Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Standard Kjernesunn familie – Slik gjør du det!

Sitat Opprinnelig skrevet av Lillepus88 Vis post
    Tanken din må være at alt du spiser skal være så næringsrikt som mulig. Ingen prosessert mat hvis du overhodet kan unngå det. All mat lages fra bunnen av og jo ferskere jo bedre. Kutt ut kumelk, gluten og sukker fra dietten. Masse grønnsaker, maks en frukt om dagen, kun rent kjøtt og ren fisk, mao ikke fiskepinner, pølser og sånt. Prøv det i to måneder, for hjelp kan du kjøpe den danske boken "Kjernesunn familie" som har kommet på norsk.
    Nu håber jeg ikke, det her kommer til at lyde sådan helt vildt mavesurt, men ...
    Jeg bryder mig ikke om 'Kernesund familie'-bøgerne. Jeg er stødt over, at de dels er så fanatiske, dels tilsyneladende hævder, at deres livsform er sund for ALLE.
    Det tror jeg simpelthen ikke på. At mange mennesker i vores del af verden spiser for meget og spiser rigtig dårligt, fx mad med sukker og kemikalier i lange baner, er jeg ikke i tvivl om. Jeg er heller ikke i tvivl om, at man ved forskellige sygdomme og dårligdomme har / kan have andre /større behov for diverse end gennemsnittet kan holde til at leve med. Det er bare ikke det samme som at alle har godt af samme levevis.
    Bøgerne er efter min opfattelse skrevet i et kampagnesprog, der nærmest virker som om, alle skal overtales til at føle sig syge og dårlige og gøre noget helt ekstraordinært.
    Jeg arbejder selv med kommunikation og bliver stødt over selve det sprog, der virker som om, det er skrevet til en reklame, sådan à la "Kunne du også tænke dig at smide et par kilo og opleve, hvor frisk, glad og forynget, man bliver af god mad?" Ja, hvem kunne ikke det, tænker jeg så. Man kan jo blive helt fristet til at hoppe på.
    Men så er det, man efter min opfattelse skal inddrage andre kilder. Vi har ikke samme behov allesammen! Nogle må tabe sig på andre /lidt andre måder. Det enkelte menneskes behov afhænger jo af mange ting. Hvorfor fx gøre alt rugbrød til et problem?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Medisinert, men ikke bra? Maten påvirker hormonene!

Hej Nielsigne (sikke på tværs du er, lissom jeg )
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    Hvorfor fx gøre alt rugbrød til et problem?
    Fordi rugbrød er ikke rugbrød mere.... Da man har "opfundet" rugbrød i gamle dage, har forberedelsesprocessen været anderledes end i dag, hvor man fremstiller rugbrød i ekspressfart (for at tjene flere penge) og selv opskrifter på hjemmelavet rugbrød følger denne "tidsfaktor", så rugbrød bliver mere giftigt end det er sundt.

I gamle dage har man ikke brugt gær, men har dyrket "brødferment" til at hæve brødet og før det var parat, var der ingen bagning af brød. Når bagningen omsider kom i gang, var processen så rolig og så langvarig, at bl.a. fytinsyre (fytin) nåede at blive spaltet (uskadeliggjort) og selv det groveste brød blev letfordøjeligt og ikke længere forsyrede tarmindholdet = fredelig fordøjelse. Det kunne tage op til 3-4 dage (afhængig af årstiden = temperaturen indendørs) fra brødet var sat over, til det var færdigbagt. Bl.a. derfor har man haft faste brødbagningdage i fortidens husholdninger, da processen var så omstændelig, at det var praktisk umuligt at have friskbagt brød på bordet hver dag. Man bagte til flere dage ad gangen og datidens brød var også meget mere holdbart end i dag. Det var den lange ovntid, der gjorde brødet fuldbagt. Det er rugbrød ikke i dag.

I dag tilsættes brøddej diverse hæveremedier inkl. "uforgæret" gær og hævetid/bagetid er kort. Resultat = et kvartråt, tungt og klæbrigt brød på bordet og i maverne. Resultat = sur tarm, hæmmet optagelse af mineraler, forringet optagelse af de øvrige mikronutrienter fra tarmindholdet, oppustede maver og sure opstød, allergier og intolerancer, autoimmun-triggere mod tarmindhold først og dernæst mod tarmens slimhinder = tarmsygdom. Kan man først trille en kugle af brød mellem fingrene, er det ikke egnet til menneskeføde, men det ved vi ikke noget om. Tværtimod, får vi at vide alle vegne, at "brød-skal-der-til". Vi tror på det, fordi ingen husker (eller ved) hvordan sundt brød skal se ud, smage og "føles" i munden og i maven.

Årsagerne til at brød er ikke længere et sundt fødemiddel er profit. For landbruget, for levnedsmiddelindustrien og for bagere, hvor tid er afgørende faktor. Jo kortere tid til fremstilling af et produkt (her brød), jo højere rentabilitet. Vi betaler for det med både penge og med helbred, selv om det sidste sker på så langt sigt, at de fleste kan slet ikke længere opfatte forbindelsen mellem helbredet og "underbagt" brød over mange år.

Jeg selv bare elsker rugbrød, men får jeg mere end to halvskiver om dagen - puster min mave op, jeg får halsbrand og sur/løs mave. Sådan var det ikke altid, men sådan er det nu og jeg kender flere med lignende erfaringer.... Derimod er det helt uden "konsekvenser", når vi spiser de alternative "brød" bagt efter opskrifter til glutenallergikere og dette uden at nogen af os har glutenallergi....

Om andre (gode) grunde til at forsage det klassiske brød kan læses her (Google Books) og på Scdiet.org's hjemmeside kan læses mere om forbindelsen mellem brød og tarmsygdomme her.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Medisinert, men ikke bra? Maten påvirker hormonene!

Jeg bryder mig ikke om 'Kernesund familie'-bøgerne. Jeg er stødt over, at de dels er så fanatiske, dels tilsyneladende hævder, at deres livsform er sund for ALLE.
    Jeg tager det ikke så tungt, med "kernesund families" fanatisme.... Når jeg tænker på tilsvarende "fanatisme" staten promoverer de berømte 8 kostråd med, og de langsigtede skader på helbred, disse kostråd bedriver - foretrækker jeg Den Kernesunde Familie når valget står mellem de 8 kostråd og ingen alternativer.

Jeg håber at du kan bære over med det, der irriterer dig i deres "stil", Nielsigne. For uanset om man bryder sig om det eller ej, er deres kostbudskaber ubetinget helsebringende for alle mennesker med endokrine sygdomme, og alle mennesker (endnu) uden. Selv sælger jeg gerne sjælen til hvad som helst, hvis prisen er bedre helse til mig og andre. Og det er dog en kendsgerning, at mens livsstilssygdomme følger tæt i kølvandet på de 8 kostråd, er de samme livsstilssygdomme på retur hos dem, der lægger kosten om, væk fra dem og hvis fænomenet "Kernesund familie" kan få folk til at lægge kosten om, bærer jeg gerne over med andre irritationsmomenter.

Jeg har to yndlings-kostbloggere: en dansk og en norsk. Den danske hedder... Kostbloggeren og den norske bærer det gådefulde navn nmgds på bloggen Når mat gjør deg frisk… (før hed den: Når mat gjør deg syk…) Fælles for dem begge er, at deres budskaber reelt beskriver den ideelle kost for mennesker med thyreoidea- og andre endokrine sygdomme.

Den norske blog har haft flere positive omtaler af det danske kernesund-familie-fænomenet og skrev om det bl.a. i artiklerne: Kjernesunn familie skaper vill debatt i Danmark og Sunt eller kvakksalveri? I Danmark tar de faktisk debatten.., hvis det skulle interessere nogen at læse om.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Standard

"Fordi rugbrød er ikke rugbrød mere" ...

Ikke ALT rugbrød kvalificerer sig til den begrundelse. Her i huset er vi så ekstreme, at vi bager selv ... Og der er rug, vand, salt og (hjemmelavet) surdej i dejen + en håndfuld havregryn. Det bliver en tung dej, men vi har gode forme at bage den i, og så går det.

Dét brød vil jeg helst ikke undvære !! Eneste alternativ, som er værd at spise, er pumpernickel - fra Aurion.

At der er rigtig meget dårligt brød på markedet vil jeg give dig fuldstændig ret i.

Men man kan gøre noget selv - og der er ingen grund til at ta' det mod og den bevidsthed væk fra folk

Også når jeg en sjælden gang får hvedebrød, er der enorm forskel på, om det er hjemmelavet eller ej. Og er det ikke, spiser jeg det ikke ... længere. Prisen er for høj!

Nej, de 8 kostråd virker ikke for alle!

Og der er brug for andre råd til alle mulige ...

Men det er et stort kommunikationsmæssigt problem, at der er så pokkers mange nuancer; det går altid galt, når så mange skal forstå avancerede ting. Alene den kvababbelse, mange nu føler, når en ekspert af en slags udtaler sig om ditten og datten, lukker ørerne på mange. SÅ er der det ene, og så er der det andet. Så skal vi ha' vilde mængder af tomater, og et ar måneder efter må vi næsten ikke få nogen...
    Fx havde vi efterhånden fået en forståelse af, at det er bedst at spise flere gange om dagen. Mellemmåltider slanker osv ... hvorefter en forskergruppe dukker op på politiken.dk og fortæller, at de lige har lavet undersøgelser, som viser det stik modsatte
    Der er kun ét at gøre: Mærke efter på sin krop og tænke selv. Og så kan man jo søge og finde råd, der stemmer med det, man har brug for, inspiration til opskrifter osv.

Det, der ****er mig af (undskyld udtrykket, men det gør det altså!) ved Kernesund familie er den her hellighed, de /den omgiver sig med. Det præsenteres ikke som en mulighed men nærmest som en trosbekendelse. Det skrives i et decideret kampagnesprog, der får folk til at føle sig sundere, allerede mens de læser. Så må de ud og købe nogle flere bøger, om de så for alvor har noget ud af rådene eller ej. Det ligner for mig at se mere en god forretning end så meget andet. Hvad kvalificerer dem til at give råd om at blande olier i modermælkserstatning, fx? Og hvad med alt det soja? Jeg var da nærmest været ved at dø, da jeg kom til at drikke sojamælk i sommer. Jeg drak uhomogeniseret, upasteuriseret mælk igennem hele min opvækst, og jeg føler, jeg har det godt med mælk. Jeg har lyst til at drikke mælk - økologisk, uhomogeniseret

Men pointen er for mig at se, at man altid skal inddrage flere kilder.

...men æh, på tværs, joh
    Det er ikke altid så dårligt ... Nogle gange giver det brændstof?

Bedste hilsner
    Nielsigne

... men egentlig forstår jeg ikke, hvordan der blev en særlig tråd ud af denne snak om kernesund-halløj. Til gengæld måtte jeg le, da jeg så, mit udtryk i et af mine indlæg var blevet erstattet af små stjerner
    Som lynet!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,231

Smile Sv: Kjernesunn familie – Slik gjør du det!

"Fordi rugbrød er ikke rugbrød mere" ...

Ikke ALT rugbrød kvalificerer sig til den begrundelse. Her i huset er vi så ekstreme, at vi bager selv ... Og der er rug, vand, salt og (hjemmelavet) surdej i dejen + en håndfuld havregryn. Det bliver en tung dej, men vi har gode forme at bage den i, og så går det.
    Gammeldags rugbrød, af den slags der ikke ødelagde helbredet var slet ikke bagt i forme. Forme blev først anvendt da man har opfundet den hurtige metode dvs. den "økonomiske". Det var man nødt til, da den "ny"dej var en ubestemmelig, halvfast og klæbrig masse, der ville flyde helt ud, uden en bageform. Det er hip som hap, om der bages hjemme eller på fabrikken.

Den oprindelige fremgangsmåde: først dyrker man surdej; så rører man en fordej, der får lov til at hvile et døgns tid; så rører man og ælter dejen, der efterhæver koldt et døgns tid. Når den har fået sin tid, formes dejen til runde eller aflange brød (der holder formen uden bageforme) og så bages det i en ovn ved meget høj temperatur, man nærmest kun kan nå op på (i private husholdninger) i gas- eller kulovne.

Den slags brød hindrer ikke god tarmfunktion, ødelægger ikke mikronutrienter i tarmindholdet, og ej heller hindrer optagelse af hormoner, alt for meget og for "råt" eller "halvråt" fiber netop gør. Derfor er alt for meget fiber fra alt for meget groft brød (og andet) ikke det bedste at spise for thyreoidea-syge. Det gælder også raske, hvis thyroxin ligeledes ikke kan trænge gennem "fiber-muren", de kommer i underskud og hvis "masser af brød/fiber" er en fast bestanddel i deres kost, er det kun spørgsmål om tid, før de udvikler mangeltilstande, i lighed med dem vi kender her på forummet. Der er så mange risci forbundet med brød, som det er i dag, at jeg hellere fraråder end jeg anbefaler, men det betyder ikke, at nogen skal gøre noget, bare fordi jeg skriver om, hvad jeg mener er galt med vores brød i dag.

Øv, Nielsigne... det lyder ikke som om du gider give mine links en chance, men springer mit bidrag over og holder fast ved dit. Det er også i orden. Det gør folk bag den "kernesunde familie" også. Med fortegn modsat dit, men lige så overbevist om deres er de, som du er om dit.

Jeg mener selv, i modsætning til "eksperterne" vi ser så mange rundt omkring, at folk skal have lov til at træffe deres egne valg, uanset hvad jeg måtte mene om det. Det er, trods alt ikke dem alle, der er nemme ofre for måden andres erfaringer præsenteres på. Ganske som du selv skriver...
    Der er kun ét at gøre: Mærke efter på sin krop og tænke selv. Og så kan man jo søge og finde råd, der stemmer med det, man har brug for, inspiration til opskrifter osv.
    At der anbefales at cutte mælk og mælkeprodukter, gør mig ikke noget - jeg var vokset fra mælk da jeg var ca. 5 år gammel (det gjorde min søn også) og jeg har aldrig savnet den siden. Soya ved jeg er skidt og jeg har aldrig kunne lide det alligevel: væk med den. Andre anbefalinger svarer pænt til, hvad jeg selv trives med.... og således tror jeg andre mennesker handler også: vælger hvad de mener er godt for dem, og fravælger hvad de enten ikke kan lide eller hvad de ikke kan tåle, og så er den ikke længere. Og da slet ikke, når så mange forældre til mindre børn har opdaget, at så snart de har cuttet mælken fra kosten, forsvandt også børnenes mellemørebetændelser og snottede næser, tilbagevendende i lange baner, uanset årstiden. Det var nemlig også min erfaring den gang jeg var mor til et lille barn: nul mælk = nul luftvejsinfektioner. Det var ca. 30 år siden og længe før de "kernesunde" havde præsenteret tanken for den store offentlighed.

Når først den slags generende unåder forsvinder som følge af omlægning af kosten, ja, så lytter man mere opmærksomt til andre anbefalinger og tester dem i eget køkken. Virker det, så er det godt. Virker det ikke, ja, så er der ingen dødsstraf for at vende tilbage til sin gamle kost.

Sådan skulle det gerne være: frihed til selv at vælge/fravælge.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,362

Standard Sv: Kjernesunn familie – Slik gjør du det!

Hej Anisa

Jeg tror, jeg har formuleret mig for bombastisk; jeg har ikke på noget tidspunkt ment, at der ikke kunne være god råd iblandt hos den såkaldt kernesund familie. Jeg er kun ude efter den form, det præsenteres i, fordi den efter min opfattelse er for dogmatisk og generaliserende. Og så altså fordi jeg mener, der er nogle 'nitter' imellem. Dertil provokerer det mig, at de præsenterer sig, som om, de var en reklame i et ugeblad, og at de ligner en pengemaskine. De er nogle journalister, der har gået nogle ting igennem med deres dreng og derigennem har de fået øje for, at folk gerne vil høre om ernæringsmæssige alternativer. Det gør dem jo så bare ikke til ernæringseksperter, men det er der nogle, der tror, de er, og med de forslag, de ind imellem præsenterer, som fx den med olie i modermælkserstatning, kan det så evt. have nogle ret drastiske konsekvenser.

Men jeg synes jo lige præcis, folk skal have lov at vælge selv. Det kræver jo så, at man ikke nødvendigvis abonnerer på et helt system men inddrager forskellige kilder. Det er selvfølgelig ret besværligt, fordi de nogle gange modsiger hinanden. Som nu fx det med de 8 kostråd og så kernesund. Nogle kan ikke bruge det ene, andre kan ikke bruge det andet. Og så er der dem, der bare kombinerer. Jeg kender også en, der har et par kernesund-bøger, fordi hun har fundet nogle opskrifter i dem, som hun synes smager smaddergodt ... Så der er jo mange veje.

Lige mht rugbrød er det sådan, at det her i huset hæver i et halvt døgn ad gangen, og der er da visse ligheder med den gammeldags facon, du skriver om. Men vi kan selvfølgelig ikke bage ved de der helt høje temperaturer osv. Imidlertid føler jeg, det her brød gør mig godt Hvis vi af en eller anden grund ikke får bagt, så der går to-tre dage uden det her rugbrød, er jeg helt elendig ... Og jeg undværer meget hellere ris og alt det der, hvis bare jeg kan få mit rug !

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Exclamation Sv: Kjernesunn familie – Slik gjør du det!

Jeg er kun ude efter den form, det præsenteres i, fordi den efter min opfattelse er for dogmatisk og generaliserende. Og så altså fordi jeg mener, der er nogle 'nitter' imellem. Dertil provokerer det mig, at de præsenterer sig, som om, de var en reklame i et ugeblad, og at de ligner en pengemaskine.
    Kernesund families seneste skud på stammen: "Hormonkoden", hvilket netop på dette forum bør kunne gennemskues...
    FruStration har postet en ny tråd om det Advarsel! Kernesund - Hormonkoden.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Lignende tråder

1. Familie svigter....
    Av Anisa i forumet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Svar: 14
    Siste melding: 03-03-12, 22:26
  2. Samliv og Familie
    Av Pebles i forumet Familielivet med stoffskiftesykdom
    Svar: 4
    Siste melding: 02-02-10, 09:51
  3. Er det virkelig slik?
    Av Sofiemor i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7