Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 47
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sv: Blir ikke tatt seriøst...

Sitat Opprinnelig skrevet av belle Vis post
    Spiser veldig veldig mye olje og fisk, tar ofte en skje kokosolje og spiser det også. Jeg har fantastisk glødende,ren sunn og flott hud som følge av kostholdet mitt, men håret mitt har for evig og alltid vært forferdelig flokete og tørt. Som gir dreads, som noen beskrev over her. Er temmelig sikker på at 2200kcal er alt for mye for noen med min lille ramme. Jeg er ingen stor og høy person, det legger seg rett på midjen, noe som heller ikke er sunt. Jeg vet at lavt stoffskifte fører til veldig tørt hår, alltid lurt litt på hvorfor og hva man kan gjøre med det. å hoppe opptil over 2000kcal om dagen er ikke noe jeg tror jeg bør gjøre. I og med at huden min ser såpass flott ut tror jeg ikke det er kosthold som er problemet uten at jeg er 100% på det. Det skal sies at jeg veldig ofte er godt oppi 1500kcal om dagen, som er mer enn nok for min kropp etter min erfaring. Det er ikke sunt å være overvektig heller.
    veldig mye fedtstof og protein kan der ikke være "plads" til i ca. 1000 kcal/dag og heller ikke i lidt mere end det. Kilderne til både protein og fedtstoffer skal være forskellige for at dække behovet for alle nødvendige fedtsyrer og alle nødvendige aminosyrer, særlig for os med lavt stofskifte.

Det basale, biologiske energibehov bør dækkes fra flere næringsstofskilder i rækkefølgen: proteiner, fedtstoffer, kulhydrater og bør udgøre som minimum, ved almindelig aktivitet (div. træning ikke medregnet) omtrent 150 kJ/kg pr. døgn. 1 kJ = 0,239 kcal giver et biologisk behov på 2151 kcal/døgn ved 60 kg normal kropsvægt/kropsbygning/højde. Ved overvægt passer kroppens energibehov til den "ideelle" kropsvægt/BMI i forhold til højden.

Alt som udgør minus-differencen mellem det basale energibehov og den faktiske dækning af energibehov, skaffer kroppen sig ved at tære på kroppens egne væv, og dermed (såfremt den pågældende person ikke er overvægtig) opbygges div. mangeltilstande.

Derudover reagerer kroppen på energiunderskud/underernæring ved at skrue ned på stofskiftet ved at danne den passive erstatning for det aktive T3 > rT3 Reverse Triiodothyronine (af selvproduceret og/eller af "tablet-T4"), hvorved stofskiftet sænkes yderligere. Det er kroppens reaktion på underernæring/energiunderskud og hensigten er biologisk overlevelse = at beskytte sig mod selvtæring. Jo længere består tilstanden, jo mere irreversibel bliver den. I Skandinavien rekvirerer lægerne (af egen drift) rT3-prøven kun når de mener, at der foreligger mistanke om sygdom opstået som følge af spiseforstyrrelse.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    33
    Meldinger
    91

Skogstad, hvilken hårkur bruker du? Bruker ofte forskjellige oljer i håret, mens det hjelper litt, blir bare ofte veldig fett i lengden uten at det slutter å floke seg veldig og være slitt :(

:(
    Jeg bruker en hårkur fra Joico som jeg kjøpte hos frisøren. Moisture recovery heter den. Treatment balm for thick/coarse dry hair. Lyseblå flaske. Litt dyr men jeg synest den var verd det! Sliter med samme som deg når det gjelder håret. Føler jeg ofte får dreads. Akkurat som om alt håret limer seg sammen! Grusomt.. Jeg bruker denne hårkuren for øyeblikket en gang i uka, i steden for balsam. Passer på at håret ikke er for vått når jeg tar den i og lar den virke i ca 5 min! Du merker det med en gang at håret har blitt glattere og mykere.

Lykke til

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Standard Sv: Blir ikke tatt seriøst til tross for at jeg mener blodprøvene skurrer

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Belle. Hvis du ikke allerede er ved at udvikle en spiseforstyrrelse - er du på kanten dertil! Problemet med det bliver for dig, at din skjodbruskkirtel atrofierer (skrumper) af den ringe lavkalorie-kost (...) Atrofi af thyreoidea er en meget normal effekt af f.eks. anorexi eller andre former for lavkalorie-kost-regime. Det er irreversibelt.
    Cat71 har spurgt efter kilder. Jeg har mange, men her er et par kildehenvisninger jeg har liggende ved hånden:

"Research investigating the morphology of the thyroid of patients suffering from anorexia nervosa is presented. Particular attention is given to ultrasonographic evaluations of the thyroid gland. It is conclude that there are gland reduction in anorexic patients." Evidence of diffuse atrophy of the thyroid gland in patients with anorexia nervosa

"Blunted or decreased responses to exogenous TSH are common in anorexia, and there was evidence of significant decreases in thyroid volume in a population of 22 anorexics. (80) The authors of this study expressed their concern about the role thyroid atrophy and related symptomology could play in the continuation of both depression and anorexic behavior." Eating disorders: a review of the literature with emphasis on medical complications and clinical nutrition - Eating Disorders

"DISCUSSION: Thyroid volume in AN patients was markedly reduced compared with the control group and with the volume expected from age and body weight or LBM. This indicates thyroid atrophy, which, hypothetically, could be involved in a vicious circle maintaining anorectic or depressive symptomatology." Evidence of diffuse atrophy of the thyroid gland in patients with anorexia nervosa.

Problemet med starvation-effect on endokrine glands er ikke begrænset til skjoldbruskkirtlen. Også andre hormonkirtler + hjernen er ligeledes udsatte for atrofi som følge af... kronisk (permanent/vedværende) sult. Og når de spiseforstyrrede sender mig en PM for at høre hvor mange kalorier en "aminosyre-kapsel" omsættes til - da står jeg fuldstændig af og opgiver...

Ellers "skændes" jeg bravt med n`Finn om netop atrofi af skjoldbruskkirtlen i denne tråd.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Standard Sv: Blir ikke tatt seriøst til tross for at jeg mener blodprøvene skurrer

Jeg har gått over til mer fettrik kost, og redusert karbohydrater mye. Jeg går nå på tyroksin, men legen min sier at det kan føre til insulinresistanseliknende tilstander som gjør at jeg legger på meg veldig fort av karbohydrater.
    Jeg har prøvd å vise tyrenakken min til henne, og nevnte cushins, da det var det eneste jeg har funnet om dette, men hun sier at jeg har ikke lagt på meg på en typisk måte som sier at det er kortisol som er problemet. Ansiktet mitt er helt normalt, ikke rundt. Men jeg har fremdeles denne forferdelige klumpen på nakken min som gjør at det ser ut som at jeg har dårlig holdning. Selve ryggen under fettet er rett. Jeg tør ikke gå med annet enn langt hår og hettegenser :(
    Er det ingenting å gjøre med denne klumpen? Og hva kan jeg si til legen min som får henne til å sjekke dette videre?

Belle? Du beskriver en kost/spisevaner, der er værst tænkelige for en stofskiftesyg. Med den kost kan du næsten ikke undgå at have det ad H.... til og med den kost vil selv en medicinsk behandling have en forringet effekt.

Du nævner slet ikke fedtstoffer og uden nok af dem (sammen med gode proteiner) vil din egen hormonproduktion blive stækket, af fedtfattig kost vil dit kolesterol stige + af så ringe en mængde af daglige kalorier - vil din krop gå i "hundersnød-mode" og reagere med at omdanne en hel del af T4 til det inaktive rT3, hvormed omdannelsen til det aktive T3 du har brug for, bliver forringet. Desuden både egen (om)dannelse til div. vitaminer/aminosyrer osv. blive hæmmet af mangel på kostfedt. Du kan evt. læse tråden Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ? , så vil du forstå hvad jeg mener.

Man tager IKKE på i vægt af fedt! Man tager på af FOR LIDT fedt + af proportionelt for mange hurtige kulhydrater.

"Tyrenakke" eller "bøffelpukkel" kan være et et af symptomerne på binyre-problem. Binyrerne og skjoldbruskkirtel er, så at sige, "uadskillelige" og er der noget galt med skjoldbruskkirtlen, vil binyrerne kompensere på mangel på thyreoideahormoner indtil også de (binyrerne) bliver nedslidte. Du trænger til at læse mere på binyre-forummet, Belle
    TSH 3.4, ingen påviste antistoffer. Levaxine siden mars 2010

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Blir ikke tatt seriøst til tross for at jeg mener blodprøvene skurrer

Jeg har gått over til mer fettrik kost, og redusert karbohydrater mye. Jeg går nå på tyroksin, men legen min sier at det kan føre til insulinresistanseliknende tilstander som gjør at jeg legger på meg veldig fort av karbohydrater.
    Hej Belle

Jeg ved ikke om jeg har forstået eller misforstået, hvad siger lægen om årsagen til insulinresistens.

Det korte af det lange er, at jo flere "hurtige" kulhydrater man spiser, jo større risiko bliver for at udvikle insulinresistens. Uanset om man er i behandling med stofskiftemedicin eller ikke. Omvendt: jo færre "hurtige" kulhydrater man spiser - jo bedre insulinbalance man opnår = bedre helse og bedre - genopretning af kroppens egen, sunde vægtkontrol.

Fedtstoffer og proteiner i kosten er næsten insulin-neutrale og ved at øge andelen af proteiner og animalske fedtstoffer (smør, fløde) og vegetabilsk kokosolie i kosten - vil disse reducere insulinreaktionen på måltiderne = reduceret risiko for udvikling af insulinresistens + bedre vægtkontrol på længere sigt. For de fleste virker det fort, for dem der i flere år har levet af fedt-, proteinfattig og lavkaloriekost før de har omlagt kosten til mere "normal" igen - tager det længere tid, men det kommer og sker for enhver, der konsekvent erstatter "hurtige" kulhydrater med "langsomme".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Åja, har du ingen annen diagnose enn vektproblemer ?
    Antistoffer mot kjertlen ?
    Sentrale problemer ?

Som det sies her, er det ingen hjelp i å fore kroppen med ekstra stoffskiftehormoner hvis kjertlen og dens reguleringssystem er iorden.
    Det vil bare gjøre det verre, for dine egne hormoner fortrenges til fordel for de du tar i pilleform - og dine egne virker best.

Årsaken til vektproblemer er mange, og kan være stoffskifteproblemer selv om plodprøver viser at alt er bra. Da må man over på geprøver og andre meget spesielle prøver. Har du gått noe på den veie da ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Legen min sa at levaxine kunne føre til at blodsukkeret steg raskere, og at jeg burde spise veldig få karbohydrater i det store og det hele. Helst et par måltider om dagen uten noe som helst. Har prøvd på det i det siste, og virkelig begrenset inntak av karbohydrater, spesielt raske. Jeg fikk også økt dosen litt på levaxine for litt siden, fordi TSHen min var på 2.1 da jeg gikk på 75mg, er nå oppe i 87.5mg for å se hvorvidt det hjelper. Jeg har gått ned 2cm rundt midjen den siste uken etter dosejustering. Jeg har ikke spist så mye som jeg burde, litt liten matlyst, men til vanlig så vil ikke det ha noe å si på vekten. Håper det kanskje hjelper litt.

Men jeg er fremdeles engstelig for tyrenakken min. Jeg har lurt på hvorvidt den noen gang vil gå vekk.. legen så ikke ut til å ha noe vettugt å si om den

Hej Belle

Jeg ved ikke om jeg har forstået eller misforstået, hvad siger lægen om årsagen til insulinresistens.

Det korte af det lange er, at jo flere "hurtige" kulhydrater man spiser, jo større risiko bliver for at udvikle insulinresistens. Uanset om man er i behandling med stofskiftemedicin eller ikke. Omvendt: jo færre "hurtige" kulhydrater man spiser - jo bedre insulinbalance man opnår = bedre helse og bedre - genopretning af kroppens egen, sunde vægtkontrol.

Fedtstoffer og proteiner i kosten er næsten insulin-neutrale og ved at øge andelen af proteiner og animalske fedtstoffer (smør, fløde) og vegetabilsk kokosolie i kosten - vil disse reducere insulinreaktionen på måltiderne = reduceret risiko for udvikling af insulinresistens + bedre vægtkontrol på længere sigt. For de fleste virker det fort, for dem der i flere år har levet af kalorie-, fedt- og proteinfattig kost - tager det længere tid, men det kommer og sker for enhver, der konsekvent erstatter "hurtige" kulhydrater med "langsomme".

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Åja, har du ingen annen diagnose enn vektproblemer ?
    Antistoffer mot kjertlen ?
    Sentrale problemer ?

Som det sies her, er det ingen hjelp i å fore kroppen med ekstra stoffskiftehormoner hvis kjertlen og dens reguleringssystem er iorden.
    Det vil bare gjøre det verre, for dine egne hormoner fortrenges til fordel for de du tar i pilleform - og dine egne virker best.

Årsaken til vektproblemer er mange, og kan være stoffskifteproblemer selv om plodprøver viser at alt er bra. Da må man over på geprøver og andre meget spesielle prøver. Har du gått noe på den veie da ?
    Jeg har lavt stoffskifte, og får medisiner deretter. Jeg har TSH-verdier på rundt 3,4 og T4 er helt i nedre grensen.
    Jeg går på i ngen måte på medisiner på GRUNN av vektproblemene, det er bare en svært uønsket bivirkning av stoffskiftet mitt. Jeg hadde knapt energi til å spise eller gå på toalettet før jeg fikk levaxine. Nå er energinivåene mine veldig fine, og jeg har respondert svært bra på medisinen sånt sett, men jeg går uhyre fort opp i vekt, og grenser fort mot overvektig med mindre jeg spiser alt for lite, og det er ikke bra for meg. Det er nærmest det motsatte av spiseforstyrrelser jeg forsøker meg på nå, da jeg ikke har lyst til å spise så lite som det jeg føler at jeg må for å ikke bli tykk. Etter det jeg har forstått har mange hatt godt utbytte av å få armour i tillegg til tyroxine, og har ikke hatt like mye problemer med vektøkning etter dette.

Noe av grunnen til at jeg spør om folks erfaringer med Omdal er fordi jeg er usikker på hvorvidt det han gjør er bra eller ikke, og er gjerne ute etter kritikk eller bedre forslag.

Jeg har forøvrig fått SVÆRT gode kostholdsråd fra flere på forumet her, som jeg prøver å følge etter beste evne.

Det jeg derimot lurer på er om vektøkning og angst for overvekt er noe man til enhver tid må leve med når man har lavt stoffskifte, eller om f.eks armour ville hjulpet på det så VEL som de lave energinivåene jeg har uten medisin.

Jeg er på ingen måte ute etter å bruke stoffskiftemedisiner fordi jeg vil ned i vekt, det bruker jeg fordi det er nødvendig for meg. Jeg har bare hatt inntrykk av at folk responderer forskjellig på forskjellige medisiner, og at noen har mistet bivirkningen av rask vektøkning på "riktige" medisiner.

Jeg prøver på ingen måte å opprettholde noen spiseforstyrrelse, jeg vil snarere tvert i mot spise mer. Jeg har hatt spiseforstyrrelser tidligere i tidlig tenårene, og har lenge vært redd for at det kan ha gått ut over stoffskiftet jeg har i dag, og er neppe ute etter å gjøre det verre.
    Jeg er mest ute etter råd for hvordan man kan takle alle aspektene ved lavt stoffskifte, og vekt er ikke unormalt å være betydelig opptatt av når man går så fort opp i vekt som det man kan gjøre. Enten det er i form av kostholdsråd eller medisin, prøver jeg bare å få informasjon. Kostholdsråd har jeg forøvrig fått veldig mye av, og det er jeg glad for.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    75
    Meldinger
    490

Skjønner.
    Da antar jeg at du har problemer fordi TSH ikke blir høy nok til å stimulere kjertlen til å øke produksjonen - slik at fT4 blir høy nok for deg.
    Den feilen grupperes som en sentral feil, altså feil i kontrollapparatets organer - enten hypofyse eller hypotalamus.
    Da er forsvidt kjertlen iorden, men man må allikevel gi tillegg av hormonpiller.

Og da er vi vel over på en prat om hva som er best : Syntetiske eller naturlige hormoner.
    Og etter min mening kan man ikke vite det før man har gjort iherdige forsøk med begge typer.

Om jeg forstår deg rett, er du intressert i info om naturlige hormoner ?
    De kalles felles for Tyroide hormoner og har preparatnavn som ERFA Thyroid, Armour Thyroid, Westhroid, Natur Thyroid og Thyroid-S.
    I Norge er det lettest å få utskrevet ERFA. NorskMedisinalDepot er importøren.
    Ellers kan alle nevnte skaffes i nettbutikker.

Min erfaring kan du sikkert søke opp her på Sonja......
    Lykke til med valget.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Legen har egentlig ikke gitt meg så mye informasjon om hva som er galt annet enn "lavt stoffskifte", så fint at du filler meg litt inn der. TSHen min er vel forholdsvis høy (?), og T4 er alt for lav, det merkelige er at T4 er fremdeles i nedre delen av "normalskalaen" selvom jeg går på levaxine. Var derfor jeg lurte litt på "kombinasjon" av.. er det t3 de gir? samt det jeg går på nå.
    Etter det jeg har forstått er Armour en "kombinasjon", eller tar jeg feil?

Jeg tok nylig en blodprøve, jeg har gått på 75mg levaxine en stund. TSH gikk ned fra 3,4 til rundt 1,2 var det vel, men noen måneder senere hadde det gått opp til 2,3, samt at T4 lå nede i 14. Husker ikke hva T4 lå på da TSH var nede i 1,2, men det var ikke noe høyere tror jeg. Hun økte levaxinen min til 87,5 (rar dose, jeg vet). Jeg har ikke gått på det lenge nok til å gi noen sikre tilbakemeldinger på den dosen, de skal ta blodprøver om rundt 5 uker for å se. Jeg var i allefall mye mindre sliten på 75mg, dog "nedeperioder" hvorav jeg var veldig sliten, som jeg antar er normalt selvom man går på medisiner. Nedeperiodene er uansett langt kortere og sjeldnere enn uten medisin, hvor jeg var i nedeperioder nesten 100% av tiden og ikke orket å gjøre noen ting.

Hvis du har mer informasjon å gi om hva du tror tilstanden min kan være så hadde jeg satt pris på det :-)

Og ja, jeg har vært veldig nysgjerrig på ikke nødvendigvis "naturlige" varianter, men kombinasjonsvarianter, og jeg ble bare tipset om at Omdal var en av de få som skrev ut Armour, som er den eneste jeg har hørt om. Jeg ble imidlertid skeptisk til ham etter at jeg leste om hva balderklinikken anser som standard praksis ellers..

Er forresten ingen fan av nettbutikker når det gjelder medikamenter, vil helst få det fra en lege som vet hva som er best for meg og justerer alt deretter. Slike leger er mangelvare :-)

Jeg vet ikke hvor høyt Fritt T4 bør være, men jeg har ligget på alt fra 9 til 14, og det anser jeg som ganske lavt.. 9 er vel en god del under grensen. Legen min har lagt veldig mye fokus på at TSH skal ned til under 1, men lurer på om det i det heletatt gjør så mye for T4 hos meg? Det skurrer jo litt.

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 7
    Siste melding: 09-05-09, 12:36
  2. Er ny her. Har hypothyreose og blir ikke bra
    Av Rufus i forumet Presentasjoner
    Svar: 2
    Siste melding: 30-01-09, 23:55
  3. Jeg blir ikke klok på dette, noen som kan hjelpe meg?
    Av Veronica i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 19-08-08, 10:23
  4. Verdiene blir ikke stabile.......
    Av Solstråle i forumet Normalverdiene?
    Svar: 28
    Siste melding: 02-08-08, 19:20
  5. Blir ikke bedre etter operasjon...
    Av sofus i forumet Operasjonssalen
    Svar: 12
    Siste melding: 14-02-07, 15:05

Bokmerker