Side 1 av 5 123 ... Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 45
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Jod-forvirring

"Jod er nødvendig for stoffskiftet" - det kan vi lese nesten over alt.
    Det er en kortversjon - ikke tydelig nok forklart, og kan lede til misforståelser.

Kjertlen trenger jod for å produsere stoffskiftehormoner.
    Men når man ingen kjertelfunksjon har, finnes det ikke andre "forbrukere" av jod i kroppen.
    Og uten kjertelfunksjon spiser man jo ferdig produserte stoffskiftehormoner.
    De inneholder alle sammen den jod de skal ha - og montert der det skal være.
    Derfor har vi ikke bruk for jod.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile

Sitat Opprinnelig skrevet av Hansen Vis post
    Kjertlen trenger jod for å produsere stoffskiftehormoner. Men når man ingen kjertelfunksjon har, finnes det ikke andre "forbrukere" av jod i kroppen. Og uten kjertelfunksjon spiser man jo ferdig produserte stoffskiftehormoner. De inneholder alle sammen den jod de skal ha - og montert der det skal være. Derfor har vi ikke bruk for jod.
    Som med alt i naturen, også om jod findes ikke en enkel og absolut sandhed: Iodine.com
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    47
    Meldinger
    6

Post Sv: Iodine - Jod-tråden

Kjertlen trenger jod for å produsere stoffskiftehormoner.
    Men når man ingen kjertelfunksjon har, finnes det ikke andre "forbrukere" av jod i kroppen.
    Og uten kjertelfunksjon spiser man jo ferdig produserte stoffskiftehormoner.
    De inneholder alle sammen den jod de skal ha - og montert der det skal være.
    Derfor har vi ikke bruk for jod.
    Hei,

her er en link til en artikkel som forteller en annen historie om kroppens behov for jod enn den en hører til vanlig:

http://vrp.com/articles.aspx?ProdID=art2588&zTYPE=2

Jeg har lett forhøyet TSH og "normal" T4 og T3, men har følt meg utbrent i lang tid. Kjøpte Jodtinktur på apoteket i går, og så at flekken jeg pensla på armen ble borte på ca 6 timer. Så har bestilt Lugol på ebay og skal teste det siden det ble mye brukt for bl.a. hypotyreose inntill Wolff-Chaikoff effekten ble lansert i 1948. Men mye tyder på at denne effekten var basert på forskning som ikke er troverdig. Skal dele erfaringer og mer informasjon, hvis dette hjelper meg.

Vennlig hilsen en sliten, men inspirert hypo
    Jeg har lett forhøyet TSH og "normal" T4 og T3, men har følt meg utbrent i lang tid
    "...be the change you wish to see in the world"
    - (Mahatma Gandhi)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Question Sv: Struma og Hashimoto. Noen erfaringer..?

Taget op fra tråden Struma og Hashimoto. Noen erfaringer..?

Jod trenger ikke vi som har defekt kjertel og spiser thyroxin av ett eller annet slag. Den jod vi trenger er jo på plass der den skal være i medisinen. Det kjertelen jo gjør med jod er jo å plassere den der den skal være i et molekyl vi kaller thyroxin. Jod bukes ikke andre steder i kroppen.
    Vi bliver nok nødt til at revidere denne opfattelse af jod, som vi udelukkende skulle få nok af med pillerne - vi som er i hormonbehandling.

Stølen skriver i sin tråd Struma og Hashimoto. Noen erfaringer..? bl.a.:

"Da ble jeg forklart følgende: Jod stimulerer funksjonen til skjoldbruskkjertelen, som igjen produserer tyroksin, som igjen trigger stoffskifteprosessen i cellene. Dette er jo i og for seg logisk.
    Når jeg da får en autoimmun infeksjon i skjoldbruskkjertelen, hemmes produksjonen av tyroksin. Dette kan repareres ved å tilføre levaksin. MEN når jodnivået i kroppen synker og struma utvikles (av grunner jeg ikke har forstått enda) synker også kroppens evne til å ta i bruk dette ekstra tyroksinet, og medisinen blir da effektløs..!

Nå går jeg både på jodtilskudd OG levaksin, og ting har endret seg dramatisk. Jeg har plutselig ikke smerter i halsen lenger, jeg har fått mye mer energi enn før (dosen min må fortsatt justeres ytterligere)."

Og...

"Har hatt merkbar forbedring etter jeg begynte på jodtablettene sammen med levaksin- tredje uka nå. Første uka var veldig ustabil men energien kom tilbake, andre uka var rævva- lite energi og smerter i hals, mens nå har det tatt seg opp igjen og energien er brukbar. Selv om det varierer litt så har jeg det mye bedre nå enn før jeg begynte på jodtablettene."

Stølen har Hashimoto's i udbrud dvs. autoimmun og alligevel ordineres han tilskud af jod = f.eks. Thyronajod (her er tåden om Thyronajod) som tyske læger behandler med uanset at folk har autoimmunt og måske slet ingen kirtel tilbage... Tyske læger driver også med helt egen protokol for behandling af hypothyreose allerede ved TSH på 2 (vist nok), hvor resten af Europa venter til patienten er blevet syg nok til at udvikle TSH på 10+.

Måske er der alligevel gode grunde til ikke helt afskrive jod + søge om der findes kilder der konkluderer modsat jod-forbuddet osv. Hos Linus Pauling (Linus Pauling Institute, Oregon State University) skriver forskningsenheden bl.a. om sekundære tilstande til "jodmangel", hvor ikke mindst knudedannelse, ikke kun i skjoldbruskkirtlen, men også f.eks. de plagsomme brystknuder (fibrocystic breast condition) forekommer hos patienter med jodmangel, uanset om de ellers har en autoimmun thyreoideasygdom eller ikke.

Samme sted angiver Pauling-forskere de Tolerable Upper Intake Level (UL=mcg/day) for Iodine , der er langt højere end selv den største og sundeste skjoldbruskkirtel kan opbruge til produktion af thyreoideahormoner i en 100% rask krop:

Infants 0-12 months: Not possible to establish
    Children 1-3 years: 200 mcg/day
    Children 4-8 years: 300 mcg/day
    Children 9-13 years: 600 mcg/day
    Adolescents 14-18 years: 900 mcg/day
    Adults 19 years and older: 1,100 mcg/day (1.1 mg/day)

Det er tydeligt, at der må være noget galt med dette regnestykke, hvis jod udelukkende går til produktionen af thyreoidea-hormoner. Det ville svare til jodmængden i over 9 grain Thyroid. Det er meget, men det er kendt at der findes patienter som trives på 9 Grain dagligt... Det må betyde, at vores individuelle behov for jod er lige så individuelt som behov for alt andet inkl. forskellige hormonniveauer - hvor det som den ene trives med - "tager livet" af en anden. Fiskere i den nordlige Japan får i sig så meget som et sted imellem 50.000 og 80.000 mcg jod pr dag og trives. Det svarer til hele 50-80 mg. Selv genetiske forskelle taget i betragtning er det meget.... og alligevel overlever de og trives, selv om deres jod-indtag svarer til mellem 416 og 666 grain Thyroid pr dag.

Hvad er min pointe? Min pointe er følgende: måling af jod i døgnurin burde være standard ved autoimmun thyreoideasygdom!

Hvorfor?

Fordi det ser ud til, at jodmangel sideløbende med autoimmun thyreoideasygdom hæmmer effekten af behandling og fremmer udviklingen af cyster/knuder.

Jeg har svært ved at ignorere tanken om, at tilskud af jod gavner for folk med autoimmun thyreoideasygdom og jodmangel. Lider de af jodmangel, bør de teste tilskud af jod uanset at de har Hashimoto's. Det er jo ikke cyankalium og man dør ikke af det, hvis det skulle vise sig at enkelte (individuelt) ikke tåler jod, trods ellers jodmangel. Derimod kan det hjælpe stort og betydeligt, såfremt kroppen reagerer positivt og behandlingseffekten øges (som hos Stølen).

Det er så tilpas vigtigt (fremgår ikke mindst af Støllens kommentarer), at en generel advarsel mod jod til folk med Hashimoto's er forkert og burde erstattes med information og opfordring til, at de forlanger måling af jod i døgnurin før der tages stilling til tilskud af jod eller ikke.

Risikoen med "for meget" eller "for lidt" (afhængigt af den personlige jod-status) er simpelthen for stor og det ser altså ud til, at uanset død eller levende kirtel - skal niveauet af jod i kroppen opretholdes på rette niveau for at både behandling (Levaxin/Thyroid) skal virke og for at begrænse udvikling eller ekspansion af knuder (her ikke kræft) i skjoldbruskkirtlen og måske også andre steder i kroppen (her eksempel fibrocystic breast condition).
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Standard Sv: Jod-forvirring

Jeg vil ikke revidere min oppfattning om nødvendigheten av jod.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Standard Sv: Struma og Hashimoto. Noen erfaringer..?

Blander meg inn i diskusjonen her jeg.

Dette forvirrer meg, men er kjempeinteressant. Overalt hvor man søker og leser på nett befinner over 2/3 av jod seg i skjoldbruskkjertelen...og da er mitt neste spørsmål: Hvor befinner den siste 1/3 seg? Kanskje er det så enkelt at den svømmer rundt i blodbanen i form av T3 og T4? Men det finner jeg ingen gode svar på. Det jeg derimot klarer å finne er at jod kan motvirke brystkreft og at kvinner forbruker mer enn menn. Ingen forklaring på hvorfor? Ellers står det at jod påvirker alt som vi vet er stoffskiftehormonavhengig.

Legger ved en link for de interesserte: Her står det hvordan man kan foreta hjemmetest på jodmangel. For alle som ikke får legen til å teste kan jo dette være veiledende eller villedende?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Blander meg inn i diskusjonen her jeg.

Dette forvirrer meg, men er kjempeinteressant. Overalt hvor man søker og leser på nett befinner over 2/3 av jod seg i skjoldbruskkjertelen...og da er mitt neste spørsmål: Hvor befinner den siste 1/3 seg? Kanskje er det så enkelt at den svømmer rundt i blodbanen i form av T3 og T4? Men det finner jeg ingen gode svar på. Det jeg derimot klarer å finne er at jod kan motvirke brystkreft og at kvinner forbruker mer enn menn. Ingen forklaring på hvorfor? Ellers står det at jod påvirker alt som vi vet er stoffskiftehormonavhengig.

Legger ved en link for de interesserte: Her står det hvordan man kan foreta hjemmetest på jodmangel. For alle som ikke får legen til å teste kan jo dette være veiledende eller villedende?
    Kjempeglad for dit svar, Blondie. Vi må have læst i samme kilder, du og jeg - drevet af samme interesse Jeg finder også flere spørgsmål, end jeg finder svar, men de er tilstrækkelige til at underbygge tvivlen på, at "sandheden om jod" skulle være så sort/hvid som det er (var) så moderne at hævde. Opdaterer efterhånden som jeg finder flere tankevækkende jod-spørgsmål.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Jepp. Mer spennende jo mer man leser. Her står det nemlig at jod brukes i binyrene også...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Jo Blondie, han mener det.
    Men jeg savner jo en hensvisning til litterære kilder om selve problematikken.

Meninger har alle rett til å ha (eh.... også jeg) men jeg vil kunne gjøre rede for mine meninger på en mer fyldestgjørende måte enn å enn å henvise til at noen andre mener det samme.......

Det man vet, er jo at ingen av binyrebarkens hormoner inneholder Jod.
    Det er likvel ingen grunn til å avvise at Jod har en funksjon - men vis til den da ?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    48
    Meldinger
    2,404

Det er likvel ingen grunn til å avvise at Jod har en funksjon - men vis til den da ?
    Jeg prøver, jeg prøver
    For han er jo ikke helt alene da...Les denne...her nevnes et tilfelle likt Stølen, så da er han ikke alene...

Side 1 av 5 123 ... Siste

Lignende tråder

1. Forvirring, forvrengte sanseinntrykk?
    Av Hsn i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 26
    Siste melding: 20-08-10, 18:55

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn