Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Lightbulb Danske læger samarbejder med medicinalindustrien

Mon norske læger også gør det?

Jeg havde en diskussion med en læge om den friske sag vedr. stofskiftelægemidlet Eltroxin. På vegne af en ven, trods behandling svært invalideret af hypothyreose har jeg insisteret på, at vedkommende læge skulle ansøge Lægemiddelstyrelsen om importtilladelse til et Thyroid-lægemiddel, da formlen for Eltroxin er blevet ændret og min ven havde oplevet en ekstrem forværring af sin sygdom som følge af denne formel-ændring. Lægen var hverken lydhør eller samarbejdsvillig. Tværtimod. Det var bare sludder og Eltroxin skulle det være. Basta!

Indtil det har vist sig, efter et (mit) besøg i Lægemiddelstyrelsens database, at den pågældende praktiserende læge er tilknyttet Eltroxin-producenten GlaxoSmithKline som lønnet konsulent frem til 01.11.2013 og ejer aktier i et andet medicinalfirma. Hvordan skal man kunne stole på lægens valg, når det så tydeligt fremgår at der foretrækkes lægemidlerne fremstillet af medicinalvirksomhederne lægen har egne interesser i. Det samme gælder, når lægerne anvender lægemidler, oprindeligt udviklet (godkendte) til et formål - til behandling af en helt anden sygdom. Specielt populært er brugen af antipsykotisk- eller depressionsmedicin til behandling af smerter i muskler, bindevæv, led og sener....

Dette kan være en hele eller delvis forklaring på, hvorfor stadig flere lægemidler godkendte til et formål, anvendes til andet end det oprindelige. Det er jo den rene foræring for lægemiddelproducenterne, når deres produkt eksperimenteres med til andre sygdomme, end de var oprindeligt udviklet til. Man må derfor være særlig opmærksom på, når lægen, til at begynde med, gavmildt deler ud af “gratis” piller, som er “den nyeste forskning” og “er værd at prøve af”. Det er nemlig ikke utænkelig, at man uden at vide det og uden at havde givet sit samtykke til, er blevet gjort til en forsøgskanin for lægemiddelproducenten via sin egen læge.

I dag kommer så artiklen i Politiken under overskrift: Danske læger har 1.854 bijob, der bekræfter alle mine formodninger. Officielt skal Sundhedsstyrelsen give sin tilladelse til den slags samarbejde, men i virkeligheden blæses der på denne regel, nok fordi der ingen sanktioner er....

I min verden burde det være forbudt så længe lægen er omfattet af aftalen med den offentlige sygesikring, men af en eller anden mystisk årsag er hverken Sundhedsstyrelsen eller lægerne enige med mig.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard Sv: Danske læger samarbejder med medicinalindustrien

I USA er flere i styret for FDA lønnet av firmaet som eier Synthroid-varemerket. Det er mye mye penger i synthroid, som krever en fantaskisk høy pris sett i forhold til europeiske priser for thyroxin, eltroxin, etc. Fortjenesten må være enorm i usa med slike priser.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Hvordan skal man kunne stole på lægens valg, når det så tydeligt fremgår at der foretrækkes lægemidlerne fremstillet af medicinalvirksomhederne lægen har egne interesser i.
    Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    I USA er flere i styret for FDA lønnet av firmaet som eier Synthroid-varemerket. Det er mye mye penger i synthroid, som krever en fantaskisk høy pris sett i forhold til europeiske priser for thyroxin, eltroxin, etc. Fortjenesten må være enorm i usa med slike priser.
    Ja, det er hårdt at skulle opgive barnetroen man er vokset op med, at man kan altid stole på en læge. Det udvikler sig derhen, at flere og flere, deriblandt mig selv, har taget stilling til, hvad der skal ske når/hvis vi (jeg) skulle blive ramt af en livstruende sygdom eller på anden måde komme i nød, hvor en læges assistance (ellers) er nødvendig...

Min holdning til det er nu, at jeg hellere lader naturen råde, da set i lyset af, hvor upålidelige de anvendte medicinske videnskaber er blevet pga. læger-til-falds-for-mammon, at det ser ud til, at det er langt mere trygt at undværre lægehjælp, end at modtage den. De mange tusinder (ca. 5000/år) dødsfald som følge af indtag af lægemidler + lægefejl på offentlige hospitaler hvert eneste år alene i Danmark, taler deres eget tydelige sprog.

Rent historisk ser man, at i de lande, hvor lægerne gik i strejke (USA og Israel er det jeg husker, men der var flere) i flere omgange - faldt dødeligheden i samfundet proportionelt med strejkens varighed. Jo længere strejke jo færre døde. Ved kortere forløb faldt dødeligheden med 50%, ved længere forløb - med 70%. Så et eller andet sted mener jeg ikke mere, at lægestanden er længere værd at stole på, og denne skade på tilliden er lægestanden selv ude om.

Det er selvfølgelig svært at følge for alle og mange mennesker, i det hele taget, ikke magter at træffe så radikale beslutninger som min. De vælger fortsat tilliden, idet alternativet er (for dem) langt værre: at skulle leve med tanken om, at den lægehjælp vi er opdraget med at stole på og forvente os det bedste af - ikke kan leve op til forventningerne, fordi "ambitiøse" (læs: grådige) læger ikke magter leve op til fagets etiske, ikke længere gældende mål.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Bare til prisen, og eventuell fortjeneste - jeg mener jeg betalte omkring 5kr for 100stk 0,1mG Thyroxin Natrium i slutten av 1980 årene.
    Så noe mer enn rimelig fortjeneste må man bare anta at eksisterer idag.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Og nå rulles jo "skandalen" i WHO opp (og andre organisasjoner-nasjonale).
    Det har vært det samme som nevnes over i forbindelse med svineinfluensavaksinen!!
    Her har det muligens foregått ting som er mat for domstolene.
    Alt for nært samarbeid med aksje holdere i firmaet som vi kjøpte vaksinene fra, som altså er forskere og leger som har personlig eierinteresse i legemiddelfirmaet.
    SKUMMELT-informasjon blir ikke til å stole på lenger.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Og det er faktisk skummlere enn som så gunnda.....
    http://detsomstatennorgeskjuler.orig...som-ambassadoe
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Danmark, København
    Alder
    44
    Meldinger
    303

Standard Danske læger, der er lønnet af medicinalindustrien

Har lige set denne liste fra Lægemiddelstyrelsen via Facebook. Jeg er ikke spor overrasket over, at de tre endokrinologer, som ikke har ville give mig andet end Eltroxin og Euthyrox (rent T4), er lønnet af adskillige forskellige medicinalfirmaer.

http://ext.laegemiddelstyrelsen.dk/t...g.asp?vis=hele

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    67
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Danske læger, der er lønnet af medicinalindustrien

Sitat Opprinnelig skrevet av Sharon Vis post
    Har lige set denne liste fra Lægemiddelstyrelsen via Facebook. Jeg er ikke spor overrasket over, at de tre endokrinologer, som ikke har ville give mig andet end Eltroxin og Euthyrox (rent T4), er lønnet af adskillige forskellige medicinalfirmaer.

http://ext.laegemiddelstyrelsen.dk/t...g.asp?vis=hele
    Mon tro om en lignende liste finnes over norske leger og tannleger i lomma på legemiddelindustrien....

Man kan ihvertfall lese i artikkelen «Leger i lomma på industrien?» at legemiddelindustrien bruker et sted mellom 70 000 og 90 000 kroner pr. norske lege på markedsføring av medikamenter.

Leger i lomma på industrien?

Legemiddelindustrien bruker betydelige beløp på markedsføring av sine produkter. Det er blitt avslørt at enkelte legemiddelfirmaer tilbyr leger stykkpris for hver pasient de får til å begynne med firmaets egne medikamenter. Andre finansierer studieopphold og konferanser for legene.

- Den farmasøytiske industrien er en forretningsvirksomhet hvor det fremste målet er å tjene penger. Det er ikke noe galt i det. Men selv om vi aksepterer profittmålet, innebærer ikke det at profitten skal maksimeres for enhver pris, mener Dramer.

- Medisineres øverste forpliktelse er overfor pasientene og forsøkspersonene. Men legemiddelindustrien har interesse av å få legene til å føle en personlig forpliktelse til å bruke nettopp deres produkter.

Ifølge Dramer bruker legemiddelindustrien et sted mellom 70 000 og 90 000 kroner pr. norske lege på markedsføring av medikamenter.

- Legemiddelfirmaet Astra har i ti år hatt en hemmelig liste over en lang rekke norske spesialister – professorer, spesialleger og overleger – på de sykdommer som Astra har utviklet medikamenter mot. Disse er blitt systematisk bearbeidet gjennom reiser til attraktive steder, bevertning, gaver og liknende, forteller han.[

- Denne typen ytelser er vanlig i mange bransjer. Kan dette kalles en bestikkelse? spør han.

- La meg først få peke på tilfeller hvor det ikke finnes tvil. Kommunal Rapport har avslørt at legemiddelfirmaet ICI har tilbudt norske leger 800 kroner for hver pasient de flytter over fra konkurrerende medisin til ICI-produkter. Her står vi overfor en temmelig opplagt bestikkelse.

Vanskeligere er det når legemiddelfirmaet ikke betinger seg noen spesiell motytelse fra legen. Eksempelet kan være at et legemiddelfirma betaler konferanser til eksotiske steder uten å knytte det til noen spesifikk motytelse, men hvor disse personlige fordelene på sikt kan få legen til å favorisere legemiddelfirmaet.

- Men selv om legemiddelfirmaet har motytelser i tankene, kan det hende at medisinerne ikke har det og mener at de ikke lar seg påvirke. En større amerikansk undersøkelse viser imidlertid det motsatte. Leger blir påvirket av reklame og legemiddelkonsulenter. Dersom legene ikke føler forpliktelser overfor legemiddelfirmaet i slike saker, er det vanskelig å snakke om ren bestikkelse i slike tilfeller, sier Dramer.

- Jeg tror derfor vi bør løse problemet på andre måter enn å anklage den enkelte lege. Selv om jeg ikke tror at vi kan lovfeste oss frem til en god samfunnsmoral, er det viktig med kjøreregler. Det er også viktig at problemene tas opp i medisinerutdannelsen, i Lægeforeningen og i legemiddelindustrien, mener Dramer.

I USA har American Medical Association regler som forbyr leger å ta imot kontanter fra industrien, personlig støtte til konferanser og kompensasjon for medgått tid. Og industrien følger opp med tilsvarende strenge regler.

- Den Norske Lægeforening er slappere på dette punktet og overlater i større grad til den enkelte å vurdere hva som er riktig og galt. Heller ikke forskerne har gjort nok med problemet. Vi trenger en grundigere diskusjon om temaet, ifølge Dramer.

Lignende tråder

1. Svar: 17
    Siste melding: 16-03-13, 06:39
  2. Et lille håb for danske stofskifte-patienter?
    Av Anisa i forumet Hos legen
    Svar: 2
    Siste melding: 21-01-10, 11:16
  3. Medicinalindustrien har hjernevasket lægerne
    Av Anisa i forumet D-vitamin
    Svar: 0
    Siste melding: 19-11-09, 13:32
  4. Den danske dobbelblindstudien er ferdig (T4 + T3)
    Av nora i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 4
    Siste melding: 02-10-09, 11:00
  5. Læger får een over snuden...
    Av Anisa i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 4
    Siste melding: 29-09-09, 14:48

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn