Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    56
    Meldinger
    421

Standard Kanskje Levaxin ikke virker bra

Trodde og håpet på at Levaxin skulle fortsette å virke bra på meg. Det er 2,5 år siden jeg begynte med Levaxin og har økt gradvis. Har vært forskånet fra symptomer, bortsett fra slapphet en gang i blant. Men fra sist høst og fram til nå er jeg daglig slapp, med enkelte dager inni mellom hvor jeg er nesten normal. Har også mye oftere muskelsmerter. Siste måling hos legen viste ft4 på 18. Legen mente det neppe var vits i å øke, men jeg gjør det likevel får å se om det kan hjelpe. Vurderer og gå over til Armour.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard Sv: Kanskje Levaxin ikke virker bra

Hei, hva er referanseområdet hvor din ft4 er 18?
    Hva var ft4 før, når du hadde det okey?

Jeg synes det er lurt å å se om man bare trenger en doseøkning/nedgang av levain først, det ser man ved å sammenligne blodprøver med før.

så kan man prøve 5 eller 10 µg liothyronin, hvis ft3 er ikke høyt nok.
    Målet er å få ft3 i øvre halvdel eller tredel av referanseområdet, akkurat som ft4.

Merk at man kan få lavt ft3 av litt for høy dose levaxin, fordi TSH da går ned og omdanningen til t3 er delvis avhengig av TSH.
    Men hos mange av oss går det bare ikke å senke dosen og øke TSH, man blir bare hypo og trenger både t4 OG t3.

Hvorfor liothyronin først: Liothyronin får man nemlig på blå resept uten problemer.

Men noen får det bare okey på Thyroid, men jeg synes man kan godt prøve dosejustering levaxin samt ev. liothyronin først, og da med blodprøver for å få dem i øvre tredel cirka. Det nøyaktige nivået er individuelt og man må bare prøve seg fram i samarbeide med legen.

Tar du ekstra vitamin D? lavt-D-vitaminnivå alene kan gi hyposymptomer, bør være minst 80 nanomol er liter. Man måler 25-hydroxy vitamin D og prøven trenger ikke å fryses, i motsetning til 1,25D som er en annen prøve.

nora

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Sør-Trøndelag
    Alder
    56
    Meldinger
    421

Standard Sv: Kanskje Levaxin ikke virker bra

Hei
    Er ikke helt sikker på hva ft4 var før, men tror den var omkring 19. Begynte å ta extra D3 vitamin, 2x 1000iu nå. Tok D3 vitamin sist sommer og da var vel dosen høyere enn nå. Skulle prøve om det hjalp mot muskelsmerter, det gjorde det ikke. Nå kan det jo hende at muskelsmertene skyldes overgangsalderen.

Lignende tråder

1. Virker ikke radiojodbehandlingen?
    Av Flawless i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 25-07-09, 22:31
  2. Anti-depressiva virker kanskje ikke så bra?
    Av sivcath i forumet Nyttige linker
    Svar: 0
    Siste melding: 22-01-08, 11:28
  3. Anti-depressiva virker kanskje ikke så bra?
    Av sivcath i forumet Depresjon
    Svar: 0
    Siste melding: 22-01-08, 11:28

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn