Side 1 av 9 123456789 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 88
    Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Bor fortiden i Egypt og trives med det;-)
    Alder
    48
    Meldinger
    200

Standard Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Jeg Hadde skrevet et laaangt innlegg her og skulle sende det og var da blitt logget ut, typisk.

Orker ikke skrive alt på nytt så da blir det bare kort om meg selv. 37 år, to barn, gift. Bor i Egypt av flere grunner men en av dem er at jeg ikke orket en høst og vinter til. Kjenner det har hjulpet en del også.

Min histori er vel som mange andre, hadde en lege som ikke var så flink, jeg har store problemer med tillitt til spesiellt autoriteter men også folk jeg ikke kjenner. Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008 og legen ga litt medisin, halv pille tre ganger en uke og halv pille fire ganger i uken den neste. Går nå på en hel pille daglig, noe jeg har gått opp til selv( det er en og en halv pille mer enn legen sa jeg skulle ta). Kjenner jeg fortsatt ikke er bra men prøver så godt jeg kan å komme meg gjennom dagene.

Husker ikke tallenne på verdiene mine men skal prøve å få kopi av pasientjournalen min fra legen.

Lurer litt på hvor lenge man kan gå med hypotyreose uten at man blir veldig syk. Selv har jeg vært frossen hele livet, hatt mye vondt i hodet, vanskelig for å konsentrere meg og å huske ting.

Har hatt dårlige jernlagre så lenge jeg kan huske, og i de siste årene har jeg manglet folinsyre og D-vitamin også.

Mormoren min, tanten min og moren min har Hypotyreose så det ligger i familien også.

Ellers har jeg en veldig fin mann men hans største problem er at han ikke har forståelse for meg og sykdomen, han er hensynsfull men tror ikke alt jeg sier når jeg forteller om sykdommen (skal ikke tro alt på nettet sier han), ikke er han interessert i å vite noe om den heller. Når jeg sier at det kan skyldes sykdommen at jeg ikke er sosial og ikke vil ut (og jeg er egentlig veldig sosial), eller at jeg eier ikke tiltak og er tafatt så sier han at sånn har jeg jo vært hele tiden. Jeg er kanskje det rundt han fo det er jo der jeg kan slappe av, andre rundt meg syntes ikke jeg er tafatt eller tiltaksløs, heller tvertom. Min arbeidsgiver sa til meg at folk ikke mente jeg var så overvektig som jeg er fordi jeg oppførtemeg tynn, hehe. Andre på jobb spørte hele tiden om jeg ikke noen gang skulle sette meg ned og slappe av litt venner mener jeg er akriv som bare det men ikke mannen min. Selv om også han syntes jeg burde slappe av til tider og at jeg ikke trenger gjøre alt på en gang.

Vel, jeg er glad jeg fant dette forumet og må si jeg har grått mange tårer siden jeg fant det for det er så mange som forteller historier som er så likmin på mange måter. Det er tragisk at ikke alle lengene i Norge har fått opplæring i stoffskifteproblemer, og at det er så mange mennesker som får så dårlig behandling.

Skal til Norge i slutten av mai og tenkte meg en tur til legen igjen men ikke til hun jeg hadde, er det noen som har en de anbefaler og som er seriøs, i oslo sentrum, så tas det imot med takk.

Takk for at du leste;-)

Trude;-)
    I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Alder
    48
    Meldinger
    200

Standard Sv: Hei;-)

Ser jeg har veldig mange skrivefeil i innlegget over, beklager det, dere får bare bære over med meg, hehe.
    I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Østfold
    Alder
    40
    Meldinger
    171

Hei og velkommen hit til oss Ja, her finner du mange likesinnede mennesker som forstår hva du mener. Er ikke så lett bestandig for oss med stoffskifteproblemer.

Jeg skjenner ikke til noen leger jeg kan anbefale dessverre. Norske leger med stoffskifteekspertise vokser ikke på trær

Men uansett.. velkommen hit skal du være
    Under prøvebehandling med Levaxin. Sekundær hypotyreose.
    Dagbok

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    69
    Meldinger
    1,063

Trude,hei og velkommen hit!!
    Det er noen inne her(4,5,6,stk iallfall)som har brukbare leger i OSLO.
    Jeg regner med at du kan få en personlig melding fra dem...
    Ellers er HEGGELI(senter for "helhetsmedisin")..spes. en manlig der..
    Og så er det Balderklinikken(men noe dyrt).
    Håper andre kan fylle ut her!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    76
    Meldinger
    490

Hei Trude.
    Aller først : Her er skrivefeil tillat, vi har verre å snakke om.....
    Så forresten en som skrev dette et annet sted :
    Eg har altid likte skrivefeil eg... (legge merke ti feilen då...)
    Dei luger ut kem so e jupe og kem so e overfladiske
    veldig fort...
    Kem so ser hvor finger'n peike, og kem som bare biter fingrer...

Og det er jo budskapet som er viktig.

Så kjenner jeg jo igjenn mannen din da. På min egen reaksjon - på min egen sykdom. (er det kjønnsbetinget?)
    I første forsto jeg det ikke, senere fornektet det jo i det lengste. Jeg ville ikke være syk og syns mye sto på spill.
    Når jeg først innså at det måtte være noe - var ikke legene enig med meg....

Og det er det ikke sikkert de blir med deg heller. De tar ikke hensyn til symptomer og hvis blodprøvene ikke godtas, så får du problemer.
    De sise rett ut at de vil vente til det blir verre før de vil hjelpe deg.

I Oslo ville jeg forsøkt Heggeli eller Balder.
    Men hvorfor ikke i Egypt ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Alder
    48
    Meldinger
    200

Takk alle sammen;-)

N`Finn, jo da jeg har tenkt å prøve ut her i Egypt også mistenker at de er flinkere her til og med for her jeg bor er det mye private praksiser hvor de er utdannet fra usa. He he jeg husker ikke helt hvorfor jeg skulle sjekke både her og i norge;-) Men er sikker på at jeg hadde en lur tanke om det i går/natt;-)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    76
    Meldinger
    490

Er jo intressant å lese om hvordan man løser slike problemer i andre land, så post gjerne om dette da Trude.
    Og lykke til !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Alder
    48
    Meldinger
    200

Takk, Ja det skal jeg gjøre N`Finn;-)

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Alder
    48
    Meldinger
    200

Standard Da har jeg vært hos lege i Egypt.

Menble virkelig ikke noe klokere av det;-(

Her er det som står på blodprøvene:

Navnet på prøven mitt svar Desirable level adult
    Free T3 4.55 pg/ml 1.8 - 4.6 pg/ml

Free T4 2.0 ng/dl 0.93 - 1.79 ng/dl

Total T3 199.8 ng/dl 80 - 200 ng/dl

Total T4 14.0 ug/dl 5.1 - 14.1 ug/dl

TSH 0.52 0.30 - 4.2 uIU/ml

Kan vel si at jeg er mer forrvirret enn noen gang for da jeg snakket med legen reagerte hun veldig på at jeg hadde så lav puls uten at hun målte den skikkelig. Sist den ble målt var den på 60 i min (altså som en sekundviser hehe). Blodtrykket mitt var på 110/70. Nå skal det sies at jeg også er ekstremt overvektig (prøver å gå ned og har faktisk klart å gå ned 12 kg).

Jeg har tatt 50 mikrogram pr dag og da vi snakket før resultatene var kommet mente hun jeg tok altfor lite og burde ta 100 kanskje mer. Da jeg kom tilbake og hun så resultatene mente hun jeg at jeg skulle gå ned på dosen, en halv tabelett hver dag eller en hel annenhver dag.

Ok, så er jeg bare lat da? er det bare psykisk? At jeg ikke eier tiltak, orker ikke gjøre noe, vil ikke gå ut alene men orker om noen presser meg litt og jeg har noen å være sammen med, blir fort irritert og kjefter og smeller (har kanskje alltid vært sånn da mot de nærmeste) Frysninger i beina, dårlig hukommelse, verking i kroppen. Kroppstemperaturen var i dag på rundt 36 under armen, og har som regel ligget mellom der og 36.6. Depresjoner som kommer og går, trøtt om kvelden og ikke får sove (men det er blitt bedre nå den siste uken hvor jeg sovner fort og våkner av meg selv ganske uthvilt. Takler ikke stress og føler meg fort overveldet, gråter lett ved ting som oppleves som motgang, har alltid lyst på noe søtt men ikke særlig matlyst, spiser når jeg er sulten som regel men sjelden mer enn to-tre ganger om dagen. Har lyst til at alle andre skal ordne alt for meg, synes det er tungt om jeg bare må ta en offentlig tlf eller betale en regning. Overfølsom for lyder og har vært det så legne jeg kan huske, dersom det er bakgrunnstøy har jeg veldig vanskelig for å høre hva folk sier. Det er sikkert er også men husker ikke alt og orker ikke tenke på det heller.

Legen mente jeg burde bare komme meg ut og trene ved å gå ute (jeg har trent 50 min på en elipsemaskin 6 dager i uken), jo da det vil jeg også men kommer meg ikke ut på egenhånd. Trene opp hukommelsen kunne jeg jo bare gjøre selv, det var ikke så vanskelig med øvelser som finnes.

Og det er ganske vanskelig å prøve å huske alt av symptomer på engelsk også;-) I tillegg var mannen min med og fikk vel bekreftet det han mener, at jeg overdriver og at det er psykisk. He he og det selv om han mener jeg har mange av symptomene da;-)

So what to do? Vel, jeg tenkte jeg skulle bestille tilm på Balder da jeg er i Norge i sommer så får jeg høre hva dem sier, sier de dt samme får jeg vel bare godtta det og skjærpe meg (om jeg får det til).

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    76
    Meldinger
    490

Standard Sv: Da har jeg vært hos lege i Egypt.

Hei igjen Trude.
    Jeg mener, man ikke alltid finner svaret i biometrien. Man får jo bare svar på en begrenset del av den - den man (legen) velger å undersøke.
    Disse prøvene ga det svar at det er rikelig med stoffskiftehormoner tilstede - allikevel har pasienten mange symptomer på lavt stoffskifte.
    Etter min vurdering : ingen grunn til å endre dosen, heller øke den - stoffskiftesituasjonen har ikke økt kroppstemperaturen eller hjertets hvilefrekvens.

Leger trur ikke på hva du forteller, hadde de noen tall på et papir kunne det hjelpe deg. Derfor vil jeg foreslå at du tar slike prøver som endrer verdi med stoffskiftet. Jeg har vel kalt dem sekundære stoffskifteprøver.
    Det er prøver og markører som vanligvis brukes for andre ting enn stoffskiftet, men som også kan vise hva kroppen din synes om å leve med det stoffskiftet den får. Hvis mange slike prøver kan tolkes mot lavt stoffskifte, så vil legen lettere tro hva du sier.
    Prøv å finne inseratet med søkefunksjonen oppe på siden her.

Legen vil altså forklare det faktum at du sliter med symptomer som er stoffskiftetypiske med at du er lat og har psykiske problemer. Jeg vil kalle slikt bortforklaringer man tyr til for å slippe å gjøre noe med det.
    Håper du ikke tar deg nær av det og står på videre !

Prøv Balder eller Heggeli.
    mente det skulle være et nettmøte med dr. Dag Schiøth, men finner ikke ut hvor.......
    men sånn er det.

Side 1 av 9 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
    Av BeritM i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 402
    Siste melding: 06-02-20, 19:22
  2. Januar 2010 diagnosen lavt stoffskifte.
    Av Herdis i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 265
    Siste melding: 23-11-10, 12:35
  3. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 20:35
  4. Hei på fredag fikk jeg diagnosen 7.mai 2010
    Av Yvai i forumet Presentasjoner
    Svar: 3
    Siste melding: 10-05-10, 16:46
  5. Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden