Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    60
    Meldinger
    5,124

Standard Informasjon til legetimen

Kanskje kan denne svenske huskelisten være noe å ha med til legen? Både for å se at legen gjør en god jobb for deg og stoffskiftet ditt, og for din egen del, for å se hva som kan være nødvendig å få undersøkt. http://www.skoldkortelforeningen.se/...ember_2009.pdf
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    37
    Meldinger
    171

Standard Sv: Informasjon til legetimen

Denne burde vært hengt på alle landets venterom, og blitt lagt i alle legers postkasser
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

den var bra

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Trondheim
    Alder
    37
    Meldinger
    13

Den var virkelig bra Vigdis! Så tusentakk for at du delte den med oss!

Men er det noen av dere her inne som har erfaring med at leger tar hensyn til en slik liste da, og faktisk tar alle de forskjellige prøvene?? Hvis de mener at de vanlige verdiene som blir målt er høvelig ved normalen??

Legen min mener nemlig at mine verdier er høvelig normale, men jeg er for tiden veldig syk, og har vistnok et overstyrende hormon (TSH) i hypofysen min som etter hennes mening kommer til å gi meg lavt stoffskifte før eller siden..

Håper at dere kan hjelpe meg! Jeg sitter her med så mange spørsmål, men alt for lite svar..

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg mener jo du har lavt stoffskifte nå.
    Det kan man se av verdiene, men symptomene dine er jo de viktigste indikasjonene på dette !

Så tror jeg man snakker om "lavt stoffskifte" i betydningen "kjertelsykdom".
    Men.
    Hypotyhyreose er en betegnelse som betyr at kjertelen har en underfunksjon.
    Derav blir mengden hormoner i blodet for liten.

Det er den lave stoffskiftehormon-mengden i blodet som gjør at stoffskiftet er lavt, og det behøver ikke ha noe med kjertelen å gjøre.
    Ikke alltid.
    Det kan være at dens arbeidsforhold ikke er tilfredsstillende.

Jeg mener jo at man bør undersøke disse når man ikke finner årsaken i kjertelsykdom.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Trondheim
    Alder
    37
    Meldinger
    13

Å, du aner virkelig ikke hvor glad jeg ble for dette svaret n`Finn!! Tusentakk for at du tar deg tid til å svare meg og hjelpe meg her! Du kan mye om dette har jeg forstått, så det setter jeg virkelig stor pris på!!

Som mange av de andre her inne på forumet så har jeg så utrolig mange forskjellige symptomer at det er jo til å bli sprø av.. Og etterhvert som jeg leser hvordan andre folk her har det, så kan jeg jo også legge til flere.. Ting jeg ikke selv har tenkt på at kan skyldes dette, rett og slett.. Men jeg har store planer om å kjøpe den boka som heter "hypotyreosen og jeg", og etter å ha lest den så vil forhåpentligvis flere ting falle på plass.

Hva mener du med at det kan være at kjertelens arbeidsforhold ikke er tilfredstillende?? Og vet du i så tilfelle hvilke prøver som skal til for at man skal finne ut av dette??

Jeg håper det er greit at jeg maser litt mer på deg? Du kommer med så gode svar!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jo, Per Egil Hegge og Audhild Løhre har skrevet bøker om temaet.
    De er absolutt lesverdige !

Skal vi ta det litt nøyere ?
    Kjertlen er jo en montasjefabrikk, og den trenger deler for å produsere.
    Og jo mer deler den får tilgang til, jo mer produserer den.
    Og det er nettopp deleleveransen TSH regulerer.

Kjertlen har to paralelle produksjonelinjer som går sammen til en mot slutten.
    Det kjertlen gjør, er å montere ett eller to jodatomer på et protein (Tyrosin).
    Dette gjøres i begge de paralelle løp, og når de samles mot slutten, blir et Tyrosin fra hvert løp koblet sammen og de jodatomer som da er påmontert følger med.
    På den måten oppstår T4 når to tyrosiner med to jodatomer kobles sammen.
    Dette kalles derfor tetrajodtyronin.
    På samme måte oppstår trijodtyronin når et tyrosin med 2 jodatomer kobles sammen med et tyrosin som bare har 1 jodatom. Osv nedover til T0.

Det TSH gjør, er å regulere kjertelens tilgang på jod på en slik måte at kontrollsenteret synes det er passe med stoffskiftehormoner i blodet.

Så - hvis kroppen ikke har nok jod.......
    I en slik situasjon vil kjertelen i de fleste tilfeller (SIES DET,,,) vokse og danne det man kaller et struma, altså en synlig forstørret kjertel.
    Men er det noen regler uten unntak ?

Jeg syns slike situasjoner krever en jodprøve (urin) og så erkjenner men jo at man kanskje ikke vet nok om andre forhold som kan gi lavt stoffskifte uten at kjertelen er direkte syk.
    Da er det vel lurt å ta en masse prøver for å få et bredere syn på hvordan kroppen reagerer under det stoffskifteforholdet den arbeider under ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Lignende tråder

1. Informasjon
    Av tore i forumet Om forumet generelt
    Svar: 17
    Siste melding: 28-03-10, 15:34
  2. feil informasjon på doktoronline??
    Av sivcath i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 8
    Siste melding: 30-01-08, 00:08
  3. Informasjon om Norsk Thyreoideaforbund
    Av BenteB i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 31
    Siste melding: 11-10-07, 21:22
  4. Trenger informasjon...
    Av Therese i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 4
    Siste melding: 02-05-05, 19:07

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn