Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18
    Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    27

Standard Noen med erfaring med tilskudd av fT3?

Noen spm ang tilskudd av fT3:
    Hvor lavt må fT3 være for at legen vil gi Liothyronin?
    Hvor lang tid tar det før man merker at Liothyronin virker?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Noen med erfaring med tilskudd av fT3?

Hei Pedersen!
    En god lege vil gi deg T3 på grunnlag av symptomer. Jeg fikk tilbud om T3 da jeg la frem en lang rekke symptomer. Men jeg hadde da allerede startet med Thyroid, og ville ikke avslutte et nylig påbegynt forsøk. Så jeg vet lite om T3, i form av Liotyronin. Så vidt jeg vet, skal du starte med Liothyronin, som med andre stoffskiftemedisiner, forsiktig med små doser og øke gradvis. Så jeg vil anta at du vil merke en forskjell etter noen uker, kanskje før. Med thyroid merket jeg en forskjell etter fire dager. Men det vil ofte gå opp og ned inntil du blir stabil på en dose.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Bruk av Liothyronin er omstritt blant legene. Ikke sikkert du treffer på en som vil gi deg det i det heletatt, og det årsakes nok av endel misforståelser.

Liothyronin er T3, altså kroppens stoffskiftehormon.
    Levaxin omdannes jo til T3 av de-jodinaseprosessen. Denne forsyner kroppen jevnt og trutt, men i noen tilfeller klarer ikke prosessen å lage nok T3.
    1. Hvis Levaxindosen er for lav, vil det ikke være mulig å danne nok T3.
    2. De-jodinasen trenger T2 og selen for å virke. Selen kan jo sjekkes.

Man antar at det er bedre at kroppen lager dette selv enn å bruke piller.
    T3 er aktivt bare i få timer, så en pilledose varer ikke lenge.
    Men det er ikke sikkert en trenger annen hjelp enn om morgenen, for liksom å komme igang.
    Etter min mening er det ikke mulig å analysere seg frem til det ved hjelp av blodprøver, og det er fullstendig harmløst å forsøke.
    Har du ikke bruk for det, vil du ikke merke det. Heller ikke om du bråslutter.
    Jeg syns jo du selv er den eneste som kan avgjøre om dette funker eller ei.

Er Levaxindosen for lav, vil du nok merke at Liothyronin har effekt.
    Men, tar du for lav Levaxindose vil det være en fordel å øke denne først for å se om dette kan danne nok stoffskiftehormoner.

TSH påvirkes både av T4 og av T3, så den forsvinner i det subnummeriske uansett om du øker Levaxindosen eller starter med Lio.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    27

Tusen takk for utfyllende svar, n'Finn.
    Dersom legen min skriver ut Liothyronintil meg - hvor lang tid må jeg regne med at det tar før jeg merker om det funker? Dager eller uker?

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Det skal du merke med en gang, iallfall en times tid etter inntak, men som det er sagt brukes det fort opp, så etter en 3-4 timer er det brukt opp. Det er vanlig å begynne med 5µg om morgenen og så ta 5 til etter en 4-5 timer.
    Men som sagt...virkningen skal du merke nesten med en gang.
    Dette er jo ferdig t3 som går rett over i blodet!
    Det vanlige er å merke at du blir varmere, og så klarere i hodet.
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    27

mener jeg har lest et eller annet sted at man må sjekke binyrer før man evt starter med Liothyronin....?
    Kjenner dere noe til det?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Du får gode svar
    Det er ikke spesiellt ved Liothyronin binyrefunksjonen bør (SKAL!!) sjekkes.
    Det gjelder i største grad før en starter med Levaxin eller Tyroid hormonbehandling.
    Da har man gått lenge ubehandlet og har lavt stoffskifte.
    Men en gjør ikke det idag - isteden velger man å starte opp med svært lav dose og øke sakte slik at binyrene henger med - noe de jo gjør i de fleste tilfeller.
    Det vil jo si, at noen av oss rammes av at de ikke gjør det.
    Det skaper akutte problemer, men en ser også langsiktige virkninger.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2009
    Meldinger
    27

Ja, veldig gode svar. Er SÅ takknemlig for dette forumet. Takk og takk til dere som svarer!
    Etter 1,5 år med Levaxin, er jeg like sjuk - om ikke verre - enn før jeg startet opp med medisiner. Har vært på Aker, men der var det ikke snakk om å øke dosen pga lav TSH (0,06). fT4 er imidlertid 12,5 og fT3 5, så her er det litt å gå på . for å si det slik....
    Er villig til å prøve hva som helst for å bli bra og komme i jobb, så i morgen ringer jeg fastlegen og ber om Liothyronin. Denne tolmodigheten alle snakker om at jeg må ha, er snart slutt.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Levaxin er jo T4, og måler jo lavt i blodet.
    Du får ikke nok fT3 ved så lav fT4.
    Jeg ville jo forsøkt å øke Levaxindosen før forsøk med Liothyronin.

Men det er sikkert lurt å ha en box Lio på lur likevel.

Så senker jo Liothyronin TSH også da.....

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Jeg har ikke like mye kunnskap som de andre her, men kan jo fortelle deg hvordan liothyronin fungerte for meg. Når jeg startet med det, fikk jeg varmen og litt energi tilbake i kroppen. Men det varte desverre ikke mer enn et par uker, og så fikk jeg veldig uren hud i ansiktet. Deretter merket jeg ikke noe. Prøvde å doble dosen, men merket ikke noe som helst, heller ikke når jeg sluttet med hele liothyroninen. Så for meg hjalp det ikke.

Jeg hadde ca samme verdier som deg, og min lege skrev ut uten problemer. Men det er jo stor forkjell på legene.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hypnose? Noen med erfaring?
    Av marge i forumet Alternativ behandling
    Svar: 6
    Siste melding: 30-03-11, 12:44
  2. Noen med erfaring av behandling av T3?
    Av facefakts i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 23-10-09, 18:57
  3. Noen som har erfaring med Radioaktiv jodbehandling?
    Av Mona K i forumet Radiojod / Radioaktiv jod behandling
    Svar: 4
    Siste melding: 07-02-08, 09:45
  4. Er det noen her som har erfaring med homeopati?
    Av Thyr i forumet Alternativ behandling
    Svar: 3
    Siste melding: 01-09-06, 11:34
  5. Noen som har erfaring med akupunktur?
    Av Ida i forumet Alternativ behandling
    Svar: 18
    Siste melding: 21-04-06, 19:24

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn