Side 2 av 2 Først 12
Viser søkeresultater 11 til 14 av 14
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Standard Sv: Mælk skader mere end den gavner.

Om mælk og knogleskørhed

Prospektive studier er det bedste valg, når det drejer sig om at teste ernæringsmedicinske teorier i praksis. Foreløbig foreligger der flere sådanne undersøgelser angående spørgsmålet om, hvorvidt mælkeprodukter beskytter mod knogleskørhed henholdsvis knoglebrud. Bortset fra én eneste publikation med nogle få forsøgspersoner og usikker metodik støtter de ikke mælke-teorien, lige så lidt som et amerikanske studie omfattende ca. 80.000 amerikanske sygeplejersker. Efter en observationstid på 12 år havde stærke mælkedrikkere lige så mange underarms- og lårbrud som de personer, der ikke fik mælk. Analysen af calciumtilførslen bragte en overraskelse: jo mere calcium, der kommer fra mælkeprodukter, desto flere lårhalsbrud. Med andre calciumkilder havde man ikke denne effekt.

Milk, dietary calcium, and bone fractures in women: a 12 year prospective study. publiceret første gang i American Journal of Public Health 1997/87/s. 992-997.
    Med andre calciumkilder havde man ikke denne effekt.
    Måske fordi mælk indeholder en hel række hormoner.... ?

• Bombesin (et neuropeptid) Mælk indeholder både bombesin og GRP (et bombesidlignende peptid) Bombesinindholdet i mælk er tre gange højere end i blod.
    • GRP (gastrin-frigørende peptid).
    • Substans P (en neurotransmitter), der forøger blodkarrenes gennemtrængelighed og stimulerer histaminsekretionen, hvorved der sker allergiske reaktioner.
    • CGRP (calcitonin gen-relateret peptid, også en neurotransmitter)
    • IGF-I og IGF-II (insulinlignende vækstfaktorer). IGF-I og IGF-II er temmelig resistente mod nedbrydning ved enzymer.
    • EGF (epidermal vækstfaktor). Ligesom IGF er EGF temmelig modstandsdygtig mod nedbrydning ved enzymer.
    • PRP (prolaktin-frigørende peptid).
    • LHRH (eller GnRH, stimulerer sekretionen af LH og FSH).
    • Progesteron.
    • Peptid YY.
    • Peptid histidin-metionin.
    • Neuropeptid Y (stimulerer appetitten).
    • TRH (stimulerer THS-sekretionen). TRH stimulerer prolaktin- og væksthormon-sekretion gennem T3.
    • TSH (stimulerer sekretion af stofskiftehormonerne T3 og T4).
    • T3 (triiodotyronin). T3 forøger antallet af østrogenreceptorer, så østrogenpåvirkningen forstærkes.
    • GHRF (væksthormon-frigørende faktor). GHRF stimulerer væksthormoner og dermed IGF-I og IGF-II-sekretionen.
    • ACTH (regulerer hydrokortison-sekretionen).
    • Neurotensin.
    • Hydrokortison
    • Insulin (regulerer blodets indhold af glukose).
    • Beta-endorfin (smertestillende peptidhormon).

Denne "hormon-coctail" naturen har designet til at fremme udviklingen af menneske- og dyrebabyer, hvis endokrine kirtler endnu ikke er fuldt udviklede.... kan umuligt undgå at interferere med voksne menneskers allerede eksisterende hormon-system... og så får vi problemer, uanset om vi anerkender det eller ej.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

"jeg kan jo godt li' at få et glas GOD mælk en gang imellem. Jeg drikker det ikke hver dag men når trangen kommer over mig" , skrev jeg.

Jeg kan ikke se, hvordan det udsagn skulle gøre mig til hard-core forsvarer af ringe mælkeprodukter og latterlige anbefalinger om at indtage noget, man ikke kan tåle. Jeg har arbejdet inden for økologisk jordbrug med stor vægt på kvalitet, og jeg er ikke sådan at få tag i med diverse kampagner fra konventionelt hold. (normalt betragter de fleste mig som værende alt for ukonventionel i enhver forstand)

Og nej, jeg er da ikke ude på at nedgøre nogen, hverken af de nævnte høje herrer eller - især - her på forum. Men jeg må vel have ret til at mærke efter, hvordan min egen krop reagerer på forskelligt, også, når det er fx mælk og medicin.
    Sist endret av Nielsigne; 18-04-10 kl 00:35

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    "jeg kan jo godt li' at få et glas GOD mælk en gang imellem. Jeg drikker det ikke hver dag men når trangen kommer over mig" , skrev jeg.

Jeg kan ikke se, hvordan det udsagn skulle gøre mig til hard-core forsvarer af ringe mælkeprodukter og latterlige anbefalinger om at indtage noget, man ikke kan tåle. Jeg har arbejdet inden for økologisk jordbrug med stor vægt på kvalitet, og jeg er ikke sådan at få tag i med diverse kampagner fra konventionelt hold. (normalt betragter de fleste mig som værende alt for ukonventionel i enhver forstand)

Og nej, jeg er da ikke ude på at nedgøre nogen, hverken af de nævnte høje herrer eller - især - her på forum. Men jeg må vel have ret til at mærke efter, hvordan min egen krop reagerer på forskelligt, også, når det er fx mælk og medicin.

Derudover tillader jeg mig at tænke, at vores forfædre har haft det godt med mælk, og at mælken derfor, via vaner, nødvendighed og genetiske ændringer - såkaldte mutationer - er blevet en del af kulturen. Som hos masaierne. Det kan da godt være, evolutionen nu - hos os - går den anden vej, eftersom vores madvaner har ændret sig meget og kvaliteten af mælken ligeså. Men mutationer opstår nu engang ikke i alle individer i en population på én gang. Deraf netop "survival of the fittest" = "den bedst tilpassede overlever".

Jeg har beskæftiget mig en del med oldtidens Egypten og er helt klar over, at man bl.a. der har været særdeles højt udviklede etc. Det har vores forfædre dog ikke kunnet bruge til så meget her. Tænk på, hvordan her er om vinteren... Og hvad de har haft af opbevaringsmuligheder. (Og så gjorde egypterne nu i øvrigt nogle andre, helt åndssvage ting, såsom at smøre sig med tungmetalholdig make-up og få børn søskende imellem ...)

Hvad angår de giftige momenter i det ene og det andet, anser jeg personligt den cocktail, vi døgnet rundt er udsat for, for at være den værste. Hvis man skal holde til alt lige fra pesticider (som vi jo både spiser og indånder) til bromerede flammehæmmere, tungmetaller og alt muligt kunstigt skrammel, så er man jo svækket på forhånd ... Især, hvis man så også er stresset, mangler motion etc. etc.

Noget er vel værre end andet. Men een enkelt synder tror jeg ikke på findes. Men derfor er det nu alligevel relevant at være på jagt efter dem, og jeg er faktisk meget taknemmelig for, at du, Anisa, og andre gider skrive om diverse mistanker og undersøgelser. Men "en undersøgelse viser" som vegetarerne skriver, synes jeg nu altså er ufuldstændig kildeangivelse /beskrivelse.

Bemærk vel: Jeg er jo ikke ude på at få indskrænket horisonten ... Jeg kan bare godt li' en kop GOD mælk en gang imellem

Slut herfra. Jeg skriver ikke mere om mælk.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Nielsigne Vis post
    (Og så gjorde egypterne nu i øvrigt nogle andre, helt åndssvage ting, såsom at smøre sig med tungmetalholdig make-up og få børn søskende imellem ...)
    Ja, de vidste jo ikke bedre, vel? Forøvrigt var det kun faraofamilierne, der var forpligtet til at incest-formere sig. Og romerne har brugt blyrør til deres akvædukter og på denne måde blev hele det romerske samfund blyforgiftet, hvilket mere eller mindre har taget kål på det romerske imperium...

Ved vi heller ikke bedre, når vi ernærer os med hormoncoctail tiltænkt børn og dyreunger, når vi børster tænder med fluor osv.? Nej, i modsætning til egypterne og romerne har vi ikke den undskyldning, at vi ikke vidste bedre. Mon generationerne efter os vil også kalde os for åndsvage, når de stolper af sted, forkrøblede af genetiske fejl, forårsaget af vores letsind i dag.

Men ellers ville jeg ønske at tråden blev ikke forvandlet til en personlig debat om personlige holdninger. Denne tråd handler ikke om holdninger! Det handler om en konkret sag. Det handler om mælk. Det handler om begrundet tvivl. Det handler om risiko. Det handler om fare for.... Det handler om viden om det vi allerede ved....
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2008
    Meldinger
    77

Standard Sv: Skader mælk mere end den gavner?

I 15 år har jeg nøset hver morgen - mist 10 ganger. Og slimhinnene har vært såre.

Det eneste positive som kom ut av en Balder-diett - som resulterte i at stoffskiftet gikk bananas og jeg måtte begynne på levaxin- var at jeg fant ut at jeg nøs av melkprodukter.

Nå når jeg begynner å bli bedre, ser det ut som det er i ferd med å rette seg. Kan spise is uten å få voldsomme nyseanfall tre dager etterpå. Men mistenkter melk for å spille en rolle for huden og kviser. Etter at jeg begynte å spise litt melkeprodukter igjen, har huden blitt mye verre.

Så vil anbefale å kutte melk i en periode, for å se om det kan ha en positiv virkning.

Side 2 av 2 Først 12

Lignende tråder

1. Mælk skader mere end den gavner.
    Av Anisa i forumet Melk (mælk)
    Svar: 8
    Siste melding: 17-04-10, 08:54
  2. Ikke noe mere jobb for meg..
    Av Carro i forumet Frustrert og lei
    Svar: 5
    Siste melding: 18-01-10, 07:32
  3. høy varme skader levaxin
    Av nora i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 3
    Siste melding: 13-09-08, 20:48
  4. Hvilke skader kan fosteret få?
    Av Ruth i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 1
    Siste melding: 04-06-05, 21:26

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine