Side 1 av 3 123 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 21
    Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    42
    Meldinger
    498

Question Rengjøring - hus/leilighet

Heisan!

Jeg er litt forundret. Det finnes nesten ingen tråder, om rengjøring i huset eller leiligheta. Ingen nevner det. Er det fordi at de fleste skjemmes over det å ikke klare dette selv? Ja, dere må jo slite med det, eller...?? Synes det er litt rart, alle skriver om hvor syke de er, men ingen tør å skrive at dette med rengjøring går til en viss plass. For det gjør det jo, når man er syk?

Jeg personlig har store problemer med det! Ikke nok med at jeg er mann, men i tillegg syk. Da blir det et kjempe problem.

Er det noe mulighet for å få hjelp av det offentlig til dette? Eller finnes det ikke en slik ordning? Familien min har jo nok med seg selv og sine problema. Den psykiatriske hjemmetjenesten har ikke kapasitet til dette. Hvis jeg skal engasjere et rengjøringsbyrå, hvor mye vil det koste? Synes dere er heldige, som har en partner, som kanskje kan hjelpe til. Kanskje er jeg bare lat, og som de på NAV mener "...bedagelig anlagt..."?

Hadde det vært mulig å bruke høyttrykkspyleren, hadde jeg gjort det.

Jeg regner med at det ikke er mange som kommer til å svare på denne tråden, siden dette er et tabulagt tema/emne.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    44
    Meldinger
    418

Standard Sv: Rengjøring - hus/leilighet

Hei helgemann!

Helst sikkert mange som sliter med rengjøring. Jeg har ansatt en hushjelp, betaler henne svart. Hun får 400 kr for to timer i uka. Avtalen var 300 kr, men hun er så råflink at vi økte til 400,-. Skulle jeg ha ansatt noen "hvitt" hadde jeg ikke hatt råd. Jeg har ikke dårlig samvittighet for ikke å skatte av det. Ikke i det hele tatt. Det eneste jeg har dårlig samvittighet for, er at hushjelpen ikke kan føre dette som inntekt, slik at hun får opparbeidet seg rettigheter. Men som sagt, skulle jeg ha skattet av det, hadde jeg ikke hatt råd. Jeg har ikke satt meg inn hvorvidt man kan få hjelp av det offentlige. Men regner med at lista ligger ganske høyt.
    Håper det ordner seg for deg, helgemann! Vet hvordan det er, når man bare ikke kommer igjennom alt som skal gjøres hjemme...

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

TAK for at du tager dette med husholdningen op, Helgemann!!

Du godeste. Jeg lo ad det med højtrykspuleren, men ellers er det jo lige til at græde over.

Det er en af de sidste bastioner, og alligevel klarer jeg det ikke. MEN det havde jeg af en eller anden grund en idé om, at andre gjorde.

Det er ikke kun energien, der mangler; det er også fokus. Skal jeg rydde op på spisebordet, må jeg da virkelig gøre mig umage for at huske, at det er dét, jeg er i gang med.

Jeg har SÅ dårlig samvittighed over for mit barn, som jeg synes skal have kammerater med hjem meget oftere, end tilfældet er. Men at tage folk med ind i vores hjem, kan jo på visse tidspunkter være en decideret dårlig tjeneste at gøre hende
    Men det er jo ret skidt ikke at have venner med hjem

Endnu har hun en alder, hvor det er min mand og jeg, der bestemmer, hvornår etc hun får besøg. Men det bliver jo da ikke ved .... Så jeg håber af mange grunde at kunne bruge det thyroid, jeg får, når lægen en dag endelig tager sig sammen til at sende mig den recept, han har lovet mig ...

Og jo, min mand er også ved at blive gal af den måde, vores hjem ser ud på. Men han arbejder meget langt væk og er helt slidt ned, når han kommer hjem, hvilket ikke er spor underligt. Jeg ville godt hyre en til rengøringen, men vores rod er et problem - og det er vel mere vanskeligt end rengøring at hjælpe nogen med?

Om man betaler hvidt eller sort ... tja, helst hvidt, vel. Vi må jo bidrage hver især ... men på den anden side, når man hyrer nogen til en tjans, som man faktisk er for syg til at klare selv, så må man vel have lov at få lidt ekstra snor?

Dog må jeg tilføje, at vores økonomiske situation er sådan, at vi ikke har råd til at hyre en sort heller.

Jeg har kun lige akkurat klaret mig med arbejde og dagpengeret. Nogen ordentlig løn er det ikke blevet til, selvom jeg egentlig er i en branche, hvor man kan tjene mange penge. Men når kroppen og hovedet ikke passer sammen, så er det jo svært at tjene penge også.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op med det. Men godt at få det ud her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    60
    Meldinger
    1,971

Det er ikke tabubelagt hos meg helgemann. Jeg tror faktisk jeg har skrevet om det før, men altså - når jeg ser tilbake noen år så er det manglende lyst og ork til husarbeid som er mest fremtredende som "symptom" på lavt stoffskifte hos meg tror jeg.

Jeg bygde hus i 1985. Jeg var da alene med en sønn på 5 år. I mange mange år fremover var det en prioritet å ha det rent og pent i huset. Jeg laget mat, bakte og vasket, og hadde ikke noe problemer med det. For ca 10 - 15 (?) år siden orket jeg ikke lenger pynte med juletre o.l. til jul. Jeg begynte å hate matlaging, og den ukentlige rengjøringen av huset uteble. Det skjedde så gradvis at jeg merket det knapt. Da jeg for 5 år siden fikk diagnosen hypothyreose og jeg lærte litt om hva som følger i kjølvannet, falt mange brikker på plass.

Jeg skjønte at jeg ikke var lat. Jeg trener jo masse, men disse husgreiene ble et forferdelig ork. Jeg har ikke hatt hvetemel i huset disse siste 10- 15 årene bl.a. I perioder er det møkkete hos meg. Så greier jeg å "ta meg sammen" og gå løs på vasking, men det sitter langt inne. Jeg har kommet frem til et kompromiss med meg selv i det siste, at jeg kan ta litt vask et par tre dager i uken. Ikke slik som før at jeg vasket og hengte ut sengklær, tepper, tørket støv og vasket hele huset på en dag. Nå kan jeg ta ett rom en dag og et annet en annen dag. Og det fungerer bra for meg så langt.

Jeg er alene og har ingen partner å dele dette med. Min sønn vasker sin "hule" og that`s it. Resten er jeg alene om og har vært det siden jeg flyttet inn her. Jeg kan heller ikke be familien om hjelp. Jeg håper bare jeg kan fungere såpass som jeg gjør nå. Da gror det ialefall ikke igjen her. Håper jeg...

Når det gjelder matlaging så kjøper jeg Fjordland sine middager.

Kan bare ønske deg lykke til. Håper du finner din vei ut av dette.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    67
    Meldinger
    10,228

Smile Sv: Rengjøring - hus/leilighet

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Jeg personlig har store problemer med det! Ikke nok med at jeg er mann, men i tillegg syk. Da blir det et kjempe problem.
    Hmm.... ikke nok med at du er mand? Mener du at, du har et dobbelt "handicap" i forhold til husarbejde: mandekønnet OG hypothyreose?

Det tror jeg ikke, kommer til at røre ved NAV-hjertet, så du må hellere holde fast ved hypothyreose-argumentet, når du søger om hjemmehjælp (hvis tilsvarende findes i Norge).

(Sorry, kom sådan til at le, da jeg kom i tanke om Anders, Elle har skrevet om for ca. 5 år siden, og Sonjas Rydding for late folk :-) i Ting og tang forummet. )
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

He he, jo, det er nok bedst at holde sig til det med diagnosen ...

Men alligevel et godt indspark af helgemann - lige hvad jeg trængte til. Vidste ikke, emnet lå her ... Men den model med PC'en må da afgjort prøves

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    74
    Meldinger
    490

Dere forstår jo ingenting
    Når vi skal ordne opp, så er det med kjedesag, skjærebrenner eller høytrykks-spyler.
    Mindre enn det kan ikke gjøre det
    Og - det skal gjøres en gang for alle, iallfall til vi har glemt når det var vi gjorde det sist !
    (det er forholdsvis fort etterhvert da.....)

Lykke til da, Helgemann.
    (tør ikke skrive mer her jeg da)
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    53
    Meldinger
    3,360

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Ikke et ukjent fenomen i mitt hjem heller det du beskriver der Helgemann.

Her har absolutt hybelkaninene gjort sitt inntog, og jeg virrer rundt og passer på at de ikke formerer seg, med varierende hell. Oppdrettsnæring er slitsomme greier.

Mvh Jeanette
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Du har min fulle sympati, som stoffskiftesjuk og som mann
    Strevar med det same sjølv. Men har brukt mykje energi og tankeverksemd på å klare å godta at halvruskete standard er bra nok.

Men... nå skal vi straks flytte. Kjem til å suge krefter den pakkinga. Eg gret nokre tårer når mannen foreslo at vi såklart kunne ta nedvaskinga sjølv. Hans argument var at eg hadde heldt det så vanvittig fint her at at når tinga kom ut ville det blir vel så bra som med eit dyrt byrå til å ta vasken. Vi har altså ulik standard. Bra er det, så trives han i rotet og bryr seg ikkje om at eg ikkje lenger orkar så mykje.

Men det blir betalt nedvasking Må dei få kreftene eg har til nedpakking, flytting og oppakking i ny-huset.

Side 1 av 3 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn