Side 2 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 74
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Re: sår hals og hvite blodlegemer + feit?

Jod er forsåvidt siste valg - i den forstand at du kan tjene mye på å IKKE spise jodholdig mat.
    Kjertelen bruker jod i produksjonen av thyroxin. Overflod av dette vil føre til at kjertelen produserer mer.

Så er det vel behandling med radiojod hildemor skriver om. Det er nok et sistevalg det også.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Hildemor Gjest

Hei igjen Lise

Disse temperaturforandringene dine i kroppen har nok ingenting med medisinering å gjøre tror jeg. Du har et stoffskifte som går på høygir og kroppen gjør nok sitt med å "Kjøle" det hele ned og du får disse variasjonene i varme/kuldefornemmelse. Det blir som hvis du tar en hard treningsøkt, du svetter gjerne litt underveis, enda mer enn stund etter du stopper opp. Og hvis du ikke kommer deg i dusjen etter relativt kort tid begynner du å fryse, selv om du fortsatt har høyere puls enn normalt fordi du har trent. Det er trolig kroppens egen "termostat" som styrer litt med deg akkurat nå og ja jeg husker det godt. Har det fortsatt slik til tider når jeg svinger i stoffskiftet. Det er godt å ha både ullsokker og gode strikkeplagg ;) De fyker av og på

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    41
    Meldinger
    82

Hei Hildemor
    Godt at det ikke bare jeg som har det sånn, selvom selvfølgelig ingen burde hatt det sånn. Sikkert en forsmak på overgangsalderen. Nå vet jeg hvordan mamma hadde det...
    Legen sier jeg har Graves
    Jeg lever ett liv, ikke kjemper en krig

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    41
    Meldinger
    82

Standard Høyt stoffskifte og diabetes

Hei
    Hadde litt høyt blodsukker hos legen,men akkurat på grensen til normalt. Syns å huske å ha lest ett sted at man kan få diabetes av stoffskifteproblemer, opplevde i dag å være på fest og ble skikkelig uvel slik jeg jo blir innimellom.(drakk ikke alkohol) Varm og sjelven. HAdde spist 3 retter for ca 2 timer siden. Så kom kaka og etter å ha spist ett stykke ble jeg helt bra igjen(!) Fantastisk å bli det, men litt rart kanskje? Er ikke menningen å bli helt hypokonder men vet fortsatt lite om virkninger.

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    41
    Meldinger
    82

Standard Hvor mange kilo gikk dere opp?

Heisann. Fikk for 5 dager siden neo - medisin mot høyt stoffskifte. Hvor mye gikk dere opp når dere ble behandlet for høyt stoffskifte? Tro det eller ei men gikk opp 4 kilo på en dag(!!!)Fikk mensen så 1 kilo kan skyldes ekstra vann, men allikevel. Lurer på om det finns annen medisin man ikke legger på seg så mye av? Er 82 kilo og har ikke lyst til å bli større..

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Standard Re: Hvor mange kilo gikk dere opp?

Rent ernæringsmessig må en ha 7000kcal i tillegg til det en forbruker for å legge på seg 1kg fettvev.Når vi går så raskt opp i vekt, megselv inkludert, er det nok væske som binder seg i vevet.
    Tenk over inntaket av væske og det som kommer ut(mister LITT via hud og lunger også).
    Vi behøver ikke ha hovne ankler ,men kan holde igjen på væske i vevet for det..sirkulasjonen vår er ikke "frisk".
    Selv er jeg hypo, men varierer glatt +/- 3 kg.
    En ting jeg legger merke til(er litt til og ifra på korison,10mg,og det samme skjer hver gang:jeg tisser mere...Det tyder på at stoffskiftet og sirkulasjon er mere tilnærma "normal".
    Har du tilgang på vanndrivende? Det en da skal være obs på, er at det er hardt mot mineraler;så lurt med tilskudd.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    41
    Meldinger
    82

Standard Hjelp!!!

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Får ikke hjelp av endokrinolog! Jeg Fikk Graves etter fødsel. Gikk på Neo-m i ca 10mnd. Plutselig falt stoffskifte og jeg ble satt på 100 mcg Levaxin. Jeg var deprimert,irritert og trøtt og slapp. Har gått på Levaxin i 2-3 uker. Har fått vondt i brystet og litt hjertedunk, svetter, men er fortsatt irritabel, deprimert og trøtt siste 4 dager. Fikk brev i posten i dag:
    "Prøvene dine er nå fine men kanskje litt i overkant! FTH ligger på 22,4 og lav TSH. Formålet er at TSH skal begynne å gå opp og derfor er det greit å bruke litt lavere dose Levaxin.

Anbefaler å redusere Levaxin dosen til 100 mcg 6 dager i uka

Ta gjerne nye prøver om 4-6 uker"

Men er ikke det litt mye da? Når FTH har gått fra 8 til 22,4 på 2-3uker?
    Og den stupte på en mnd fra 22 til 8 når jeg gikk på Neo-mercazole. Kroppen min tåler ikke disse hurtige svingningene. Jeg får ikke tak i endokrinologen min!! Prøvd i hele forrige uke.

Ett annet problem. Jeg har hatt tblodpropp pga Leiden sammen med graviditet og har begynt å hovne opp i benet nå, men kan ikke ta blodfortynnende med Levaxin(eller?( og hvorfor ikke?).Jeg kan ikke gå på P-piller pga hormonkombinasjon med Leiden kan gi bloppropp. KAn Levaxin gi blodpropp?

Jeg føler symptomer på både høyt og lavt stoffskifte da egentlig og synes det er skremmende å fortsette med Levaxin 6 dager med 100mcg med vondt i brystet. Hva ville dere gjort?

Hilsen fotvilet og sint og forvirret. (Må man selv sørge for å holde seg i live?)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hjelp!!!

Til ditt siste, og meget berettigede spørsmål er nok svare et rungende JA.
    Ingen andre enn deg selv har ansvaret for din helse.

Og alle som skal råde deg i hytt og pine har aldri vært i din situasjon selv !
    Det har ikke jeg heller, så jeg håper bare du får gode råd av noen som har det.

Eneste jeg antar at jeg vet, er at en bør ta TRAS-prøver ofte.
    Denne reflekterer behandlingseffekten, og når den er mindre enn 1 er antistoffene borte.
    Noe før den blir 1, bør en jo senke både Thyreostatikaen og Levaxindosen så TSH kan overta styringen av kjertelen. Men ikke for tidlig ! Da kan antistoffeneblusse opp igjen.
    Men det visste du nok.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    41
    Meldinger
    82

Tusen takk for svar!

Jeg kan desverre meget lite. ENdokrinologen min sa for 2-3 uker siden når stoffskifte hadde droppet ned at jeg ikke hadde antistoffer lenger og at det betydde at Gravesen hadde forsvunnet. Tok det veldig positivt Jeg skjønner at jeg må nødt til å forske på dette slik at jeg selv kan følge med, men jeg har ikke så mye ork til det. ER så digg å få noen enkle, raske råd fra noen som ligger årevis forann meg i løypa slik at jeg kan slippe de største fallgruvene. HA forstått nå at jeg ble overdosert på Levaxin, at det ikke er normalt å begynne med 100 mcg, men heller 25 eller 50. Ville du, hvis du var meg droppet ned til f.eks 50 mcg?, eller kan jeg få bivirkninger da også. MIn endo sier jeg skal ta blodprøve om 4-6 uker og det er vanskelig for meg å vite om jeg ligger høyt eller lav i mellomtiden. Du er flink til å svare. Tusen takk. Du betyr nok mye for mange her inne!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Det er helt sikkert viktig - for alle - å utdanne seg i denne sykdommen å dens behandlingsopplegg.
    Den behandlingen du mottar, tar sikte på å kurere deg. Den skal knuse antistoffene og så støtte kroppens oppbygging av kjertelen igjen.
    En full restaurering altså.

Derfor er det veldig viktig at du følger opplegget.
    Så er det jo slik da, at flere melder om at dette viktige opplegget går litt over stokk og stein. Det bør det absolutt ikke gjøre, og det er du som får plagene med det.
    Jeg kan godt karakterisere opplegget ditt, men jeg kan ikke råde deg til noe annet enn legen din sier.
    I steden bør du kontakte behandlende lege når du har spørsmål.
    Det er viktig - for deg.

Det er nok vanlig (andre svarer bedre enn meg på dette) at man regner 4-6 uker mellom noen av målingene, feks har Levaxin en halveringstid i kroppen på en uke og man regner en 4-5 slike før man når målbart stablie tilstander.

Du kan jo fint kontakte behandler utenom den tiden vil jeg tro, feks. for å spørre om du ikke kan senke dosen ?

Side 2 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Har ME, mistenker lavt stoffskifte. Hva tror dere?
    Av Cossie77 i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 34
    Siste melding: 08-10-10, 20:00
  2. Ny, med Graves
    Av manzana i forumet Graves sykdom
    Svar: 5
    Siste melding: 16-05-08, 15:25
  3. TSH (Graves)
    Av tollo i forumet Graves sykdom
    Svar: 4
    Siste melding: 03-10-07, 08:08
  4. TSH (Graves)
    Av tollo i forumet TSH