Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Exclamation Pål Johan Vanberg

For en god ordens skyld vil vi gøre opmærksom på, at adskillige af vores brugere, voldsomt syge af hypothyreose/thyreoidea insufficiens, grædende og i hjælpeløs tilstand har forladt konsultationen hos speciallægen i endokrinologi Pål Johan Vanberg, Sandvika Spesialistsenter.

Så vidt vides, har denne læge også sin gang på hospitafdelingerne i Asker/Bærum området.

Er der andre thyreoidea-syge, der er blevet sendt grædende hjem af deres endokrinologer - send en PM eller en e-post.

Tråden er stengt.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Pål Johan Vanberg

Hvis leger kunne forstå hvor sårende de er noen ganger! At de bare buser på med "gode" råd, for-stå-seg-på-mine, og ikke lytter, spør og undrer.

Og at de så tydelig viser at de ikke tror på deg, det er jo så vondt!

En lege er jo litt i servicenæringen, kan en ikke si det sånn? Og da burde de være litt mer serviceinnstilt. Det er jo oss de lever av.

Når du sliter med helsa over lang tid, da er du sårbar. Det burde leger forstå.

Noen av dem burde gå kurs i kommunikasjon! Og empati!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    61

Hei

Hva med Pål Johan Vanberg ? Noen som har erfaring med han ?

Jeg kom ikke inn på Aker pga lang ventetid , men må finne en annen som tar meg seriøst og som kan la meg starte på Efra. Levaxin fungerer ikke optimalt på meg.

Sykmeldt i 6 mnd nå , og vil komme igang igjen.

Noen som vet hvem jeg skal gå til . Balderklinikken har inntaks stopp.
    Levaxin pga lavt stoffskifte siden 2007, nå også diagnose høyt stoffskifte, total forvirring.....

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Du får ikke ERFA av Vanberg. Han blir rasende bare Thyoid nevnes. Sonja har også dårlig erfaring med ham, og flere andre jeg kjenner. En fikk diagnoesen ME uten at adekvate prøver ble tatt. Vedkommende hadde problemer med binyrene. Spør du ham om binyrene, tar han en blodprøve, sier at binyrene er fine...Glem det...

Endokrinologer er ikke alltid den beste løsningen for oss, ser det ut til
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Østlandet
    Alder
    52
    Meldinger
    895

Nei, Vanberg kan jeg ikke anbefale.

Mot meg oppførte han seg som en *********. Ikke var han forberedt til timen, enda jeg hadde sendt et brev på forhånd om min situasjon.

Da jeg kom til kontoret hans begynte han å lete etter en stol til meg, for han var redd jeg var for tjukk til å klare å sitte på den som stod der. Men jeg klarte det fint, jeg. I brevet hadde jeg forklart hvor lenge jeg hadde gått med hypothyreose uten behandling, og det trodde han ikke på. At noen kunne gå med sykdommen i 11 år uten å få hjelp, nei det skjedde nok ikke... det hadde nok vært noe annet jeg led av! Og så maste han om slankeoperasjon og sa at hvis jeg mot formodning skulle greie å gå ned i vekt selv, "så ville det bli en mirakelhistorie i ukebladene!".

Jeg trener ganske mye, jeg har trening som jobb og driver mine egne vanntrimkurs for overvektige. Dette rakket han ned på til de grader. Det var bare slankeoperasjon som kunne hjelpe meg, og han kunne ikke begripe hvorfor jeg sa nei til det. Grunnen til at jeg ble henvist dit, var at han skulle se på sammensetningen av medisinene mine. Det stod ikke noe om slanking i henvisningen og jeg fikk ikke noe hjelp med medisinene.

For meg var den legetimen bortkastet, og den endte med at jeg gikk gråtende gjennom sentrum på vei til bilen og gråt hele veien hjem. Jeg ga fastlegen min klar beskjed om at hva jeg syntes om denne ********, og han hadde i sin tur formidlet min klage videre til ham, så jeg fikk etterhvert et brev med en slags unnskyldning fra Vanberg. Jeg kommer uansett aldri til å sette mine ben der igjen, det er sikkert.

Men det kan jo hende han har bedre greie på folk med for høyt stoffskifte enn han har på overvektige folk, så jeg skal ikke påstå at man ikke får hjelp der. Men jeg fikk altså ikke hjelp.

Vanberg jobber visstnok også på Bærum, så pass på å si ifra om det dere som ikke vil til han.
    Sist endret av Mod; 09-11-12 kl 09:12 Begrunnelse: Kraftuttrykk redigert bort
    Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Hei, Sonja!

Jeg tenkte jeg skulle holde meg unna å kommentere konkrete leger, men når jeg leste din opplevelse hos denne legen, kunne jeg ikke dy meg. Forstår deg godt! Jeg går nemlig hos V., og vurderer å bytte lege.

Opplevde at jeg ble et problem med mitt ustabile stoffskifte, oppfattet han som lite hjelpsom og lite opptatt av å hjelpe meg i min nokså vanskelige situasjon. Når jeg stilte spørsmål om f. eks d-vitamin, var han nærmest uvillig til å svare og å gi råd. Fant ut at dersom jeg fortsatte der, ville jeg aldri bli frisk.

Noen er tydeligvis fornøyd med han, jeg syntes han var "grei nok" de første gangene. Helt til en time der jeg stilte for mange spørsmål og var litt kritisk til hans vurderinger (jeg opplever han nemlig også som uforberedt og at han svarer på spørsmålene mine med innøvde tirader som bare delvis besvarer spørsmålet). Da ble han ganske ubehagelig. Jeg fikk bla kommentarer om at jeg som hadde det og det yrket ikke burde ha en slik kritisk holdning.

Disse opplevelsene hos denne legen har jeg hatt litt for mange ganger nå til at jeg kan sette det på kontoen "dårlig dag". Jeg har allerede luftet min fortvilelse til min fastlege. Da det det ikke vokser spesialister på trær, går jeg der fremdeles mens jeg jakter ganske intenst på en ny lege (har en tråd om dette her inne).

Han tror alle som ikke blir friske på levaxin har ME.

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    75
    Meldinger
    2,323

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Han tror alle som ikke blir friske på levaxin har ME.
    Sandt nok. Han anbefales varmt på ME-forumet http://meforum.info/viewtopic.php?f=5&t=11147

Han omtales også som en spesialist på steroider og hjertesykdom:

"Jeg var hjemme i Norge i julen, der både Rune og jeg gjennomgikk en ekstra undersøkelse av hjertene våre. Dette ble gjort av hjertespesialist Dr. Pål Vanberg ved Aker sykehus. Han har også stått for mye av testingen i miljøet, så han har god oversikt over hva som skjer i forbindelse med missbruk av steroider. Pål har også gjort en studie på kroppsbyggere i Norge siden 2005. Han viste og forklarte oss noen av funnene gjennom studiene." Kilde

Han arbeider også ved Diabetespoliklinikken, Sykehuset Asker og Bærum, og han svarer på spørsmål om diabetes på Diabetesinfo.no .

Det er ikke sikkert at han har samme peiling på skjoldbruskkjertelen, som han har på steroider, hjertesyksom og diabetes. Ingen kan være ekspert på alt.
    Sist endret av Mod; 13-05-12 kl 23:29
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Klage modtaget i dag:
    Sitat Opprinnelig skrevet av X
    Dette utsagnet strider mot Sonjas stoffskifteforums regler. Dere ville neppe ha sagt dette om dere stod foran legen. Uttalelsen om legen er ikke representativ for hans pasienters mening. Det er usannt og krenkende.
    Hilsen X
    Vi kan kun henvise til tidligere indlæg/udsagn. Blot en patient tager skade af en konsultation, er det nok til at man bør advare andre mod den. Livet med denne sygdom er tungt nok, selv uden lægefejl.

EDIT/Mod 09-11-12
    "– Slik vi ser det er innholdet og karakteristikkene på Legelisten.no klart innefor ytringsfriheten og personvernlovgivningen, sier datatilsynets informasjonsdirektør Ove Skåra. Nettstedet har en moderator som fjerner useriøse innlegg, og man planlegger også at brukerne må registrere seg for å skrive inn omtaler i fremtiden.

– Leger må tåle å bli evaluert og vurdert. Slik denne siden (Legelisten.no/red.) fremstår, med en moderator som tar bort grums, personlige karakteristikker som går på utseende og familie og andre uvedkommende ting, har ikke Datatilsynet noe problem med dette, sier Skåra."

Kilde: Leger føler seg uthengt og trakassert på nettstedet legelisten.no.
    Sist endret av Mod; 09-11-12 kl 09:26
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    50
    Meldinger
    3,076

Thumbs up Sv: Pål Johan Vanberg

Sitat Opprinnelig skrevet av Admin Vis post
    ..
    Leger må tåle å bli evaluert og vurdert.
    Slik denne siden (Legelisten.no/red.) fremstår,
    med en moderator som tar bort grums,
    personlige karakteristikker som går på utseende
    og familie og andre uvedkommende ting,
    har ikke Datatilsynet noe problem med dette, sier Skåra."

..
    Så enkelt kan det oppsummeres - takk til Skåra i Datatilsynet
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Nov 2014
    Sted
    Østlandet
    Alder
    35
    Meldinger
    16

Jeg gikk gråtende ut av kontoret til Vanberg.. Etter å ha fått slengt en ME-diagnose i trynet av fastlege gikk jeg selv til verks for å finne ut av det. Så ble jeg sendt til endo. Der fikk jeg høre at ingen ting var galt med meg, kun en latent hypothyreose. Dette fordi kun TSH er for høy hos meg. Jeg prøvde å få han til å høre på meg, men han var ikke interessert. Han mente at mine symptomer tilsier ME eller psykiske problemer. På grunnlag av at mamma tok meg mye med til lege fra jeg var 3 år, pga utmattelse, depresjon og gjentatte problemer med luftveiene. Så mange turer til lege kunne visst gi meg en psykisk greie som førte til ME-symptomer. Så hentet jeg legejournalen min, og fikk et sjokk! Takket være skatteetaten fikk jeg så gått til en utrolig dyktig privatlege. Hun ble helt sjokkert over journalen min, og ikke minst prøvesvarene og konklusjonen til Vanberg. Jeg kan ikke bruke annen beskrivelse enn en arrogant inkompetent ********* på den mannen..

Etter dette sendte jeg noen ganske så saklige og skarpe e-mail til han om hva jeg mener om hans væremåte og kompetanse. Han var bare veldig glad for at han sjelden får klager fra pasienter. Mitt svar på det er at pasienter klager ikke til legene, de snakker med hverandre Han syntes også det var dumt at jeg følte meg kasta ut fra kontoret og at jeg ikke følte at jeg ble hørt. Passiv-aggressiv som pokker! Han avsluttet også med at jeg må gi han beskjed om resultatet etter behandling hos privatlege, så han kan lære mer selv..!!! Så utrolig skremmende uttalelse fra en som kaller seg spesialist.. Kjenner jeg gleder meg som en unge på julaften til å fortelle han alt, jeg er jo allerede bedre etter besøket hos privatlege! Hadde Vanberg sett prøvearkene jeg fikk med meg til lab'en hadde han ikke skjønt halvparten. Jeg nevnte hypothyreose 2, ultralyd og RT3 til han, fikk ikke noe kommentar på det, nei

EDIT/Mod: et banneord erstattet med stjerner (*). Trist at ingenting har endret seg til det bedre ved denne klinikken.
    Sist endret av Mod; 05-12-14 kl 19:09

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Lysmesteren Johan Moan
    Av Mod i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 0
    Siste melding: 16-09-09, 23:12
  2. Volvat, Vanberg
    Av camomilla i forumet Hos legen
    Svar: 3
    Siste melding: 05-04-09, 15:14

Søkeord for denne tråden