Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 26
    Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    33

Standard Struma. Kun lavt TSH

Hva kan det bety når det er kun TSH som er lavt?

Min blodprøve viste:

TSH = 0,29 (ref :0,35 – 4,70 mU/l)
    Fritt T4 = 13 (ref : 9 - 24 pmol/l)

Jeg fikk kopi av resultatet sendt i posten. Har time med lege om 14 dager, men er selvsagt nysgjerrig på hva dette vil si.

Hva sier dere erfarne?
    Multiknutestruma 2008. Hva kan jeg vente meg etter operasjon?
    • Total thyreoidectomi 2013 pga stort multiknutestruma

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Ikke bare TSH som er lav her.
    fT4 er et bufferlager for fT3 - det er der for å sikre en jevn tilgang av fT3, som er kroppens stoffskiftehormon.
    fT4 må ha en viss størrelse for å lage nok fT3, og det er normalt at fT4 varierer innen vide grenser for å klare dette.
    Så - isolert sett er din fT4 innenfor de grenser man får når man måler dette hos en mengde mennesker.

Når en ser isolert på TSH, er det mange som har en slik verdi, og blir tolket som at TSH sier at fT4 er OK, eller litt høy.

Men.....
    Man kan ikke se noen prøver isolert, de må og skal tolkes i den sammenheng de er tatt. (og det kan være vanskelig her da....)

Det er slik at fT4 på 13 er for lav hvis den har vært slik lenge, og det normale er da at TSH skal stige for å slippe mer jod inn til kjertelen, for da blir det produsert mer T4 - så den blir høyere.

Og TSH på 0,29 er alt for lav til at dette kan skje.

Slik tilstand er sjelden og tyder på at det kan være noe feil med selve produksjonsapparatet til TSH - såkalt sentral hypothyreose - eller den enda sjeldnere tertiale hypothyreose.

Såvidt jeg vet tar man en blodprøve som heter prolaktin som kan si endel om hva man så skal gjøre videre.
    Ofte utredes man så av endokrinolog på et sykehus for dette.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    33

Standard

Tusen takk for et svært utfyllende svar. Kjempetaknemlig for at du tok deg tid til å svare.

Jeg er under utrednig for psoriasis atritt (autoimmun leddsykdom), og er litt spent på om de vil se en sammenheng med disse prøvene eller ikke.

Ble litt nysgjerrig nå, så jeg legger inn noen tidligere tall fra prøver som jeg har tatt. Ser hvertfall at TSH har sunket jevnt.

ref:
    TSH = 0,35- 4,5
    F4 = 10-23
    F3 = 2,8 -7,1

2003
    TSH : 0,65
    Fritt T4: 11,6

2004
    TSH : 0,56
    Fritt T4 : 15
    Fritt T3: 3,8

2005
    TSH : 0,47
    Fritt T4 : 18
    Fritt T3: 4,7

2007
    TSH 0,49
    Fritt T4 10
    Fritt T3 4,1

2008
    TSH : 0,29
    Fritt T4 : 13
    Fritt T3: ikke tatt

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Det er jo da naturlig at prolaktinet er høyt, men om det kan forårsake forstyrrelser i TSH-produksjonen vet jeg ingeting om.
    Det er muligens en gordisk knute her ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    33

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Det er jo da naturlig at prolaktinet er høyt, men om det kan forårsake forstyrrelser i TSH-produksjonen vet jeg ingeting om.
    Det er muligens en gordisk knute her ?
    Jeg aner ikke. Føler meg helt lost. Hva er gordisk knute?

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Slik tilstand er sjelden og tyder på at det kan være noe feil med selve produksjonsapparatet til TSH - såkalt sentral hypothyreose - eller den enda sjeldnere tertiale hypothyreose.
    Jeg har prøvd å googlet litt uten å finne noe særlig om sentral hypothyreose eller tertiale hypothyerose. Har du noen linker?

Sitat Opprinnelig skrevet av Minimax
    Jeg aner ikke. Føler meg helt lost. Hva er gordisk knute?
    Uff, herregud Du mente selvsagt ikke en fysisk knute, men en problemstilling..
    Nå ble jeg litt flau, he he.. var bare så opptatt av alle trådene om knuter og kuler

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Prøvene dine viser endel variasjon i fT4 mengden - som ikke ser ut til å skyldes TSH variasjoner. Det kan være flere årsaker til dette og en av dem går mot at det sentrale - som det er en liten mulighet for kan skapes av prolaktin.
    Det er bare en blodprøve for å sjekke dette. Om den er lav må man finne et annet "spor" å lete i.

Gordisk knute er bare ett uttrykk.
    Betegner vel egentlig en situasjon som er vanskelig å løse.
    (man klarte ikke knyte den opp, så den ble hugget over for å løse problemet)

Det sentrale i reguleringen av alle hormoner er hypofysen - og i stoffskiftesammenheng får den sin info fra hypotalamus - som da betegnes som det tertiære element.
    En kan mistenke disse når TSH er lav og ikke reagerer med å øke når fT4/fT3 er lave, fordi det er her TSH produseres.

Nora - som skriver her, har en kjempeside som sikkert omhandler disse forhold - men du må lete... http://www.nora.heime.net/thyroidpage.html

Merete skriver også her og har også en fin side : http://www.sonjas-stoffskifteforum.i...play.php?f=309

Ellers prøvde jeg å søke og det var lite å finne på Norsk.

Prolaktin er betennelsesdempende og er høyt ved mange autoimmune prosesser.
    Sist endret av Mod; 21-11-13 kl 07:34 Begrunnelse: Lenker korrigert

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    33

Standard

Nå har jeg surfet og surfet og lest og lest rundt om på nett. Og helt ærlig blir jeg mere bekymret enn beroliget. :(

Vanligvis er jeg flink til å ikke ta sorgene på forskudd, men nå krisemaksimerer jeg resultatene
    Hva om , hvis om, tenk om ..... Tenk om det er kreft?
    Ville ikke revmatolog ringt meg om prøvene viste alvorlig avvik?
    Jeg har hatt kreft tidligere, og min far døde ung av kreft, så jeg er nok over gjennomsnitlig bekymret for dette :(

Kan TSH varierer av helt andre, ufarlige ting?

Fant mye på capiodiagnostikk, lang link da, men her er den:

http://www.unilabs.no/Fagomrader/Uni...deafunksjoner/

EDIT/Mod: 2008-09-15 Capio Diagnostikk skifter navn til Unilabs!
    Sist endret av Mod; 21-11-13 kl 08:01 Begrunnelse: Lenke korrigert

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

De er jo et problem da.
    Men det er helt meningsløst å spekulere for det er jo så mange muligheter.
    Kunnskap er bare en fordel og linken din er flott sakelig info - det trenger du mer av.
    Og alle som får slike tilstander må ha tolmodighet - det er en treg materie å nøste opp. Selve behandlingen er også treg. Tabletten du tar i dag virker ikke før om flere uker og så må man vente på blodprøveresultater osv.

Håper du finner kunnskap som kan berolige deg.
    Siden her har en søkefunksjon øverst på siden - her er de fleste emner omtalt.

Medlem siden
    Jul 2008
    Sted
    Vestlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    33

Standard

Noen som vet hva euthyreot betyr?

Fant det i denne sammenhengen:
    Merk at lav TSH også finnes hos enkelte euthyreote pasienter. Frekvensen av dette fenomen kan være avhengig av anlysemetode. I slike tilfeller vil imidlertid fritt tyroksin være innen referanse¬området og indikere at pasienten er euthyreot.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard

Det er en betegnelse på at thyreoideahormonene forekommer i normale mengder og forhold i blodet.
    Mrk.
    Dette betyr ikke at stoffskiftet som sådan er iorden.
    Det finnes tilstander hvor det er mer enn nok stoffskiftehormoner i blodet, men stoffskiftet er lavt - fordi de ikke slipper inn i cellene.

Jamnført med dine verdier, så har du et slikt forhold som du siterer.
    Din fT4 er jo innenfor referanseområdet.
    Så er det desverre mange behandlere som ikke tenker lenger - de ser prøveresultatene og tar en avgjøresle på det.
    Og det blir fullstendig feil !
    Legen skal analysere deg - din sykehistorie, dine symptomer og hvis blodprøven kan støtte og hjelpe i det arbeidet, så gjerne for meg.
    Men den han ikke overstyre.
    Det er faktisk du som sitter med svaret - du er faciten alt skal måles opp mot.
    Finner du en slik lege, så behold denne !

Det finnes garantert mennesker som lever bra med slike verdier som du har - men de har ikke symptomer.
    Og det gjør jo en forskjell da ............

Side 1 av 3 123 Siste

Lignende tråder

1. Nytt liv etter operasjon
    Av gevega i forumet Operasjon for Hashimoto's
    Svar: 25
    Siste melding: 12-02-15, 21:52
  2. FT4 og TSH verdier etter operasjon
    Av Gulsol i forumet Operasjonssalen
    Svar: 1
    Siste melding: 21-01-10, 16:01
  3. FT4 og TSH verdier etter operasjon
    Av Gulsol i forumet Normalverdiene?