Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
    Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    25

Standard Sv: Syg skjoldbruskkirtel = syge binyrer!

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg kan bare snakke for meg selv her:
    [men kan alikevel ikke dy meg for å skrive at tendensen er vel at verken fastleger
    eller endokrinologer er opptatt av binyrebarken og kortisolnivåene (for å si det pent ) ].

Det var meg som ønsket å sjekke for "slitne binyrer" - jeg hadde skrevet dette i mail til SSHammerstad (Aker UIS)
    før jeg dro til første (og eneste) time. Jeg snakket med henne om det da jej var hos henne.
    Det var endel mer i Hammerhode-historien min, men dropper det nå -
    for kort innpå, så var det "all for nothing".

Da min nye fastlege ønsket å sende meg til Aker - så nektet jeg plent :arrow:
    men som sagt;
    det er min erfaring...
    vanskelig å vite hvem man skal snu seg til
    ..en "Åpen-for-nytt-og-litt-ukjent Fastlege" er bedre enn 99 NS (Norsk Standard) endokrinologer!!!
    Takk for svar Kevlin
    Får bare avvente med å se hva prøvene viser da, og ta det deretter.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Syg skjoldbruskkirtel = syge binyrer!

Sitat Opprinnelig skrevet av Martha Vis post
    Dere forteller om prøver som viser avvik, men blir likevel ikke fulgt opp. Hva er da vitsen med å ta slike prøver?
    Hva er det legen ser etter? Ble veldig forvirra.
    Personligt tror jeg, at lægen ser kun efter om der evt. er optræk til Addison's sygdom. Addison's sygdom er nærmest et totalt sammenbrud af binyrerne og en selvstændig sygdom. I "vores" tilfælde er svækkelse af binyrerne en sekundær tilstand til sygdom i skjoldbruskkirtlen.

Problemet er (et stort et), at binyrerne behøver ikke være totalt brudt sammen, før os med stofskiftesygdom bliver (meget) påvirket af selv en mild eller moderat underfunktion af binyrerne. Disse to grader af binyrernes underfunktion er der ikke tradition for at "tage sig af" blandt mainstream (de fleste) skolemedicinere her i Norden. De vil slet og ret ignorere tilstanden og ellers vil de binde dig/os på ærmet, at binyre-afvigelserne har intet at gøre med vores klager over dårligt befindende og vores symptomer.

Iflg. de fleste læger hjemmehører vores symptomer under alt muligt andet uspecificeret, end binyrerne. Vores læger er stort set: endokrin-analfabeter, selv de fleste speciallæger. Og når du spørger, hvad er i så fald vitsen med å ta slike prøver, er svaret ligetil: der er meget man selv kan gøre for at styrke/aflaste sine binyrer, så underfunktionen (i det mindste) ikke bliver forværret når man ved, at ens binyrer er underfungerende.

Dernæst, om man har råd... kan man forsøge at finde private læger der behandler for slidte binyrer. De er ikke mange, men ganske få findes dog... Og sidst med ikke mindst: betyder det at man forstår ganske meget mere om alle disse symptomer, der plager og plager een, mens lægen slår bare ud med armene og afviser een med forsikringer om, at prøverne er fine, så må man fejle andet eller være deprimeret.... Man kan f.eks. få en recept på "psykiatriske" lægemidler uden besvær og rigeligt....

Så det er, under alle omstændigheder, mindst 3 gode grunde til at finde ud af, om ens binyrerne er medtaget efter (ofte) mange år med overarbejde med at kompensere for den syge skjoldbruskkirtel. Det er min erfaring, at stofskiftesyge uden svækkede binyrer er undtagelsen snarere end reglen.

Måske kunne du prøve at overtale din læge til at rekvirere spytprøver i stedet for blodkortisol. Blodkortisol er ikke specielt pålidelig til at påvise mildere former for binyrernes underfunktion end Addison's.

Du kunne evt. henvise lægen til Lægeforeningens egne anbefalinger af spytprøver fremfor blodprøver, du finder beskrevet (og linket til) i tråden Norsk Legeforeningen om spyttprøver til kortisolmåling. Godt nok er det kun morgen- og aftenprøven der bliver udtaget på denne måde, men det er bedre end ingenting og husk at friske binyrer viser altid højest cortisol om morgenen og lavest efter midnat.

Er det omvendt, eller er begge målinger lave - er binyrerne i uorden!

God bedring, Martha (og andre).
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    25

Takk for utfyllende svar Anisa
    Skal be legen om å rekvirere spyttprøve til meg, men må vel først ta denne blodkortisol prøven som legen ba meg om å ta.
    Min nye lege er heldigvis villig til å ta symptomene mine på alvor og finne ut hvor årsaken ligger.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Question Sv: Syg skjoldbruskkirtel = syge binyrer!

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    .. husk at friske binyrer viser altid højest cortisol om morgenen og lavest efter midnat.

Er det omvendt, eller er begge målinger lave - er binyrerne i uorden!
    Heisann Anisa

Hva er lavt - jeg hadde
    1.8 pmol/l om morgenen - og
    3.0 pmol/l om kvelden

De er jo helt klart omvendte - men kan de defineres som lave ..?
    Ingen av de høres ut som høye verdier
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Syg skjoldbruskkirtel = syge binyrer!

Sitat Opprinnelig skrevet av Martha Vis post
    Takk for utfyllende svar Anisa
    Skal be legen om å rekvirere spyttprøve til meg, men må vel først ta denne blodkortisol prøven som legen ba meg om å ta.
    Min nye lege er heldigvis villig til å ta symptomene mine på alvor og finne ut hvor årsaken ligger.
    Det kan være, at du kan få bedre svar på dit spørgsmål af Vigdis, som skrev: "Jeg har fått en privat melding fra en i forumet som lurer på om det er noen vits i å ta spyttprøven. Uten å oppgi navnet ditt, velger jeg å svare her, fordi dette angår sannsynligvis så mange, mange flere enn deg." Tråden hedder "Hva er binyretretthet?" og findes her. Held og lykke, Martha

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Hva er lavt - jeg hadde
    1.8 pmol/l om morgenen - og
    3.0 pmol/l om kvelden

De er jo helt klart omvendte - men kan de defineres som lave ..?
    Ingen av de høres ut som høye verdier
    Det som er relevant for dig, Kevlin, er at aftenmålingen er klart højere end den må være. Jo senere på aften jo lavere skal cortisol være, lavest i tidsrummet kl. 00:00 - 02:00. Hvis du har udtaget spytprøven tidligere end midnat, betyder det, at resultatet sagtens kunne blive endnu mere til den gale side. Iflg. min bog, er dine binyrer disfunktionelle pt og det kan forklare evt. symptomer du fortsat har, trods rette medicinering.

Hva er "normalverdiene"?

• Morgen (8) 1,0-8,0 ng/mL
    • Middag (12) 0,4-2,5 ng/mL
    • Eftermiddag (16) 0,2-1,3 ng/mL
    • Aften (22) 0,1-0,6 ng/mL

Kilde...
    Her kan vi have et problem med omregning, da dine egne spytprøveresultater angivet i pmol/L, mens ude i verden (div. kilder) angives spytprøveresultater i enten ng/mL eller i µg/dL.

Det er svært (for mig) at finde algoritmen til kryds-konvertering direkte fra ng/mL til pmol/L. Eller fra pmol/l til µg/dl, for Kevlins skyld? Der er måske nogen som kan omregne det ene til det andet? Min egen "matematik-hjerne" har hypothyreose ædt op for længe siden.
    Sitat Opprinnelig skrevet av gunnda Vis post
    BMlab-

kl 07-09: 0,27-1,18 µg/dl
    kl 11-13: 0,10-0,41 µg/dl
    kl 15-17: 0,05-0,27 µg/dl
    kl 22-24: 0,03-0,14 µg/dl
    Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Spyttprøve, Kortisol :

resultat referanseområde (BM lab måler mcg/µg/dl når det gjelder kortisol)

kl 07-09 0,28 (0,27-1,18)
    Kl 11-13 0,16 (0,10-0,41)
    Kl 15-17 0,11 (0,05-0,27)
    kl 22-24 0,06 (0,03-0,14)

Kommentar fra laben: Kortisol er innenfor normalområdene, men helt i nedre skikt. DHEA er redusert. Slike funn kan man se ved tretthet og kronisk stress. BM lab
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,072

Post Sv: Syg skjoldbruskkirtel = syge binyrer!

Takk for svar

Prøver å få lege eller spesialist til å finne ut av dette -
    for de er nok ikke ship-shape enda

Det som er relevant for dig, Kevlin, er at aftenmålingen er klart højere end den må være. Jo senere på aften jo lavere skal cortisol være, lavest i tidsrummet kl. 00:00 - 02:00. Hvis du har udtaget spytprøven tidligere end midnat, betyder det, at resultatet sagtens kunne blive endnu mere til den gale side. Iflg. min bog, er dine binyrer disfunktionelle pt og det kan forklare evt. symptomer du fortsat har, trods rette medicinering.

Hva er "normalverdiene"?

Her kan vi have et problem med omregning, da dine egne spytprøveresultater angivet i pmol/L, mens ude i verden (div. kilder) angives spytprøveresultater i enten ng/mL eller i µg/dL.

Det er svært (for mig) at finde algoritmen til kryds-konvertering direkte fra ng/mL til pmol/L. Eller fra pmol/l til µg/dl, for Kevlins skyld? Der er måske nogen som kan omregne det ene til det andet? Min egen "matematik-hjerne" har hypothyreose ædt op for længe siden.
    Uff jeg har slomset litt (igjen) Prøver å rette opp:
    Jeg tok blodprøver og ikke spyttprøver

Så har jeg googlet litt og et av treffene var sundhet.dk
    Link: http://webcache.googleusercontent.co...&hl=no&ct=clnk

Normalområde Serum-kortisol
    Menn og kvinner:
    Morgenverdi kl. 0800: 250-750 nmol/l
    Kveldsverdi kl. 2000: < 280 nmol/l
    Noe variasjon mellom laboratorier. Konferer utførende laboratoriums referanseområder

Om kortisol
    Kortisol er det viktigste glukokortikoid hormon hos mennesket.
    Det dannes i binyrebarken og syntesen stimuleres av ACTH
    Sekresjonen følger ACTHs døgnvariasjon og er derfor høyest på morgenen og lavest omkring midnatt
    Bemerk at endringer i døgnrytmen også medfører endringer i utskillelsen av kortisol

For et år siden var min døgnrytme nesten omvendt av normalen -
    innbiller meg at jeg er i bedre rytme nå

Så forskjellen her er: nmol/l
    og mitt var målt i: pmol/l

Da er det vel bare komma som skal flyttes ... plasser
    Tipper på to plasser, jeg -
    dvs morgen: 2,5 - 7,5 pmnol/l
    og kvelden: < 2,8 pmol/l
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Meget spændende. Godt gået, Anisa. Jeg skal da ha' tjekket de binyrer for alvor, kan jeg se.

Jeg tænker på, om der her et sted findes en samlet liste over laboratorier, som det er værd at ha' med at gøre? Jeg har været inde på mange hjemmesider, hvor man tilbyder sådan noget, men om de er til noget, ved jeg ikke

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Jeg tænker på, om der her et sted findes en samlet liste over laboratorier, som det er værd at ha' med at gøre? Jeg har været inde på mange hjemmesider, hvor man tilbyder sådan noget, men om de er til noget, ved jeg ikke
    De findes listet op på forsiden i boksen "Stoffskifte kunnskap" under "Tests".
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Oct 2011
    Sted
    Region Midt
    Alder
    54
    Meldinger
    525

Standard Sv: Skjoldbruskkirtel - binyrer: en ubrydelig forbindelse

Hej Anisa

Jeg vil lige sige dig TAK for den fine information i tråden her!! Den er virkelig anvendelig for mig

Jeg fik i oktober 2004 en piskemældsskade ved en trafikulykke, og siden har jeg haft en træthedssygdom i den tunge ende.
    Det er bemærkelsesværdigt, at jeg i meget lang tid har haft en oplevelse af/tanke om, at min krop "kører på det forkerte brændstof".

Fordi jeg som så mange andre ofte oplever en bedring sidst på aftenen, har jeg troet, at jeg som måske 90% af alle træthedspatienter, havde for lidt kortisol, så det kunne jo ikke være det...

To ting har imidlertid vendt op og ned på det:
    Første blodprøve i 7 år viser et lavt THS på 0,978, og en cortisol & DHEA-S spytprøve viser for højt cortisol om dagen og lavt til nat, hvor jeg jo altså af og til kan have det bedst (jeg har arbejdet på at få det ned, og det er så lykkedes). DHEA-S er for lavt.

Ydermere viser en brat opadgående cortisol-kurve om aftenen (sidst på eftermiddagen), at brændstoffet ER cortisol!
    Jeg har i lang tid været så afkræftet, at selv det at tage imod hjælp, kan gøre mig mere syg. Jeg ved, at min temperatur (jeg er subfebril) og min puls stiger målbart i de situationer (sammen med smerter og udmattelse naturligvis) - og ser jeg så, at mit cortisol gør lige så Netop før jeg tog den prøve, havde en ven været her for at hjælpe med noget praktisk...

Jeg har meget lidt forstand på stofskifteforstyrrelser, men da jeg ikke har symptomer på højt stofskifte, tænkte jeg, om sagen simpelthen ikke kunne være, at jeg producerer for lidt THS - og nu ser det så ud som om, at sammenhængen er helt åbenlys! Fantastisk!

Oven i købet fandt jeg så tråden her:
    http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...ad.php?t=10382 (Defekt # 1)

Allerede inden havde jeg tænkt på, at det måske kunne have en betydning, at jeg med meget voldsom kraft slog min pande imod en rude i min bil ved ulykken. Fantastisk igen!

Vi møder jo enorme forhindringer og direkte obstruktion, fortolkningsvold og andre ydmygelser i det offentlige sundhedsvæsen, men jeg er fortrøstningsfuld

Jeg arbejder på mange fronter, og nu er det blevet muligt at intensivere "hormon-delen".
    Jeg startede i går på DHEA, har i dag modtaget Ashwagandha, som jeg før kun har taget med andre adaptogene urter og i for lav dosering, og når jeg har fået det kørt ind sammen med progesteron-creme, kan jeg forsigtigt starte på "Thyreoid", som min holistiske læge nu har skrevet ud. Imperisk. Det vil koste alt for mange kræfter at gå tilbage til min praktiserende læge eller igen at forsøge at finde en ny, for at få målt T4, T3 og andet relevant også.

Jeg håber så, at balancen mellem T4/T3 og cortisol stille og roligt vil indfinde sig...
    Siden må jeg så forsøge at få taget blodprøver igen.

Et enkelt spørgsmål:
    Har du nogle tanker om, hvorvidt det kan være muligt, at et fald i cortisol om aftenen, simpelthen direkte kan bevirke en øgning af T4/T3, hvorfor jeg så får det bedre? Det er næsten for vildt

Der er meget guld her. Tak fordi I orker! Der dukker nok flere spørgsmål op

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Skjoldbruskkirtel - binyrer: en ubrydelig forbindelse

Sitat Opprinnelig skrevet av Luuna Vis post
    Jeg fik i oktober 2004 en piskemældsskade ved en trafikulykke, og siden har jeg haft en træthedssygdom i den tunge ende.
    Det er bemærkelsesværdigt, at jeg i meget lang tid har haft en oplevelse af/tanke om, at min krop "kører på det forkerte brændstof".
    Så bliver du nok interesseret i at læse om Posttraumatisk hypothyreose.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte i forbindelse med svangerskap
    Av Monja i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 26-02-10, 03:17
  2. rmer reisesyk i forbindelse med stoffskiftet?
    Av isa1 i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 18-04-08, 19:41
  3. Hva er forskjellen på slitne binyrer og stive binyrer?
    Av Stina i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-08-07, 15:35
  4. Forbindelse mellom stoffskifte og revmatisme
    Av baremei i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 5
    Siste melding: 13-07-06, 22:34
  5. Spørsmål om vekt i forbindelse med hypotyreose.
    Av j24 i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 2
    Siste melding: 05-07-06, 21:54

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn