Side 1 av 8 12345678 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 73
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Thyroid på blå resept.

Blå-reseptordningen er blitt revidert.
    Det kom helt nye regler med virkning fra 2008.
    Jeg forsøkte jo å få Armour på blå resept og hadde en sak gående fra 2004 til den endte avslått av trygderetten i 2006, nesten 3 år etter første søknad !
    Trygderetten, som er landets øverste rettsinstans i trygdesystemet - altså trygdesystemets høyesterett - fungerte meget dårlig, saksbehandling var under enhver kritikk. Den eksisterte ikke ! Jeg fikk ikke si et ord !
    Og den såkalt sakkyndige uttalelse var innhentet fra syntetindustriens propagandamaskin.
    Så da begynte jeg å handle utenom totalisatoren.......

Men, ingenting varer evig og nå :
    Har jeg nylig mailet HELFO, hvor jeg spurte om et eventuellt Norskprodusert Tyroid ville kunne komme inn under Blåreseptordningen
    "Jeg har nå fått høre at et Norsk Apotek er iferd med å starte slik produksjon" - skrev jeg.

Etter litt venting fikk jeg telefon fra dem idag.
    Jeg vil jo helst har et skriftlig svar på en skriftlig henvendelse da, men jeg protesterte ikke.

Det var den syvende far jeg snakket med - han oppe i hornet på veggen.
    Man forklarer at etter de nye regler fås alle typer Thyroid på BLÅ resept !
    Kravet er at det er skrevet ut av relevant spesialist.
    Og det er HELFO som bestemmer hvem de vil godta.
    De godtar endokrinologer, men ikke spesialister i allmennmedisin.

Min påstand om at det ikke ville endre noe, fordi man ikke får en endokrionolog til å skrive ut et Tyroid, svarte han at de hadde flere som fikk sitt Tyroid på blå resept.

Så da er det bare å sette igang folkens.
    Henvisnig til spesialist får man av sin fastlege.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    48
    Meldinger
    270

Standard Sv: Tyroid på blå resept.

Oj, det er jo fantastisk, Finn, takk for god hjelp!

Så er det bare å starte en liten undersøkelse blant folk for å se om vi finner noen endokrinologer som er villige til å skrive ut resept til oss da.....

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Jeg har tidligere skrevet at jeg fikk anbefalt å prøve "Armour" av min endokrinolog(tom DR.MED), men vedkommende sa rett ut at han IKKE kunne skrive det ut pga retningslinjene for behandling han var underlagt.
    ((Overraskelsen /skuffelsen ble jo stor da fastlegen-TROSS EPIKRISEN- ikke gir meg noe på reg.fritak heller--(ikke hydrokortison engang) så i dag går jeg på Levaxin!! ))
    Det burde iallfall være likhet for alle, så om det er "selvjustis" innen endokrinologene, burde de være tøffe nok til å forsvare hvorfor de som skriver ut(blå resept) gjør det. Hvis dere forstår det jeg mener her?!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    44
    Meldinger
    418

Jeg forstår det bare ikke.... Har hørt at levaksin er et mye dyrere produkt enn thyroid. Hvis det stemmer da, at levaksin er dyrere enn Thyroid. Hva er da argumentet mot å få thyroid på blå resept? Når pasienten blir bedre av det, og det i tillegg er billigere for staten?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Østlandet
    Alder
    56
    Meldinger
    23

WOW! Så utrolig bra.
    Dette må da stå med mikroskopskrift et eller annet sted så ingen får greie på det? :P
    Har brukt syntetisk levaxin i årevis og ble tydelig bedre med naturlig Thyroid.
    Har også ME, men det er ingen grunn til å la være å bli så bra som mulig...

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    48
    Meldinger
    270

Har sjekket. Det er 101 endokrinologer godkjent i Norge. Jeg vil anta at de fleste av dem jobber på sykehus når det finnes så få.

Har nå ringt Rikshospitalets og Akers sykehus sine endokrinologiske avdelinger. Rikshospitalet ville kun ta imot tlf fra meg dersom jeg var pasient. Jeg var det i 94, men kom da igjennom. Jeg fikk ikke snakke med noen likevel, ble ikke ringt opp igjen og fikk vag beskjed om å prøve en annen dag.

På Aker fikk jeg flg beskjed (etter å ha stått ti min i tlfkø): Jeg ba om å få snakke med en endokrinolog, hvem som helst, for å stille et generelt medisinsk spm vedr medisinering (mao om noen endokrinologer der skriver ut Thyroidpreparater). Jeg får ikke snakke med noen. Jeg må være pasient der. Jeg må altså først gå til fastlegen min, betale for det, så få henvisning, så vente i sikkert åtte mnd eller noe før jeg får time og selvsagt betale for det - SÅ får jeg stille et enkelt spm, hvis jeg møter til timen da. Sekretæren fortalte meg at dette var først egang i de åtte årene hun hadde jobbet der at hun hadde fått en slik henvendelse, men de har jaggu forberedt seg på den dagen pasienter kom til å ringe og stille spørsmål og lagt så mange hindringer i veien som det er mulig å legge. AAAARRRRGGGGHHHHH!!!!!!!!!!!!

Hun ba meg ringe privatpraktiserende endokrinologer (altså alle 101 på lista), mange av dem er det ingen kontaktinfo til i Gule sider og jeg må vel leie privatdetektiv for å finne tak i dem.

ALT for å forsøke å hindre oss i å få ut Thyroidpreparater på blå resept. Gud forby at folk skulle bli friske!

FRUSRTEEEEEEERT!!!!!!!!!!!!!!!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Egentlig hvis man flisespikker, så kunne man ikke få levaxin på blå resept foruten spesialist heller....

Jeg synes å huske at de ikke er sånn imot Thyroid på Aker men det kommer an på historien din og hvem du kommer til.

Jeg vet at man kan få resept av andre endokrinologer også, som jobber på sykeus, men det varierer vel veldig.

Det fins jo pasienter som er allergiske mot levaxin /liothyronin og de stiller vel sterkest.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    277

Oj, dette er spennende. Kanskje på tide å bytte ut den "gode gamle" levaxinen for meg også...
    Fikk diagnosen Hashimoto's for en tid tilbake. Har blitt veldig mye bedre med LCHF-kost, anbefales!!

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    48
    Meldinger
    270

OK

Som jeg skrev lenger opp: Jeg har kontaktet Rikshospitalet og Aker sykehus for å stille følgende spm: Er det noen endokrinologer hos dere som skriver ut Thyroidpreparater?

Jens Bolleslev, Overlege ved endokrinologisk avdelign på Rikshospitalet ringte meg tilbake (!!!!!).

Han var veldig hyggelig (det var han også da jeg var innlagt der i 94) men kunne ikke hjelpe meg. Jeg hadde ikke forventet det heller. Han sa at ingen på Rikshospitalet skriver ut Thyroidpreparater men at jeg burde henvende meg til Aker.

Jeg fortalte ham forøvrig hvor mye de hadde hjulpet meg (at jeg hadde gått på Levaxin i 12 år, bare ble verre og verre og at da jeg begynte på Armour forsvant alle muskelsmerter jeg hadde hatt i 20 år i løpet av mindre enn to uker, det var som å våkne til bevissthet både fysisk og mentalt og jeg gikk ned 50 kg på fire mnd. Jeg sa og at man har masse empiriske data på at mange blir friske på samme måte og at det derfor er rart at leger er så lite villige til å skrive det ut. Merket at han ble ganske imponert over min bedring faktisk...)

Men uansett - han henvste meg til Aker og da jeg sa hvor vanskelig de gjorde det, at jeg ikke fikk stille et enkelt spørsmål uten å måtte bestille time, ble han stille. Og mente at generelt var løsningen å gå gjennom en privatpraktiserende endokrinolog. Sukk....Så var det bare å finne en da...

Har sjekket listen over endokrinologer men de er vanskelige å finne. De fleste av dem har reservert seg mot oppføring i Gule sider. Så oppfordrer alle til å legge ut tips dersom de vet om endokrinologer i Norge som går med på å skrive ut Thyroidpreparater

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    48
    Meldinger
    270

En som ikke får legene til å skrive ut Erfa?

http://www.dagbladet.no/2010/01/26/n...else/10104299/

Side 1 av 8 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Resept på naturlig thyroid
    Av usikker i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa Thyroid
    Svar: 14
    Siste melding: 04-03-10, 19:45
  2. Resept på Armour
    Av LD Tromsø i forumet Resept på Armour Thyroid og Erfa Thyroid
    Svar: 4
    Siste melding: 16-02-09, 12:39
  3. Resept på Amour