Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
  1. #1
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

    Lightbulb Propylthiouracil (PTU) "Lever-advarsel"

    Propylthiouracil (PTU) levertoksicitet

    På grund af rapporter om alvorlige PTU-relaterede leversvigt, har American Thyroid Association og US Food and Drug Administration offentliggjort nye anbefalinger (i foreløbig form) til PTU brug [18,19]. Vi er enige med deres anbefalinger og foreslår, at PTU IKKE blive ordineret som som første valg til behandling af hyperthyreose hos børn og voksne. Der er tre indstillinger, hvor vi stadig foreslå PTU fremfor MMI (methimazole), herunder:

    • Gravide kvinder i løbet af deres første trimester (hvor risikoen for methimazol-associeret fødselsdefekter kan opveje risikoen for PTU)
    • Patienter med livstruende thyreotoksikose eller thyroid storm (på grund af PTU's evne til at hæmme perifere omdannelse af T4 til T3)
    • Patienter med bivirkninger af MMI (andre end agranulocytose), som ikke er kandidater til behandling med radioaktivt jod eller kirurgi.


    Vi foreslår ikke en rutinemæssige overvågning af leverfunktionen hos alle patienter med hyperthyreose, men vi anbefaler at overvågning bør igangsættes såfremt patienten udvikler symptomer på leversygdom.

    Læs mere: "Pharmacology and toxicity of thionamides" og "Diagnosis and treatment of hyperthyroidism during pregnancy" (kun for abonnenter).

    [18,19]

    • 18. Bahn, RS, Burch, HS, Cooper, DS, et al. The Role of Propylthiouracil in the Management of Graves' Disease in Adults: report of a meeting jointly sponsored by the American Thyroid Association and the Food and Drug Administration. Thyroid 2009; 19:673.
    • 19. Cooper, DS, Rivkees, SA. Putting propylthiouracil in perspective. J Clin Endocrinol Metab 2009; 94:1881.


    Kilde: Uptodate.com
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  2. #2
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    66
    Meldinger
    10,216

    Standard Sv: Propylthiouracil (PTU) "Lever-advarsel"

    ... såfremt patienten udvikler symptomer på leversygdom.
    Der er faktisk ret mange forskellige leversygdomme, hvor mange symptomer overlapper, mens andre kun udvikles ved hvert enkel (lever)sygdomstype. Jeg har fundet en slags generel guide for genkendelse af symptomer ved en mulig leversygdom:

    1. Se om patienten har misfarvning af huden. Hud og øjne får en gullig skær og urinen bliver mørk gul. Det kaldes gulsot, og dette anses for at være den primære tegn på leversygdom.
      ---
    2. Vær opmærksom på patientens kost. Tabet af appetit kan føre til vægttab, der kan være et tegn på nedsat leverfunktion. Patienten kan blive anæmisk og lide af hyppig kvalme.
      ---
    3. Kontroller afføring. Vedværende lys afføring forekommer hyppigt i begyndelsen af leversygdom. En leverpatient kan også klage over irritabel tarm eller uregelmæssig afføring.
      ---
    4. Udspillet mave. Hævelse under højre nederste ribben er en hyppig klage fra mange leverpatienter. Hævelsen kan presse på mellemgulvet, hvilket kan give smertefuld vejrtrækning.
      ---
    5. Læg mærke til neglene. Er de buede, krumme og "hvidlige" med mindre gennemsigtighed, kan det også være et tegn på en leverlidelse.
      ---
    6. Tendens til næseblødning og let til blå mærker kan være tegn på en uønsket levertilstand.
      ---
    7. Overdreven tørst, og tørst efter vandladning samt hyppig vandladning er symptomer forekommende ved sygdom i leveren.
      ---
    8. Hyppig hovedpine, svimmelhed, krampe, spasmer, irritabilitet, depression kan også være symptomer på en sygdom i leveren.


    Kilden til symptomlisten er ikke så videnskabelig, men det mener jeg ikke gør noget i dette tilfælde. Symptomer er symptomer.

    Mange af disse symptomer forekommer også ved andre sygdomme, men her handler det om symptomer, der først dukker op efter at man er blevet sat i behandling med Propylthiouracil. Har man fået nogle af disse symptomer "umotiveret" efter behandlingens start, da gælder det om at printe trådstarteren ud og gå til lægen.

    Det kan tage op til 14 år, inden ny fri forskning når til lægeklinikkerne, så det er bedst selv at være på forkant med viden, hvis det kan lade sig at gøre. Denne gang kan det lade sig at gøre.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  3. #3
    Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    156

    Standard Sv: Propylthiouracil (PTU) "Lever-advarsel"

    Tak for oplysningerne Anisa.

    Jeg har taget propyltiouracil i 10år. Det var for 20 år siden da jeg fik Graves.

    I starten måtte jeg tage 4x4 PTU = 16 tabletter dagligt.

    De siger at mine levertal er fine:-) Jeg få svar på de nye blodprøver om lidt over 2 uger.

    Men jeg er øm under højre ribben en gang imellem. Også under den venstre og imellem dem - for ikke at være kedelig:-) Jeg tror det pga oppustet mave og tarmen.

    Mvh Adam
    Efter 10 år med for højt stofkifte er jeg blevet behandet med radioaktivt jod i 1999 og kunne tydelig mærke at jeg havde det skidt af de første eltroxiner.

  4. #4
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

    Standard Sv: Propylthiouracil (PTU) "Lever-advarsel"

    !
    Det skal man da ikke Rogi ?
    Jeg mener man aldri skal bruke disse medisiner så lenge.
    De skal brukes til å slå ut antistoffer i TRAS gruppen. Man skal følges med hyppige TRAS prøver for å se hvordan det virker.
    Og virker det dårlig skal man skifte til Neo-Merc.
    Man følger også med for å finne et tidspunkt å sette igang med Eutyrox el. lign.

    Når antistoffene er vekk skal man trappe ned på eutyroxen og man er frisk etter en tid.

    Så kan noen få kjertelbetennelse samtidig eller i kjølevannet.
    Så er man på Eutyrox el. lign for alltid - helt til man finner ut at det virker for dårlig å ber om et Tyroid......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

  1. Min nye kokebok-"bibel" - "Nourishing Traditions"
    Av anitab i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 25-09-11, 16:06
  2. Propylthiouracil (PTU) "Lever-advarsel"
    Av Anisa i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 27-01-10, 17:49
  3. "Vores stjålne fremtid" ("Our Stolen Future")
    Av Anisa i forumet Andre bøker
    Svar: 4
    Siste melding: 07-03-09, 17:12
  4. "konen", "damen", "madamen" mm. er prol.
    Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)
    Svar: 2
    Siste melding: 02-03-09, 18:11

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn