Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    57
    Meldinger
    109

Standard Hard trening, low karbo og vektøkning

Jeg startet på Levaxin 25µ pr dag for 4 uker siden. Jeg har Hashimoto og veldig lav kortisolproduksjon. Er under utredning.
    Av en eller annen grunn klarer jeg å opprettholde hard trening 3-4x i uka, brenner kanskje det meste av kruttet på det. Nå er det terrengsykling, aerobic og vekter jeg driver med. Avhengig..

Samtidig med Levaxinstart kuttet jeg ut brød, ris, poteter og pasta. Jeg har mistet lysten på søtt, og spiser nå bare sunt kjøtt, fisk, sunt fett osv.

Men jeg går ikke ned ett gram i vekt, går opp i steden. Hvorfor det?? Jeg trener nok mer "tungt" enn før og bygger muskler men skulle gjerne tatt av litt. Jeg er ikke undervektig. Har fått mer fett rundt magen tross X antall situps og denne kostholdsendringen. Føler også at kroppen holder på vann.

Hva gjør jeg galt?

Gekko

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Hard trening, low karbo og vektøkning

Sitat Opprinnelig skrevet av Gekko Vis post
    Av en eller annen grunn klarer jeg å opprettholde hard trening 3-4x i uka, brenner kanskje det meste av kruttet på det. Nå er det terrengsykling, aerobic og vekter jeg driver med. Avhengig.
    Kære Gekko Det er ikke du, som opretholder "hard trening 3-4x i uka". Det gør dine binyrer! Indtil de ikke kan mere, og det er ved at ske nu, at dømme efter din egen beskrivelse af vanskeligheder med at opretholde vægten.
    Nå er det terrengsykling, aerobic og vekter jeg driver med. Avhengig.
    Afhængighed af træning betyder sædvanligvis at man er afhængig af de endorfiner hjernen danner, for at stille smerter og anden biologisk stress, man udsættes for ved overanstrengelse, træningsskader på kroppen og kroppens celler. Et kick med endorfiner virker på samme måde som et fix med morfin/heroin og lige på samme måde får man abstinenser når man ikke træner. På samme måde, som en narkoman ikke kan undværre næste et fix og gør hvad som helst for at skaffe penge til at betale for det, også overtrænende mennesker tager ikke hensyn til naturlige begrænsninger eller sygdom, men fortsætter med at træne (fixe med endorfiner) til de falder om. Tilstanden er velkendt i medicinen og kaldes faktisk også for Endorphin Addiction. Jeg ved ikke om det gælder dig, Gekko, men når du selv betegner det som "afhængighed" er det en nærliggende forklaring.
    Samtidig med Levaxinstart kuttet jeg ut brød, ris, poteter og pasta. Jeg har mistet lysten på søtt, og spiser nå bare sunt kjøtt, fisk, sunt fett osv.

Men jeg går ikke ned ett gram i vekt, går opp i steden. Hvorfor det?? Jeg trener nok mer "tungt" enn før og bygger muskler men skulle gjerne tatt av litt. Jeg er ikke undervektig. Har fått mer fett rundt magen tross X antall situps og denne kostholdsendringen. Føler også at kroppen holder på vann.

Hva gjør jeg galt?
    Alt der (i din situation/hypothyreose), der kan gøres galt, er galt. Du er i behandling med Levaxin, men du giver ikke tid og ro til at lade kroppen begynde at komme sig gennem stofskiftesygdom. Dvs. du er ikke engang godt i gang med en bedring, men alligevel behandler du din krop på en måde der er stenhård for selv raske kroppe.

Når man tvinger kroppen til at præstere fysisk voldsomt meget mere end den kan levere mens den er i underskud af thyreoidea-hormoner, tager binyrerne over og bliver ved med det til alle de reguleringsmekanismer, der før har sørget for en sund udsondring af hormoner/cortisol - bryder sammen. Din beskrivelse af, at din vægt stiger i stedet for at falde, i forhold til den intense træning du præsterer - svarer til at binyrerne pt oversvømmer kroppen med overskud af cortisol, hvilket svarer til Adrenal Exhaustion' Stage 1. Vægtstigning er "normal" ved vedværende højt cortisol og jo længere Adrenal Exhaustion' Stage 1 varer, jo mere stiger vægten. Jo længere binyrerne presses til at kompensere for både underskuddet af thyreoidea-hormoner og hård træning, jo mere cortisol presses ud af kirtlen. Hvis du ser på indlæg nr. 1 i denne tråd og scroller lidt ned, vil du se et diagram over faserne af binyreudmattelse (Progression of Stages of Adrenal Exhaustion)og læg så mærke til det "ulogiske" hvor udmattelse af binyrer faktisk starter med en helt vild overproduktion af cortisol. I efterfølgende faser falder produktion af både cortisol, pregnenolone og DHEA så langt ned, at man bliver invalideret og recovery vil tage flere år, forudsat den rette medicinsk støtte-behandling, hvilken som bekendt er nærmest umulig at få i vore lande.

Jeg kan tilføje, at blandt de mange træning-afhængige jeg kender, har jeg endnu ikke mødt en eneste der var lydhør over for nogen form for oplysninger der gik på tværs af deres egen træne-trang. Efter deres egne udsagn er det nemmere at undvære tobak, alkohol eller sex, end at skulle undvære træning.

Jeg bliver altid så ked af når jeg hører eller læser om stofskiftesyge, der ikke kan indse at det som er i orden for raske kroppe, kan gøre stofskiftesyge endnu mere syge end de er i forvejen.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    47
    Meldinger
    2,691

Standard Sv: Hard trening, low karbo og vektøkning

Hei.

Anisa har helt rett i at å trene veldig hardt når man har Hypothyerose kan være skadelig for kroppen. Om jeg ikke husker helt feil blir man rådet til å ikke trene for hardt når man har denne sykdommen.

Grunnen til at du legger på deg, er at forbrenningen din sakker av når du har problemer med stoffskiftet. Dette er et vanlig symptom rett og slett. For noen så går det over når medisineringen blir optimal og de holder vekten, for andre så sliter de med at de legger på seg litt eller litt mer
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Lignende tråder

1. Alt vi ikke kan spise og lav-karbo .... hjelp!
    Av mammantileir i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 18
    Siste melding: 05-12-11, 19:54
  2. Lav karbo brød
    Av usikker i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 0
    Siste melding: 12-11-09, 23:28
  3. Lav karbo brød
    Av usikker i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 0
    Siste melding: 12-11-09, 23:28
  4. Lav-karbo
    Av trude.lutt i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)
    Svar: 3
    Siste melding: 03-03-08, 18:24
  5. Ft4 og vektøkning
    Av moor i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 11
    Siste melding: 01-08-06, 07:35

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine