Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    PEH Gjest

Standard Sv: Per Egil Hegge "OG SÅ MÅ DU IKKE STILLE SPØRSMÅL!"

En kortfattet oppsummering av noe av det som er skjedd siden boken ”Og så må du ikke stille spørsmål” ble publisert i oktober 2000, kan kanskje ha interesse. Det har styrket meg i den oppfatning at det var behov for mer informasjon om stoffskiftesykdommer, da de kan arte seg svært forskjellig fra pasient til pasient.

Den 9. februar 2001 sammenkalte dr. med. Hans Asbjørn Holm til et møte i Den norske legeforening. Holm fikk sykdomsforfall den dagen, og møtet ble ledet av professor dr. med. Per Hjortdal. Jeg var invitert til å være til stede. Det ble enstemmig besluttet at norske leger hadde behov for mer utførlige og bedre ajourførte kunnskaper om stoffskiftesykdommer, og Tidsskrift for Den norske lægeforening ble anmodet om å publisere artikler om emnet. Disse artiklene fulgte i løpet av 2001 og 2002.

En av de sterkeste opplevelser jeg har hatt siden jeg skrev boken, fikk jeg på et skandinavisk legemøte i København 5. april 2005. Jeg var invitert til å takke for maten ved middagen, hvor jeg ble plassert ved siden av professor Hans Wiksell, Karolinska Institutet, Stockholm. Vi kom i prat om mine opplevelser, og til slutt spurte han: ”Mener du i fullt alvor at disse legene ikke visste at man kan ha stoffskiftesykdommer selv om prøvesvarene er innenfor de parametere som er definert som normale?”

Jeg svarte at det var en viktig del av diskusjonen, og at begrunnelsen for at min hustru ikke kunne ha lavt stoffskifte, var at prøvesvarene var normale.

Vilka jävla idioter! utbrøt han, en bemerkning som vakte en viss oppsikt ved et bord hvor det utelukkende – bortsett fra meg – var dannede mennesker til stede. Professor Wiksell har et internasjonalt navn og har i mange år vært med i den gruppe medisinske spesialister som deler ut nobelprisen i medisin.

Neste gjennombrudd – jeg tror det er grunnlag for å kalle det det – kom på grunnlag av den store helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT), som ble foretatt i slutten av 1990-årene. Her ble hele den voksne befolkning i fylket undersøkt, og det omfattende materialet har vært brukt i en rekke vitenskapelige artikler. En viktig delkonklusjon er at stoffskiftesykdommer er betydelig mer utbredt enn man tidligere har antatt. [1]

I april 2008 fikk en forsker ved NTNU i Trondheim, Bjørn Olav Åsvold, godkjent sin avhandling ”Thyroid function and cardiovascular health” for den medisinske doktorgrad. I samarbeid med professor Lars Vatten ved NTNU ble innholdet i avhandlingen publisert i det ansette amerikanske tidsskriftet Archives of Internal Medicine høsten 2008. Åsvolds hovedkonklusjon er at også svak (subklinisk) hypothyreose, som vanligvis ikke forutsetter medisinering, øker risikoen for hjerte- og karsykdommer. I amerikanske fagmiljøer har dette arbeidet vakt svært stor oppsikt, noe man kan se av reaksjonene på artikkelen.

Dette er stikk i strid med det som var grunnoppfatningen – dessverre ikke utryddet ennå – blant de dominerende norske endokrinologer i 1980-årene og langt ut på 1990-tallet: Lavt stoffskifte forekommer sjelden, er ufarlig, om enn i noen tilfeller litt ”brysom”, og lar seg lett helbrede ved medisinering med thyroxin.

Alle disse tre punktene gjenspeiler feilaktige oppfatninger. Det er etter min mening grunnlag for å hevde at de gjenspeiler grovt feilaktige oppfatninger.

Det bør understrekes at jeg er ute av stand til å skrive dette som uhildet observatør.

Skrevet 9. desember 2008.

Per Egil Hegge

[1] HUNT-undersøkelsen er Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag, hvor man foretok en grundig, systematisk undersøkelse av helsetilstanden hos hele den voksne befolkning i fylket. Den ble gjort i slutten av 1990-årene. Den viste at forekomsten av stoffskiftesykdommer og subklinisk hypotyreose er betydelig høyere enn man tidligere hadde antatt at den var.

Det er Lars Vatten og Bjørn Åsvold ved NTNU i Trondheim som ved hjelp av dette materialet har påvist sammenheng mellom hypotyreose og økt risiko for hjertesykdommer. Deres arbeid har vakt svært stor oppsikt i USA – det er ikke hvem som helst som får artikler publisert i Archives of Internal Medicine – og det skulle nå bare være et tidsspørsmål før endokrinologene i Norge, dessverre som noen av de siste i verden, blir oppmerksomme på faremomentene ved en høy TSH og ved subklinisk hypotyreose.

Flere og flere leger regner en grenseverdi av TSH på 4,5 som altfor høy. Noen er tilbøyelige til å medisinere med tyroksin (levaksin) allerede ved en TSH på 2,5. Det gjelder særlig hvis TSH har steget fra for eksempel 1,0 til 2,5 i løpet av forholdsvis kort tid. Den tradisjonelle norske oppfatningen har vært at man er frisk så lenge TSH ikke kryper over 4,5, altså en rent statisk tolkning av prøvesvarene. I de fleste land utenfor Skandinavia vil legen tolke dem dynamisk, og spørre: Har TSH-nivået endret seg i en retning som gjør at vi bør overveie medisinering? Svaret bikker gjerne i retning av et ja dersom pasienten i tillegg har begynt å utvikle symptomer.

Men i den siste tiden har følgende fenomen virket svært foruroligende på meg: Flere og flere pasienter som medisineres med tyroksin (levaksin), forteller meg at de har fått denne beskjeden fra legen: ”Nå viser prøvesvarene at du er frisk, du har normalt TSH-nivå, så nå kan du holde opp med medisinen.” Jeg skulle gjerne vite hvor dette kommer fra, for det er så galt som det kan få blitt: Det kan sammenlignes med at pasienter som går på psykofarmaka for å holde en sinnslidelse under kontroll, finner ut at de er friske fordi de føler seg friske, og derfor holder opp med å ta medisinen.

Dette er en ny og uventet konsekvens av at legeutdannelsen i Skandinavia i årevis har vært utilstrekkelig hva thyreoidea angår. Det er meget trist. Det er også uansvarlig, og situasjonen er ikke bedre i våre nærmeste naboland. Jeg kjenner tilfeller i Danmark hvor en pasient med sterk hypertyreose (hjerteflimmer, vekttap, diaré og så kraftig exoftalmus (utstående øyne) at hun fikk dobbeltsyn og vanvittige smerter i øynene) fikk høre av legen at ”vi skal nok ordne opp med ditt stoffskifte. Men dine øyeplager har ikke noe med det å gjøre, så du må konferere med en øyelege om det.”

Det er omtrent som å si at ”du har meslinger, og dem skal vi nok kurere. Så har du også utslett, men det må du gå til en hudlege med, for det har ikke noe med meslingene å gjøre.”

Da jeg skrev den første artikkelen (1986) om mangelfulle kunnskaper og feilaktig utdannelse om skjoldbruskkjertelsykdommer, fikk jeg høre at jeg overdrev, og at skjoldbruskkjertelplager, særlig lavt stoffskifte, forekommer sjeldent, at det er ufarlig, selv om noen av symptomene kan være litt brysomme, og at det lett kan helbredes ved å sette inn medisinering.

Dette er rav ruskende galt. Men dessverre finnes det ennå leger som er overbevist om at det er slik, og om at jeg, som daværende helsedirektør Torbjørn Mork sa i NRK: ”Hegge skyter langt over målet med sin ubegrunnede kritikk.”

Min prognose er at artikkelen i Archives of Internal Medicine kommer med i pensum på de fire medisinske fakulteter i Norge, og det ganske snart. Det er et fremskritt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Lightbulb Hypothyreose og hjertesykdom

Washington, October 5th, 2008 - 4:04 pm ICT by ANI:

En ny forskning viser, at folk med moderat subklinisk hypothyreose (SCH), en tilstand, hvor skjoldbruskkirtlen er mildt underaktiv, har en øget risiko for dødelighed.

SCH angives med et forhøjet thyreoidea-stimulerende hormon (TSH), men et normalt thyroxin niveau og kan opdages kun ved hjælp af blodprøver.

Med hjælp fra Preventive Cardiology Information System (Precis), har holdet fra Cleveland Clinic undersøgt mere end 6.000 patienter

De evaluerede TSH ved hvert patients første undersøgelse i forhold til demografiske data og laboratoriedata. Dødeligheden var målt seks år senere og overlevelsen blev sammenlignet hos patienter med forskellige TSH-værdier.

De fandt, at patienter med enten hypothyreose eller moderat subklinisk hypothyreose havde større risiko for at dø end patienter med normal thyreoideafunktion.

Tidligere undersøgelser har vist, at lavt stofskifte øger risikoen for hjerte-kar-sygdom og dødelighed, mens forholdet mellem SCH og dødelighed og hjerte-kar-sygdom var usikkert.

Disse data viser nu, at den tidligere rapporterede sammenhæng mellem hypothyreose og hjerte-kar-sygdom og dødelighed er udvidet til en befolkning, der har høj risiko for hjerte-kar-sygdom, men hvis kardiovaskulære risikofaktorer er også temmelig aggressivt behandlet, sagde Dr. Mario Skugor, undersøgelsens leder.

De data viser også, at patienter med moderat SCH har en øget risiko for dødsfald og dårlig hjerte-kar-sundhed. Disse resultater tyder på, at patienter med moderat SCH bør behandles med L-thyroxin, idet denne behandling kan reducere/forebygge hjerte-kar-dødeligheden, tilføjede han.

Undersøgelsen blev præsenteret på det 79. årsmøde i American Thyroid Association (ATA) i Chicago, Ill. (ANI)
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Exclamation Sv: Hypothyreose og hjertesykdom

Sitat Opprinnelig skrevet av PEH Vis post
    [SIZE="3"]
    ..
    Neste gjennombrudd – jeg tror det er grunnlag for å kalle det det – kom på grunnlag av den store helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT),
    som ble foretatt i slutten av 1990-årene.
    Her ble hele den voksne befolkning i fylket undersøkt, og det omfattende materialet har vært brukt i en rekke vitenskapelige artikler.
    En viktig delkonklusjon er at stoffskiftesykdommer er betydelig mer utbredt enn man tidligere har antatt.

I april 2008 fikk en forsker ved NTNU i Trondheim, Bjørn Olav Åsvold, godkjent sin avhandling ”Thyroid function and cardiovascular health” for den medisinske doktorgrad. I samarbeid med professor Lars Vatten ved NTNU ble innholdet i avhandlingen publisert i det ansette amerikanske tidsskriftet Archives of Internal Medicine høsten 2008. Åsvolds hovedkonklusjon er at også svak (subklinisk) hypothyreose, som vanligvis ikke forutsetter medisinering, øker risikoen for hjerte- og karsykdommer.
    I amerikanske fagmiljøer har dette arbeidet vakt svært stor oppsikt (.....? eller ......?.),
    noe man kan se av reaksjonene på artikkelen.

Dette er stikk i strid med det som var grunnoppfatningen – dessverre ikke utryddet ennå
    blant de dominerende norske endokrinologer i 1980-årene og langt ut på 1990-tallet:
    Lavt stoffskifte forekommer sjelden, er ufarlig, om enn i noen tilfeller litt ”brysom”,
    og lar seg lett helbrede ved medisinering med thyroxin.

..
    Det er Lars Vatten og Bjørn Åsvold ved NTNU i Trondheim som
    ved hjelp av dette materialet har påvist sammenheng mellom hypotyreose og økt risiko for hjertesykdommer.
    Deres arbeid har vakt svært stor oppsikt i USA
    det er ikke hvem som helst som får artikler publisert i Archives of Internal Medicine –
    og det skulle nå bare være et tidsspørsmål før endokrinologene i Norge, dessverre som noen av de siste i verden,
    blir oppmerksomme på faremomentene ved en høy TSH og ved subklinisk hypotyreose.

Da jeg skrev den første artikkelen (1986) om mangelfulle kunnskaper og feilaktig utdannelse om skjoldbruskkjertelsykdommer,
    fikk jeg høre at jeg overdrev, og at skjoldbruskkjertelplager, særlig lavt stoffskifte, forekommer sjeldent, at det er ufarlig,
    selv om noen av symptomene kan være litt brysomme, og at det lett kan helbredes ved å sette inn medisinering.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    ..
    Tidligere undersøgelser har vist, at lavt stofskifte øger risikoen for hjerte-kar-sygdom og dødelighed,
    mens forholdet mellem SCH og dødelighed og hjerte-kar-sygdom var usikkert.

Disse data viser nu, at
    den tidligere rapporterede sammenhæng mellem hypothyreose og hjerte-kar-sygdom og dødelighed er udvidet til en befolkning,
    der har høj risiko for hjerte-kar-sygdom, men hvis kardiovaskulære risikofaktorer er også temmelig aggressivt behandlet,
    sagde Dr. Mario Skugor, undersøgelsens leder.

De data viser også, at patienter med moderat SCH har en øget risiko for dødsfald og dårlig hjerte-kar-sundhed.
    Disse resultater tyder på, at patienter med moderat SCH bør behandles med L-thyroxin,
    idet denne behandling kan reducere/forebygge hjerte-kar-dødeligheden, tilføjede han.
    På tide med svar Anisa
    ser du har postet denne info'n i flere tråder; men med sørgelig liten respons
    Altså - alle disse som dør av "de store sykdommene" (hjerte, lung og kreft) -
    mens det som satte dødssykdommen igang og "all the way" er en del av hele sykdomsbildet;
    det er vel for en viss % - jeg antar; STOR % - Ubehandlet Lavt stoffskifte,
    dårlig behandlet Lavt stoffskifte - og andre varianter av denne sykDommen

Slikt står det ingenting om på forsidene av en eneste avis !!
    http://www.side3.no/article3256059.ece (ikke lov å kopiere fra Nettavisen)..

Men Statistisk Sentralbyrå er selve kilden til hva Nettavisen skriver om:
    (Kilde i tabellform: http://www.ssb.no/emner/03/01/10/dod...-10-14-01.html)
    Dødsfall etter årsak. Hele landet. 1991-2010
    • Hjerte-/karsykdommer
    • Ondartede svulster
    • Sykdommer i åndedrettsorganene

http://www.ssb.no/emner/03/01/10/dodsarsak/ - lite utsnitt fra artikkelen:
    "Seks av ti dødsfall skyldes hjerte- og karsykdom eller kreftsykdom.
    Blant hjerte- og karsykdommer var iskemisk hjertesykdom den vanligste årsak til død i fjor.
    Iskemisk hjertesykdom er hjerteinfarkt, angina pectoris og aterosklerose i hjertet.
    2 800 menn og 2 400 kvinner gikk bort som følge av denne hjertesykdommen i Norge i 2010.

I materialet for 2010 mangler 730 personer en dødsmelding,
    over halvparten av disse personene døde i utlandet."

Mener at du, Anisa (..?)skrev om en by i Tyskland el Østerrike på 17 el 1800-tallet -
    hvor alle døde ble obdusert og at en stor del av de hadde forstørrede skjoldbruskkjertler.
    DET hadde vært noe og gjennomføre i dag - i flest mulig land!
    Sist endret av Kevlin; 23-10-11 kl 13:51
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hypothyreose og hjertesykdom

Takker for fint innlegg, Kevlin, bra research, igjen! Tror at det Anisa snakker om er undersøkelsene Broda O Barnes gjennomførte på ... var det rundt 70 000 døde? Uansett var det et svært høyt tall.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Angry Sv: Hypothyreose og hjertesykdom

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    På tide med svar Anisa
    ser du har postet denne info'n i flere tråder; men med sørgelig liten respons
    Altså - alle disse som dør av "de store sykdommene" (hjerte, lung og kreft) -
    mens det som satte dødssykdommen igang og "all the way" er en del av hele sykdomsbildet;
    det er vel for en viss % - jeg antar; STOR % - Ubehandlet Lavt stoffskifte,
    dårlig behandlet Lavt stoffskifte - og andre varianter av denne sykDommen
    Ja, det er nemlig rigtigt! Respons er til at overse og både de fleste patienter og læger, fortsat foretrækker at stikke hovedet i sandet, fremfor at erkende problemet med ingen eller halveret behandling af hypothyreose, samt pr definition ingen behandling af den såkaldte "subklinisk hypothyreose", som er lægernes egen opfindelse, og som får lægerne som f.eks. hende her - Petya Petrova Milova til at NÆGTE at behandle de syge, før deres TSH kommer over 14!

Der er fortsat mange brugere her, som faktisk udtrykker en tilfredshed med behandlingseffekten, når deres TSH viser tallet 2,et-eller-andet eller 3,et-eller-andet, eller 4,et-eller-andet.... uden at være klar over, at den såkaldte "subkliniske" tilstand er lige så skadelig for helbredet som hypothyreose med TSH på 10, 20 og højere!

Jeg får altid at vide, at jeg skræmmer og afskrækker folk fra at være her, fordi jeg råber så højt om den livsfare, denne satans sygdom altid medfører på længere sigt, så længe lægerne "epidemisk" underbehandler syge af hypothyreose. Men problemet går altså ikke væk af sig selv og så længe patienterne ikke selv erkender at hypothyreose er en alvorlig, skæbnesvanger sygdom, kan ingen forvente at lægerne erkender det. Når der er ingen eller kun svag modstand, gør lægerne og de vedbliver med at gøre (eller ikke gøre) hvad der passer dem! På vores bekostning! Og på bekostning af vores familiers!

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Takker for fint innlegg, Kevlin, bra research, igjen! Tror at det Anisa snakker om er undersøkelsene Broda O Barnes gjennomførte på ... var det rundt 70 000 døde? Uansett var det et svært høyt tall.
    Jo, det var Barnes'. Landet var Østrig og byen var Graz. Kort om hans andre fund i relation til hypothyreose kan læses i Interessant fra Barnes bok:

Hjertesygdom

Barnes har også bidraget væsentligt til forskningen i årsager til hjertesygdomme. I løbet af sit liv tilbragte han mange somre i Graz, Østrig, hvor han omhyggeligt studerede de mange, obduktionsrapporter, arkiverede på byens hospital. Byen Graz`s optegnelser af obduktioner anses generelt for at være de ældste og mest komplette i verden, hvilket var et følge af kejserinde Maria Theresias bekendtgørelse udstedt for over 200 år siden, hvor hospitalerne i byen Graz fik pålagt pligten til, obligatorisk at udføre obduktioner på alle afdøde uanset dødsårsag.

Hans studier af over 70.000 af disse obduktionsrapporter spænder over krigens år 1939-1945, førte Barnes mod opdagelsen af, at åreforkalkning - den underliggende årsag til hjertesygdomme og hjerteanfald - som er ellers udbredt opfattelse - ikke var forårsaget af kost og kolesterol, men af hypothyreose.

Barnes`obduktions-forskning viste imidlertid, at i krigen år, hvor antallet af dødsfald på grund af hjerteanfald var faldet, skete det ikke pga. knaphed på fedtrige fødevarer, men pga. et stort tal af hovedsageligt tuberkulose-dødsfald. Hvad studier af obduktionsrapporter dog viste var, at havde disse mange tuberkulose-dødsfald ikke indtruffet, ville det samme store flertal af patenter være døde af et hjertetilfælde kort efter, hvis infektionen ikke havde dræbt dem først, og endvidere, at stort set alle disse patienterne var hypothyroide.

Barnes konkluderede derefter, at hypothyroide patienten både er modtagelige for infektion og åreforkalkning, og at det kun er et spørgsmål om ydre/indre forhold, der vil afgøre, hvilke af dem vil blive fatalt først. Således kan fald og stigning af hjerteanfald under og efter krigen, kan tilskrives en øget hyppighed af smitsomme sygdomme under krigen, og et kraftigt fald af disse efter krigen, som følge af en udbredelse af anvendelsen af antibiotika.

Barnes har også gennemført en tiårs undersøgelse af sine egne patienter, der viste en 94% reduktion i forekomsten af hjerteanfald i forhold til Framingham Heart Study. Barnes konkluderede, at dette skyldtes den grundige screening for og effektiv behandling af hypothyreose blandt hans patienter, som i vid udstrækning forhindrede udviklingen af åreforkalkning.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Post Sv: Hypothyreose og hjertesykdom

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    ..
    Jo, det var Barnes'. Landet var Østrig og byen var Graz.
    Kort om hans andre fund i relation til hypothyreose kan læses i Interessant fra Barnes bok:

Hjertesygdom

Barnes har også bidraget væsentligt til forskningen i årsager til hjertesygdomme. I løbet af sit liv tilbragte han mange somre i Graz, Østrig, hvor han omhyggeligt studerede de mange, obduktionsrapporter, arkiverede på byens hospital. Byen Graz`s optegnelser af obduktioner anses generelt for at være de ældste og mest komplette i verden, hvilket var et følge af kejserinde Maria Theresias bekendtgørelse udstedt for over 200 år siden, hvor hospitalerne i byen Graz fik pålagt pligten til, obligatorisk at udføre obduktioner på alle afdøde uanset dødsårsag.

Hans studier af over 70.000 af disse obduktionsrapporter spænder over krigens år 1939-1945, førte Barnes mod opdagelsen af, at åreforkalkning - den underliggende årsag til hjertesygdomme og hjerteanfald - som er ellers udbredt opfattelse - ikke var forårsaget af kost og kolesterol, men af hypothyreose.

Barnes`obduktions-forskning viste imidlertid, at i krigen år, hvor antallet af dødsfald på grund af hjerteanfald var faldet, skete det ikke pga. knaphed på fedtrige fødevarer, men pga. et stort tal af hovedsageligt tuberkulose-dødsfald. Hvad studier af obduktionsrapporter dog viste var, at havde disse mange tuberkulose-dødsfald ikke indtruffet, ville det samme store flertal af patenter være døde af et hjertetilfælde kort efter, hvis infektionen ikke havde dræbt dem først, og endvidere, at stort set alle disse patienterne var hypothyroide.

Barnes konkluderede derefter, at hypothyroide patienten både er modtagelige for infektion og åreforkalkning, og at det kun er et spørgsmål om ydre/indre forhold, der vil afgøre, hvilke af dem vil blive fatalt først. Således kan fald og stigning af hjerteanfald under og efter krigen, kan tilskrives en øget hyppighed af smitsomme sygdomme under krigen, og et kraftigt fald af disse efter krigen, som følge af en udbredelse af anvendelsen af antibiotika.

Barnes har også gennemført en tiårs undersøgelse af sine egne patienter, der viste en 94% reduktion i forekomsten af hjerteanfald i forhold til Framingham Heart Study. Barnes konkluderede, at dette skyldtes den grundige screening for og effektiv behandling af hypothyreose blandt hans patienter, som i vid udstrækning forhindrede udviklingen af åreforkalkning.
    Takk Vigdis og Anisa.
    Jeg sitter her med "Illustreret Lægebok for Hjemmet" av Professor V.Uchermann - første opplag fra 1917
    på s 258 i "Anden Del - De Almindelige Sygdomme":

"Krop (forstørrelse av skjoldkjertelen, struma). Aarsaken er ukjendt.
    Synes at hænge sammen med drikkevandet, særlig i egne hvor den forekommer endemisk, :bundet til bestemte steder ( i Alperne, Thüringen,
    Pyrenæerne o.s.v.). Man har her endog brønder som er berygtet for at fremkalde krop. Sygdommen rammer paa disse steder nogenlunde
    likelig alle aldre og begge kjøn. I Norge forekommer den spredt (sporadisk) overalt, dog hyppigere i enkelte distrikter omkring Tyrifjorden
    og Mjøsen. Den rammer imidlertid hos os næsten udelukkende kvinder (98 pct) og i regelen i de yngre aar (femtende optil tretiaarene)."

Graz ligger vel i de Østerriske Alper..? Det at Barnes fant høy hyppighet av hypothyreose, det stemmer jo med hva Uchermann beskriver -
    dvs innlandet, langt fra salt og saltvannsfisk. For mye av forklaringen vil jeg anta lå i kosten; salt- og jodmangel..

Boka er utlånt fra Nasjonalbiblioteket (tilhørte opprinnelig Norsk Sykepleierforbunds Fortsettelsesskole) er på over 700 sider og er delt opp i tre deler:
    • Det Menneskelige Legeme og Dets Funktioner. Sundhetspleie
    • De Almindelige Sygdomme
    • Sykepleie i Hjemmet (Av frøken Barbara Klaveness)

Masse groteske bilder og beskrivelser - som jeg ikke har sett tilsvarende i Helse - Legebøker før. Fascinerende å bla igjennom, denne boka
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Lignende tråder

1. Symptomer Hypothyreose
    Av gjest i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 15
    Siste melding: 02-08-09, 02:36
  2. Symptomer Hypothyreose
    Av gjest i forumet TSH
    Svar: 15
    Siste melding: 02-08-09, 02:36
  3. Symptomer Hypothyreose