Side 2 av 11 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 102
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    1,345

Standard

Velkommen Tily

Du har helt rett, her finnes det mange mennesker med mye kunnskap. Du vil etter hvert erfare at de raust deler denne kunnskapen med deg. I tillegg preges dette forumet av mennesker som har omsorg for andre

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Tily - har du forsøkt progesteronkrem?

(Har du f.eks. mareritt uka før menstruasjon, evt veldig livlige drømmer og bare døse-søvn?)
    Du nevner at den varme halsen din først oppstod rundt mens (tror jeg, finner det ikke igjen nå...).

Se hva de skriver i den linken du ga meg:
    Jeg har vært helt på felgen i flere år, og har fått beh. med levaxin og liothyronin som ikke har hjulpet (startet med beh. for ett år siden, tar nå 150 mikrog. levaxin). Har lest meg frem til at det kan være binyrene som er problemet, og kom til Roald Strand, som egentlig ikke var så mye hjelp; han foreslo etter masing at jeg kunne prøve å ta syntetisk DHEA el. Barbasco fordi DHEA-verdien var litt lav. Jeg spurte om han kunne behandle med Kortison fordi jeg hadde lest om den behandlingen, men det visste han ikke nok om. Han foreslo at jeg kunne gå til Dr Leif Ims. Han har oversatt amerikanske bøker om binyretretthet osv. Ims sier at jeg har dette/er utbrent, som følge av en langvarig stresssituasjon (mentalt, følelsesmessig etc). Han har sagt jeg skal bruke Progesteron-krem, dette har noe med østrogen-balansen å gjøre, det er også dette som påvirker en av verdiene som måles og tolkes som lavt stoffskifte (husker ikke hvilken), så han mener at stoffskiftet og skjoldbruskkjertelene egentlig er helt fint. Her skiller han seg fra Strand for øvrig.
    http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2051
    (Sonjas får forresten skryt herinne ;) )

Men, men, du har nok likevel noe på gang med stoffskiftet også med de lave FT4- og FT3-verdiene, samt forekomsten i familien din.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Standard

Jernstatus er ganske grei hos meg, og B12 er veldig bra. Antistoffer er ikke funnet.

Jeg har faktisk forsøkt progesteronkrem en kort stund i fjor høst, det var før jeg kom inn på tanken om å sjekke stoffskifte. Jeg har det alltid verre med alt før mens, og hadde lest om at det kunne skyldes noe som ble kalt østrogendominans, og kremen skulle hjelpe. I brosjyra som fulgte med kremen stod det om at den kunne påvirke stoffskiftet, og når jeg forsket videre på det, synes jeg det var best å slutte med kremen, da jeg ikke visste hvilke verdier jeg hadde ang. stoffskiftet den gangen. Mora mi hadde høyt stoffskifte da hun var på min alder, var skikkelig dårlig, innlagt osv, så jeg ble litt redd for å eksperimentere.

Siden har jeg vært på så mange undersøkelser osv, så jeg synes ikke det har vært noen vits å prøve kremen igjen, før alt annet var utredet. Grunnen til at symptomer forverrer seg før mens, er trolig at behovet for tyroksin øker jo mer østrogen man har i kroppen. Det merker jo også gravide.

Jeg tror vel også at familiebakgrunn (både høyt og lavt) tilsier at det er noe på gang med stoffskiftet mitt, og jeg håper noe kan gjøres med det, først og fremst. Må bare mase videre.

Jeg er glad jeg ikke er plaget med smerter også, slik som deg; det tror jeg ikke jeg hadde holdt ut (hadde vel ikke hatt noe valg, forresten)...
    Flott at du orker å holde på med dansing likevel ! Jeg pleide å få meg regelmessig mosjon før, men nå blir det veldig lite. Har ikke ork, rett og slett. ..

Sist natt sov jeg forresten godt, krysser fingrene for neste natt ...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Hei igjen Tily

Det var hyggelig å høre at du hadde en god natts søvn. Håper virkelig på flere ;)

Vet du, jeg tror det er mye i livet vi ikke hadde holdt ut, hvis vi visste på forhånd hva vi skulle gjennom. Når vi er oppe i det, må vi ta en ting av ganga, om det så av og til er 5 minutter av ganga. Og noen ganger holder man faktisk ikke ut heller, men så går den dagen også på et vis... Og så griper man tak i diverse håp som kommer ens vei, så som at jeg nå forsøker ut Armour. Og av og til så er det faktisk noe som hjelper litt. Er jo plaget med kramper også, og det hjelper magnesium for - det er jeg glad for. (Så har vi litt "besvimelse" av og til - hihi...)

Og progesteronkrem hjelper mot de forferdelige marerittene uka før mens - og da også den voldsomme krise-følelsen, nevrotisk... tikkende atombombe... osv osv. Men jeg har i de siste månedene lagt merket til at PMS symptomene er blitt forlenget, er ikke det litt rart? Men altså mye svakere.

Det er spennende det du forteller om økt behov for thyroxin pga østrogenet. Jeg har jo lest om dette før, men har tatt maks dose av hva jeg tåler av både T4 og T3. Man kan jo ikke bare øke på før menstruasjon, for det tar jo lang tid før den medisinen du inntar, virker i kroppen din. Bortsett fra T3 da kanskje, men det er vel noe av de siste jeg føler jeg trenger på det tidspunktet. Jeg har vært inne på tanken om at jeg skulle ta mindre T4 før mens pga jeg føler meg så giret. Men det blir heller ikke riktig, for det tar lang tid fra den dosen du inntar gjenspeiler seg i kroppen. Men altså - jeg har jo tatt østrogen i mange år fordi jeg også har antistoffer som ødelegger eggestokkene mine. Så for en stund siden drøftet vi dette her på forumet, og det kom fram at det progesteronet som brukes i østrogen-tilskuddet ikke er fullgodt for kroppen. Kanskje derfor jeg opplever at det virker bra på meg, altså progesteronkremen? Og jeg er jo ellers blitt helt umulig ang medisiner - enten virker de ikke på meg i det hele tatt, eller så får jeg en hyperfølsom-reaksjon på dem.

Sikkert best å vente til alt er utredet ja. Men jeg "holdt ikke ut lenger", så det er en del ting jeg har valgt å forsøke meg på, deriblant progesteronkrem. Håper jeg snart kan komme til endokrinolog igjen og at han er åpen for å snakke litt om disse tingene...

Ja, dansing er gøy Og der vinner ofte psyken over fysikken, for jeg har det så moro - selv om jeg noen ganger nesten ikke kan velte luksuslegemet ut av bilen når jeg kommer hjem, eller gå neste dag Kanskje du vil være med ei gang?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Standard Rennende øyne og smerter i tunga

Øynene mine har så lett for å begynne å renne;

når jeg står opp
    når jeg går ut
    når jeg kommer inn
    når jeg spiser
    når jeg anstrenger stemmen

Litt tårer er jo normalt; men det er så ille at jeg stadig må opp å tørke med papirlommetørkle; når jeg går innenfra og ut, må jeg neste holden papiret under det ene øyet konstant, til det gir seg litt, etter noen minutter.
    Hverken øyelege eller optiker kan forklare hvorfor, de finner ikke noe galt; kanalen som skal drenere øyet er også ok. Innimellom virker øynene også tørre. ..

- - -

Tunga mi "svir" rundt kanten og på tungespissen; jeg har tydelig mønster etter tennene hele veien rundt. Kan det være at tunga vokser ??
    (I så fall håper jeg den snart slutter med det ..)

Flere som opplever disse fenomenene ?? Blir det bedre når stoffskiftet blir regulert ??

baremei Gjest

Standard Re: Rennende øyne og smerter i tunga

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily
    Tunga mi "svir" rundt kanten og på tungespissen; jeg har tydelig mønster etter tennene hele veien rundt. Kan det være at tunga vokser ??
    Du presser ikke tunga mot baksidene av tennene, da? Når jeg er stresset, travel, eller til og med bare er litt konsentrert gjør jeg det, og sliter fælt med å legge det av meg. For det blir sårt, ja.

Prøv å strekke og tøye tunga litt, og slapp så av. Kjenn etter hvordan den ligger og anstreng deg litt for å la den muskelen den tross alt er slappe av. Og legg merke til hvor den så havner først og så etter noen minutter. Kanskje du blir overrasket.

Medlem siden
    May 2007
    Sted
    hordaland
    Meldinger
    152

Standard

Jeg hadde rennende øyne før tåreproduksjonen opphørte. Nå må jeg dryppe døgnet rundt med viscotears. Har også nedsatt spyttsekresjon.
    Sliten
    Forkjølt!!
    Har i over to år levd i den tro at jeg var i klimakteriet.
    • Eternal pessimist. Jeg har til tider ikke hatt krefter til å stå på for meg selv, og da ligger en tynt an.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Hei Tily,

Har du mageproblemer av noen slag? Er tunga mer hvit enn rød? Jeg begynte med samme symptomet i fjor, og har nå funnet ut at det er en tydelig sammenheng mellom det og magen min. Jeg plages veldig med magesyre i tillegg til at jeg har har IBD. Men når jeg kjenner at jeg har mye magesyre, så har jeg alltid merker i tunga samt at den er hvitaktig.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Standard

Baremei; jeg tror ikke jeg presser tungen mot tennene; det virker som den rett og slett bare har det trangt i munnen.

Shanita: Hvordan merker du at det er mye magesyre ? Og hva er IBD ?

Tunga er nokså hvit/lys, og hele munnen virker tørr. Ellers har jeg ikke spes. problemer med magen; hvis jeg holder meg til det jeg tåler.
    For mye kaffe merker jeg ikke er bra ...

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Frogn
    Meldinger
    382

Standard

Har du en brennende følelse i magen/halsen? Man får gjerne halsbrann og kjenner noen ganger at det svir i magen når man har for mye magesyre. Dette er hvertfall årsaken til tungen min blir hvit og hakkete i kanten.

IBD er det samme som Chron's eller Ulcerøs kolitt. Begge disse er kroniske tarmsykdommer.
    Symptomer på lavt stoffskifte lenge, men har ikke hatt en diagnose før nå.
    Diagnoser: Juni 06: Chron's eller UC, Juni 06: PCOS, Jan 07: Lavt stoffskifte

Side 2 av 11 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 12-01-10, 09:50
  2. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 26-10-09, 15:27
  3. Mange symptomer over lengre tid, kan noen hjelpe?
    Av Kenneth&Lisa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 15-06-09, 07:08
  4. Normale prøver – men ikke frisk
    Av usansynelig i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 8
    Siste melding: 28-05-09, 12:18
  5. Svar: 11
    Siste melding: 06-08-07, 23:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder