grunnen til alt jeg sliter med. Jeg vet selv at jeg IKKE lider av depresjon, men at jeg kan bli trist og lei av å alltid være trøtt, det nekter jeg ikke for.
    Hei og velkommen hit til forumet!!
    Jeg kjenner med VELDIG igjen i historien din!
    Mye av det samme skjedde nemlig meg. Det står det mere om her , sæærlig dette med å blir påtvunget depresjonsdiagnose og utbrenthet og alt mulig rart. Depresjonen min var kun et symtom på stoffskifteproblemer, og jeg føler meg ikke sånn lenger heldigvis. Har blitt mye bedre med levaxin. Har også lagt om til lavkarbokosthold som hjelper masse.
    Og fått påfyll av diverse vitaminer som jeg manglet.
    Fastlegen min overså stoffskiftet i 1,5 år, og brydde seg ikke om vitaminmangler heller. Så jeg bytte til en privat lege. Han har sine mangler på litt andre områder men akuratt stoffskiftet er han ganske intressert i heldigvis.
    Jeg håper virkelig du blir bedre snart, du bør bytte lege og ta en helsjekk på vitaminnivåer, anti-tpo, FT3 og allt mulig annet. Start med D3 tilskudd. Sjekk B12! Og les masse på dette forumet slik at du har med deg en liten liste til legen over hva du bør sjekke. Lykke til!!!

Stor klem
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    Puselille...først velkommen hit. Jeg vil bare kort si at du er syk-stoffskiftesyk-og legen din er et offer for det de lærer i utdanninga si.Dvs.de lærer alt for snævert, og mye av det er også direkte "feil". Umiddelbart syns det som du er undermedisinert.

Etter så lenge på medisin er det formen din det skal medisineres etter, og ikke blindt blodprøver. Antidepr. er en gjenganger her. Det du mest sannsynlig trenger en en høyere fT3. Det er viktig at du får målt denne,for det er jo det AKTIVE stoffskiftehormonet!! (Levaxin som er T4 skal omdannes til T3).

Så kan du jo ha interesse av å vite om du har antistoff..det vil jo ødelegge kjertelen helt til slutt. Merkelig hvordan vi blir behandlet. Dette var bare noen tanker til å begynne med.
    Hei, og takk for det
    Ja jeg føler vel også at jeg er undermedisinert, men legen min har vært veldig opphengt i denne TSH`en da... og da den krøp under 1, så kunne han ikke få sagt hvor bra det var. Han sa vel en gang at jeg måtte medisineres etter hvordan jeg følte meg, men da han fikk svarer på blodprøvene hadde han glemt det... så da måtte jeg fortsette på 100 mikrogram, for nå var jeg FRISK. Yeah right... Så i første omgang bør jeg få målt FT3 og antistoff... stemmer det?
    Sitat Opprinnelig skrevet av Fanteri Vis post
    Velkommen, søteste du

Det er ikke godt å ha det sånn du har det nå. De fleste av oss her inne vet så altfor godt hva du snakker om. Jeg har hatt det sånn i hele høst, og vært sykemeldt i 3 mnd, men nå er jeg på bedringens vei.

Jeg tror også du er litt undermedisinert. Jeg trenger en høyere T4 enn du har nå for å være frisk(det kommer selvfølgelig an på referanseområde der du tar prøvene), min T4 er noe over ref.omr.

Jeg er fra Oslo, så jeg har ingen tips om lege, men jeg har selv god erfaring med å skifte fastlege. (Til slutt i alle fall, jeg har vært innom noen begredelige leger, før jeg fant han jeg har nå).

Og antidepressiva tror jeg ikke du trenger At man blir deppa av å ikke ha det bra, det hadde heller vært noe galt med deg om du ikke ble det. Men man skal da ikke behandle symptomer, man må behandle årsaken. Det er som å bruke smertestillende fordi du har stein i skoen. Bedre å fjerne steinen.

Håper du finner ut av det, vi skal holde deg i hånda så lenge
    Hei, og takk for det
    Det er utrolig godt å vite at det er støtte å få der ute, og at det er flere av oss som sliter. Det er noe sant i uttrykket "felles skjebne, felles trøst".
    FT4 lå som nevnt på 18 sist jeg tok prøvene, og referanseområdet er 11-24. Det betyr at jeg ligger sånn høvelig midt i, men etter hva jeg har forstått burde jeg lagt minst innenfor øvre tredjedel... eller helst over. Jeg blir bare så irritert på de legene som stirrer seg blinde på referanseområdet!
    Sitat Opprinnelig skrevet av Carro Vis post
    Hei og velkommen hit til forumet!!
    Jeg kjenner med VELDIG igjen i historien din! Mye av det samme skjedde nemlig meg. Det står det mere om her , sæærlig dette med å blir påtvunget depresjonsdiagnose og utbrenthet og alt mulig rart.

Depresjonen min var kun et symtom på stoffskifteproblemer, og jeg føler meg ikke sånn lenger heldigvis. Har blitt mye bedre med levaxin. Har også lagt om til lavkarbokosthold som hjelper masse. Og fått påfyll av diverse vitaminer som jeg manglet.

Fastlegen min overså stoffskiftet i 1,5 år, og brydde seg ikke om vitaminmangler heller. Så jeg bytte til en privat lege. Han har sine mangler på litt andre områder men akuratt stoffskiftet er han ganske intressert i heldigvis.

Jeg håper virkelig du blir bedre snart, du bør bytte lege og ta en helsjekk på vitaminnivåer, anti-tpo, FT3 og allt mulig annet. Start med D3 tilskudd. Sjekk B12! Og les masse på dette forumet slik at du har med deg en liten liste til legen over hva du bør sjekke. Lykke til!!!

Stor klem
    Takk til deg også
    Kostholdet kan jeg helt klart se på, for nå spiser jeg veldig dårlig. Er så trøtt og sliten av søvn blir 1. prioritet, og da blir det mye ostesmørbrød og wienerpølser... og mye sjokolade for å kommer gjennom arbeidsdagen
    Vitamin-nivåer har aldri vært målt hos meg, men det skal jeg insistere på nå. Jeg spiser omega 3 og multivitaminer, men det er kanskje ikke nok.

Jeg har nå byttet fastlege, fra 1. feb. Er veldig spent på om det blir noe bedre og mer hjelp å få... det kan ihvertfall ikke bli verre
    Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 10-12 år siden. Jeg følte meg ikke syk på den tiden, bare litt trøtt, og prøveresultatene var helt greie etter at jeg ble medisinert.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Nå har jeg byttet fastlege, og skal ha min første time hos han i slutten av mnd... og da ramler det tusen spørsmål ned i hodet mitt

Hva om han en like stor fjott som han forrige... eller verre!?
    Hvordan anbefaler dere at jeg går frem ved første besøk, for å bli tatt mest mulig på alvor?

Jeg har ikke tenkt å sitte der som en hjernedød nikkedukke, sånn som jeg alltid følte meg hos den gamle legen. I tillegg vet jeg nå LITT mer om sykdommen min, selv om hjernen ikke henger nok med til at jeg klarer å forstå alt...
    Men er redd for å virke belærende på legen, og skape et dårlig forhold mellom oss helt fra starten.

Jeg må ihvertfall få tatt nye blodprøver, det er lenge siden sist. Det er altså TSH, FT4, FT3, Antistoffer og TRAS jeg må få målt... pluss vitaminnivåer...har jeg forstått det rett?
    (Jeg leste forøvrig på en eller annen "spør-legen"-side at FT3 KUN var interessant ved for høyt stoffskifte... men det kan da ikke stemme?)

Er det mer jeg bør få sjekket?
    Jeg vet ikke hvor mange av symtomene mine jeg tør nevne for han, for jeg er så redd for å bli oppfattet som en hypokonder eller sytete kjerring

Og så er jeg redd for at han skal diskuterer meg med den gamle legen min, for dette er jo samme legekontor. Vet dere om han har anledning til det, eller kommer det inn under taushetsplikten hans?

Vet dere, jeg gruer meg skikkelig!
    Jeg er bare så utrolig redd for å bli stemplet som "bare deprimert" igjen...

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,134

Skriv ned alt du vil spørre om, og ta det med som punkter på et ark. Beskriv alt du bruker av medikamenter, slik at legen vet litt om deg, kort om sykdom du mener er vesentlig til å begynne med

Samle alle prøver du mener bør tas, beskriv alle symptomer og alt som gnager og plager.

Test legen gjerne med spørsmål når du beskriver symptomer, spør hva han/hun mener bør gjøres. Da vil du nok raskt få en indikasjon om det er en lege med god erfaring og egne meninge rom stoffskiftet.

Jeg har alltid med huskelapp, selv om det bare er to punkter, som sist.

Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg ville vært ærlig, uten å legge fem flate øre imellom.
    Fortalt at årsaken til legeskiftet er at jeg ikke ble noe bedre av behandlingen jeg fikk der og gi din egen versjon fullt og helt.
    Du kan vel si at du håper legen skaffer seg sin eget inntrykk av deg ved hjelp av samtaler med deg, og ikke ved å lese forrige leges nedtegnelser eller ved å spørre ham tilråds.
    Leger har taushetsplikt, og du kan godt innskrenke denne ytterligere ved presisieringer. (De vil gjelde ikke livstruende situasjoner.)

Blodprøven fT3 gir en begrenset informasjon som kan være viktig i mange tilfeller. Både når stoffskiftet er høyt - da vil jo målingen reflektere effekten av behandlingen - og når det er lavt, da kan målingen vise noe om de-jodinasens effekt. Men dette siste har man lite kunnskaper om og da blir det vel ikke så viktig.......for DEM.

Det er jo mye man kan sjekke, men behovet for flere relevante blodprøver ser en gjerne an litt. Første time går fort og du bør kanskej bestille en til ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    58

Takk for svar begge to!

Da satser jeg på at ærlighet varer lengst, og forteller alt... og håper at jeg ikke blir avspist med depresjons-diagnoser igjen. Kommer til å forklare legen hvorfor jeg har byttet, og at jeg ikke følte jeg ble hørt hos den forrige... selvfølgelig uten å snakke nedsettende om han, det tror jeg aldri kommer noe godt ut av.

Huskeliste var ikke dumt, da skriver jeg ned alle symptomer, blodprøver, spørsmål, tanker... Det jeg har i hodet mitt kommer aldri ut når jeg behøver det uansett, jeg har en hukommelse som er helt ikke-eksisterende. Blir nesten skremt av hvor lite som skal til før jeg glemmer. Særlig når jeg sitter slik som nå og skriver. Jeg kan tenke at "aha, DET må jeg huske å fortelle"... men i løpet av de sekundene som det tar å skrive ferdig den setningen jeg holder på med, så er de nye tankene glemt allerede...
    Kommer til å bruke en uke bare på å skrive den huskelappen. Håper jeg husker å ta den med da

n´Finn, du har helt rett i at en time går veldig fort... Mener du at jeg skal bestille en til, altså bestille to timer i samme slengen? Dobbelttime, går det an?

Jeg følte mange ganger hos den gamle legen at jeg knapt nok rakk å sette meg før jeg fikk ny sykemelding og resept stukket i hånden og "kastet på dør". Ikke bokstavelig da, men det var veldig tydelig når han syntes jeg hadde vært der lenge nok...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Hos min lege er det fullt mulig å bestille dobbelt-time.
    Jeg har også gjort avtale om at jeg bare kan komme å ta blodprøve når jeg vil. Og de er flinke, og kort ventetid til slikt.

Ofte kan det være lurt å ta blodprøve og samtidig bestille time en uke eller mer frem i tid, da kan man snakke om den aktuelle blodprøven.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 9 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Fortsatt nikotin.....
    Av i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 04-09-07, 21:26
  2. Går på Levaxin, men sliter fortsatt....
    Av Jente77 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 7
    Siste melding: 11-01-07, 19:40
  3. Hjernen min er fortsatt veldig tåkete
    Av Dolphin i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 3
    Siste melding: 22-12-06, 12:06
  4. Er så frustrert over at jeg mister fortsatt uendelig mye hår
    Av linnmathea i forumet Lavt stoffskifte, hår og negler
    Svar: 8
    Siste melding: 02-09-06, 18:58

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg