Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 41
    Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    35

Standard Sv: Mine testresultater. Har også veldig vondt i øynene mine.

Hypokonder ja...har virkelig følt meg sånn de siste 4 årene. Har hatt klippekort hos legen, og bare fått piller og sykemeldinger. Ikke en eneste blodprøve har blitt tatt. Ganske leit å tenke på at dette kanskje kunne vært avdekket tidligere!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Mine testresultater. Har også veldig vondt i øynene mine.

Sitat Opprinnelig skrevet av Oslofia Vis post
    Da har jeg vært hos legen. Fikk henvisning til endrokrinologisk poliklinikk på Ahus. Han lyttet virkelig til meg i dag og skrev ut denne uten mokk når jeg beskrev hvordan øynene mine er. Fikk også henvisning til øyelege. Jeg beskrev jo alle symptomene mine i går også, men da var han bare så opptatt av at jeg hadde en stor livskrise bak meg. Var i alle fall godt å bli hørt og tatt alvorlig
    Tillykke Oslofia

Jeg tror, at du her har lært lægen noget, han ikke vidste noget om før. Jeg er sikker på, at han ikke har hørt om Thyroid Eye Disease og er blevet indrst inde chokeret over at opdage, at denne "nemme" sygdom kan have så alvorlige følger. Det er meget godt for alle patienter med antistoffer, der kommer på hans klinik efter dig. Godt gået, Oslofia!

Men en enlig svale gør intet forår (vår), du ved... Hold fast ved at have bisidder med når du skal mødes med lægerne. En bisidder til stede får altid en læge til at tænke sig om, en ekstra gang (er min og mange andres erfaring). Jeg er mægtig glad for din stedfar, kan du hilse ham hjerteligt og sige. Det er guldværd, at en thyreoidea-syg ikke kastes for løverne hele alene.

Sitat Opprinnelig skrevet av Oslofia Vis post
    Hypokonder ja...har virkelig følt meg sånn de siste 4 årene. Har hatt klippekort hos legen, og bare fått piller og sykemeldinger. Ikke en eneste blodprøve har blitt tatt. Ganske leit å tenke på at dette kanskje kunne vært avdekket tidligere!
    Du har helt sikkert ret! Det burde have været afdækket for længe siden, men når det nu ikke kunne lade sig at gøre - er det meget godt, trods alt, at du har ikke opgivet dig selv helt og resignerede i en overbevisning om, at du så måtte være hypokonder, godt "hjulpet" til den erkendelse af en læge.

Nu gælder det om at holde fast i sin egen fremtid, og ikke lade noget eller nogen komme i vejen for den. Om det så skulle koste de sidste kræfter, så kan jeg fortælle dig, at lige når man tror at man ikke kan være svagere (af denne sygdom), kan det vise sig efterfølgende, at man faktisk godt kan blive endnu svagere... Så lad være med at opgive, uanset at du (fortsat) kan møde modstand i helsevæsen. Du er stofskiftesyg og du hverken er eller bliver (nogensinde) en hypokonder! Det ligger fast! Rigtig meget lykke til, Oslofia
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    35

Takk for hyggelig mld og litt trøst Anisa

Var hos øyelegen i dag. Han fant ikke noe spesielt med øynene mine, men skrev like til legen min at dette måtte utredes når jeg kommer inn på sykehuset. Skulle bruke lesebriller inntil jeg kommer til videre utredning. Ellers er jeg veldig spent på svar på blodprøvene mine denne uken !!!

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    67
    Meldinger
    1,063

Oslofia...som flere allerede har nevnt før, er det svært få øyeleger som har kunnskap om stoffskifte og øyer...så du må ikke,ikke gi deg før enn du vet med deg selv at du har vært hos en som virkelig kjenner til dette. Det er for alvorlig til å bare "vente og se"...men er vel håp om at du blir skikkelig fulgt opp på Aker!
    Men du må passe på selv at ikke dette blir glemt!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    35

Det viste jeg ikke Gunnda, at øyelegene kanskje ikke var så flinke på dette området? Var på Oslo Øyelegesenter i dag og trodde jeg var i de beste hender? Skal teste litt Nille briller (ja, anbefaling fra legen i dag) og se det ann. Skal ringe Ahus i morgen og se hva de sier ang ventetid og når jeg kan komme inn. Ellers venter jeg i spenning på blodprøvene denne uken

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    35

Standard Høyt stoffskifte

Hei alle sammen

Har vært innom her et par ganger etter at jeg fikk (sjokk)meldingen om at jeg har høyt stoffskifte for 2 uker siden. Ville allikevel presentere meg litt bedre siden jeg nå har fått det stadfestet med oppfølgingsblodprøver - og derfor kommer til å bli fast innventar her inne

Hadde en stor livskrise for over 4 år siden. Fra å ha vært full av energi og aldri syk...ble jeg forvandlet til en puslete person med masse plager. Jeg mistet all energi, ble trøtt og uopplagt, fikk vondt i muskler og ledd, nakken og ryggen ble som et åpent sår med smerte og verk, fikk angst og depresjoner. Hukommelsen og konsentrasjonsevnen forsvant som dugg for solen. Ganske ille å kjenne seg som en gammel dame på 100 når jeg bare var i slutten av 30-årene. Livet var fullt av stress og panikk, og jeg ble bare mere og mere sliten som tiden gikk. Var hos utallige leger, fikk sykemeldinger og smertestillende tabeletter, som ikke hjalp. Kunne tygge smertestillende i lange baner uten at det ga mye lindring. Følte meg som en hyponkonder når jeg ble fast innventar på legesenteret. Ganske fortvilende når jeg selv syntes jeg bare måtte prøve å stramme meg selv opp, for det hadde jeg jo ikke energi til. Også ganske fortvilende at ikke en eneste lege noen gang tok noen blodprøver av meg. Hadde vært fint å fått en diagnose og hjelp for dette på et tidligere stadium. Har lest at stoffskifte kan komme i ubalanse ved livskriser eller traumer, kanskje det var det som skjedde med meg?

Vel, nå er det avklart at jeg har 'lett forhøyet stoffskifte'. Var så utrolig heldig å få komme inn på endokrionologisk poliklinikk på Ahus på fredag. Han var veldig søt og mente at dette skulle vi gå kontroll på. Jeg skal nå gå på Propyltiouracil 100 mg (2 morgen og 2 kveld) i 6 uker før jeg skal tilbake på kontroll hos han. Han ville at vi skulle komme godt i gang med medisineringen og kontroller på Ahus før jeg føres tilbake til fastlegen min. Det høres jo betrygende ut! Under samtalen fortalte jeg at jeg var mye inne her på forumet for å tilegne meg informasjon...å nei å nei...det anbefalte han absolutt ikke. Lurte jeg på noe måtte jeg heller ta kontakt med han Han sa jeg hadde Graves...noe jeg synes høres veldig skummelt ut!

Her er siste status på prøvene mine:
    S-Tras - 5.5 (?)
    Anti TPO - 100 (0-9)
    T3 - 8 (3-6)
    T4 - 24 (7-16)
    TSH - 0.02 (0.4-3.5)

Ellers skal jeg ta MR eller CT på øynene mine. Var hos vanlig øyelege og han anbefalte dette. Han mente jeg bare skulle kjøpe meg lesebriller på¨Nille, noe jeg har gjort. Får se om 'trykket' over øynene forsvinner. Kan være at jeg har overanstrengt øynene, som gir meg vondt over øyner og i hodet?

Ha en riktig fin søndag. Her i Oslo-traktene har vi snøvær. Skal egentlig rydde og vaske....men så var det det med energinivået da

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Ny her med høyt stoffskifte - min historie

Vel, legen din på Ahus er ikke den eneste legen som ikke liker at vi snakker sammen her på nettet. Men hva er egentlig forskjellen på at vi sitter her og snakker med hverandre, og at vi møtes i regi av NTF lokallag på en kafe og snakker? Legen ville sikkert anbefalt det siste! Uansett deler vi erfaringer og kunnskap. Og det er jo bra? Dersom du skulle stille legen alle spørsmålene du har, ville du sannsynligvis ikke fått den tiden du trenger til det, leger er knipne med tiden sin. Jeg synes det er interessant at så mange leger er negative til slike møtesteder som her på Sonjas. Tror Karin Münsterhjelm er den eneste jeg har sett som er positiv. Jeg vet at jeg har lært masse siden jeg kom inn her. Og helsetilstanden min har forandret seg radikalt til mye bedre.

Lykke til med å bli bedre du også, Oslofia
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    35

Standard Er gravid - hva nå?

Snakk om turbo måned. Først får jeg beskjed om at jeg har høyt stoffskifte og Graves, og så er jeg jaggu meg gravid også! Synes dette er kjempeskummelt. Fikk Propyltouracil på fredag som jeg skulle ta 2 om morgenen og 2 på kvelden. Snakket med lege på endokriniologisk i går og han sa jeg skulle ta 1 om morgenen og 1 om kvelden til jeg kommer til han igjen på fredag. Tør ikke å ta noen jeg nå som jeg fant ut graviditeten...så jeg tror jeg venter med dette til etter snakket med legen på fredag.

Har ikke brukt p-piller på 3 år. La om kostholdet til lavkarbo for 2 mnd siden, og pang blir jeg gravid. Trodde dette var nesten helt umulig når man har høyt stoffskifte! Lurer nå fælt på hvordan dete kommer til å gå

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Er gravid - hva nå?

Hold da heeeelt op, Oslofia. Tillykke med det, selv om det sikkert føles blandet lige nu.

Du er ikke den første, der "har spist dig til graviditet". Du kan læse mere i artiklen Barnløse kan spise sig gravide. Gynækologen Bjarne Stigsby har endda skrevet bogen "Spis dig gravid" om det.

Men nu er du sikkert i syv sind og ved ikke dit levende råd om, hvad der så skal ske, hvis du gerne vil beholde graviditeten.... Det er der en del viden om OG det er ganske muligt at gennemleve graviditeten på en ordentlig måde og føde et raskt barn FORUDSAT, at du beholder kontrollen selv, involverer din kære bisidder og har ham med hver gang det er vigtigt (det er det hver gang), OG lærer en masse selv, så du ved hvad der skal til. Eller vigtigere endnu: så du ved hvad der evt. mangler i den behandling du efterfølgende bliver ordineret.

Det er ikke lægerne og deres tarv det handler om fra nu af. Det er din tarv og din alene, der fremover skal prioriteres højest. Du har nu to centre for en fremtidig uro: 1. din graviditet og 2. din sygdom (eller omvendt) og som sådan er det SÅ meget at håndtere, at du ikke har brug for også at skulle spilde kræfterne på, at strides med lægerne. Du eller din bisidder skal gøre det klart for enhver helsepersonel-person du fremover kommer i kontakt med. Basta (siger jeg bare og håber at du siger det samme )!

Du kan indledningsvis evt. kigge (og blive beroliget måske?) i tråden Thyroidea-sykdom, graviditet og fødsel. Se specielt efter indlæg #2 og #4, der begge handler om graviditet med hyperthyreose.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2009
    Meldinger
    229

Standard Sv: Er gravid - hva nå?

Gratulerer og Lykke til !!

Holder med Anisa! Stå på og krev behandling og ordentlige svar på dine spørsmål.
    10 år med Hashimoto's. Les mer i Damens dagbok

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Var hos legen igjen i dag med de vonde øynene mine.
    Av Oslofia i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 11
    Siste melding: 15-03-10, 21:25
  2. vondt i hodet og øynene.noen som vet hvorfor?
    Av rikke i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 3
    Siste melding: 06-02-07, 23:01
  3. Vondt i øynene
    Av Lilja i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 5
    Siste melding: 05-07-06, 23:10
  4. øynene mine
    Av madonna i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 13
    Siste melding: 14-05-06, 22:19

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg