Side 1 av 5 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 47
    Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Standard Blir ikke tatt seriøst...

Har vært hos legen mange ganger grunnet at jeg er trøtt, oppblåst, legger på meg veldig fort, sliten, ukonsentrert, sliter med å sovne, etc.
    Jeg kan nesten ikke spise noen ting, og ender med å sulte meg fordi spiser jeg mer enn 1000kcal om dagen omtrent så legger jeg på meg. Det eneste legene spydig sier er at da må jeg bare spise mindre og trene mer. På et punkt var jeg inne der og sa at jeg la fort på meg, og da trente jeg 5 ganger i uka, til tider 2 ganger om dagen, spiste KUN knekkebrød, egg, fisk, kylling, frukt og salat, og var veldig aktiv. Jeg er ikke overvektig, men jeg blir veldig fort lubben rundt magen. Jeg får også fort tyrenakke, selvom jeg ikke har noe spesielt med fett ellers, er normalt bygd.

Her har jeg blodprøveresultatene mine:

20.02/09- T4: 10,5 (ref 11-23), TSH: 1,4 (ref 0,20-4), Vit B12: 164 (ref 170-650), ferritin: 23 (ref 15-200)

16.03/09- TSH: 1,53, Vit B12: 171

11.05/09- TSH: 2,3 T4: 11, T3: 4,1 (ref 3,5-6,5), ferritin: 20, S-Anti TPO: <35 (ref <60)

16.12/09- TSH: 1,7, T4: 12,5, T3: 5,6, ferritin: 33, Vit B12: 178, S-Anti TPO: <25

Har også en det ikke står noe dato på, i samme liste, hvor det står:

S-Anti-TPO: 19 (ref <35), T3: 5,2 (ref 3,5-7,8), T4: 11.16 (ref 8-20), P-Homocystein: 5,9 (ref 5-15)

Jeg fryser nesten hele tiden, jeg er ofte plaget med leddsmerter, spesielt i hoftekulen, og spesielt etter trening og bevegelse, jeg får tørt hår og hud selvom jeg spiser mye fisk og passer på hud og hår godt med naturlige oljer, jeg føler at jeg gjør alt jeg skal gjøre, men alikevel forfaller helsen min. Det finnes dager hvor jeg knapt orker å gå ut av senga. I desember/januar hadde jeg en treukersperiode hvor jeg lå og sov konstant, og gikk opp 8kg, selvom jeg overhodet ikke spiste noe mer enn vanlig.
    Føler legene bare sier at jeg legger på meg fordi jeg er lat og spiser mye, men jeg spiser nesten ingenting!
    TSH 3.4, ingen påviste antistoffer. Levaxine siden mars 2010

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Red face Sv: Blir ikke tatt seriøst til tross for at jeg mener blodprøvene skurrer

Hei på deg & Velkommen hit

Verdiene dine minner litt om de som du kan lese om her :
    Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    LATSKAP?? Med et Fritt T4 10,8 er det et under, at du overhovedet kan holde dig vågen og oprejst i længere stunde, i løbet af dagen.
    Anbefaler deg ogå å lese alt Hos n´Finn (Ligger under kategorien Lavt Stoffskifte )

Hei så lenge, sa

Uuuups :-O Rettelse: jeg så nå at det sto T4 - ikke FT4. Noen andre som kan svare litt mer fornuftig til den vakre Belle..?
    Sist endret av Kevlin; 17-03-10 kl 12:47
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Blir ikke tatt seriøst til tross for at jeg mener blodprøvene skurrer

Du har i allefall veldig lave B12 og ferritinverdier. Spis Bvitaminer, og jern! At de er lave, kan også kjøre deg i bånn. Hvor i landet bor du? Om du har råd kan kanskje Heggeli helhetssenter eller Balderklinikken, begge ligger i Oslo, hjelpe deg. Du bør jo få målt FT4 og ikke F4, samt FT3. En annen mulighet er å vurdere å bytte fastlege, se om du finner en som er villig til å sette i gang prøvebehandling av stoffskiftet.

Velkommen hit
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Blir ikke tatt seriøst til tross for at jeg mener blodprøvene skurrer

Som jeg ser det, har du svært lav stoffskifte.
    Hva det skyldes er ikk egodt å si. Ikke noe tyder på at det er den mest vanlige (kjertelbetennelse) som er årsaken.
    Du bør prøve å ta en masse sekundære prøver for å se hvordan kroppen reagere på det stoffskiftet den lever under.
    Da kan man ofte få et tips om hvor skoen trykker.

Flere nevner viktige faktorer som du bør få orden på.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Du har i allefall veldig lave B12 og ferritinverdier. Spis Bvitaminer, og jern! At de er lave, kan også kjøre deg i bånn. Hvor i landet bor du? Om du har råd kan kanskje Heggeli helhetssenter eller Balderklinikken, begge ligger i Oslo, hjelpe deg. Du bør jo få målt FT4 og ikke F4, samt FT3. En annen mulighet er å vurdere å bytte fastlege, se om du finner en som er villig til å sette i gang prøvebehandling av stoffskiftet.

Velkommen hit
    Jeg spiser MASSE b12, både i form av kosttilskudd og mat med masse b12, og det har jeg gjort i et år nå uten at det hjelper noe som helst.

Det var FT4 og FT3-verdier det var avbildet der, jeg bare skrev T3 og T4.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Blir ikke tatt seriøst til tross for at jeg mener blodprøvene skurrer

Sitat Opprinnelig skrevet av belle Vis post
    Jeg kan nesten ikke spise noen ting, og ender med å sulte meg fordi spiser jeg mer enn 1000kcal om dagen omtrent så legger jeg på meg. Det eneste legene spydig sier er at da må jeg bare spise mindre og trene mer. På et punkt var jeg inne der og sa at jeg la fort på meg, og da trente jeg 5 ganger i uka, til tider 2 ganger om dagen, spiste KUN knekkebrød, egg, fisk, kylling, frukt og salat, og var veldig aktiv. Jeg er ikke overvektig, men jeg blir veldig fort lubben rundt magen.
    Belle? Du beskriver en kost/spisevaner, der er værst tænkelige for en stofskiftesyg. Med den kost kan du næsten ikke undgå at have det ad H.... til og med den kost vil selv en medicinsk behandling have en forringet effekt.

Du nævner slet ikke fedtstoffer og uden nok af dem (sammen med gode proteiner) vil din egen hormonproduktion blive stækket, af fedtfattig kost vil dit kolesterol stige + af så ringe en mængde af daglige kalorier - vil din krop gå i "hundersnød-mode" og reagere med at omdanne en hel del af T4 til det inaktive rT3, hvormed omdannelsen til det aktive T3 du har brug for, bliver forringet. Desuden både egen (om)dannelse til div. vitaminer/aminosyrer osv. blive hæmmet af mangel på kostfedt. Du kan evt. læse tråden Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ? , så vil du forstå hvad jeg mener.

Man tager IKKE på i vægt af fedt! Man tager på af FOR LIDT fedt + af proportionelt for mange hurtige kulhydrater.

Jeg får også fort tyrenakke, selvom jeg ikke har noe spesielt med fett ellers, er normalt bygd.
    "Tyrenakke" eller "bøffelpukkel" kan være et et af symptomerne på binyre-problem. Binyrerne og skjoldbruskkirtel er, så at sige, "uadskillelige" og er der noget galt med skjoldbruskkirtlen, vil binyrerne kompensere på mangel på thyreoideahormoner indtil også de (binyrerne) bliver nedslidte. Du trænger til at læse mere på binyre-forummet, Belle
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Belle? Du beskriver en kost/spisevaner, der er værst tænkelige for en stofskiftesyg. Med den kost kan du næsten ikke undgå at have det ad H.... til og med den kost vil selv en medicinsk behandling have en forringet effekt.

Du nævner slet ikke fedtstoffer og uden nok af dem (sammen med gode proteiner) vil din egen hormonproduktion blive stækket, af fedtfattig kost vil dit kolesterol stige + af så ringe en mængde af daglige kalorier - vil din krop gå i "hundersnød-mode" og reagere med at omdanne en hel del af T4 til det inaktive rT3, hvormed omdannelsen til det aktive T3 du har brug for, bliver forringet. Desuden både egen (om)dannelse til div. vitaminer/aminosyrer osv. blive hæmmet af mangel på kostfedt. Du kan evt. læse tråden Overvægt og Reverse (omvendt) triiodothyronine (rT3) ? , så vil du forstå hvad jeg mener.

Man tager IKKE på i vægt af fedt! Man tager på af FOR LIDT fedt + af proportionelt for mange hurtige kulhydrater.

"Tyrenakke" eller "bøffelpukkel" kan være et et af symptomerne på binyre-problem. Binyrerne og skjoldbruskkirtel er, så at sige, "uadskillelige" og er der noget galt med skjoldbruskkirtlen, vil binyrerne kompensere på mangel på thyreoideahormoner indtil også de (binyrerne) bliver nedslidte. Du trænger til at læse mere på binyre-forummet, Belle

Takk for fyldig svar
    Jeg får i meg en del fett i form av melkeprodukter og fisk, ganske mye av det. Men selve kosten er ekstremt kalorifattig, og det vet jeg ikke er bra. Jeg kan knapt spise karbohydrater, mel er min verste fiende. Spiser jeg en brødskive er det omtrent som om jeg legger på meg en par kilo med en gang. Til tider blir det alt for lite karbohydrater igjen også, og det tærer enda mer på energinivåene. Jeg føler at jeg knapt kan spise annet enn fisk og suppe uten at jeg skal legge på meg. Problemet er at med en gang jeg går over en viss kalorimengde så legger jeg på meg, jeg legger liksom på meg nesten uansett. Har vært redd for at dette vil gjøre det verre, men jeg ser ingen utvei slik som det er nå. Ender med å underspise veldig. Det frustrerende er at legen ikke hører på meg og foreslår at jeg skal spise mindre og trene mer om jeg sliter med vekten.. Så det jeg ender med å gjøre er å prøve å finne mest mulig næring i minst mulig mat, i tillegg til at jeg MÅ ta kosttilskudd. Men det blir jo fremdeles til at dette har en uungåelig effekt på forbrenningen, som allerede jeg føler er veldig veldig lav.. Jeg tør ikke spise normalt slik som det er nå.

Hvordan sjekker man binyrene? Er det noen andre symptomer på det enn tyrenakke? Jeg har en del teorier om hvorfor tyrenakken er der, en av de lurer jeg på om er at jeg hele livet nesten har gått på steroider (kortisonsteroider pga eksem og astma). Jeg skulle ønske jeg kunne bli kvitt den på en eller annen måte..

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Ender med å underspise veldig. Jeg tør ikke spise normalt slik som det er nå.
    Belle. Hvis du ikke allerede er ved at udvikle en spiseforstyrrelse - er du på kanten dertil! Problemet med det bliver for dig, at din skjodbruskkirtel atrofierer (skrumper) af den ringe lavkalorie-kost og af denne holdning du har udviklet, med henvisning til din læges manglende forståelse.

Atrofi af thyreoidea er en meget normal effekt af f.eks. anorexi eller andre former for lavkalorie-kost-regime. Det er irreversibelt.

Hvis du vil overdrage så meget ansvar for dit liv til lægen (pga. hans manglende støtte/forståelse), i stedet for at beholde det selv og handle udenom angsten-for-overvægten - ender du med en død skjoldbruskkirtel og helseproblemer for resten af livet. Hvis du virkelig mener at den slanke linje er det værd - da har du brug for at tale med en terapeut med spiseforstyrelser som speciale.

Du har brug for kostomlægning til fuldfed- og fuldprotein, og 2500 kalorier om dagen. Væk med alle højtglykæmiske fødevarer og accept af, at du vil tage på i vægt til at begynde med. Udholder du vægtøgningen så længe kroppen omstiller sig til den rette kostsammensætning og omsider får noget at leve af - vil din vægt falde igen, og denne gang vil den falde permanent og uden fare for større udsving. Vel at mærke inden din skjoldbruskkirtel svinder helt væk.

Desværre kan overbevisning, viljestyrke, lægens fejlholdninger eller din egen stædighed ikke vinde over naturen.

Hvordan sjekker man binyrene? Er det noen andre symptomer på det enn tyrenakke? Jeg har en del teorier om hvorfor tyrenakken er der, en av de lurer jeg på om er at jeg hele livet nesten har gått på steroider (kortisonsteroider pga eksem og astma). Jeg skulle ønske jeg kunne bli kvitt den på en eller annen måte..
    Jeg tror nu, at det ikke nytter så meget at kære sig om binyrerne lige nu. Ikke før din kost bliver "binyrevenlig". Det er den ikke nu og derfra kan en del af dine aktuelle problemer stamme.

Og det sidste: mælk/mælkeprodukter er ikke det bedste spise for stofskiftesyge. Ikke i størrelsesorden "et måltid". Det er ok med en dessert eller fløde i kaffen, eller creme fraiche i salaten osv. Men som hovedfødemiddel er mælk belastende for bl.a. tarme, dvs. der hvor B12 dannes (f.eks.) og en hel del andre vitaminer, aminosyrer og andre livsvigtige mikronutrienter, kroppen ikke kan undværre.

Jeg er ikke sikker på at du kan bruge mine kommentarer til ret meget, da du virker meget mere skræmt for overvægt end for sygdom. I hvert fald at dømme efter dine kommentarer. Jeg håber du finder ud af det. Rigtig, rigtig, rigtig god bedring, Belle
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,070

Post Sv: Blir ikke tatt seriøst til tross for at jeg mener blodprøvene skurrer

Hei igjen Belle

Jeg hadde også lave B12-verdier, selv om jeg tok B-vitaminer hver dag.

For ca et år siden ga blodprøve utslag på "Intrinisic factor" -
    fordi jeg lå helt på nedre grenseverdi så fikk jeg ikke B12-resept fra Hammerstad (Endo.avd på Aker).

Jeg bestilte time hos Oftebro - og han har gitt meg resept på dette to ganger -
    jeg har tatt en seks/sju B12-injeksjoner det siste trekvart året og per 9/3 er min B12 på 740

Håper dette svaret kan være til nytte
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2010
    Meldinger
    45

Standard Blir ikke tatt seriøst til tross for at jeg mener blodprøvene skurrer

Begynte på thyroxine rundt i april. Har blitt merkbart mindre sliten, men sliter fremdeles med vekt. Ikke det at jeg er overvektig. Jeg har begynt å miste MASSE hår. Vil dette slutte?

En annen ting er at jeg generelt sett de siste årene har fått tynnere og tørrere hår. Det ryker og splittes veldig veldig lett, og er knusktørt. Olje bare suges inn. Kan ikke vaske håret mer enn et par ganger i uken. Er det noen tips for hårproblemene? Vil jeg noen sinne ha fint hår igjen?

Side 1 av 5 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Svar: 7
    Siste melding: 09-05-09, 11:36
  2. Er ny her. Har hypothyreose og blir ikke bra
    Av Rufus i forumet Presentasjoner
    Svar: 2
    Siste melding: 30-01-09, 22:55
  3. Jeg blir ikke klok på dette, noen som kan hjelpe meg?
    Av Veronica i forumet Blodprøver
    Svar: 8
    Siste melding: 19-08-08, 09:23
  4. Verdiene blir ikke stabile.......
    Av Solstråle i forumet Normalverdiene?
    Svar: 28
    Siste melding: 02-08-08, 18:20
  5. Blir ikke bedre etter operasjon...
    Av sofus i forumet Operasjonssalen
    Svar: 12
    Siste melding: 14-02-07, 14:05

Bokmerker