Side 2 av 40 Først 123412 ... Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 399
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Oslo
    Alder
    33
    Meldinger
    91

Standard Sv: Hei, jeg er ny her!

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Må mange slutte i jobb pga lavt stoffskifte? Det er min største angst.

Dette er noe jeg tenker mye på i hvertfall... Som realfagsstudent på universitetet så er det ikke oppløftende å lese om alle de som må slutte eller jobbe mindre pga lavt stoffskifte. Jeg har ikke lyst å studere i 5 år for å ikke kunne klare meg i arbeidslivet. Så gøy er det ikke på universitetet...
    MEN jeg har jo klart meg veldig fint så lang! Fulltidsstudier og deltidsjobb i stort sett hele studieperioden og nå er jeg snart ferdig!

Håper det ordner seg for deg BeritM Lykke til!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Håper det ordner seg for dere begge to driftige jenter. Det fortjener dere virkelig.
    Og alle andre også !
    Det slår veldig forskjellig ut dette. Søster'n min ser ut til å klare seg fint. Har vært på Levaxin i mange år nå og er i full jobb, bli og fornøyd.
    Og det er sikkert mange som henne.
    Det er ikke utført noen skikkelig undersøkelse på dette. På Aker sa de at 10-12% ikke ble bra på Levaxin, men det var vel med et intrykk.

Moder'n har mere plager og fungerer ikke godt - men legen vet jo best......

Tror mange som ikke har det bra likevel "gror fast" - innfinner seg med det de antar er sin skjebne litt for tidlig.
    Og klager ikke nok !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Og mange får ikke annen diagnose enn at de er litt slitne og "ta en dispril" og slapp av en kveld.....
    Hehe

Diagnosen og mirakelkuren som enhver fastlege, med respekt for seg selv, deler med sine pasienter....

Jeanette
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Du må ikke miste håpet! Det er mange som blir bra på Levaxin og lever helt normalt på tross av sykdommen sin. Lykke til videre
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Standard Hvordan få opp FT4?

Økte til 100 mcg levaxin for 5 uker siden og har akkurat fått nye prøvesvar som jeg trenger hjelp til å forstå for FT4 sin del.

Begynte på levaxin 75 mcg i januar og da var TSH 7,2 og FT4 9.

Første blodprøve etter 6 uker på 75 mcg var TSH 2,4 og FT4 12.

Siste blodprøve etter 5 uker på 100 mcg var TSH 1,1 og FT4 11,7. (Anti-TPO var det samme som det alltid har vært; 1300).

Det jeg lurer på er hvorfor ikke FT4 har steget mer? Jeg har lest mange av trådene her og ser at mange må ha FT4 over 20 for å føle seg bra.

Burde ikke FT4 stige når TSH synker? Noen tips til hvordan jeg kan få opp FT4? Bør denne i det hele tatt opp- dvs kan jeg "skylde på " denne for at jeg fremdeles kjenner symptomer (om enn svakere enn de var før)?

Takk for svar!!

Berit

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    61
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Hvordan få opp FT4?

Du skal nok enda høyere opp i dose, Berit. Mange sier at de bruker første året på å komme frem til riktig dose. Og ja, du har fortsatt symptomer fordi behandlingen ennå ikke er optimal. Altså fortsatt underdosert. Men du kan kanskje øke litt forsiktig nå, siden det er fem uker siden sist?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jeg vil jo også mene at dosen din enda er alt for lav til å erstatte det kjertlen engang ga deg.
    Neste trinn er 125 og du er nok ikke i mål før 150 eller 175.

Så syns jeg at dette er seigpining.....
    Det er om å gjøre å øke dosen så fort som kroppen tillater, og de fleste tåler fint en mye raskere økning enn hver 5uke.
    Annenhver uke og 25µg av gangen kan med fordel prøves på doser under 100.
    Over 100 er det mange som mener at 12,5 hver annen uke er nok.

Dette er raskere doseøkning enn blodprøvene kan registrere.
    Det tar 4-6 uker før de er stabile, og det er vel en årsak ?
    De vil prioritere kontroll med økningen fremfor ditt velvære (antar jeg)

Nå har du venta så lenge at jeg mener 125 er neste trinn for deg.
    Skaff deg tablettstyrken 25µg, da er det lettere.

Anti-TPO måler antistoffer som du vil ha helt til kjertelen er helt ødelagt. Noen har disse antistoffene hele livet.
    Målingens reultat reflekterer ikke til alvoret i infeksjonen, bare at den er der.
    Det betyr at ett resultat på 100 kan være mer omfattende enn ett på 1000.
    Det er nesten som en graviditetsprøve - enten er du det, eller ikke.
    Derfor er det ingen grunn til å gjenta denne prøven.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    44
    Meldinger
    798

Takk for svar dere. Det betyr masse masse med respons fra noen som forstår dette. Føler meg litt ensom med denne sykdommen.

n'finn: du har fullstendig rett i at dette er seigpining. Det er et betegnende uttrykk! Blir litt smågal av dette!! Sendte mail til legen i dag om at jeg ønsker 125 mcg nå. Har ikke hørt noe... men jeg har bedt han skjerpe seg så han pleier å ringe raskt tilbake.

På jobb prøver jeg å "holde fasaden". Late som jeg er superinteressert men jeg merker jo at hjernen er noe tåkete fremdeles. Hører det andre sier men det går ikke helt inn med det samme. Håper å kunne komme back in business en dag!

Skal til Balder 31 mai. Skal prøve å få erfa thyrhoid med en gang. Skjønner ikke vitsen med å måtte ta den obligatoriske runden med levaxin når så mange blir bedre på naturlig tyroksin. Men 31 mai føles leeenge til nå, tror jeg skal ringe Heggeli Helhetsmedisin i morgen og se om de kan gi time før. Regner med at de vil være greie med å la meg prøve erfa thyroid (?).

Nå ringte forresten fastlegen meg. Han har virkelig tatt seg sammen etter at jeg ba han stramme seg opp, hi hi:-) I alle fall gir han meg 125 nå. Han er egentlig ganske grei og gjør som jeg ber om. Skal ta nye prøver om fire uker sa han, og evt øke videre da. Hittil har jeg selv vært veldig forsiktig (redd for å gjøre noe galt) og ikke kommet innom for blodprøve før etter seks uker. Men ut fra det du skriver n'Finn så tåler jeg doseøkning raskere, så nå blir det "bare" fire ukers intervaller.

Berit:-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Høres jo bra ut Berit.
    iallfall foreløpig.

Tyroider må man i stort betale selv, og mange er på uføretrygd.
    Dessuten er vel prinsippet at livsviktig medisin er på blå resept ?
    Det står også noe om at hvis man ikke kan bruke en medisin som er godkjent på blå resept, så skal man likevel få den man kan bruke.
    Her der det jo ikke snakk om svært dyr medisin heller.

Har hatt dette helt til trygderetten og fikk ikke medhold.
    Du kan kanskje finne noe om saken med søk - oppe på siden her ?

Jeg har nylig hatt telefonkontakt med HELFO som sier at hvis jeg får en passende spesialist til å skrive ut ERFA (isteden for fastlegen, som bare er spesilist i allmenn medisin) - så vil de godkjenne blå resept.
    De opplyste også at de har godkjente søknader, men ville ikke opplyse hvilken spesialist som skriver ut ERFA.

Vanlig årsforbruk av et Tyroid er 1000 - 2000 Grains. Jeg kjøpte nylig 1500Grains ERFA for 3500,- på Vitus Apotek.

Det er mulig å få dette MYE billigere ved å innføre selv. Thailandske Thyroid-S som også USP-godkjent ville kostet 1/10 del av dette.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    49
    Meldinger
    3,064

Post Sv: Hvordan få opp FT4?

Sitat Opprinnelig skrevet av BeritM Vis post
    Jeg har lest mange av trådene her og ser at mange må ha FT4 over 20 for å føle seg bra.
    Jeg har sett dette på Forumets forside (sitat av mona3) hun gir den samme info til deg i den første tråden du opprettet.
    Jeg har lurt litt på om dette med at FT4 gjør seg best når den er over 20 -
    dvs om det bare gjelder de med Hashimotos ?

Hvis svaret er at det gjelder alle med hypotyreose - så er det vel enkelte () leger som ikke tror det før de ser det skrevet fra en spesialist el.
    Noen som har en kjekk link og legge inn - please
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Side 2 av 40 Først 123412 ... Siste

Lignende tråder

1. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 20:35
  2. Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
    Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 02-02-10, 13:01
  3. Diagnosen
    Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 26-08-07, 21:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder