Side 2 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 49
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Var vel LH? Man sjekker sånt ved infertilitet noen ganger. er ikke noe stoffskiftehormon men hypofysehormon.

TSh ville vært noe høyere ved 8-tiden om morgenen, din ble tatt kl 14 . Senere på ettiddagen er den ihvertfall halvparten av morgentallene men legene legger aldri vekt på tidspunktet.....jeg brant meg selv på det.

nora

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    40

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Var vel LH? Man sjekker sånt ved infertilitet noen ganger. er ikke noe stoffskiftehormon men hypofysehormon.

nora
    Nei, det var LD.
    jeg aner fortsatt ikke hva det er, men de tok det i dag også..

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

muligens et leverenzym laktatdehydroginase eller hva det var.

Medlem siden
    Jan 2008
    Meldinger
    132

Standard

Søk på nettet,godt forklart flere plasser.Men husken min strekker ikke til
    Har noe med levring av blodet-derfor må de som har det følges godt opp under et evt svangerskap..
    Graves Disease siden`99. Senere lavt stoffskifte.
    Ustabil Tsh. Benskjør, mangl. insulin, laktoseint. Prøvd det "meste" av Alt Med.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard

P/S-LD (Laktat Dehydrogenase)
    Referanseområde. Kvinner og menn < 70 år: 105 – 205 U/l

Kvinner og menn > 70 år: 115 – 255 U/l

Indikasjoner. Diagnostikk av hjerteinfarkt. Brukes også som støtte i diagnostikken av en rekke andre tilstander, se under tolking.

Prøvetaking. 0.5 ml hemolysefritt serum eller Li-Heparin plasma.

Tolking. LD katalyserer reaksjonen: pyruvat + NADH + H+ = laktat + NAD+. Enzymet finnes i cytoplasma i alle kroppens celler. LD består av fire polypeptidkjeder, som kan være av to typer: H og M. Slik fåes 5 isoenzymer: H4, H3M1, H2M2, H1M3 og M4, som benevnes h.h.v. LD-1, LD-2, LD-3, LD-4 og LD-5. Isoenzymene er ulikt fordelt i ulike vev: LD-1 og LD-2 er de dominerende isoenzymer i myokard, nyrer og erytrocytter. I lever og skjelettmuskulatur dominerer LD-4 og særlig LD-5. I de fleste andre organ, som lunger, milt, lymfeknuter og lymfocytter, dominerer LD-2, LD-3 og LD-4. Biologisk halveringstid i plasma er ulik for de ulike isoenzymer: for LD-1 er halveringstiden ca. 5 døgn, for LD-5 ca. 10 timer. Kun høye verdier har klinisk betydning, men total S-LD er en uspesifikk indikator på celleskade. Ved akutt myokardinfarkt sees begynnende økning av S-LD etter 8-12 timer, med maksimal verdi etter omkring 24-48 timer, og normalisering i løpet av 7-12 døgn etter smertedebut. Ved en rekke andre tilstander kan S-LD være økt: hemolytiske anemier, perniciøs anemi, myelogene leukemier, lungeemboli, hepatitt, leverstuvning, nyreinfarkt, maligne lidelser, hyperthyreose. Økning opp til to ganger utgangsverdi sees ved maksimalt muskelarbeide. Moderat økning forekommer i normale svangerskap.
    http://www.helse-sunnmore.no/lab/analys ... D__(Laktat

Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    40

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma
    P/S-LD (Laktat Dehydrogenase)
    Referanseområde. Kvinner og menn < 70 år: 105 – 205 U/l

Kvinner og menn > 70 år: 115 – 255 U/l

Indikasjoner. Diagnostikk av hjerteinfarkt. Brukes også som støtte i diagnostikken av en rekke andre tilstander, se under tolking.

Prøvetaking. 0.5 ml hemolysefritt serum eller Li-Heparin plasma.

Tolking. LD katalyserer reaksjonen: pyruvat + NADH + H+ = laktat + NAD+. Enzymet finnes i cytoplasma i alle kroppens celler. LD består av fire polypeptidkjeder, som kan være av to typer: H og M. Slik fåes 5 isoenzymer: H4, H3M1, H2M2, H1M3 og M4, som benevnes h.h.v. LD-1, LD-2, LD-3, LD-4 og LD-5. Isoenzymene er ulikt fordelt i ulike vev: LD-1 og LD-2 er de dominerende isoenzymer i myokard, nyrer og erytrocytter. I lever og skjelettmuskulatur dominerer LD-4 og særlig LD-5. I de fleste andre organ, som lunger, milt, lymfeknuter og lymfocytter, dominerer LD-2, LD-3 og LD-4. Biologisk halveringstid i plasma er ulik for de ulike isoenzymer: for LD-1 er halveringstiden ca. 5 døgn, for LD-5 ca. 10 timer. Kun høye verdier har klinisk betydning, men total S-LD er en uspesifikk indikator på celleskade. Ved akutt myokardinfarkt sees begynnende økning av S-LD etter 8-12 timer, med maksimal verdi etter omkring 24-48 timer, og normalisering i løpet av 7-12 døgn etter smertedebut. Ved en rekke andre tilstander kan S-LD være økt: hemolytiske anemier, perniciøs anemi, myelogene leukemier, lungeemboli, hepatitt, leverstuvning, nyreinfarkt, maligne lidelser, hyperthyreose. Økning opp til to ganger utgangsverdi sees ved maksimalt muskelarbeide. Moderat økning forekommer i normale svangerskap.
    http://www.helse-sunnmore.no/lab/analys ... D__(Laktat

Tusen takk!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    40

Standard

Nå forstår jeg ingen ting.....
    Ringte legen for å høre om de hadde fått svar på blodprøvene....
    De hadde fått svar på FT4, den har plutselig steget fra 8,6 til 13
    Og TSH hadde sunket fra 2,1 til 1,64.
    Anti-tpo hadde de ikke fått svar på enda.
    Jeg har fortsatt like mye symptomer, og er inne i en dårlig periode, men siden tallene stiger/synker og jeg nå er innenfor "normalen" så er det vel tvilsomt at jeg får lov til å starte med behandling på fredag.
    Jeg som håpet at jeg endelig hadde fått et svar på hvor alle plagene mine kom ifra! :(

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,332

Standard

Hei, det er vanlig at de tar en til prøve, fordi som du ser ft4 kan stige samt TSH falle, for eksempel fordi man har vært syk.

Jeg vil imidlertid si at en ft4 på 13 er lav også, og at vi har hatt en del mennesker innom her med en slik ft4 og symptomer. Det er nemlig også et tidsaspekt her, altså hvis man har hatt for lav ft4 for en selv i lengere tids, sa oppstår symptomer også.
    Hvis man har en kortere tur ned til en lav ft4 gjrø det nok ingenting....men en ft4 på 13 gir problemer også hos en del.
    Vet om en som var veldig syk mend en ft4 på 17, pog som ble så mye bedre med medisinering.

Det går an å be om en prøve. at man prøver levaxin i 6 mnd.
    Jeg selv gjorde det (forlangte en prøveperiode) mot legens vilje og merket straks at jeg fikk akkurat det jeg manglet (og føttene ble varme igjen og tunga var ikke lenger så stor og mye annet falt på plass)
    Det var forresten aldri noen problemer å få mer levaxin, gikk til det andre legesenteret og fortalte jeg brukte thyroxin og fikk resept.....og blodprøver også.
    nora

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    40

Standard

Tusen takk for svar nora!
    Da er vel ikke alt håp ute alikevel da.
    Får bare håpe legen vil gi meg Levaxin.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    40

Standard Lavt stoffskifte?..... Sekundær?..

Hei og hopp!
    Jeg var innom her for litt over et år siden.... jeg hadde da fått beskjed av gyn om at jeg hadde litt lavt stoffskifte og burde ta nye prøver for å dobbeltsjekke. Da hadde jeg Ft4 på 8,6 (ref:12-22) og Tsh på 2,1 (ref:0,27-4,20)
    På kontroll prøvene var ft4 steget til 13 (12-22) og Tsh var på 1,64 (0,27-4,20) hva anti tpo var på disse prøvene vet jeg ikke. Fastlegen sa at dette var helt normalt, og at jeg ikke skulle tenke mere på det...... lur som jeg var hørte jeg på han selv om jeg hadde mange symptomer på lavt stoffskifte.

Grunnen til at de første prøvene hos gyn ble tatt, er at jeg prøver å bli gravid, noe som ikke er like lett har jeg funnet ut.....

Legen tok syklus prøver av meg for 2 år siden for å finne ut om jeg har eggløsning, noe han da sa at var helt i orden...... i januar i år ba jeg om å få en utskrift av de prøvesvarene..... og alt var ikke helt i orden... jeg produserer for lite av både eggmodningshormoner og egg løsningshormoner....
    Legen hadde jo selvfølgelig IKKE sendt disse prøvesvarene til gyn,men hun så på ultralyd at jeg ikke hadde eggløsning, så hun satte meg på dobbel dose med noe som heter pergotime, som er eggløsnings stimulerene......
    Etter 1 år og 5 dobble kurer var jeg tilbake hos gyn nå i mars for ny ultralyd.... og jeg har ikke hatt noen effekt i det hele tatt av pergotime.... jeg har ikke engang klart å modne/slippe ett eneste egg på ett år
    Gyn mente jeg burde få sjekket stoffskifte på nytt, og skrev ut skjema til stoffskifte prøver og nye syklus prøver.... jeg måtte vente til mensen kom før jeg fikk tatt de prøvene, men jeg hadde en legetime to dager etter besøket hos gyn, og da ba jeg om å få nye stoffskifteprøver......

Disse prøvene viser: Ft4: 9,8 (12-22) Ft3:4,8 (3,1-6,8) Tsh 2,1 (0,27-4,20)
    og anti tpo:12 (0-35)
    Alt er innenfor normalen bortsett fra FT4, men symptomene har ihvertfall ikke blitt mindre det siste året... heller mere.

Legen min er veldig TSH fan, så her er det ikke snakk om noen medisiner så lenge den er innenfor normalen.

Han lingte meg ikke engang og sa ifra om prøvesvarene.... jeg spurte selv om å få dem når jeg var inne for å ta nye syklusprøver+ stoffskifte prøver som skal sendes til gyn.
    Legesekretæren så at ft4 var lav og ringte inn til legen, som sa at han skulle se ann svarene på de prøvene jeg tok da, og sende meg et BREV..... ikke snakk om å få noen time der nei!!

Men nå har jeg lest litt rundt, og funnet ut at alle mine blodprøver peker mot sekundær hypotyreose..... både stoffskifte verdiene og mine manglende fertilitets hormoner.... hvis jeg har forstått det riktig er alt dette styrt fra hypofysen.
    Og da er det jo ikke så rart at legen ikke reagerer.... det er jo under 2% av de som får hypotyreose som får den sekundære versjonen........

Nå vil jeg gjerne ha deres syn på saken.... jeg vet ikke mye om hypotyreose, hverken den ene eller den andre sorten, men er jeg helt på jordet, eller er dere enig i min teori om sekundær hypo?

Og hvordan skal jeg i såfall gå frem for å få legen til å undresøke dette nærmere?
    Regner med å få svar på de siste prøvene over helga, og hvis de viser det samme skal jeg krangle meg til en time. Men jeg trenger noe å slå i bordet med.... Noen tips?

Dette ble visst langt og dårlig forklart før jeg kom til saken, tusen takk til dere som gadd å lese alt!

Side 2 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

1. Min datter på nå 14 år fikk endelig begynne med Levaxin
    Av jorunnhf i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 23
    Siste melding: 13-07-10, 16:35
  2. YES!!! Endelig... Jeg nå få begynne på Liothyronin
    Av grynet i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 14
    Siste melding: 14-01-08, 22:03
  3. hvorfor har jeg fått hjertebank når jeg sluttet med levaxin?
    Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 5
    Siste melding: 03-05-07, 22:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn