Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    57
    Meldinger
    109

Standard Hydrokortison og bivikninger

Jeg har tatt kortisol blodprøve og hadde 120 (138-690) kl 08, og 110 kl 19. Skal ta salivatest om en uke.

Men hva betyr disse tallene? Er kortisol veldig varierende og kan den være høy ved neste måling? Vil det bare synke og vil jeg få Addison?

Har fått en prøveperiode med Prednisolon og har tatt 10mg hver dag. Blir roligere av den, minn "indre uro" blir borte. Lunta blir på en måte lengre..

Legen min er kjempestressa og har ikke tid til å forklare, eller vet kanskje lite om dette?

Dere som bruker kortison, går dere opp i vekt? Er redd for kortison bivirkninger men de unngår man kanskje siden man bare får noe man mangler??

Jeg har Hashimoto og begynte på Levxin for snart 4 uker siden. Føler meg bedre men det "mangler noe".

Hilsen Gekko med mange spørsmål

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,361

Standard Sv: Hydrokortison og bivikninger

Hydrokortison og Prednisolon er ikke det samme. Gode svar findes i disse tråde:

Hva er "normalverdiene"? (Binyrer)
    Grunner til ikke å bruke Prednisolon?
    Cortison - tegn på overdosering

Der er meget mere at finde ved at bruge Avansert søk specificeret til forummet Binyrer. Undgå ventetid på svar ved at bruge Avansert søg og man bliver mere uafhængig af, om der tilfældigvis kommer nogen forbi med rette svar, hurtigt nok.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Hei Gekko.
    Stoffskiftet er jo avgjørende for alle aktiviteter i kroppen - også binyrenes.
    Samtidig krever et høyt stoffskifte også aty binyrene kan yte maximalt når det trengs.
    Hvis man har hatt lavt stoffskifte lenge er binyreaktiviteten lav.
    Dette kan skyldes Levaxinens mangelende effekt på området. Man kan vise til normale blodverdier, men hva hjelper det viss det ikke virker ?

Om stoffskiftet ditt har ligget lavt lenge, antar jeg at det er lurt å avvente noen måneder. Slikt tar tid å få igang igjen.
    Det kan kopmme litt i rykk og harde napp - om så kan en godt få negative opplevelser. En kan få hjertebank og andre urolignenede opplevelser når binyrene drar igang. Det er likevel positivt at de kommer igang igjen !

For noen, er overgang til et bedre virkende stoffskiftepreparat det beste men kan gjøre, men det kan få store vansker hvis man ikke tar inn over seg at en må starte lavt og øke dosen i et tempo som binyrene kan følge med i.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    55
    Meldinger
    409

Kjære Gekko!

Som n`Finn skriver må du ta deg litt tid,
    4 uker er som i går,
    dette tar tid og tålmodighet og må bygges opp sakte men sikkert og ikke i et jafs,
    når det er sagt har en så liten dose som skal til for å få binyrene på glid ikke noen bivirkning mht vektøkning og oppblåsthet hvis det var det du tenkte på.
    Liten dose i kort periode.

Løper du løpsk så senk dosen i noen dager og øk det gradvis.

Søk kunnskap mye bra her på forumet og begynn for all del å se på kosten din samt vitaminer og mineraler som er helt essensielt viktig for å fungere bra.

Lykke til!
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Lignende tråder

1. Å få utskrevet hydrokortison...
    Av kris i forumet Hydrocortison
    Svar: 64
    Siste melding: 16-04-16, 17:19
  2. Hydrokortison
    Av elin* i forumet Hydrocortison
    Svar: 60
    Siste melding: 05-12-11, 00:11
  3. ang. hydrokortison-krem
    Av pling i forumet Hydrocortison
    Svar: 31
    Siste melding: 04-08-06, 14:29
  4. Binyrer og overdosering med Hydrokortison?
    Av Ada i forumet Hydrocortison
    Svar: 4
    Siste melding: 13-04-05, 12:40

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn