Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 47
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: hår

Får håpe for din del at du ikke får det som jeg fikk.
    Men jeg er jo bare gla' til da -
    En av de få fordelene spør du meg da

At man sliter med vekt - altså reellt - er ikke noe godt tegn.
    Behandlingen virker for dårlig når dette ikke funker.
    Sjekk morgentemp noen dager - er den lav funker behandlingen for dårlig.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

har hørt at man ofte ikke får noen vektforskjell når man går på levaxine, men at på armour eller t3 i tillegg gjør man det. jeg aner ikke. sliter veldig med å holde vekten nede i allefall. går opp 3kg bare jeg ser på en sjokolade. må jo nærmest underspise.

hårtapet har avtatt litt, var verst helt i starten. Men det som virkelig plager meg er at håret floker seg i løpet av 30 sekunder, og ryker.

noen som har prøvd armour? tips til hvordan jeg kan få det?
    TSH 3.4, ingen påviste antistoffer. Levaxine siden mars 2010

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jo, jeg begynte jo med Armour, og fortsatte også etter at de reformulerte tabletten i 1999.
    Nå har jeg brukt ERFA i noen få mnd. og er fornøyd sålangt.

Tyroider utskrives på "søknad om registreringsfritak".
    En ordning som er kommet i stand da Norge jo ikke er blandt de tallrikeste markeder.
    Fasstlegen har dette øvert i skuffen og skriver det ut og sender det inn for deg.
    Det går en uke, så kan du gå på Apoteket med resepten. De er pålagt å registrere det på deg, og det tar en dag.
    Så funker det som vanlig.
    Be legen skrive det ur foir et år av gangen.

Det hjelp jo meg utrolig da, men akkurat inne hue og uttapå hjalp det lite da.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    33
    Meldinger
    91

Standard Sv: Blir ikke tatt seriøst...

Jeg har samme problem som deg når det gjelder håret! Mistet mye har i den perioden jeg begynte med levaxinen men dette ga seg etter en stund. Nå har jeg bare slitt, tørt og flisete hår.. Føler jeg ofte har dreads når jeg oppdager at alt håret har tovet seg sammen til en stor floke.. Jeg har fremdeles ikke funnet min "perfekte" dose medisin, men håper håret skal bli bedre når den er funnet. Et tips er å bruke en hår kur. Jeg har en helt fantastisk en som jeg kjøpte hos frysøren. Den bruker jeg som balsam. Lar den sitte i håret i 5 min i steden for balsam når jeg dusjer, også blir håret silkemykt!!!

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Får håpe for din del at du ikke får det som jeg fikk.
    Men jeg er jo bare gla' til da -
    En av de få fordelene spør du meg da

At man sliter med vekt - altså reellt - er ikke noe godt tegn.
    Behandlingen virker for dårlig når dette ikke funker.
    Sjekk morgentemp noen dager - er den lav funker behandlingen for dårlig.
    Slet mest med hårtap i starten. Det har roet seg litt. Men det er sinnssykt tørt og flokete og brekker av over alt. Er det noe å gjøre med dette?

Vekten har jeg slitt med hele veien. Det har ikke blitt noe bedre.. TSH var oppe i nesten 4, da var jeg på 50mg levaxine, så havnet jeg nede på ca 2, og da økte de til 75mg som jeg er på nå, skal sjekke igjen i august. Legen sa at jeg ikke nødvendigvis kom til å merke noe på vekten, men jeg føler det er noe jeg sliter veldig med å holde nede på normalt..

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av belle Vis post
    Slet mest med hårtap i starten. Det har roet seg litt. Men det er sinnssykt tørt og flokete og brekker av over alt. Er det noe å gjøre med dette?
    Det er der faktisk, Belle. At få i sig ordentlig næring. Mindst 30% af den daglige næringstilførsel skal bestå af ordentlige fedtstoffer inkl. de mættede, hvis ikke af animalsk oprindelse, så fra kokos.

Sitat Opprinnelig skrevet av belle Vis post
    Jeg får i meg en del fett i form av melkeprodukter og fisk, ganske mye av det. Men selve kosten er ekstremt kalorifattig, og det vet jeg ikke er bra. Jeg kan knapt spise karbohydrater, mel er min verste fiende. Spiser jeg en brødskive er det omtrent som om jeg legger på meg en par kilo med en gang. Til tider blir det alt for lite karbohydrater igjen også, og det tærer enda mer på energinivåene. Jeg føler at jeg knapt kan spise annet enn fisk og suppe uten at jeg skal legge på meg. Problemet er at med en gang jeg går over en viss kalorimengde så legger jeg på meg, jeg legger liksom på meg nesten uansett. Har vært redd for at dette vil gjøre det verre, men jeg ser ingen utvei slik som det er nå. Ender med å underspise veldig
    Du skrev tidligere, at du spiser max. 1000 kcal/dag. Hvordan man end vender det og drejer - er der ikke plads (i denne norm) til tilstrækkeligt med fedtstoffer fordi i så fald skulle du spise omtrent 750 kcal i rent fedt (ved normal næringstilførsel for voksne kvinder på 2200-2500 kcal), for at dække kroppens behov for kostfedt's rolle i dannelsen af hormoner + de stoffer, der er u-undværlige i fornyelsen af hud, hår, negle osv. Da du lever kalorie- og fedtfattigt - har din krop underskud af remedier til at restituere sig selv og dette er (tror jeg), hvad du ser i spejlet og på hårbørsten.

Derudover er proteiner (aminosyrer) u-undværlige i samme process + i hormondannelsen. Proteiner fra forskellige kilder (samme proteinkilde hver dag skader mere end den gavner) bør udgøre ca. 40 vægtprocent i hvert af de 3 daglige basale måltider. Da protein er ikke ligefrem "kaloriefattigt", ser heller ikke det ud til, at der er plads nok til nok af proteiner i næringsindtag på 1000 kcal/dag, da protein-andelen i den daglige kost burde svare til mindst 1000 kcal - dvs. det som i dag udgør hele dit energiindtag pr dag, alt inkl.

Alt i alt (og jeg har virkelig stor medfølelse med dig), tror jeg, at det er omsonst forsøge at løse dit problem, før din kost i realiteten begynder at indeholde, hvad der er nødvendigt for at opfylde dine ønsker om bedre hårpragt og en god bedring.

Det er meget muligt, at du ser vægten som vigtigt for udseendet, men når sandheden skal frem - er det heller ikke for kønt at være tyndhåret (til sidst), med "knasende" hår, med u-levende hud, matte øjne, svage tænder og u-kønne negle, hvilket med den kost vil ske før eller siden, hvis det ikke allerede er sket. Og alt dette endda uden at tænke på, hvad denne ringe kost gør ved alle kroppens hormoner, særlig thyreoidea-, adrenal- og kønshormoner.... øv.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Standard

Spiser veldig veldig mye olje og fisk, tar ofte en skje kokosolje og spiser det også. Jeg har fantastisk glødende,ren sunn og flott hud som følge av kostholdet mitt, men håret mitt har for evig og alltid vært forferdelig flokete og tørt. Som gir dreads, som noen beskrev over her. Er temmelig sikker på at 2200kcal er alt for mye for noen med min lille ramme. Jeg er ingen stor og høy person, det legger seg rett på midjen, noe som heller ikke er sunt. Jeg vet at lavt stoffskifte fører til veldig tørt hår, alltid lurt litt på hvorfor og hva man kan gjøre med det. å hoppe opptil over 2000kcal om dagen er ikke noe jeg tror jeg bør gjøre. I og med at huden min ser såpass flott ut tror jeg ikke det er kosthold som er problemet uten at jeg er 100% på det. Det skal sies at jeg veldig ofte er godt oppi 1500kcal om dagen, som er mer enn nok for min kropp etter min erfaring. Det er ikke sunt å være overvektig heller.

Skogstad, hvilken hårkur bruker du? Bruker ofte forskjellige oljer i håret, mens det hjelper litt, blir bare ofte veldig fett i lengden uten at det slutter å floke seg veldig og være slitt :(

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Det er der faktisk, Belle. At få i sig ordentlig næring. Mindst 30% af den daglige næringstilførsel skal bestå af ordentlige fedtstoffer inkl. de mættede, hvis ikke af animalsk oprindelse, så fra kokos.

Du skrev tidligere, at du spiser max. 1000 kcal/dag. Hvordan man end vender det og drejer - er der ikke plads (i denne norm) til tilstrækkeligt med fedtstoffer fordi i så fald skulle du spise omtrent 750 kcal i rent fedt (ved normal næringstilførsel for voksne kvinder på 2200-2500 kcal), for at dække kroppens behov for kostfedt's rolle i dannelsen af hormoner + de stoffer, der er u-undværlige i fornyelsen af hud, hår, negle osv. Da du lever kalorie- og fedtfattigt - har din krop underskud af remedier til at restituere sig selv og dette er (tror jeg), hvad du ser i spejlet og på hårbørsten.

Derudover er proteiner (aminosyrer) u-undværlige i samme process + i hormondannelsen. Proteiner fra forskellige kilder (samme proteinkilde hver dag skader mere end den gavner) bør udgøre ca. 40 vægtprocent i hvert af de 3 daglige basale måltider. Da protein er ikke ligefrem "kaloriefattigt", ser heller ikke det ud til, at der er plads nok til nok af proteiner i næringsindtag på 1000 kcal/dag, da protein-andelen i den daglige kost burde svare til mindst 1000 kcal - dvs. det som i dag udgør hele dit energiindtag pr dag, alt inkl.

Alt i alt (og jeg har virkelig stor medfølelse med dig), tror jeg, at det er omsonst forsøge at løse dit problem, før din kost i realiteten begynder at indeholde, hvad der er nødvendigt for at opfylde dine ønsker om bedre hårpragt og en god bedring.

Det er meget muligt, at du ser vægten som vigtigt for udseendet, men når sandheden skal frem - er det heller ikke for kønt at være tyndhåret (til sidst), med "knasende" hår, med u-levende hud, matte øjne, svage tænder og u-kønne negle, hvilket med den kost vil ske før eller siden, hvis det ikke allerede er sket. Og alt dette endda uden at tænke på, hvad denne ringe kost gør ved alle kroppens hormoner, særlig thyreoidea-, adrenal- og kønshormoner.... øv.
    Det skal også sies at jeg har fine tenner og negler, bare ikke hår :(

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Som nevnt tidligere her tror også jeg at håret ditt henger sammen med B12-vitamin statusen din. Selvsagt har det lave stoffskifte ditt noe og si, men ikke nødvendigvis alene. Alt dette henger sammen. Du bør få deg noen injeksjoner. Sykdommen heter pernesiøs anemi, som Kevlin henviser til i forhold til prøven "Intrinisic factor". Dette er et enzym som dannes i magesekken som noen mangler (arvelig sykdom). Dette gjør at B12 ikke kan spaltes slik at det kan suges opp i tarmen, derfor må B12 gies i injeksjoner.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Hmmm, tråden ble visst sveiset sammen med en annen tråd. I allefall, senere tester har vist at B12 er på normalt, hvor hun tok en "celletest" eller hva hun kalte det, av det. Dette var stoffskiftelegen min. Ellers er alt annet av verdier normalt, foruten TSH og T4 etc. Jeg spiser i meg masse B-vitaminer ellers hver dag for å passe på, jeg har vært redd for å få mangel og vet at det er viktig for hår. Det som er merkelig er at hud og negler har det helt fint, er hun håret som er uutholdelig flokete, tørt, flisete og ødelagt.

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Som nevnt tidligere her tror også jeg at håret ditt henger sammen med B12-vitamin statusen din. Selvsagt har det lave stoffskifte ditt noe og si, men ikke nødvendigvis alene. Alt dette henger sammen. Du bør få deg noen injeksjoner. Sykdommen heter pernesiøs anemi, som Kevlin henviser til i forhold til prøven "Intrinisic factor". Dette er et enzym som dannes i magesekken som noen mangler (arvelig sykdom). Dette gjør at B12 ikke kan spaltes slik at det kan suges opp i tarmen, derfor må B12 gies i injeksjoner.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Så ikke svaret ditt jeg Belle, men svarer nå.
    At legen din svarer at du ikke kommer til å merke noe på vekten ved å bruke Levaxin sier han vel fordi han har erfaring fopr at slik er det.
    Og den erfaringen har jeg også - jeg måtte over på Tyroide hormoner for å få det til å fungere på vekta.

Men du bruker liten dose - fremdeles bare 75 ? Kjertlen taper seg jo stadig så du må følge opp og øke så du har nok.
    Pistrete hår er et klinisk symptom legene ser etter. Det kan ha flere årsaker - bla. lavt stoffskifte (lav dose!) og B12 er som det påpekes, viktig.
    Og har du sjekka morgentempen da ?

Side 2 av 5 Først 1234 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 7
    Siste melding: 09-05-09, 11:36
  2. Er ny her. Har hypothyreose og blir ikke bra
    Av Rufus i forumet Presentasjoner
    Svar: 2
    Siste melding: 30-01-09, 22:55
  3. Jeg blir ikke klok på dette, noen som kan hjelpe meg?
    Av Veronica i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 19-08-08, 09:23
  4. Verdiene blir ikke stabile.......
    Av Solstråle i forumet Normalverdiene?
    Svar: 28
    Siste melding: 02-08-08, 18:20
  5. Blir ikke bedre etter operasjon...
    Av sofus i forumet Operasjonssalen
    Svar: 12
    Siste melding: 14-02-07, 14:05

Bokmerker