Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    58
    Meldinger
    120

Standard Binyrene - trenger hjelp ang. prøvesvar

Hei!

Trenger hjelp fra oraklene her på forumet

Jeg har i flere år nå gått på Armour – nå ERFA, men har følt at jeg ikke har fått fullt utbytte av medisinen. Av og til føler jeg meg veldig bra, men så daler formen igjen. Trene kan jeg ikke for da går jeg rett i kjelleren etter et par ganger.

Jeg begynte å lure på om jeg kunne ha trette binyrer og begynte å smøre meg med kortisonkrem. Og tro det eller ei, etter en stund registrerte jeg at jeg hadde tatt av en del kilo og det virket som at væskebalansen var begynt så vidt å fungere igjen. (Har gått på vanndrivende i mange år). Jeg har for øvrig ikke tatt av et gram på mange år. Videre måtte jeg redusere Armourdosen på grunn av hjertebank. Jeg hadde legetime i januar og ba om å få sjekket kortisolnivået for eventuell kortisonbehandling.

Jeg fikk melding fra legen om at mine kortisolnivåer i blodet er for høyt. Jeg sluttet da umiddelbart å smøre meg, men er usikker på om den smøringen har noe å si. Ifølge bedriftslegen er det pasienter som bruken er tube for dagen for å holde eksem i sjakk.

Her er prøvesvarene:

S-Kortisol 07-09 345 nmol/l 138-690
    P-ACTH 07-09 4,9 pmol/l <10,2

S-Kortisol 18-21 50 <50% av morgenverdi
    P-ACTH 18-21 2,6 <50% av morgenverdi

Ser at P-ACTH kveld er for høyt, men… Noen gode analyser her? Må jeg helt slutte å smøre meg med kortisonkrem?

Takknemlig for svar!

Mvh

Lisa

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Binyrene - trenger hjelp ang. prøvesvar

ACTH er jo binyrenes TSH.
    Når denne er høy er det fordi at kontrollsenteret i hjernen syns det skal være mer kortisol i blodet.

Spørsmålet må bli hvorfor konrollsenteret syns det når det er nok kortisol tilstede.
    Er redd jeg ikke kan bidra med mer her Lisa61.
    Annet enn det bør jo utredes videre. Søk deg inn på Aker å få de til å utrede der.
    Synactentesting synes som en begynnelse.

Så vil du nok ikke få noen effekt av å smøre deg når du jo har for mye. Det er jo ikke så mye den kremen kan bidra med, men nok til at bidrages merkes når man har for lite.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    58
    Meldinger
    120

Takk for svar n'finn!

Legen vil sende meg til spesialist for nye prøver og det blir vel Aker det. Tok spyttprøver to kvelder også, men de prøvesvarene har jeg ikke fått.

Mvh
    Lisa

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Forklarte legen din hvorfor h-n mente du lå høyt?

Rent matematisk kan du si at ACTH er "høyt" om kvelden fordi det skal være <50% av morgenverdien ;men ligger den første lavt, vil jo den andre bli for høy her. Og kortisolverdien er lav her også.
    Selve kortisolverdiene dine er ikke høye...I følge STTM bør morgenverdien ligge minst 75% opp i refområde for slike som oss.
    Jeg tror det du har kjent og registrert er reelt.

Jeg ville kuttet ut kremen en 4-ukers tid, og så bestilt meg en spyttprøve.
    Men det er meg, og jeg stoler ikke på offentlig helsevesen lenger!!(Og det er innen flere fagområder).
    Og herpå berget har de jo ikke anerkjent diagnosen" Adrenal Fatigue "enda heller, samme hvor syke vi enn blir.....
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    58
    Meldinger
    120

Hei Gunda og takk for svar!

Nei, jeg har ikke snakket med legen, fikk bare et brev og jeg har deretter bedt om å få tilsendt prøvesvarene. Har fått time hos henne uti mars og da tror jeg hun henviser meg til spesialist.

Lisa

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    48
    Meldinger
    1,051

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisa61 Vis post
    Jeg fikk melding fra legen om at mine kortisolnivåer i blodet er for høyt. Jeg sluttet da umiddelbart å smøre meg, men er usikker på om den smøringen har noe å si.
    Prøvesvarene blir jo påvirket når du smører deg med hc. Legen min ringte meg (med panikk i stemmen) og fortalte at jeg hadde alarmerende høyt kortisolnivå. Han hadde glemt at jeg smurte meg med hc. Det var på en spyttprøve. Så om du smurte deg da testen ble tatt, kan man ikke stole på prøvesvaret. Jeg holder med Gunnda; be om spyttprøve (og ikke smør deg før du tar testen)! Den du får gjennom det offentlige fungerer sikkert greit nok, men problemet her er tolkningen. Om du lar det være opp til legen din, er det en stor sjanse for at tolkningen blir feil.

Det kan godt hende at binyrene er det som mangler for at du skal kunne fungere stabilt. Ta saken i egne hender i den grad du kan, og ikke kast bort for mye tid på å vente på legene dine. - Lettere sagt enn gjort, kanskje, men det er dessverre sånn det er...

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    58
    Meldinger
    120

Hei og takk til alle for svar!

Bare for ordens skyld: Da jeg fikk time til Aker for måling av kortisolet, sluttet jeg selvsagt å smøre meg med en gang - fem til seks dager før prøvetakingen. Etter at jeg fikk brevet fra legen har jeg ikke smurt meg i det hele tatt.

Jeg har privat helseforsikring på jobben. Noen synspunkter på om det da vil være smart å gå til en spesialist utenfor Aker - og i tilfelle - noen gode navn å foreslå?

Mvh
    lisa

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    58
    Meldinger
    120

Hmm.

Jeg har nå fått prøvesvarene fra Aker på spyttprøvene og jeg ble litt bekymret:

Kortisol i spytt kveld 1: 48,1 (<6,0)
    Kortisol i spytt kveld 2: 148,2 (<6,0)

Første prøve ble tatt samme kveld som blodprøvene – andre prøve ble tatt neste kveld.

Kan virkelig smøring med Mildison Lipid 1 % føre til disse verdiene? Det jo ikke akkurat noen "kraftsalve" dette

Takknemlig for svar fra dere.

Mvh
    Lisa

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Jeg kan bare fortelle hva jeg leste på informasjonsskjemaet da jeg tok spyttprøvene mine.
    Hvis en gikk på tabletter skulle en kutte ut disse en 4-5 dager før prøvene.
    Men hvis en hadde brukt krem, kunne denne gi virkning i kroppen på 2-3 mnd.!!
    Så virker som krem iallfall har stor "hangover".....
    Prøvene dine er jo høye, og stor variasjon også, men om kremen i seg selv kan gi dette, vet jeg dessvere ikke.
    Du må jo følge dette opp.....
    Har du fått røde striper på magen? Økt hårvekst? Lagt på deg rundt magen?
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Akershus
    Alder
    58
    Meldinger
    120

Hei og takk for svar Gunnda!

Det er magen som er mitt store vektproblem og det har den vært noen år nå. Kan ikke se at jeg har noen striper, men har fått hår på tærne :-), barten er vel også blitt verre samt litt svarte hår på haken. Kan ikke huske når dette med hårveksten ble såpass at jeg følte behov for å fjerne dem. Har hele tiden trodd at det har med alderen å gjøre (er 49), men synes vel egentlig at det er tidlig.

Lignende tråder

1. Trenger hjelp med prøvesvar
    Av Sjalabais i forumet Blodprøver
    Svar: 4
    Siste melding: 18-04-07, 01:45
  2. Prøvesvar, trenger hjelp til tolkning..
    Av G79 i forumet Blodprøver
    Svar: 5
    Siste melding: 04-03-07, 19:15
  3. Trenger hjelp til å tolke prøvesvar
    Av sos i forumet Blodprøver
    Svar: 18
    Siste melding: 13-10-05, 14:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder