Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 17 av 17
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Rare verdier - skjønner ikke noe

FinNålsBiopsi.
    Man mikroskoperer en liten bit Monja.
    Da kan man se om det er celledestruksjon inne i kjertelen.

Hvike prøver ?
    Årsaken til lavt stoffskifte er at kjertelen produserer for lite stoffskiftehormoner.
    Det kan ha flere årsaker - feks lav D-vitamin.
    Men hvis årsaken er at kjertelen i seg selv er syk, og dette er årsaken til at den ikke kan produsere, så er dette en klar grunn til å sette igang behandling med Levaxin eller Tyroid.
    Så derfor syns jeg det aller første spørsmålet som må besvares, er å finne ut om kjertelen er syk eller ikke.

Til dette har man først blodprøver som TRAS og anti-TPO og anti-TG.
    Noen ganger får man bare et tjatja-svar fra disse prøvene og må da gå videre med FNB.
    Undersøkelser som scintigrafi og UL er også ibruk og man avgjør jo hva som er best.

Etter en sikkert svar på dette vil jo videre tiltak vurderes etter resultatet.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2006
    Meldinger
    36

Takk, du er en knupp . Jeg noterer og noterer. Er det noen av dere der ute som vet hvordan jeg skal kunne finne ut av hvilke leger der jeg bor som er i overkant interessert i stoffskifte? Vet Thyroidea-foreningen dette, eller...?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Hvis jeg skulle tippe, så har jeg liten tro på at NTF vil rettlede deg til en lege som ikke er bundet til en behandlingsform.
    For en tid siden hadde vi alvorlige overleggninger med dem om dette og hint.

Jeg vil anta at du kan få noen PM er om gode leger hvis du kan ønske deg et geografisk område.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Sitat Opprinnelig skrevet av Monja Vis post
    Takk, du er en knupp . Jeg noterer og noterer. Er det noen av dere der ute som vet hvordan jeg skal kunne finne ut av hvilke leger der jeg bor som er i overkant interessert i stoffskifte? Vet Thyroidea-foreningen dette, eller...?
    Nope. De hjelper deg ikke med det. De er nøytrale, skjønner du. Jeg har gråtende og hulkende forsøkt å få hjelp av dem, men de nektet. Fin pasientorganisasjon.

Nå har jeg en flink lege, så om du bor i Oslo kan jeg hjelpe deg med tips, andre steder må du nok få tips av andre. Hvor bor du?

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Hun bor nordpå, og hvis hun blir sendt til endokronolog der, så vil den ihvertfall nekte henne behandling før TSH er blitt 10, det vet vi fra før.
    Samme hva lommelegen sier.
    Det er to leire her i Norge.

om thyreoideaforeningen: Hvis man møter opp på et lokallagsmøte, da er det vanligvis ingen problemer med å finne ut hvilken lege man kan gå til/skifte til ved direkte forespørsel om andres erfaringer.
    Men det er spørs om det er noen leger nordpå som våger å starte behandling før TSH er blitt 10

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Trondheim
    Alder
    38
    Meldinger
    13

Hei! Jeg er ny her, og jeg har nettopp fått vite av legen min at jeg vistnok har et lite avvik i det overstyrende stoffskiftehormonet TSH i hypofysen. Videre sier hun at tyroxinverdien min imidlertid er helt normal. Men i går spurte jeg om å få oppgitt de forskjellige verdiene mine, og såvidt jeg kan se så har faktisk jeg og du Monja temmelig like verdier: Min TSH lå på 4,9 sist gang den ble målt, men den lå på 5,7 gangen før dær, og var faktisk så høy som 6,5 merkelig nok gangen før det igjen. Og jeg har nylig begynt på medisin (levaxin), så skjønner ikke helt hvorfor den liksom har drevet å regulert seg av seg selv før det? Ser at en av dere skriver at det kan ha noe å si når på dagen prøvene blir tatt, men jeg har tatt de med en forskjell på bare noen få timer jeg da.. Går det virkelig an at den viser en ting klokken halv 9 feks. og en annen ting klokken 11? Det er jo bare noen få timer det er snakk om her.
    FT4 er hos meg 15,5.. Er FT4 og Fritt T4 det samme?? For i så tilfelle så har vi jo nesten samme verdi der også. Og hvordan skal verdiene være når det gjelder antistoffer egentlig? Jeg hadde visst en anti tpo på mindre enn 25, og dette skal i følge de på laben være normalt. Jeg kan ikke stort om dette, men ser at man er nødt til å utdanne seg selv innenfor dette, så jeg er altså i full gang her!

Jeg er i grunnen temmelig frustrert, for jeg har faktisk vært sykemeldt helt siden oktober i fjor, og jeg har vært syk siden da uten å vite hva som har feilet meg.. Og nå når legen min endelig har funnet noe, så sier hun til meg at det lave stoffskiftet ikke har slått ut enda. Men ut i fra det lommelegen sa så virker det jo som om det har det? Jeg mener; TSH verdien min var jo trossalt så høy som 6,5 den ene gangen den ble målt. Og dessuten så kjenner jeg meg veldig igjen når jeg leser hvordan forskjellige folk her har det, og jeg tenker at jeg kan da ikke gå rundt å være så syk uten at det faktisk har slått ut, eller i det minste er begynt å slå ut?

Jeg tror egentlig at jeg kanskje til og med har gått med dette i kroppen min i flere år nå. Mye som tyder på det med tanke på at jeg har vært veldig mye ut og inn av legekontoret mitt de siste årene pga. diverse ting.. Jeg har blant annet i flere år nå slitt med noe som har føltes som et veldig varierende blodsukker, til det i august faktisk eskalerte, og ble slik at jeg måtte spise annenhver time. Hvis jeg ikke gjør det så mister jeg energien og blir trett og ukonsentrert. Og hvis jeg lar det gå alt for lang tid: 3-4 timer så risikerer jeg rett og slett å bli skikkelig dårlig! :( Jeg føler også at jeg må drikke ganske mye.. Og i tilegg til dette så sliter jeg også med veldig lite energi og overskudd sånn generelt, og jeg blir fort utmattet. Jeg tåler langt i fra like mye som før når det gjelder aktivitet; selv det å støvsuge kan faktisk virke vanskelig til tider. Jeg sliter også med forstoppelse, må tisse ofte.. Og er også en del plaget med masse slim, spesielt på kveldene. Og i det siste så har jeg også hatt en del hodepine. Jeg fryser VELDIG fort, og det skal en del til for at jeg skal bli varm igjen. Men jeg kan også andre ganger bli så varm at det føles som at jeg faktisk koker. Det er ofte enten eller, og jeg har også en del humørsvigninger. Jeg har bestandig vært ei glad og munter jente, men dette har tatt i fra meg mye krefter og jeg har liksom gått rundt å følt det som om jeg på en måte har mistet meg selv litt oppi alt dette. Jeg har den siste tiden vært veldig mye deprimert, og tårene er ofte ikke så veldig langt unna. :(
    Jeg ser at jeg kanskje egentlig burde ha startet en egen tråd istedet for å skrive alt dette her.. Jeg så at jeg og Monja hadde så like verdier og det var jo egentlig derfor at jeg skrev her, men så fosset bare alt ut av meg når jeg først var i gang.. :/

OG tusentakk Monja for at du postet det innlegget fra Lommelegen, jeg planlegger nemlig å printe det ut og å ta det med til legen min neste gang jeg skal dit! Hun sa nemlig til meg sist vi snakket at jeg skal ta nye prøver om 6 uker, og at hvis ikke disse prøvene viser at levaxinen har virket, så er det ikke vits at jeg går på den mer. Og Lommelegen skrev jo at man minst må gå på den i 3 mndr. for å vite om den fungerer, så hun skal altså ikke få lov til å ta den bort og ødelegge muligheten min for å faktisk bli bra av dette! Og jeg håper virkelig at den utskriften kan hjelpe meg! Ser jo for meg at hun kommer til å bli rimelig irritert på meg når jeg overrekker henne den, men slik som jeg ser det så har jeg vel ikke akkurat så mye annet jeg kan gjøre her hvis jeg faktisk vil beholde medisin min. Hvis det da ikke viser seg at den faktisk har funket innen den tid da såklart!

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Smile Sv: Rare verdier - skjønner ikke noe

Sitat Opprinnelig skrevet av Marielle Vis post
    Jeg ser at jeg kanskje egentlig burde ha startet en egen tråd istedet for å skrive alt dette her.. Jeg så at jeg og Monja hadde så like verdier og det var jo egentlig derfor at jeg skrev her, men så fosset bare alt ut av meg når jeg først var i gang.. :/
    Hej Marielle. Velkommen hos os

Ja, det er altid praktisk med egen 1. tråd med indledning til egen historie. Vi har kopieret indlægget til en selvstændig tråd, når/hvis du får brug for at følge op på dit eget forløb. Du finder tråden her: http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ead.php?t=9666 :idea:
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Hmmmm...... HJELP! (skjønner ikke dette jeg)
    Av Ninamor 74 i forumet Blodprøver
    Svar: 20
    Siste melding: 13-02-10, 09:04
  2. Skjønner ikke de nyeste blodprøvene mine!
    Av Porcelina i forumet Blodprøver
    Svar: 12
    Siste melding: 17-11-09, 11:36
  3. Hva gjør man med de som ikke skjønner seg på hypotyreose?
    Av Thomas W H i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 12
    Siste melding: 18-10-08, 21:23
  4. Rare meg :,(
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 151
    Siste melding: 08-12-06, 12:53
  5. TSH rare verdier
    Av skaye i forumet TSH
    Svar: 4
    Siste melding: 05-10-06, 19:25

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine