Side 1 av 11 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 102
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Standard Normale prøver - men mange symptomer

Jeg har i flere år slitt med med stadig flere symptomer som kan ligne på stoffskifteproblemer;

- Nesten alltid trøtt, sliten, føler meg ofte uvel
    - Søvnproblemer, vanskelig å sovne, våkner ofte
    - "Varm" i halsregionen, varmen brer seg opp i ansiktet, ørene og nedover på ryggen. Det er som en slags "mentol-pastill-følelse" både i og utenpå halsen, (ikke sure oppstøt) og en "klam hånd" rundt halsen.
    - Tross denne "varmen" fryser jeg mye
    - Ekstra hjerteslag, blir fortere andpusten enn før
    - Følelse av å ikke få nok luft (også når jeg er i ro, våkner av og til opp rett etter jeg har falt i søvn, og snapper etter luft)
    - Øynene renner ofte når jeg kommer ut (ingen allergier, skjer hele året)
    - Oppblåst i magen, småkvalm
    - Konsentrasjonsvansker, dårligere hukommelse, veldig vanskelig å sette seg inn i nye ting, orker ikke engasjere meg

Min, mor, mormor, to tanter og en kusine har/har hatt stoffskifteproblemer, kusina mi har lavt stoffskifte, generasjonen over oss hadde høyt.

Mins blodprøver viser flg:
    Anti-tpo febr.07: < 5 ( <35)
    Fritt t3 febr.07: 4,0 jan-07: 3,7 (3,5 - 6,5)
    Fritt t4 febr.07: 14 jan-07: 15 (11 - 23)
    S-tsh febr.07: 1,1 jan-07: 1,8 (0,35 - 5,0)
    tsh-resep.an febr.07: < 1,5 (ref.verdi ikke opgitt)

Jeg har tatt ultralyd og scintigrafi av skjoldbruskkjertelen, det ble ikke funnet noe unormalt.

Fastlegen min mener det ikke er noe sykdom relatert til skjoldbruskjertelen hos meg, og det samme mente Lommelegens hormonekspert, som jeg også har spurt.

Av øvrige prøvesvar kan jeg nevne nokså høy kortisol; 546 (60-700) og
    litt høy kolesterol; 5,8 (3,3 - 6,9) ikke helt ideelt, men ok blir det sagt. B12 er bra; 627 (150-650). Det er noe som heter S-ALP (alkalisk .. som er nokså lavt; 39 (35-105), har det noe med hypofyse og binyrer å gjøre ?

Er det noen av dere kloke hoder som har lyst til å kommentere mine prøvesvar og gi noen råd ? Jeg ser at det er flere av dere som bruker levaxin som har høyere score på T3 og T4 enn jeg, men da hadde dere høyere TSH i utgangspunktet.

Jeg er så sliten nå, det er trøttheten og manglende energi som er det største problemet. Den "varme" halsen bekymrer meg, i begynnelsen var den bare "tilstede" før/under mens, nå kjenner jeg det hele tida. Noen som har kjent noe lignende ?

Spent på svar ... :(

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

ALP er nok alk.fosfatase, et leverenzym.

Men din ft3 er nokså lav; ble prøven tatt når du allikevel var hos legen for influensa eller noe?
    Friske som er begynnende hypo pleier å ha ft3 godt oppe i øvre halvdel, fordi kroppen jobber på spreng med å lage mest mulig hormon av det vesle som finnes, og da pleier ft3 å være ganske høyt og ft4 på vei nedover og et sted i nedre halvdel. Først senere faller ft3 også.
    Da kan typisk TSH bli forbigående lav også. Den var 1,8 sist, men jeg ville forventet den noe høyere, 3 -5 med slike lave ft4 og ft3.

Hos deg er ft4 på 25 % og ft3 på 17%.
    Veldig lave, og jeg ville forventet slike symptomer slik du har.

Leger er elendige til å tolke tatt, og mange har fortalt at de først fikk gehør når de fremstilte sine tall grafisk og viste at de faktisk var lave.

for prosent: jeg tatet inn tallene i http://hpu-info.gmxhome.de/test/laborzettel.htm og trykker berchne.

nora

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Standard

Takk for tilbakemelding fra Nora.

Prøvene mine ble ikke tatt under influensa. Kan det påvirke resultatet ? Hva annet kan påvirke prøven ?

Jeg skulle egentlig ha tatt stoffskifteprøver i høst, men da glemte legen min å krysse av for dette på skjema... Legen min sier hun kan utelukke all fysisk sykdom hos meg, og det eneste hun vil henvise meg til er psykolog. Greit nok det, det kunne vel noen og en hver ha behov for ...
    Jeg ser jo deprimert ut, og var skikkelig lei meg sist jeg var hos legen, men det er jo fordi jeg blir erklært "frisk" når jeg føler meg så elendig til tider....

Jeg har oppsøkt lege flere ggr de siste årene for mine symptomer hver for seg, uten at noe er funnet. Først i høst fikk jeg full klarhet i hvor mye det er av stoffskifteproblemer i min familie, har ikke tenkt noe over dette tidligere, og da bad jeg om utredning for dette. Jeg antok at det var for høyt stoffskifte, som moren min hadde. Hun fikk diagnose da hun var 49, jeg er nå 44. Jeg har egenlig ikke følt meg skikkelig i form etter at jeg fikk ungene mine, siste ble født for 13 år siden. Etter hver fødsel hadde jeg perioder med uregelmessig hjertebank og slapphet. Legen jeg brukte da sa at det var normalt, og ville gå over. Det gjorde jo på sett og vis det, hadde mer energi da ungene var små enn jeg har nå. Det siste halve året har vært pyton.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Jo men jeg klarte å se med en gang at dine prøvesvar ikke var normale, ft3 skulle vært ganske høyt ved begynnede hypothyreose. Din hypothyreose er kommet litt videre, og det merker du jo på symptomene.

Generelt så senker sykdom TSH og ft3 og ft3 forbigående, derfor spurte jeg om prøvene var tatt i forbindelse med sykdom.

Du har det omtrent umulig for å få begynt på levaxin, fordi legene krever en TSH over referanseområdet for at de skal starte deg på levaxin.

Det hender noen ganger at TSH ikke stiger. Det kan være fordi man har blokkerende TRAS-antistoffer (dere har jo fullta av antistoffer i familien, men hos deg anti-TPO ikke slått ut på prøvene, det skjer hos 10%) og de har ikke målt TRAS hos deg. Jeg er sikker på at du har dem. De gjør at TSH forblir i den lavere enden , helt til du blir mer hypo.

Du må kanskje til Balderklinikken eller noe lignende, endokrinologer ser kun på tall såvidt jeg har erfart.
    Men spør først om legen går med på at du prøver levaxin en stund, evt liothyronin fordi ft3 er så lavt. (og ikke si noe om liothyronin først, den snakker man først om når ft3 ikke går opp, bare ft4 går opp)

Med tall som disse ville jeg ikke kunne sove ordentlig, snudd meg hele natta, siklet fra munnviken /spytt rent ned i halsen om natta, Ribbeina ville vært veldig vonde, jeg ville vært deprimert hele tiden, jeg ville vært kald på hender og føtter , og hatt bihulebetennelser og urinveisbetennelser hele tiden.

Jeg selv har hatt alle symptomer med en TSH på 2,5.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Velkommen hit til forumet. Håper du vil trives.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

En ting til:
    Du har tatt ultralyd av kjertelen: I tyskland ser de med en gang at man har hashimotos, fordi kjertelen da straks blir mørk på ultralyd, og dde måler nøye størrelsen og formen og det har også noe å si.
    Her i Norge ser de ikke etter sånt. De ser bare om man har noen knuter og cyster og sånt.
    I Sverige tar de ofte finnålsbiopsi når de er i tvil slik som hos deg. Og den eneste nøyaktige måten for å diagnostisere hashimotos er en slik biopsi. Her i Norge tar de istedenfor blodprøver, men hos 10% vil ikke antistoffene vises. Men de har hashimotos allikevel.
    De har heller ikke målt TRAS hos deg mener jeg.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Meldinger
    360

Standard

Stoffskifteproblem viser ikke alltid på blodprøver.

Hvis du ikke får hjelp noe annet sted ville jeg bestilt en time hos Oftebro.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    55
    Meldinger
    734

Standard

takk, Nora; du har utrolig mye kunnskap.

Jeg er også litt i tvil om måling av TRAS, jeg måtte etterlyse det svaret mange ganger, og til slutt sa sekretæren at det var mindre enn 1,5. Men det kan jo være en misforståelse, at det er referanseverdien hun har lest, og ikke selve tallet; det kan ha kommet bort.

Jeg kan bekrefte at jeg sover dårlig, snur meg i ett sett, har mye spytt å svelge i perioder, og lett får tett nese og slim i halsen. Hender og føtter er kalde nesten hele tida; må tilføre varme ved fotbad eller varmeflaske for å føle meg varm på føttene.

Jeg skal jobbe videre i forhold til legen min, det blir ikke lett, men må prøve.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Jeg ville følt meg ganske syk med sånne tall, og de aller fleste andre også. Har ikke møtt noen som har slike ft4-og ft3-tall og er bra.
    Legen din har muligens, men det betyr ikke at DU skal ha slike verdier.

Hvis hun lurer på de antistoffene som falskt senker TSH, er det de som en Brokken skriver om, de senker TSH via en "ultra-short loop" , altså de registreres av hypothalamus som TSH, mens den mente å sende ut mer TRH for at n hypofysen skal sende ut mer TSH, men disse antistoffene reagerer med reseptorene i hypothalamus og den tror at det er allerede nok TSH i blodet. TSH stiver først når flere signaler når hypothalamus om at det er for lite stoffskiftehormon, når de er sterkere enn antistoffene.
    Brokken ahr forklart det, og at kanskje en tredel med hypothyreose har sånne også.
    Sensisiviteten på testene er ikke 100%. Bare 90.
    Står i www.thyroidmanager.org

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Kan hende legen din har litt rett i at man ikke skal lese for mye om sykdommen. Men jeg tror det er litt både og... -En balansegang.

Hvis vi blir for opptatt av den, kjenner vi gjerne mer etter, og symptomene blir tydeligere. Vi kan fort føle oss mer syke og bli litt hypokonder av å kjenne etter.

På den annen side er det viktig å bli kjent med sykdommen for å leve best mulig med den.
    Vi må vite hvilke hensyn vi trenger å ta - og få gode tips til hvordan vi kan mestre den best mulig.
    Greit å vite hvilke symptomer som kan tilskrives stoffskiftet. Det kan være skremmende å få plagsomme symptomer man ikke skjønner hva er.
    Legene tar ikke 100% ansvar for oss - det må vi gjøre selv.

Jeg tror det er viktig å vite mest mulig, slik at vi kan ta hensyn til helsen, og ikke bli overmannet av sykdommen. Men ellers er det viktig å fokusere på alt det andre i livet.

Lettere sagt enn gjort. Jeg selv strever noe veldig med akkurat det.

Side 1 av 11 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 0
    Siste melding: 12-01-10, 09:50
  2. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 26-10-09, 15:27
  3. Mange symptomer over lengre tid, kan noen hjelpe?
    Av Kenneth&Lisa i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 15-06-09, 07:08
  4. Normale prøver – men ikke frisk
    Av usansynelig i forumet Lavt stoffskifte hos menn
    Svar: 8
    Siste melding: 28-05-09, 12:18
  5. Svar: 11
    Siste melding: 06-08-07, 23:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder