Side 2 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 73
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    23

Standard Sv: Tyroid på blå resept.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lillepus88 Vis post
    OK
    Har sjekket listen over endokrinologer men de er vanskelige å finne. De fleste av dem har reservert seg mot oppføring i Gule sider. Så oppfordrer alle til å legge ut tips dersom de vet om endokrinologer i Norge som går med på å skrive ut Thyroidpreparater
    Han virket jo hyggelig i hvert fall
    Før eller siden kommer sannheten fram... heh.

Jeg skal prøve endokrinologen på sykehuset i Drammen, der jeg har vært før. Han er også hyggelig, men jeg har ikke spurt han om resepter, siden fastlegen skriver ut armour, så vi får se.

Jeg fant forresten denne oversikten på legeforeningen.no :

alle godkjente spesialister i endokrinologi

.Redigert:
    Ser at noen før har nevnt denne lista.
    Kanskje leger har tilgang til kontaktinformasjon via legeforeningen e.l.? Om noen f.eks. har en tam lege i familien og liker å snakke i telefon...
    Har brukt syntetisk levaxin i årevis og ble tydelig bedre med naturlig Thyroid.
    Har også ME, men det er ingen grunn til å la være å bli så bra som mulig...

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    48
    Meldinger
    270

Snakket med Dr Kåre Inge Birkeland, leder for endokrinologisk forening. Nedslående nyheter. Han jobber forøvrig på Aker.

Han var skråsikker på at vi ikke kunne få Thyroidpreparater på blå resept ettersom det ikke er en godkjent medisin i Norge. Det spiller ingen rolle at den er produsert i Norge.

For øvrig skriver ingen endokrinologer på Aker ut Thyroidpreparater, det hadde ihvertfall ikke han hørt om men ønsket ikke å uttale seg bastant da de vurderer hver pasient individuelt. Så jeg regner med at muligheten er der selv om den virker uhyyyyyre liten.

Vedr listen over (101) godkjente endokrinologer så mente han at bare halvparten eller kanskje under det, jobbet klinisk, dvs med pasienter, resten er pensjonister, byråkrater eller forskere. Så vi har kanskje 40-50 endokrinologer i hele Norge vi kan vende oss til. De fleste jobber på sykehus.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Sitat Opprinnelig skrevet av Lillepus88 Vis post
    Snakket med Dr Kåre Inge Birkeland, leder for endokrinologisk forening. Nedslående nyheter. Han jobber forøvrig på Aker.

Han var skråsikker på at vi ikke kunne få Thyroidpreparater på blå resept ettersom det ikke er en godkjent medisin i Norge. Det spiller ingen rolle at den er produsert i Norge.
    Og det spiller heller ingen rolle hvad er grunden til, at der er efterspørgsel på Thyroid USP-mediciner, vel? Har du ikke spurgt ham - Lillepus - om han selv har noget at sige om det? Eller mener han, at vi bare har alt for mange penge at bruge løs af på lægemidler, hvis det ikke var død-nødvendigt for os? Man kunne også spørge ham direkte og uden omsvøb om: hvordan kan han og hans kolleger overhovedet leve med viden om, at deres behandling ikke er den bedste, fordi de ganske frivilligt opgiver at gøre DERES bedste? Jeg kunne godt tænke mig at være en flue på væggen, når han blev stillet dette spørgsmål på skrift eller telefonisk.

Det er ellers en god god timing mellem dit indlæg og mit svar i tråden Ikke noe mere jobb for meg... heller?, hvor jeg allerede d. 20. januar besvaret i indlæg nr. 14 med et eksempel på, hvad hypothyreose uden bedste behandling kan gøre ved et menneske, hvor jeg netop brugte Kåre Birkeland, som eksempel:

Vores liv er selvfølgelig meget andet end hypothyreose, men der hvor vi deler alt det, hvor alle har fælles forventninger til tilværelsen - ville beskrivelsen af sygdommens reel indflydelse på netop det alle mennesker har tilfælles kunne forklare, selv de mest uvidende og træge, hvad det er denne sygdom gør ved et liv og ved alle vi omgås.

Ville vi overhovedet kende Kåre Birkeland Professor dr.med. Avdelingsleder Endokrinologisk avdeling på Aker Universitetssygehus, hvis han havde fået sygdommen hypothyreose i sine unge år? Jeg tvivler. Kåre Birkeland ville kun findes omtalt i lægejournaler som enten funktionelt syg hypokonder, eller på anden måde, måske hos NAV som modtager af uføretrygd eller andre ydelser, da han ikke ville kunne forsørge sig selv, hvis han var bare halv så syg som mange er på dette forum! Havde han været overladt til den slags læger, der i dag er hans kolleger eller også ham selv.... ja, så ville verden aldrig har hørt om Kåre Birkeland og han ville få lov til at hensygne i lorte liv uden støtte og uden effektiv behandling, fordi ægte Thyroid-mediciner "er noget dritt"

• Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    48
    Meldinger
    270

Nei, spurte ikke om det, var veldig ydmyk osv da jeg ikke har noen tro på at man kommer noen vei ved å være åpent aggressiv. Ikke at jeg ikke er forbanna og frustrert på mine egne og andres vegne over måten helsevesenet og endokrinologer kanskje spesielt. Men jeg ville vite hvordan man kan henvende seg med spm til alle endokrinologer, blant annet. Jeg fikk blant annet beskjed om at det ikke er noen overordnet eller samordnet standardisering vedr diagnostikk og behandling eller f eks utskriving av Thyroidpreparater. Så jeg tenker på sikt å skrive et brev til dem på vegne av flere av oss og se om ikke dette kan distribueres til alle endokrinologer. Men det må gå igjennom styret først, iflg Birkeland. Og det er jo ikke sikkert det går igjennom i det hele tatt, vi får se. Uansett ligger dette langt fram i tid da jeg vil jobbe med det først, formulering, begrunnelse, empiriske data osv.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Bra tenkt og jobbet Lillepus!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2008
    Meldinger
    216

Standard Sv: Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada

Kjenner dere til noen som har fått dem på blå resept da?
    Det er første gang jeg prøver medisin fra svin, lukter eller smaker ikke herlig for å si det slik, men hjelper det så hva så?
    Om de hjelper meg (har bare tatt 3 halve hittil alá 30 mg og skal øke med tiden), så skal jeg forsøke trumfe gjennom å få dem på blå.. Har klart det med andre horompreparater og det skader jo ikke å prøve.. Tror i grunnen leger kan få til det de vil, bare de er litt mer romslige og tenker litt utenfor den ofte trangsynte boksen de lever i.. (unnskyld, men det mener jeg..)

Mente ikke spamme tråden med usakligheter
    Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Bestilling av Erfa Thyroid direkte fra Erfa i Canada

Jeg tror du kun kan få Thyroid på blå resept fra spesialist, altså endokrinolog. Og det er vel ikke så mange av dem som er positive til Thyroid?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Hei alle sammen!!

Nå er jeg alvorlig forbanna:twisted: Dette kan vi ikke finne oss i!!

ER DET MULIG? SAMME SYKDOM OG SAMME MEDISIN, NOEN FÅR DEKKET UTGIFTENE OG ANDRE IKKE!! OG NOEN FÅR IKKE THYROID I DET HELE TATT!!

Det er så utrolig urettferdig!

Hva kan vi gjøre?

Massesøknader til NAV, der alle vi som får Thyroid fra allmennlegen vår søker samtidig om å få medisinen på blå resept. Vi legger ved grunn fra fastlegen.

Vi stiller spørsmål direkte til Helsedirektoratet om hvordan dette er mulig.

Vi kan prøve å få saken vår ut i media.

Jeg vet ikke, men denne saken kommer jeg ikke til å gi meg på.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Levaxin har alltid trengt blå resept fra indremedisiner eller endokrinolog eller spesialist i pediatri.

Derfor kommer de alltid tilbake til den regelen i trygderetten.
    Fordi noen ikke har rettet opp regelen.

Får man rette opp den regelen og bare begrunner det at de som får levaxin fra fastlegen som er eller ikke er spesialist i allmenmedisin eller hva enn den er, så er det bare å be om Thyroid på blå resept fra fastlegen som jo kenner en best, og som har sett at levaxin ikke virker på en.

altså, først må man få vekk regelem om levaxin og spesialist.

Forresten så blir spesialistene i allmenmedisin diskriminert her og med så mangt annet også. mange andre medsiner må om time på sykehus også.
    (spesialisthelsetjenesten er bare et annet ord for sykehus, i tilfelle noen ikke visste det)

Medlem siden
    Nov 2009
    Alder
    50
    Meldinger
    225

Da er det rett å slett slik at vi må få helsedirektoratet til å endre denne regelen, det er eneste måten å få rettferdighet.

Synd vi ikke har en organisasjon som kan tale vår sak.

Side 2 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Resept på naturlig thyroid
    Av usikker i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa Thyroid
    Svar: 14
    Siste melding: 04-03-10, 19:45
  2. Resept på Armour
    Av LD Tromsø i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa Thyroid
    Svar: 4
    Siste melding: 16-02-09, 12:39
  3. Resept på Amour
    Av cathrin i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa Thyroid